Laturin vaihto
Laturin vaihto
Vanha laturi Nivassa lopetti toimintansa ja korvasin sen Motonetista ostetulla, jossa on kiinteä Hüco -merkkinen latauksen säädin. Sen johdotuksessa oli monenlaista kommervenkkiä, mutta vaikeuksien kautta voittoon.
Lataa hienosti, mutta säädin vuotaa 2,4 A. Toimii se tietenkin "miinuskenkä-irti-miinuskenkä-kiinni -menetelmällä", joka on hyvä ajonestolaite. Mutta lujan laatuauton imagoon se ei mitenkään sovi, onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia/tietoa oikeasta kytkennästä.
Lataa hienosti, mutta säädin vuotaa 2,4 A. Toimii se tietenkin "miinuskenkä-irti-miinuskenkä-kiinni -menetelmällä", joka on hyvä ajonestolaite. Mutta lujan laatuauton imagoon se ei mitenkään sovi, onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia/tietoa oikeasta kytkennästä.
Kiitos Olavi
Sen Hüco säätimen mukana tuli lappu, josta mainitsemasi asiat selviävät, mutta ei niitä kirjaimia, numeroita, plussia eikä miinuksia ole luettavissa sen paremmin säätimestä, kuin laturistakaan.
Kertaan vielä kaikki aiheeseen liittyvät:
1. Säädin siis on laturin perässä kiinni kahdella pultilla, toinen yhdistää säätimen laturin runkoon (kupariholkki) ja on merkitty vihreällä, on selvästi annettu suure, jota ei ole syytä epäillä
2. Säätimen alta tulee ohut punainen johto, joka on yhdistetty laturin runkoon, kun se on tehtaalla siihen laitettu, kaipa sekin on oikein.
Seuraavista liittimistä pitää viedä tietoa jonnekin:
3. Säätimessä on yksi eristämätön koiraspuoleinen lattaliitin, vanhasta laturista tuli vastaava ja sille oli kaveri säätimelle.
4. Laturin perässä on yksi lattaliitin, joka sopii niin ihanasti vanhalta erilliseltä säätimeltä tulevaan vastaavanlaiseen (molemmat, koiras ja naaras sellaisen erikoisen, valkoisen liittimen sisällä)
5. Laturin perässä olevan mutterin alta todennäköisesti menee, kuten vanhassakin varsinainen latausvirta akulle, se ainakin pelittää, sekä Nivan oman mittarin että yleisvirtamittarin mukaan, akun lataus on 14,6V, joka on siihen säätimeen merkitty teho.
Näin ne lattaliittimelliset johdot ovat ongelma; toinen menee akun miinukseen ja toisen pitäisi sitten mennä latauksen merkkivalolle. Kierroslukumittari toimii myöskin... Huhhhuh...
Sen Hüco säätimen mukana tuli lappu, josta mainitsemasi asiat selviävät, mutta ei niitä kirjaimia, numeroita, plussia eikä miinuksia ole luettavissa sen paremmin säätimestä, kuin laturistakaan.
Kertaan vielä kaikki aiheeseen liittyvät:
1. Säädin siis on laturin perässä kiinni kahdella pultilla, toinen yhdistää säätimen laturin runkoon (kupariholkki) ja on merkitty vihreällä, on selvästi annettu suure, jota ei ole syytä epäillä
2. Säätimen alta tulee ohut punainen johto, joka on yhdistetty laturin runkoon, kun se on tehtaalla siihen laitettu, kaipa sekin on oikein.
Seuraavista liittimistä pitää viedä tietoa jonnekin:
3. Säätimessä on yksi eristämätön koiraspuoleinen lattaliitin, vanhasta laturista tuli vastaava ja sille oli kaveri säätimelle.
4. Laturin perässä on yksi lattaliitin, joka sopii niin ihanasti vanhalta erilliseltä säätimeltä tulevaan vastaavanlaiseen (molemmat, koiras ja naaras sellaisen erikoisen, valkoisen liittimen sisällä)
5. Laturin perässä olevan mutterin alta todennäköisesti menee, kuten vanhassakin varsinainen latausvirta akulle, se ainakin pelittää, sekä Nivan oman mittarin että yleisvirtamittarin mukaan, akun lataus on 14,6V, joka on siihen säätimeen merkitty teho.
Näin ne lattaliittimelliset johdot ovat ongelma; toinen menee akun miinukseen ja toisen pitäisi sitten mennä latauksen merkkivalolle. Kierroslukumittari toimii myöskin... Huhhhuh...
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
... ja jotkut väittää, ettei täältä saa apua....nanno kirjoitti:
Kytket sen johdon (latauksen merkkivalo) siihen säätimen perään ja jätät sen laturissa olevan kiinteän liittimen irti, kuten kuvassa.
Laturi vie tuon reilut 2 ampeeria, kun sulla on avaimesta käännetty virta päälle, mutta kun avaimet on irti ei laturin kuuluisi viedä virtaa.
