Nappis pätkii
Nappis pätkii
Hei,
Vaimo soitteli tien päältä, että oli yht'äkkiä alkanut nappis moottoritiellä pätkiä, sitten huoltoaseman pihassa ei enää tyhjäkäynnillä pysynyt käynnissä, sammui eikä startannut enää. Juuri oli vaihdettu uusi virranjakaja, pyörijä ja tulpat ja tankki oli täysi. Ennen noiden sähköosien vaihtoa ei ainakaan koskaan ollut käynyt näin, ja tämä oli ensimmäinen kerta kun auto ajettiin kunnolla lämpimäksi noiden osien vaihdon jälkeen. Vaimo sanoi, että jakajan kansi oli kuuma. Hetken kun auto sai olla ja jäähtyä, lähti käyntiin, mutta pätki. Emäntä ei uskalla lähteä ajamaan kotiin...
Missä voisi olla vika? Kuulostaako siltä, että olen saanut esim. väärän pyörijän, tms.?
Vaimo soitteli tien päältä, että oli yht'äkkiä alkanut nappis moottoritiellä pätkiä, sitten huoltoaseman pihassa ei enää tyhjäkäynnillä pysynyt käynnissä, sammui eikä startannut enää. Juuri oli vaihdettu uusi virranjakaja, pyörijä ja tulpat ja tankki oli täysi. Ennen noiden sähköosien vaihtoa ei ainakaan koskaan ollut käynyt näin, ja tämä oli ensimmäinen kerta kun auto ajettiin kunnolla lämpimäksi noiden osien vaihdon jälkeen. Vaimo sanoi, että jakajan kansi oli kuuma. Hetken kun auto sai olla ja jäähtyä, lähti käyntiin, mutta pätki. Emäntä ei uskalla lähteä ajamaan kotiin...
Missä voisi olla vika? Kuulostaako siltä, että olen saanut esim. väärän pyörijän, tms.?
Itsellä oli ihan samaa vikaa varsinkin näillä +- 0 -keleillä räntäsateessa. Tyhäkäynti katosi ja lähti käymään vasta hetken odottelun jälkeen. Muistaakseni tulpat, pyörijä, virranjakajan kansi ja uudet katkojan kärjet auttoivat. Käynti noilla ilmoilla saattaa olla vielä huonoa, mutta just ja just käy. Tosin nyt näillä sadeilmoilla ja lämppäri kesäasennossa käy ihan hyvin.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Nuo kosteudesta johtuvat ongelmat on pirullisia. Nykyisellä kulkineella (1500S) ei ole ollut mitään ongelmia kulussa, vaikka on ollut kuinka kosteata, mutta vanha 1200S noteerasi joka ikisen kosteuden muutoksen ja se aiheutti mitä kummallisimpia ongelmia. Tosin huonolla huollolla oli osansa siihen...tossa 1500S:ssä kaikki sytkäosat ovat uusia/hyviä käytettyjä.
Puolahan saa aika herkästi kosteutta ja likaa niskaansa sijoituksestaan johtuen. Se kannattaa tsekata, voi lyödä läpi jostain, samoin tulpanjohdot. Ja imuilman esilämmitys on toiminnassa? Joskaan se ei aiheuta totaalista toimimattomuutta, nykimistä ja hyytyilyä kylläkin.
Mites toi jakaja, oliko se ihan upouusi vai käytetty? Katkojan kärjet, kärkiväli ja konkka kunnossa?
CRC:tä kannattaa sumutella hätäavuksi puolaan, jakajaan, johtoihin jne. Poistaa kosteutta...
Puolahan saa aika herkästi kosteutta ja likaa niskaansa sijoituksestaan johtuen. Se kannattaa tsekata, voi lyödä läpi jostain, samoin tulpanjohdot. Ja imuilman esilämmitys on toiminnassa? Joskaan se ei aiheuta totaalista toimimattomuutta, nykimistä ja hyytyilyä kylläkin.
Mites toi jakaja, oliko se ihan upouusi vai käytetty? Katkojan kärjet, kärkiväli ja konkka kunnossa?
