
Mikä on ensimmäinen muistikuvasi autosta ?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Eka muisto ol Ladasta
Meikä muistaa tai minuu o muistutettu niist ajois jollon Mummilas ol viininpunain Lada. Mentii aina sil lypsylle Hankamäkee. Meikä seiso penkkien välis kardaanikorokkeen pääl. Pappa väitti et ensimmäisii sanojani ois ollu komento: "Aja!"
Meijän omast kuplast en muista juur mitää. Meikä vaa nukku takalasin montus tyytyväiseen. Koneen kehräys oli hyvää unilääkettä.
Noin niit pentui enne kuletettii. Ei mitää karmeit tualei eikä vöihi hirttäytymisii. Ehkä nykyää o paremmin tai sit nii oli enne. Jokasel olkoo oma näkemys.
Meijän omast kuplast en muista juur mitää. Meikä vaa nukku takalasin montus tyytyväiseen. Koneen kehräys oli hyvää unilääkettä.
Noin niit pentui enne kuletettii. Ei mitää karmeit tualei eikä vöihi hirttäytymisii. Ehkä nykyää o paremmin tai sit nii oli enne. Jokasel olkoo oma näkemys.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Tervehdykset toivottelen.
Minulla on ensimäinen muistikuva autosta, kun rakensivat sitä ns. Katermanlinjaa. Siellä työmaalla oli sellaisia Wait merkkisiä kuorma-autoja joissa oli takapyörien paikalla telaketjut. 1949 olin 3v kun mummoani haudattiin ja hautausmaalle mentiin linja-autolla, joka oli vihertävän harmaa. Aikuiset ihmiset kertoivat, että se oli merkiltään International. Hieman myöhemmin haettiin kotiini sorakuorma Rimpilänniemestä, auto oli kantikas yksillä takapyörillä varustettu Chevrolet. Soraa tuli vissiinkin noin 2:si kuutiota. Enempi aikaa meni auton pois saamiseksi soramontusta, kuin kuorman lapiointi käsin, koska kapeat takapyörät upposivat vähän väliä montun sorapohjaan.
Tälläisillä muistikuvilla on elämäni autojen maailmassa alkanut.
Minulla on ensimäinen muistikuva autosta, kun rakensivat sitä ns. Katermanlinjaa. Siellä työmaalla oli sellaisia Wait merkkisiä kuorma-autoja joissa oli takapyörien paikalla telaketjut. 1949 olin 3v kun mummoani haudattiin ja hautausmaalle mentiin linja-autolla, joka oli vihertävän harmaa. Aikuiset ihmiset kertoivat, että se oli merkiltään International. Hieman myöhemmin haettiin kotiini sorakuorma Rimpilänniemestä, auto oli kantikas yksillä takapyörillä varustettu Chevrolet. Soraa tuli vissiinkin noin 2:si kuutiota. Enempi aikaa meni auton pois saamiseksi soramontusta, kuin kuorman lapiointi käsin, koska kapeat takapyörät upposivat vähän väliä montun sorapohjaan.
Tälläisillä muistikuvilla on elämäni autojen maailmassa alkanut.

Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Pirun vaikea kysymys. En muista viidestä ikävuodesta taaksepäin juuri mitään. Jotain hämäriä muistikuvia on kun joskus kaksi-kolmevuotiaana piti aina käydä läheisen Volvo-auton pihalla pyöräkuormaajia ihmettelemässä tuntikausia 
Vahvimmat muistikuvat liittyvät kyllä siihen kun tuli monet kerrat istuttua papan Ladan takapenkillä. Jo silloin mieleen syöpyivät koneen tasainen raksutus sekä pehmeä ja nukuttava kyyti, unohtamatta tietenkään perinteistä Ladan hajua

Vahvimmat muistikuvat liittyvät kyllä siihen kun tuli monet kerrat istuttua papan Ladan takapenkillä. Jo silloin mieleen syöpyivät koneen tasainen raksutus sekä pehmeä ja nukuttava kyyti, unohtamatta tietenkään perinteistä Ladan hajua