Tuosta ei apu paljon parane!
Kiitän ja kumarran syvään.
Olen enemmänkin pelannut UAZien ja GAZ67:en kanssa, ovatpahan aivan eri rotua ja "ominaisuudetkin" jonkin verran eroavat. Tämä Niva tuli projektiksi vähän niin kuin varkain, tulee saamaan ajan mittaan kurkkusalaattikuosin.
Ladamaster on 110 % oikeassa, ei tuosta apu parane. UAZkerholla on saitti, muttei siellä kukaan käy, eikä näin hienoa meininkiä ole. UAZjengi käyttääkin Petrisimolinia ja hukkuu siellä vähemmistönä.
Olen enemmänkin pelannut UAZien ja GAZ67:en kanssa, ovatpahan aivan eri rotua ja "ominaisuudetkin" jonkin verran eroavat. Tämä Niva tuli projektiksi vähän niin kuin varkain, tulee saamaan ajan mittaan kurkkusalaattikuosin.
Ladamaster on 110 % oikeassa, ei tuosta apu parane. UAZkerholla on saitti, muttei siellä kukaan käy, eikä näin hienoa meininkiä ole. UAZjengi käyttääkin Petrisimolinia ja hukkuu siellä vähemmistönä.
[quote="nanno"]
sano kaapas pitäskö tollasen säätimen plus navasta olla "kiinteä" yhteys hiilille. kun tuossa yleismitarilla mitailin niin vain välillä ynteys hetkellisesti löytyi. ja mitenkäs tollasen toiminta olisi helpoin selvittää. yritin vaikka minkä laisilla virta ähde/yleismittari patentilla.
mitäs veikaisitte viaksi kun merkkivalo ei syty missään vaiheessa eikä siis lataa. Johdot ja sulakkeet ok???

sano kaapas pitäskö tollasen säätimen plus navasta olla "kiinteä" yhteys hiilille. kun tuossa yleismitarilla mitailin niin vain välillä ynteys hetkellisesti löytyi. ja mitenkäs tollasen toiminta olisi helpoin selvittää. yritin vaikka minkä laisilla virta ähde/yleismittari patentilla.
mitäs veikaisitte viaksi kun merkkivalo ei syty missään vaiheessa eikä siis lataa. Johdot ja sulakkeet ok???
Niin, mulla on Niva vm 84, siinä on sekä merkkivalo että mittari, joka toimii ainakin yleisvirtamittarin kanssa yhteismitallisesti. Arvattavasti oikein. Nyt en ole pariin päivään taas ehtinyt puuhastella sen kanssa. Onpahan puuhaa Pääsiäiseksi, luvassa surkeat ilmat.
Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita ja neuvoja antaneita sekä toivotan valkosipulinmakuisia lammaspaisteja stydin punkun ja kermamuhennettujen pottujen kera.
Kiitän kaikkia keskusteluun osallistuneita ja neuvoja antaneita sekä toivotan valkosipulinmakuisia lammaspaisteja stydin punkun ja kermamuhennettujen pottujen kera.
Mulla on samaa vuosikertaa, siellä ei ole edes polttimoa ja polttimonkanta johtoineen oli vedetty nipparilla siististi piiloon. Eikä autossa ole edes latauksen merkkivalon relettä.-Kärki kirjoitti:Mara kirjoitti:Kaikissa malleissa latauksen merkkivalon ei kuulukkaan palaa, ainakaan tietääkseni.
Eli auton malli/ikätieto ehkä auttaisi?
auto on 1500 vm90. ja laturi ei lataa mitattu on. ja merkivalo ei siis pala tai pitänekkö sen sitten palaakkaan??
Näissä tuoreemmissa peleissä on sitten taas toimivat latausvalot, tai ainakin pitäisi.
Mutta tärkein on volttimittari, muuta ei tarvitse.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
joo sain säätimen mitattua ja eihän se mitään läpiantanu no se ainakin vaihtoon. no mulla kyllä on poltin siellä. en muistanu kattoa että tuliko laturille asti johtoa.Jokari kirjoitti:Mulla on samaa vuosikertaa, siellä ei ole edes polttimoa ja polttimonkanta johtoineen oli vedetty nipparilla siististi piiloon. Eikä autossa ole edes latauksen merkkivalon relettä.-Kärki kirjoitti:Mara kirjoitti:Kaikissa malleissa latauksen merkkivalon ei kuulukkaan palaa, ainakaan tietääkseni.
Eli auton malli/ikätieto ehkä auttaisi?
auto on 1500 vm90. ja laturi ei lataa mitattu on. ja merkivalo ei siis pala tai pitänekkö sen sitten palaakkaan??
Näissä tuoreemmissa peleissä on sitten taas toimivat latausvalot, tai ainakin pitäisi.
Mutta tärkein on volttimittari, muuta ei tarvitse.