Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
wellu

Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. No, sinne lentää tietysti se kura enemmän. Lisäksi molempien satuloiden ulommat männät liikkuivat myös ulos sylintereistään pelkästään tonkien avulla ilman suurempaa voimaa.

Koska palat olivat kuluneet lähes loppuun niin päätin laittaa uudet. Ihmetys oli kumma kun molempien puolien satuloiden sisemmät sylinterit mäntineen ovat kuin kiveä eivätkä mene sisään vaikka ruuvipenkissä yrittää auttaa! Oikeastaan ne kyllä ovat jo lähes perillä mutta vielä 2-3 mm ulompana kuin ne vastakkaiset männät. Selvästi siis ja niin paljon että uutta palaa ei saa pirullakaan männän ja jarrulevyn väliin. Eikös molempien mäntien kuuluisi kuitenkin mennä yhtä syvään sisään omaan sylinteriinsä? Tuntuu että nuo sisemmät männät jäävät muutaman millin ulommaksi kuin vastinparinsa. Ja uskokaa pois tässä on kokeiltu jos jonkinlaista ulosvetäjää, jenkaa ja ruuvipenkkiä mutta eivät mene sisempään.

Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Viesti Kirjoittaja pressa »

wellu kirjoitti: en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
kaverin satulasta halkaistiin sylinteri rälläkällä jonka jälkeen puolikkaat oli helppo irrottaa
wellu

Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Viesti Kirjoittaja wellu »

pressa kirjoitti:
wellu kirjoitti: en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
kaverin satulasta halkaistiin sylinteri rälläkällä jonka jälkeen puolikkaat oli helppo irrottaa
Rälläkkä pysyy toki kädessä ja kävi jopa mielessä :) Ajattelin meinaan halkaista koko auton siinä tuskaillessani. Heh... 19. päivään mennessä pitäis fiksata että saisi (uusinta)leimasta läpi ettei taas täytyis kollata koko kaaraa läpi.

Hinta vaan hirvittää ja muutenkin tekisi sitten mieli uusia molemmat.. Mutta kun koko satsin (lue: Lada -92) hinta oli minulle 200 euroa vuosia sitten niin etujarruihin ei viitsisi paljoa laittaa. Hitto kun mitään ei tule korjattua ellei se mene rikki. Jarrutkin kun purkaisi vaikka kerran vuodessa niin ei tulisi näitä ongelmia :( Purkamiseen ja kasaamiseen kuluisi pari tuntia kun kaikki irtoisi ilman lekaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

yksinkertaisin ratkaisu mikäli sisemmät männät liikkuvat on vain ohentaa paloja jotka laitat sisäpuoliin
wellu

Viesti Kirjoittaja wellu »

pressa kirjoitti:yksinkertaisin ratkaisu mikäli sisemmät männät liikkuvat on vain ohentaa paloja jotka laitat sisäpuoliin
Näin ajattelin jatkaa mikäli parin päivän CRC-kuuri ei auta asiaa ja männät alkaisivat liikkumaan vielä sisäänpäin. Satulat ovat nyt autotallin lattialla tuo sisempi sylinteri kohti kattoa ja sylinteri niin täynnä CRC:tä kuin sain menemään.

Kyseessä on "vain" muutamien millien klappi mutta silti ajatus uuden jarrupalan ohentamisesta kuulostaa typerältä. Tuossa täytyy kuitenkin ottaa lähes puolet pois uuden jarrupalan kitkaosan paksuudesta. Pitänee tehdä kikka ja laittaa uudet satulat itänaapurista tilaukseen seuraavaa katsastusta ajatellen mikäli muuten lattunen pysyy hengissä ja seuraavaa katsastusta täytyy vielä miettiä.

Outo juttu kyllä.. Molempien puolien palat olivat kyllä kuluneet tasaisesti ts. männät liikkuvat kyllä ainakin ulospäin tasaisen tappavaan tahtiin. Repsikan puolen paloista ei tosin ollut muuta metallit jäljellä(!) mutta tämä johtui ilmeisesti siitä, että en viimeksi paloja vaihtaessani tainnut vaihtaa kuin kuskin puolen. Vielä kun muistaisi mistä moinen pölhöys johtui, sillä ainahan molempien puolien palat kuuluu vaihtaa kerralla..
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Viesti Kirjoittaja aropupu »

wellu kirjoitti:Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
Tyhmä kysymys,mutta löithän ne lukitustapit alas sieltä sylinteristä? :roll:
wellu

Re: Etujarrujen jarrusylintereiden erot?

Viesti Kirjoittaja wellu »

aropupu kirjoitti:
wellu kirjoitti:Eli mulla on nyt latukan molemman puolen etujarrusatulat sylintereineen tuossa pöydällä. Päätin purkaa ja vaihtaa mäntien tiivisteet sekä palat. Kumma juttu että molempien satuloiden ulompi sylinteri irtosi satulasta suht kevyesti CRC:n ja pajavasaran avulla mutta sisemmät on niin jumissa että eivät hievahdakaan. Niin, ja kun en saa niitä sisempiä sylintereitä irti edes koko satulasta, niin uusiakaan ei voi vaihtaa.
Tyhmä kysymys,mutta löithän ne lukitustapit alas sieltä sylinteristä? :roll:
Joo, samalla lailla kuin ulommista.
Vastaa Viestiin