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Luulin, että minulta löytyy varhaisin automuisto, mutta kyllä Ukki tuossa ylhäällä pisti pari vuotta paremmaksi.
Isälläni oli tämä auto. http://www.geocities.com/rhaimakainen/Gallery/Puli.jpg 50-luvun alussa. Se oli saksalainen Ford. Neliveto ja bensa veekasi moottorilla.
Auto oli tullut Suomeen vuonna 1944 saksalaisen rynnäkkötykkikomppanian huoltoautona.
Tuohon aikaan kuorma-autot olivat varsinaisia moniköyttöautoja, tuollakin ajettiin tukkeja, soraa ja kuten tuossa kuvassa hää- ja iltamaväkeä laittamalla lavalle lankkupenkkejä.
Varhaisin muistikuvani autosta lienee vuodelta 1951, jolloin olin apumiehen apumiehenä ja olimme pudottaneet tukkikuorman Pieliseen edelleen sahalle uitettavaksi. Apumies söi siinä eväänsä ja pesi maitopullonsa ottamalla rannasta siihen vettä ja hiekkaa ja hölskyttelemällä sitä. Tuo astianpesukone jäi erityisesti mieleeni.
Isälläni oli tämä auto. http://www.geocities.com/rhaimakainen/Gallery/Puli.jpg 50-luvun alussa. Se oli saksalainen Ford. Neliveto ja bensa veekasi moottorilla.
Auto oli tullut Suomeen vuonna 1944 saksalaisen rynnäkkötykkikomppanian huoltoautona.
Tuohon aikaan kuorma-autot olivat varsinaisia moniköyttöautoja, tuollakin ajettiin tukkeja, soraa ja kuten tuossa kuvassa hää- ja iltamaväkeä laittamalla lavalle lankkupenkkejä.
Varhaisin muistikuvani autosta lienee vuodelta 1951, jolloin olin apumiehen apumiehenä ja olimme pudottaneet tukkikuorman Pieliseen edelleen sahalle uitettavaksi. Apumies söi siinä eväänsä ja pesi maitopullonsa ottamalla rannasta siihen vettä ja hiekkaa ja hölskyttelemällä sitä. Tuo astianpesukone jäi erityisesti mieleeni.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Varhaisimpia muistikuvia autoista on ajalta jolloin olin joku 2 - 3 vuotias. Mieleen on jaanyt mm. ketjukolari jossa vanhempieni sinapin keltainen Corolla jai 115 sarjan Mersun ja Datsun 100A:n valiin. Muistan myos tapauksen jolloin olin Oldsmobile Delta 88:n kyydissa ja kuinka sen suuruutta ja ihmeellisyytta silloin paiviteltiin. Minua se ei juuri savayttanyt. Mieleen on myos jaanyt tilanne, kun hoitopaikkani naapuri jolla oli uusi kellertava 123 sarjan tarjosi minulle jotain salmiakkikarkkia joka oli mielestani pahaa ja kun sylkaisin sen suustani ja lensi mersun konepellille.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Sellainen muistikuva on miljoonan vuoden takaa, että meillä oli Trabant. Isoveli sitten riiuu reissulla karautti sen sillankaiteeseen ja Trabantin kyljestä irtosi paloja ja sinkoili jokirantaan ( trabin kori oli jotain pahvimaista kuttaperkaa tai mitä lie) . Isä ja isoveli sitten kävi keräämässä ne palat jokirannasta ja ne liimattiin takaisin Trabantin kylkeen. 18 hv ja ilmajäähdytys. Ja bensahanakin oli kätevästi kojelaudan alla!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Sain vihdoin skannattua tämän hienon kuvan, Nappiskombi.
Minä ja Äitini helsingissä vuosi jotain -90.
Minä ja Äitini helsingissä vuosi jotain -90.

Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Neuvostovalmisteisen ajoneuvon ohjaimissa jo silloin.Midi^ kirjoitti:Sain vihdoin skannattua tämän hienon kuvan, Nappiskombi.
Minä ja Äitini helsingissä vuosi jotain -90.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.