Nappis pätkii

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Slapa

Nappis pätkii

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Hei,

Vaimo soitteli tien päältä, että oli yht'äkkiä alkanut nappis moottoritiellä pätkiä, sitten huoltoaseman pihassa ei enää tyhjäkäynnillä pysynyt käynnissä, sammui eikä startannut enää. Juuri oli vaihdettu uusi virranjakaja, pyörijä ja tulpat ja tankki oli täysi. Ennen noiden sähköosien vaihtoa ei ainakaan koskaan ollut käynyt näin, ja tämä oli ensimmäinen kerta kun auto ajettiin kunnolla lämpimäksi noiden osien vaihdon jälkeen. Vaimo sanoi, että jakajan kansi oli kuuma. Hetken kun auto sai olla ja jäähtyä, lähti käyntiin, mutta pätki. Emäntä ei uskalla lähteä ajamaan kotiin...
Missä voisi olla vika? Kuulostaako siltä, että olen saanut esim. väärän pyörijän, tms.?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2928
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Itsellä oli ihan samaa vikaa varsinkin näillä +- 0 -keleillä räntäsateessa. Tyhäkäynti katosi ja lähti käymään vasta hetken odottelun jälkeen. Muistaakseni tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi ja uudet katkojan kärjet auttoivat. Käynti noilla ilmoilla saattaa olla vielä huonoa, mutta just ja just käy. Tosin nyt näillä sadeilmoilla ja lämppäri kesäasennossa käy ihan hyvin.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nuo kosteudesta johtuvat ongelmat on pirullisia. Nykyisellä kulkineella (1500S) ei ole ollut mitään ongelmia kulussa, vaikka on ollut kuinka kosteata, mutta vanha 1200S noteerasi joka ikisen kosteuden muutoksen ja se aiheutti mitä kummallisimpia ongelmia. Tosin huonolla huollolla oli osansa siihen...tossa 1500S:ssä kaikki sytkäosat ovat uusia/hyviä käytettyjä.

Puolahan saa aika herkästi kosteutta ja likaa niskaansa sijoituksestaan johtuen. Se kannattaa tsekata, voi lyödä läpi jostain, samoin tulpanjohdot. Ja imuilman esilämmitys on toiminnassa? Joskaan se ei aiheuta totaalista toimimattomuutta, nykimistä ja hyytyilyä kylläkin.

Mites toi jakaja, oliko se ihan upouusi vai käytetty? Katkojan kärjet, kärkiväli ja konkka kunnossa?

CRC:tä kannattaa sumutella hätäavuksi puolaan, jakajaan, johtoihin jne. Poistaa kosteutta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

onko CRC sama kun voitelu aine ;D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Jaapa jaa, kiitos vastauksista! Kehotin emäntää odotellessaan ostamaan Motonetistä uuden puolan ja kondensaattorin, kun niitä tuohon sähköpuolelle ei oltu vaihdettu. Noh, kondensaattorista en edes tiedä missä se on, joten se siitä ;)
Anyway, ajettiin illalla toisella autolla Lallia huoltamaan, missä ensi töikseni vaihdoin puolan. Arpomalla meni, kun entinen oli taatusti alkuperäinen 24 vuotta vanha venäläinen, jossa toisessa navassa oli merkintä 'Б' ja toisessa 'K'. Uudessa puolassa oli tietenkin vain länsimaisittain '+' ja '-'. No, toiseen napaan tuli yksi ruskea johto ja toiseen kaksi vihreää, arvelin että ruskea voisi olla maan väri ja maajohtoja voisi olla mieluummin vaan yksi, joten arvoin niin päin, ja oikein meni ;)
Ongelma ei kuitenkaan poistunut. No, lalli kuulosti käyvän kolmella pytyllä, joten johtoja irti yksi kerrallaan. Ensimmäinen kokeiltu johto, jonka irroitin, ei vaikuttanut auton käyntiin, joten vika oli siis siellä. Vaihdoin toisen johdon, ei auttanut. Tarkistin, että jakajan kansi oli kunnolla kiinni, oli se. No, sata kilometriä ajettu tulppa irti, ja se oli aivan mustan noen peitossa. Emäntä sanoi, että kyseisen tulpan johto oli ollut vähän höllästi kiinni jakajan kannessa, siksi aloitinkin siitä tutkimukset. Samoin itse tulppa ei ollut kovin kireällä. Haettiin uusi tulppa, kiristin sen kunnolla, laitoin johdoksi vielä uuden johdon, ja jo pelasi.
Kysymys kuuluukin, miksi tulppa nokeentuu noin pahasti? Vaikuttaako siihen se, jos tulppa ei ole kireästi kiinni, tai se, että johto on löysästi paikoillaan? Vai onko seos liian rikas? Kaikki yhdessä? Jokin muu?
Joka tapauksessa, tulipahan samalla vaihdettua puola, joten sytytysjärjestelmä alkaa olla kohta kokonaan uusittu. Vielä kun löydän missä se kondensaattori on...
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

vaikka puolan johdot kytkee väärin päin niin se antaa silti kipinän..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Puolan miinusnapaan kytketään virranjakajalle menevä johto.

Samaa johtoa kun seuraat sinne jakajan alle, löydät kondensaattorin.
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Uh oh, sitten ne on varmaan just väärinpäin. Mitä se vaikuttaa, kun ne on väärinpäin?
RussianRacing

Viesti Kirjoittaja RussianRacing »

^ kipinä hyppää väärään suuntaan ilmaraossa, koska napaisuus on väärin päin...
Vastaa Viestiin