Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys
Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys
Miksiköhän aikoinaan otettiin Ladaan niin nopea ohjaus 2,8 kierrosta laidasta laitaan kun kun muissa vastaavan ikäisissä merkeissä kierroksia on yleensä 3,4....3,8.Ainoastaan sellaisissa merkeissä joissa oli tehostin löytyy alle 3:n arvoja.
Re: Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys
Pitäsköhän tässä jotenkin huomioida paljonko ne renkaat kääntyy?Jaska HKI kirjoitti:Miksiköhän aikoinaan otettiin Ladaan niin nopea ohjaus 2,8 kierrosta laidasta laitaan kun kun muissa vastaavan ikäisissä merkeissä kierroksia on yleensä 3,4....3,8.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
Hyvä vain ettei tarvii punoa tuota rattia ihan älyttömästi. Tympii tuolla mazdalla välillä kun pihasta lähtee niin tuntuu että urakkanuppi sais olla ku joutuu rattia vispaan älyttömästi. Hirvee punominen.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Jep, hyvä tuo tuo nopea ohjaus kyllä. Vielä kun renkaat kääntyis yhtä paljon kuin vaikka Volvo 740:ssä, niin täydellinen sladiauto olisi valmis 
Kaverin E3kymppisessä tehostamattomassa pemarissa tehostimen puutetta on kompensoitu kierroksilla ja niitähän löytyy 4,8. Se on hidas luisutellessa, mutta tottuuhan siihenkin. Kierroksen vois siit' varmaan hävittää eikä ohjaus silti paljoa jäykkenisi.
Isäukolla oli aikoinaan Rambler American ja siinä ruori pyöri 7 kierrosta
Se on oikeasti hidas ohjaus...

Kaverin E3kymppisessä tehostamattomassa pemarissa tehostimen puutetta on kompensoitu kierroksilla ja niitähän löytyy 4,8. Se on hidas luisutellessa, mutta tottuuhan siihenkin. Kierroksen vois siit' varmaan hävittää eikä ohjaus silti paljoa jäykkenisi.
Isäukolla oli aikoinaan Rambler American ja siinä ruori pyöri 7 kierrosta

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
mitenkäs se ratin halkasija vaikuttaa kierros määräänEsto_r kirjoitti:En tiedä mikä omassa on ku ei ole kun vähän reilu 2 kierrosta...Tietysti pienempi ratti vaikuttaa jne...

Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Esto_r varmaan tarkoittaa sitä että ratin kehän tarvitsee kääntyä vähemmän jotta vastaava ohjausvaikutus saavutetaan.Muutenkin simpukkaohjaus oli jo 80 luvulla harvinainen.Roverissa se oli,mutta taisipa olla ohjaustehostinkin.Seuraavassa tavallisten 80 luvun autojen kääntösäteitä ja ratin kierroksia.Kaikissa on hammastanko-ohjaus.
Alfasud.10,2m/3,8r
Audi 80 9,8m/3,9r
Audi 80 Quattro 10,5m/4,4r
Audi 100 CC 11,4m/3,5
Austin Mini 7m/2,8r......samat kierrokset kuin Lada...mutta mikä kääntösäde!!
Austin Allegro 10,6m/3,5r
BMW 500 10,2m/4,3r
Citroen Visa 9,89m/3,3r
Daihatsu Charade 9,2/3,5r
Nissan Micra 8,8/3,4r
Fiat Uno 9,4m/4r
Fiat 128 10,8/3,4r
Itsellä on ollut Fiat 128.Se oli aika huono kääntymään,mutta vakaa maantiellä
Ford Fiesta 9,2m/3,4r
Ford Escort 9,0/3,5r
Takavetoisena Eskorin pyöräytti ympäri talvella vaikka paikallaan.
Ford Taunus 9,8m/3,7r
Näinkin suureksi autoksi Taunus kääntyi yllättävän hyvin suurten pyöräkoteloiden ja paljon kääntyvien pyörien ansiosta
Ford Granada 11m/4,5r
Ei mikään huono kun auton akseliväli on 2770mm
Lancia A122 8,9m/3,4r
Tosi huono kääntyjä! auton akseliväli vain 2040mm
Lada 1500/1600 10,8m/2,8r (suuri kääntösäde ja polttoaineen kulutus...vitsiä pukkaa
)
Mazda 323 8,8m/3,7 r.....hyvä kääntyjä
Mercedes 190 10,6m/5r....kevyt ohjaus.Mutta jos perä lähtee alta nin käsille tulee hommia
Mitsubishi Colt 10m/3,9r
Opel Kadett 9,6m/3,5r
Opel record 10,1m /4,2r
Peugeot 205 9,9m/3,8r ei mikään hyvä noin pieneksi
Saab 99 10,5m/4,1r
Skoda 11,0m/3r....suuren auton meininkiä
Talbot Horizon 10,2/4,3r
Toyota Starlet 9,2m/3,2r
Saab 96 11m/2,6 r Suuri kääntösäde ja nopampi ohjaus kuin Ladassa,mutta hammastankoohjaus kompensoi
Toyota Corolla etuv.8,6/4,2r...hyvä kääntyjä jos jaksaa veivata
Volvo 240 9,8m/4,4r aika hyvä kääntyjä noin isoksi
Alfasud.10,2m/3,8r
Audi 80 9,8m/3,9r
Audi 80 Quattro 10,5m/4,4r
Audi 100 CC 11,4m/3,5
Austin Mini 7m/2,8r......samat kierrokset kuin Lada...mutta mikä kääntösäde!!
Austin Allegro 10,6m/3,5r
BMW 500 10,2m/4,3r
Citroen Visa 9,89m/3,3r
Daihatsu Charade 9,2/3,5r
Nissan Micra 8,8/3,4r
Fiat Uno 9,4m/4r
Fiat 128 10,8/3,4r
Itsellä on ollut Fiat 128.Se oli aika huono kääntymään,mutta vakaa maantiellä
Ford Fiesta 9,2m/3,4r
Ford Escort 9,0/3,5r
Takavetoisena Eskorin pyöräytti ympäri talvella vaikka paikallaan.
Ford Taunus 9,8m/3,7r
Näinkin suureksi autoksi Taunus kääntyi yllättävän hyvin suurten pyöräkoteloiden ja paljon kääntyvien pyörien ansiosta
Ford Granada 11m/4,5r
Ei mikään huono kun auton akseliväli on 2770mm
Lancia A122 8,9m/3,4r
Tosi huono kääntyjä! auton akseliväli vain 2040mm
Lada 1500/1600 10,8m/2,8r (suuri kääntösäde ja polttoaineen kulutus...vitsiä pukkaa


Mazda 323 8,8m/3,7 r.....hyvä kääntyjä
Mercedes 190 10,6m/5r....kevyt ohjaus.Mutta jos perä lähtee alta nin käsille tulee hommia

Mitsubishi Colt 10m/3,9r
Opel Kadett 9,6m/3,5r
Opel record 10,1m /4,2r
Peugeot 205 9,9m/3,8r ei mikään hyvä noin pieneksi
Saab 99 10,5m/4,1r
Skoda 11,0m/3r....suuren auton meininkiä

Talbot Horizon 10,2/4,3r
Toyota Starlet 9,2m/3,2r
Saab 96 11m/2,6 r Suuri kääntösäde ja nopampi ohjaus kuin Ladassa,mutta hammastankoohjaus kompensoi
Toyota Corolla etuv.8,6/4,2r...hyvä kääntyjä jos jaksaa veivata
Volvo 240 9,8m/4,4r aika hyvä kääntyjä noin isoksi