CRC:tä kannattaa sumutella hätäavuksi puolaan, jakajaan, johtoihin jne. Poistaa kosteutta...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
onko CRC sama kun voitelu aine ;D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Jaapa jaa, kiitos vastauksista! Kehotin emäntää odotellessaan ostamaan Motonetistä uuden puolan ja kondensaattorin, kun niitä tuohon sähköpuolelle ei oltu vaihdettu. Noh, kondensaattorista en edes tiedä missä se on, joten se siitä 
Anyway, ajettiin illalla toisella autolla Lallia huoltamaan, missä ensi töikseni vaihdoin puolan. Arpomalla meni, kun entinen oli taatusti alkuperäinen 24 vuotta vanha venäläinen, jossa toisessa navassa oli merkintä 'Б' ja toisessa 'K'. Uudessa puolassa oli tietenkin vain länsimaisittain '+' ja '-'. No, toiseen napaan tuli yksi ruskea johto ja toiseen kaksi vihreää, arvelin että ruskea voisi olla maan väri ja maajohtoja voisi olla mieluummin vaan yksi, joten arvoin niin päin, ja oikein meni
Ongelma ei kuitenkaan poistunut. No, lalli kuulosti käyvän kolmella pytyllä, joten johtoja irti yksi kerrallaan. Ensimmäinen kokeiltu johto, jonka irroitin, ei vaikuttanut auton käyntiin, joten vika oli siis siellä. Vaihdoin toisen johdon, ei auttanut. Tarkistin, että jakajan kansi oli kunnolla kiinni, oli se. No, sata kilometriä ajettu tulppa irti, ja se oli aivan mustan noen peitossa. Emäntä sanoi, että kyseisen tulpan johto oli ollut vähän höllästi kiinni jakajan kannessa, siksi aloitinkin siitä tutkimukset. Samoin itse tulppa ei ollut kovin kireällä. Haettiin uusi tulppa, kiristin sen kunnolla, laitoin johdoksi vielä uuden johdon, ja jo pelasi.
Kysymys kuuluukin, miksi tulppa nokeentuu noin pahasti? Vaikuttaako siihen se, jos tulppa ei ole kireästi kiinni, tai se, että johto on löysästi paikoillaan? Vai onko seos liian rikas? Kaikki yhdessä? Jokin muu?
Joka tapauksessa, tulipahan samalla vaihdettua puola, joten sytytysjärjestelmä alkaa olla kohta kokonaan uusittu. Vielä kun löydän missä se kondensaattori on...

Anyway, ajettiin illalla toisella autolla Lallia huoltamaan, missä ensi töikseni vaihdoin puolan. Arpomalla meni, kun entinen oli taatusti alkuperäinen 24 vuotta vanha venäläinen, jossa toisessa navassa oli merkintä 'Б' ja toisessa 'K'. Uudessa puolassa oli tietenkin vain länsimaisittain '+' ja '-'. No, toiseen napaan tuli yksi ruskea johto ja toiseen kaksi vihreää, arvelin että ruskea voisi olla maan väri ja maajohtoja voisi olla mieluummin vaan yksi, joten arvoin niin päin, ja oikein meni

Ongelma ei kuitenkaan poistunut. No, lalli kuulosti käyvän kolmella pytyllä, joten johtoja irti yksi kerrallaan. Ensimmäinen kokeiltu johto, jonka irroitin, ei vaikuttanut auton käyntiin, joten vika oli siis siellä. Vaihdoin toisen johdon, ei auttanut. Tarkistin, että jakajan kansi oli kunnolla kiinni, oli se. No, sata kilometriä ajettu tulppa irti, ja se oli aivan mustan noen peitossa. Emäntä sanoi, että kyseisen tulpan johto oli ollut vähän höllästi kiinni jakajan kannessa, siksi aloitinkin siitä tutkimukset. Samoin itse tulppa ei ollut kovin kireällä. Haettiin uusi tulppa, kiristin sen kunnolla, laitoin johdoksi vielä uuden johdon, ja jo pelasi.
Kysymys kuuluukin, miksi tulppa nokeentuu noin pahasti? Vaikuttaako siihen se, jos tulppa ei ole kireästi kiinni, tai se, että johto on löysästi paikoillaan? Vai onko seos liian rikas? Kaikki yhdessä? Jokin muu?
Joka tapauksessa, tulipahan samalla vaihdettua puola, joten sytytysjärjestelmä alkaa olla kohta kokonaan uusittu. Vielä kun löydän missä se kondensaattori on...
vaikka puolan johdot kytkee väärin päin niin se antaa silti kipinän..
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo