110 vikakoodi 0134 ja 0132

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

110 vikakoodi 0134 ja 0132

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Nuo ovat kiusanneet meidän farkkua (16v 2002). Tuo 0134 (lambdan signaali puuttuu) on tullut vähän väliä jo vuoden verran mutta nyt se on alkanut sytyttämään ce-valoa päivittäin. Lisäksi alkoi antamaan koodia 0132 eli liian korkea signaali lambdalta.

Mikä prrrkle tuota tekee. Lambda on vaihettu ja liittimet putsattu? Auto on toiminut normaalisti paitsi nyt kun tuo 0132 alkoi vaikuttamaan! Nyt nykii niinkuin olis laihalla.

Pitänee käydä deltassa tutkimassa testerillä.. Ei vaan taas huvita käyä ettimään summanmutikassa vikaa jota oon koittanu jo korjata.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Mites muuten Larssi tossa mahtaa olla katalysaattorin kunto :roll: Eikös tolla ole kelattu jo pari satkua?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Yllättävän usein olen törmännyt siihen, että uusi anturi on ollut viallinen.
Tämä varsinkin silloin mahdollista, jos on käytetty "tarvike"-anturia (huolimatta siitä, että olisi "merkki-anturi") tai liitokset eivät ole asianmukaisesti liitetyt.

Mites se lambda-anturi huomaisi, että katti on viallinen, kun eihän katalysaattori vaikuta lambda-arvoon?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tota mä vähän ihmettelin kun Larssi puhu pelkästään "lambdasta". Kyllä tossa meidän 02 mallissa on ainakin 2 lambdaa (Euro3) :? Eli onko vain toinen vaihdettu?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Tuo kakkos lambda(katin jälkeen) nimenomaan huomaa jos katti alkaa olla tiensä päässä. Tietokone tuon ohjaamana yrittää laskea polttoaineen määrää ja vaikuttaa näin pakokaasujen puhtauteen. Jos katti on rikki, ei seosta saa riittävän laihalle ja alkaa koodia pukkaan sekä auton käynti heikkenee. Tämä tieto perustuu citikan systeemeihin, varmaa tietoa Ladoista ei ole.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Ei katti vaikuta seoksen laihuuteen, lambda-arvo on katin jälkeen sama kuin ennen kattia!
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Aha, sitten siellä sitikan putkessa on joku toinenkin anturi ja tässä tiedonvälitysketjussa on joku sekottanut asioita keskenään...

,_,/ukka
Autoton on huoleton
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Kyllä itsekin olen kuullut puhuttavan toisesta lambdasta, mutta tavallaan olisi loogisempaa, jos sieltä mitattaisiin vaikka pakokaasun lämpötilaa, koska katti toimiessaan pitää pakokaasut kuumina.

En varsinaisesti ole perehtynyt näihin kaksi-lambda järjestelmiin, mutta sen tosiaan uskallan sanoa, että lambda-arvo ei muutu katin läpi mennessään.
Tuosta lambda-arvosta voidaan juuri usein todeta, onko vika katissa vai muualla.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Unohin tietenkin mainita että 0132 ja 0134 koodien kyseessä ollessa tarkoitetaan ohjaavaa eli ensimmäistä lambdaa? Mulla on sellanen käsitys että nuo ovat juuri tuon ohjaavan eli 1. lambdan virhekoodeja?

Tuo iskän farkku ei ole ajettu kuin n. 100000km eli kattikin pitäisi olla kunnossa. Jos katti olisi rikki niin 2. lambda huomaisi sen ja antaisi siitä virheen.

Takimmaista anturia ei ole vaihdettu mutta siinä se vika ei kuitenkaan luulisi olevan. Tuo signaalin puuttuminen 0134 voisi viitata anturin maattovikaan? Mutta kun se maadottaa sen ohjainlaitteen kautta. Ja nyt se ei näytä sitä katkosta vaan korkeaa signaalia.. :? Eli itse anturissa en usko vian olevan. Huomenna ajattelin mennä deltaan, jos kykenen, ja katson lambdan signaalin testerillä. Palaan asiaan mikäli en löydä tolkkua.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Kyllä _mun mielestä_ maatason puuttuminen anturilta aiheuttaa nimenomaan liian korkeaa signaalijännitettä. Signaalin puutumis koodi taas riippunee siitä, miten tietokone on ohjelmoitu se antamaan. Tuleeko se silloin kun moottorin ohjauksen muutokset ei vaikuta signaaliin? Jos signaali johto on poikki, niin yhtä hyvin voi antaa "signaalitaso liian matala"-koodia.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja audiq »

Tuossa törmäsin tapaukseen, jos vanha lambda-anturi antoi liian matalaa signaalia ja "uusi" taas liian korkeaa ja vasta toisella uudella (alkuperäinen) anturilla loppui koodien antaminen.
Eli viallinen lambda-anturi pystyi jostain syystä tyrkkäämään liian korkeaa jännitettä, vaikka tosiaan loogisesti ajateltunahan tuo voi johtua ainoastaan sähköisellä puolella maaviasta.
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Itselläni ihme vikakoodit aiheutti 2000vm autossa anturin johtojen väärä kytkentä, ja tarvikeanturin toimimattomuus, se lakkasi antamasta täytti jännitettä, eli hajosi. Bosch-lhs anturilla on toiminut ilman vikakoodeja tähän päivään.

Katin jälkeen seossuhteen vaihtelun pitäisi kai olla loivempaa kuin ennen kattia?
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Nonniin nyt on diaknosoitu tarpeeksi ja siihen tulokseen olen tullu että ohjainlaite pskana. Onneksi uusi maksaa vain 670€.

Pitää ensin testata vielä siten että vaihdan ohjainlaitteen omasta ladasta ja kokeilen sillä. Jos vika sillä häviää niin siinähän se sitten on. Nyt vikakoodeja tulee kokoajan ja kaikkia mahdollisia jotka viittaavat ohjaavaan lambdaan: 0130, 0132, 0134, 0135.
Maadoittamalla molemmat maajohdot suoraan runkoon viat hävisivät.

Mutta nyt kysymys kuuluu..
Onko euro2 ja euro3 malleissa samat "muut" ruiskun komponentit? Vai onko muutos pelkässä ohjainlaitteessa. Monistekansio kautta profeetan parran jäi mökille josta nuo olisin nähny. Jotenkin vaan muistelisin että muut osat ovat täysin samat.. :shock:
Tuo euro2 ohjainlaite olisi muutaman kympin halvempi ja sillä saisi kai pikkusen lisätehoa.. :wink:
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Euro-3 mallissa on myös epätasaisentien tunnistin jota ei ole Euro-2:ssa, niin ja diagnoosipistoke tietysti eri, Euro-2 koneesta ei varmaan saa millään katsastuksessa vaadittavaa OBD-II diagnoosia. Et ei kai tota boxia voi vanhempaan vaihtaa muutaku peltokäyttöön?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Mutta eikös tuo euro2/3 muutos tullu 2002 vuoden aikana, samalla kun teho tippui? :? Vai tuliko se jo 2000 vuoden alusta, nyt ei taas leikkaa.. Eikös noita 16v autoja ole kahden tehoisia? Ja muutos ajoittuu vuoteen 2002..?

Niin tosiaan eobd2 mittaushan tuli voimaan 2000 alusta mutta tuliko jo euro2 päästöt silloin..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Vastaa Viestiin