Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Miksiköhän aikoinaan otettiin Ladaan niin nopea ohjaus 2,8 kierrosta laidasta laitaan kun kun muissa vastaavan ikäisissä merkeissä kierroksia on yleensä 3,4....3,8.Ainoastaan sellaisissa merkeissä joissa oli tehostin löytyy alle 3:n arvoja.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Ladan ohjauksen nopeus/jäykkyys

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jaska HKI kirjoitti:Miksiköhän aikoinaan otettiin Ladaan niin nopea ohjaus 2,8 kierrosta laidasta laitaan kun kun muissa vastaavan ikäisissä merkeissä kierroksia on yleensä 3,4....3,8.
Pitäsköhän tässä jotenkin huomioida paljonko ne renkaat kääntyy?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Hyvä vain ettei tarvii punoa tuota rattia ihan älyttömästi. Tympii tuolla mazdalla välillä kun pihasta lähtee niin tuntuu että urakkanuppi sais olla ku joutuu rattia vispaan älyttömästi. Hirvee punominen.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jep, hyvä tuo tuo nopea ohjaus kyllä. Vielä kun renkaat kääntyis yhtä paljon kuin vaikka Volvo 740:ssä, niin täydellinen sladiauto olisi valmis :D

Kaverin E3kymppisessä tehostamattomassa pemarissa tehostimen puutetta on kompensoitu kierroksilla ja niitähän löytyy 4,8. Se on hidas luisutellessa, mutta tottuuhan siihenkin. Kierroksen vois siit' varmaan hävittää eikä ohjaus silti paljoa jäykkenisi.

Isäukolla oli aikoinaan Rambler American ja siinä ruori pyöri 7 kierrosta :shock: Se on oikeasti hidas ohjaus...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Esto_r
Viestit: 364
Liittynyt: 16.5.2005 19:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Esto_r »

En tiedä mikä omassa on ku ei ole kun vähän reilu 2 kierrosta... :o Tietysti pienempi ratti vaikuttaa jne...
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Esto_r kirjoitti:Tietysti pienempi ratti vaikuttaa jne...
No ilman muuta. Eihän sen pienen ratin tarvitse yhtä monta kierrosta pyörähtää :lol: Jos ottaa ratin pois kokonaan, niin sitte siitä vasta nopea tulee :lol:

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Viesti Kirjoittaja iigorr »

Esto_r kirjoitti:En tiedä mikä omassa on ku ei ole kun vähän reilu 2 kierrosta... :o Tietysti pienempi ratti vaikuttaa jne...
mitenkäs se ratin halkasija vaikuttaa kierros määrään :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Esto_r varmaan tarkoittaa sitä että ratin kehän tarvitsee kääntyä vähemmän jotta vastaava ohjausvaikutus saavutetaan.Muutenkin simpukkaohjaus oli jo 80 luvulla harvinainen.Roverissa se oli,mutta taisipa olla ohjaustehostinkin.Seuraavassa tavallisten 80 luvun autojen kääntösäteitä ja ratin kierroksia.Kaikissa on hammastanko-ohjaus.

Alfasud.10,2m/3,8r
Audi 80 9,8m/3,9r
Audi 80 Quattro 10,5m/4,4r
Audi 100 CC 11,4m/3,5
Austin Mini 7m/2,8r......samat kierrokset kuin Lada...mutta mikä kääntösäde!!
Austin Allegro 10,6m/3,5r
BMW 500 10,2m/4,3r
Citroen Visa 9,89m/3,3r
Daihatsu Charade 9,2/3,5r
Nissan Micra 8,8/3,4r
Fiat Uno 9,4m/4r
Fiat 128 10,8/3,4r
Itsellä on ollut Fiat 128.Se oli aika huono kääntymään,mutta vakaa maantiellä
Ford Fiesta 9,2m/3,4r
Ford Escort 9,0/3,5r
Takavetoisena Eskorin pyöräytti ympäri talvella vaikka paikallaan.
Ford Taunus 9,8m/3,7r
Näinkin suureksi autoksi Taunus kääntyi yllättävän hyvin suurten pyöräkoteloiden ja paljon kääntyvien pyörien ansiosta
Ford Granada 11m/4,5r
Ei mikään huono kun auton akseliväli on 2770mm
Lancia A122 8,9m/3,4r
Tosi huono kääntyjä! auton akseliväli vain 2040mm
Lada 1500/1600 10,8m/2,8r (suuri kääntösäde ja polttoaineen kulutus...vitsiä pukkaa :lol: :lol: )
Mazda 323 8,8m/3,7 r.....hyvä kääntyjä
Mercedes 190 10,6m/5r....kevyt ohjaus.Mutta jos perä lähtee alta nin käsille tulee hommia :roll:
Mitsubishi Colt 10m/3,9r
Opel Kadett 9,6m/3,5r
Opel record 10,1m /4,2r
Peugeot 205 9,9m/3,8r ei mikään hyvä noin pieneksi
Saab 99 10,5m/4,1r
Skoda 11,0m/3r....suuren auton meininkiä :lol:
Talbot Horizon 10,2/4,3r
Toyota Starlet 9,2m/3,2r
Saab 96 11m/2,6 r Suuri kääntösäde ja nopampi ohjaus kuin Ladassa,mutta hammastankoohjaus kompensoi
Toyota Corolla etuv.8,6/4,2r...hyvä kääntyjä jos jaksaa veivata
Volvo 240 9,8m/4,4r aika hyvä kääntyjä noin isoksi
Vastaa Viestiin