Mikä on ensimmäinen muistikuvasi autosta ?

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Meidän perheellä ei ollut autoa, mutta muistan kun muutettiin Hollolasta Hämeenlinnaan, oli 3 v, melkein 4. Pääsin matkustamaan kuorma-auton hytissä ja se oli hienoa 8)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Eka muisto ol Ladasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Meikä muistaa tai minuu o muistutettu niist ajois jollon Mummilas ol viininpunain Lada. Mentii aina sil lypsylle Hankamäkee. Meikä seiso penkkien välis kardaanikorokkeen pääl. Pappa väitti et ensimmäisii sanojani ois ollu komento: "Aja!"

Meijän omast kuplast en muista juur mitää. Meikä vaa nukku takalasin montus tyytyväiseen. Koneen kehräys oli hyvää unilääkettä.

Noin niit pentui enne kuletettii. Ei mitää karmeit tualei eikä vöihi hirttäytymisii. Ehkä nykyää o paremmin tai sit nii oli enne. Jokasel olkoo oma näkemys.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Ladisti

Viesti Kirjoittaja Ladisti »

Ifa joskus viiskytluvun puolella ja tietysti poliisin Volga.
Ukki

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Minulla on ensimäinen muistikuva autosta, kun rakensivat sitä ns. Katermanlinjaa. Siellä työmaalla oli sellaisia Wait merkkisiä kuorma-autoja joissa oli takapyörien paikalla telaketjut. 1949 olin 3v kun mummoani haudattiin ja hautausmaalle mentiin linja-autolla, joka oli vihertävän harmaa. Aikuiset ihmiset kertoivat, että se oli merkiltään International. Hieman myöhemmin haettiin kotiini sorakuorma Rimpilänniemestä, auto oli kantikas yksillä takapyörillä varustettu Chevrolet. Soraa tuli vissiinkin noin 2:si kuutiota. Enempi aikaa meni auton pois saamiseksi soramontusta, kuin kuorman lapiointi käsin, koska kapeat takapyörät upposivat vähän väliä montun sorapohjaan.
Tälläisillä muistikuvilla on elämäni autojen maailmassa alkanut. :P
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pirun vaikea kysymys. En muista viidestä ikävuodesta taaksepäin juuri mitään. Jotain hämäriä muistikuvia on kun joskus kaksi-kolmevuotiaana piti aina käydä läheisen Volvo-auton pihalla pyöräkuormaajia ihmettelemässä tuntikausia :D

Vahvimmat muistikuvat liittyvät kyllä siihen kun tuli monet kerrat istuttua papan Ladan takapenkillä. Jo silloin mieleen syöpyivät koneen tasainen raksutus sekä pehmeä ja nukuttava kyyti, unohtamatta tietenkään perinteistä Ladan hajua 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Pavlovits
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Luulin, että minulta löytyy varhaisin automuisto, mutta kyllä Ukki tuossa ylhäällä pisti pari vuotta paremmaksi.
Isälläni oli tämä auto. http://www.geocities.com/rhaimakainen/Gallery/Puli.jpg 50-luvun alussa. Se oli saksalainen Ford. Neliveto ja bensa veekasi moottorilla.
Auto oli tullut Suomeen vuonna 1944 saksalaisen rynnäkkötykkikomppanian huoltoautona.
Tuohon aikaan kuorma-autot olivat varsinaisia moniköyttöautoja, tuollakin ajettiin tukkeja, soraa ja kuten tuossa kuvassa hää- ja iltamaväkeä laittamalla lavalle lankkupenkkejä.
Varhaisin muistikuvani autosta lienee vuodelta 1951, jolloin olin apumiehen apumiehenä ja olimme pudottaneet tukkikuorman Pieliseen edelleen sahalle uitettavaksi. Apumies söi siinä eväänsä ja pesi maitopullonsa ottamalla rannasta siihen vettä ja hiekkaa ja hölskyttelemällä sitä. Tuo astianpesukone jäi erityisesti mieleeni.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
IL02

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Varhaisimpia muistikuvia autoista on ajalta jolloin olin joku 2 - 3 vuotias. Mieleen on jaanyt mm. ketjukolari jossa vanhempieni sinapin keltainen Corolla jai 115 sarjan Mersun ja Datsun 100A:n valiin. Muistan myos tapauksen jolloin olin Oldsmobile Delta 88:n kyydissa ja kuinka sen suuruutta ja ihmeellisyytta silloin paiviteltiin. Minua se ei juuri savayttanyt. Mieleen on myos jaanyt tilanne, kun hoitopaikkani naapuri jolla oli uusi kellertava 123 sarjan tarjosi minulle jotain salmiakkikarkkia joka oli mielestani pahaa ja kun sylkaisin sen suustani ja lensi mersun konepellille.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
AI
Lada kerhon jäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Muistan penskana yrjönneeni kusiaisen takapenkin lattialle. Sitä se teettää kun röökaa autossa jossa on penskoja kyydissä. Tämä tapahtui varmaan joskus 60-luvun lopussa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
lada-juntti

Viesti Kirjoittaja lada-juntti »

Sellainen muistikuva on miljoonan vuoden takaa, että meillä oli Trabant. Isoveli sitten riiuu reissulla karautti sen sillankaiteeseen ja Trabantin kyljestä irtosi paloja ja sinkoili jokirantaan ( trabin kori oli jotain pahvimaista kuttaperkaa tai mitä lie) . Isä ja isoveli sitten kävi keräämässä ne palat jokirannasta ja ne liimattiin takaisin Trabantin kylkeen. 18 hv ja ilmajäähdytys. Ja bensahanakin oli kätevästi kojelaudan alla!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Stefa

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitä lie olisin ollut ~3v. Sedän kanssa kalareissulla ja sormet jäivät vaaleansinisen pickup-mossen oven väliin :cry:
Vauhdin tae - alamäki
Midi^

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Sain vihdoin skannattua tämän hienon kuvan, Nappiskombi.

Minä ja Äitini helsingissä vuosi jotain -90. 8)
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Toveri Sladimir

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Midi^ kirjoitti:Sain vihdoin skannattua tämän hienon kuvan, Nappiskombi.

Minä ja Äitini helsingissä vuosi jotain -90. 8)
Neuvostovalmisteisen ajoneuvon ohjaimissa jo silloin.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Vastaa Viestiin