Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. No, sinne lentää tietysti se kura enemmän. Lisäksi molempien satuloiden ulommat männät liikkuivat myös ulos sylintereistään pelkästään tonkien avulla ilman suurempaa voimaa.
Koska palat olivat kuluneet lähes loppuun niin päätin laittaa uudet. Ihmetys oli kumma kun molempien puolien satuloiden sisemmät sylinterit mäntineen ovat kuin kiveä eivätkä mene sisään vaikka ruuvipenkissä yrittää auttaa! Oikeastaan ne kyllä ovat jo lähes perillä mutta vielä 2-3 mm ulompana kuin ne vastakkaiset männät. Selvästi siis ja niin paljon että uutta palaa ei saa pirullakaan männän ja jarrulevyn väliin. Eikös molempien mäntien kuuluisi kuitenkin mennä yhtä syvään sisään omaan sylinteriinsä? Tuntuu että nuo sisemmät männät jäävät muutaman millin ulommaksi kuin vastinparinsa. Ja uskokaa pois tässä on kokeiltu jos jonkinlaista ulosvetäjää, jenkaa ja ruuvipenkkiä mutta eivät mene sisempään.
Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
Etujarrujen jarrusylintereiden erot?
Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?
kaverin satulasta halkaistiin sylinteri rälläkällä jonka jälkeen puolikkaat oli helppo irrottaawellu kirjoitti: en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?
Rälläkkä pysyy toki kädessä ja kävi jopa mielessäpressa kirjoitti:kaverin satulasta halkaistiin sylinteri rälläkällä jonka jälkeen puolikkaat oli helppo irrottaawellu kirjoitti: en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.

Hinta vaan hirvittää ja muutenkin tekisi sitten mieli uusia molemmat.. Mutta kun koko satsin (lue: Lada -92) hinta oli minulle 200 euroa vuosia sitten niin etujarruihin ei viitsisi paljoa laittaa. Hitto kun mitään ei tule korjattua ellei se mene rikki. Jarrutkin kun purkaisi vaikka kerran vuodessa niin ei tulisi näitä ongelmia

Näin ajattelin jatkaa mikäli parin päivän CRC-kuuri ei auta asiaa ja männät alkaisivat liikkumaan vielä sisäänpäin. Satulat ovat nyt autotallin lattialla tuo sisempi sylinteri kohti kattoa ja sylinteri niin täynnä CRC:tä kuin sain menemään.pressa kirjoitti:yksinkertaisin ratkaisu mikäli sisemmät männät liikkuvat on vain ohentaa paloja jotka laitat sisäpuoliin
Kyseessä on "vain" muutamien millien klappi mutta silti ajatus uuden jarrupalan ohentamisesta kuulostaa typerältä. Tuossa täytyy kuitenkin ottaa lähes puolet pois uuden jarrupalan kitkaosan paksuudesta. Pitänee tehdä kikka ja laittaa uudet satulat itänaapurista tilaukseen seuraavaa katsastusta ajatellen mikäli muuten lattunen pysyy hengissä ja seuraavaa katsastusta täytyy vielä miettiä.
Outo juttu kyllä.. Molempien puolien palat olivat kyllä kuluneet tasaisesti ts. männät liikkuvat kyllä ainakin ulospäin tasaisen tappavaan tahtiin. Repsikan puolen paloista ei tosin ollut muuta metallit jäljellä(!) mutta tämä johtui ilmeisesti siitä, että en viimeksi paloja vaihtaessani tainnut vaihtaa kuin kuskin puolen. Vielä kun muistaisi mistä moinen pölhöys johtui, sillä ainahan molempien puolien palat kuuluu vaihtaa kerralla..
Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?
Tyhmä kysymys,mutta löithän ne lukitustapit alas sieltä sylinteristä?wellu kirjoitti:Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.

Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?
Joo, samalla lailla kuin ulommista.aropupu kirjoitti:Tyhmä kysymys,mutta löithän ne lukitustapit alas sieltä sylinteristä?wellu kirjoitti:Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.