samaran valoautomatiikka
samaran valoautomatiikka
Onkohan tämä nyt ominaisuus vai vika, kun moottorin käydessä lähivalot palavat ja valoviiksestä kaukovalot eivät syty. Näinhän pitää ollakin, mutta jos moottori ei käy, niin siitä keinukatkaisimesta pysäköintivalot syttyvät, mutta ala-asennossa ajovalot eivät syty. Eihän tästä mitään käytännön haittaa ole, mutta kaikissa muissa autoissani ajovalot on saanut päälle ilman moottorin käynnistämistä ja eniten minua askarruttaa, mitä katsastussetä sanoo. Onko ajovalojen palettava ilman, että käynnistää auton.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Samaran Valot
Ei se katsastus setä sano mitään,niin ne pitää toimiakin,Niin ne toimii mullakin ja aina on kelvannut katsastuksessa,ilman moitteita. Miksi niitten pitäisi palaa, jos auto ei ole?käynissä sehän systeemi estää akun tyhjenimesen.jos ei ole moottori käynissä.Mulla sammuu lähivalot,kun käsijarrun vetää päälle,ja syttyy kun käsijarrun löysää pois päältä.Vähän ihme systeemi,Mutta mitä se haittaa.Tämä on sitä venäjän pojan ihmeelistä sähkö systeemiä.
Ei mulla syty seat toledo lähivalot katkasia alas painettuna,muuten kuin virta päällä,jos kone ei ole käymässä.Eikö se samarassa toimi samalla lailla.

- Lada-Jussi
itsellä menee jotenkin näin....
ruisku-samara -95 autosammuksissa, ajovalokytkimestä saa palamaan vain parkkivalot ja mittarivalot.
auton käydessä ilman ajovalojen kytkemistä palaa lähivalot ja mittarivalot, jos haluaa käyttää parkkeja, pitkiä ja lasinpyyhkimiä silloin pitää ajovalokytkimessä kytkeä.
kaasari-samarassa -89 autosammuksissa, ajovalokytkimestä saa palamaan ihan mitä tahansa valoja vain kytkimellä tai viiksellä valitaan, myös mittarivalot palaa.
auton käydessä ilman ajovalojen kytkemistä palaa lähivalot. valokytintä painamalla voi käytellä myös parkkeja ja pitkiä, tässä versiossa ei pyyhkimiin vaikuta mitenkään!!
ruisku-samara -95 autosammuksissa, ajovalokytkimestä saa palamaan vain parkkivalot ja mittarivalot.
auton käydessä ilman ajovalojen kytkemistä palaa lähivalot ja mittarivalot, jos haluaa käyttää parkkeja, pitkiä ja lasinpyyhkimiä silloin pitää ajovalokytkimessä kytkeä.
kaasari-samarassa -89 autosammuksissa, ajovalokytkimestä saa palamaan ihan mitä tahansa valoja vain kytkimellä tai viiksellä valitaan, myös mittarivalot palaa.
auton käydessä ilman ajovalojen kytkemistä palaa lähivalot. valokytintä painamalla voi käytellä myös parkkeja ja pitkiä, tässä versiossa ei pyyhkimiin vaikuta mitenkään!!

Ajattelin lisätä oman kysymykseni tähän samaan topiciin...
Eli miten saan -00 vuosimallin samarassa parkkivalot päälle auton käydessä? Tämä olisi hyödyllinen ominaisuus esim. talvella, jos laittaa samaran pörisemään ja menee itse ulkopuolelle raaputtamaan laseja. Turha siinä on kylmää akkua kuluttaa ajovaloja päällä pitämällä.
Ajovalokatkaisijan ollessa 0-asennossa ajovalot palavat auton käydessä. Kun katkaisijan painaa keskimmäiseen asentoon, niin mitään ei tapahdu auton ollessa käynnissä. Mutta jos auto on sammuksissa, niin silloin parkit kyllä syttyvät.
Toisin sanoen haluaisin valot pois päältä katkaisijan "parkit" asennossa auton käydessä. Onko se mahdollista?
Eli miten saan -00 vuosimallin samarassa parkkivalot päälle auton käydessä? Tämä olisi hyödyllinen ominaisuus esim. talvella, jos laittaa samaran pörisemään ja menee itse ulkopuolelle raaputtamaan laseja. Turha siinä on kylmää akkua kuluttaa ajovaloja päällä pitämällä.
Ajovalokatkaisijan ollessa 0-asennossa ajovalot palavat auton käydessä. Kun katkaisijan painaa keskimmäiseen asentoon, niin mitään ei tapahdu auton ollessa käynnissä. Mutta jos auto on sammuksissa, niin silloin parkit kyllä syttyvät.
Toisin sanoen haluaisin valot pois päältä katkaisijan "parkit" asennossa auton käydessä. Onko se mahdollista?

- Lada Scandinavia
Saa ne poistettua, kun ottaa johdot irti valoautomatikan relestä/releistä.
Minulla oli Lada 1700i:ssä vastaava ongelma, että startatessa valot aina päällä ja parkkejakaan ei saanut pelkästään päälle, jos auto kävi. Turun Delta-auton Lada asentaja otti 3 pistoketta irti kojetaulun alta ja näin valoautomatiikka poistettu.
Minulla oli Lada 1700i:ssä vastaava ongelma, että startatessa valot aina päällä ja parkkejakaan ei saanut pelkästään päälle, jos auto kävi. Turun Delta-auton Lada asentaja otti 3 pistoketta irti kojetaulun alta ja näin valoautomatiikka poistettu.
- Lada Scandinavia
Silloin se on mun mielestä toimiva, kun se sytyttää valot luotettavasti vasta koneen käynnistyttyä, eikä hehkuta niitä startin aikana päälläIdän Ihme 1 kirjoitti:Valoautomatiikka onkin ihan turha.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Niin, ei se mua rassaa jos valoja joutuu itse laitteleen päälle, kun siihen on jo tottunut useimmissa kulkineissaIdän Ihme 1 kirjoitti:Sitähän ihan rasittuu liikaa jos joutuu vääntämään ne valot päälle..Jokari kirjoitti:Silloin se on mun mielestä toimiva, kun se sytyttää valot luotettavasti vasta koneen käynnistyttyä, eikä hehkuta niitä startin aikana päälläIdän Ihme 1 kirjoitti:Valoautomatiikka onkin ihan turha.![]()
Joskus on ihan kätevää, että voi ajella ilman valoja..![]()
![]()
Itse oon tyytyväinen ettei sellasta rollaattorissani ole.

Eiks korollassakin ratti oo lisävaruste?

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Minulle jäikin jostain toiselta foorumilta sellainen käsitys ettei sun rollaattorissa toimi valot enää ollenkaan...Idän Ihme 1 kirjoitti:Joskus on ihan kätevää, että voi ajella ilman valoja..![]()
![]()
Itse oon tyytyväinen ettei sellasta rollaattorissani ole.

Mutta typerästi nuo automaagiset valot on tehty jos palavat kaikenaikaa sytytysvirran ollessa kytkettynä.
Jos ne tahtoo syttymään vasta käydessä niin pitäisikö niille rohmuta heräte jostain lataukselta vai mistä?