Samara ja lohkolämmitin

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
laadatar

Samara ja lohkolämmitin

Viesti Kirjoittaja laadatar »

Nyt on Samara korjattu ammattikoululla: pakoputki vaihdettu, valot korjattu ja vaihdettu, mutta lohkolämmitin ei edelleenkään pelaa. Otti päähän, mutta pitää käyttää kaara uudestaan amiksella.

Mikä hemmetti siinä voi olla vikana, kun ei toimi? Pitääkö koko lohkolämmitin vaihtaa vai mikä? Amiksen korjaaja puhui vastuksesta :roll:, mutta enhän mie tiennyt mikä se edes on! Onko se mies siis vaihtanut vastuksen vai koko lohkolämmittimen? Olisin mielelläni kysynyt mieheltä itse, mutta ukolla oli kiire. Tuleva hiihtolomakin varmaan vaikutti asiaan.

Siis neuvoja - kiitos.

PS. Uskokaa tai älkää, mutta on ikävä Samaran pörisevää ääntä. Se teki kaarasta persoonallisemman :P.

PS2. Arvatkaa paljonko maksoi koko hoito!
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Lohkolämmitin = vastus.

Mistä tiedät ettei se toimi? Eihän nyt ole oulussa edes pakkasta niin eihän sitä tarvi. Vai eikö sisätilanlämmitin toimi?
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

khonkonen kirjoitti:Lohkolämmitin = vastus.

Mistä tiedät ettei se toimi? Eihän nyt ole oulussa edes pakkasta niin eihän sitä tarvi. Vai eikö sisätilanlämmitin toimi?

No tietysti siitä, kun kokeilin sitä tolpassa kun tulin eilen kotiin. Pakkohan sitä oli kokeilla, kun tuli juuri korjauksesta. Siis en kokeillut pakkasen takia...

Eikö sisätilanlämmitin ole sama kuin lohkolämmitin :roll:?
Avatar
khonkonen
Viestit: 264
Liittynyt: 12.8.2004 22:18
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja khonkonen »

Noup!

Lohkolämmitin on sellanen vastus, joka on moottorinkyljessä, joka lämmittää moottorin.

Sisätilanlämmitin on sellanen puhallin auton sisällä joka lämmittää auton sisätilat.
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

khonkonen kirjoitti:Noup!

Lohkolämmitin on sellanen vastus, joka on moottorinkyljessä, joka lämmittää moottorin.

Sisätilanlämmitin on sellanen puhallin auton sisällä joka lämmittää auton sisätilat.
Kiitos valistuksesta :). Liittyykö nuo kaksi toisiinsa millään lailla? Eli jos laitan auton roikkaan ja sisätilanlämmitin ei toimi, niin lämpeääkö moottori siitä huolimatta että sisätilanlämmitin rikki? Siis kannattaako edes laittaa roikkaan? Paljonko sisätilanlämmitin sitten maksaa?

Niin, ja mistä tietää että lohkolämmitin on rikki? Nythän en voi tietää että oliko uusi vastus edes tarpeellinen, koska tarkoitin koko ajan sisätilanlämmitintä. Voihan prkl. Mutta ei kai ne amiksen tyypit menny vaihtamaan, jos se ei ollut tarpeellinen.

Miksi autot on niin monimutkaisia :??
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

laadatar kirjoitti:
khonkonen kirjoitti:Noup!

Lohkolämmitin on sellanen vastus, joka on moottorinkyljessä, joka lämmittää moottorin.

Sisätilanlämmitin on sellanen puhallin auton sisällä joka lämmittää auton sisätilat.
Kiitos valistuksesta :). Liittyykö nuo kaksi toisiinsa millään lailla? Eli jos laitan auton roikkaan ja sisätilanlämmitin ei toimi, niin lämpeääkö moottori siitä huolimatta että sisätilanlämmitin rikki? Siis kannattaako edes laittaa roikkaan? Paljonko sisätilanlämmitin sitten maksaa?

Niin, ja mistä tietää että lohkolämmitin on rikki? Nythän en voi tietää että oliko uusi vastus edes tarpeellinen, koska tarkoitin koko ajan sisätilanlämmitintä. Voihan prkl. Mutta ei kai ne amiksen tyypit menny vaihtamaan, jos se ei ollut tarpeellinen.

Miksi autot on niin monimutkaisia :??
Eivät liity toisiinsa mitenkään, vaikka sähkönsä saavat samasta pistokkeesta.
Jos lohkolämmitin on ehjä mutta sisätilantilanlämppäri pimeänä, niin tottakai lohkolämmitin siitä huolimatta lämmittää moottoria :wink:
Sisätilanlämppäreiden hinnat alkavat jostain parista kympistä ja toinen pää pyörii siellä lähellä satasta. Ihan merkki/malli/kauppakohtaista.

Lohkolämppärin toiminnan voi testata parilla tavalla. Laita Lada roikkaan ja konepelti auki. Korvat hörölle ja kuuntelemaan; kuuluuko vaimeaa suhinaa/pulputusta jostain päin konetta? Jos kuuluu niin lämmitin toimii ainakin jotenkin. Anna olla tunti-pari roikassa ja koita sen jälkeen lohkon kylkeä, lämmin/kuuma pitäisi olla vähän paikasta riippuen.

Ei autot oo kovin monimutkasia, mutta Ladat on :wink:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

on ne sen verran yhteydessä että virtakaapelissa on haara, jos haarotuksessa on kosketushäikkää ei välttämät jompikumpi laite saa virtaa ja sit toinen on pimeenä, eli sillon sisä- tai lohkolämppäri ei ole rikki vaan se haaroitus.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
kalle
Viestit: 106
Liittynyt: 12.4.2004 3:05
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kalle »

Täällä pohjoisen mailla on lämmitystolpatkin valmiiksi ajastettuja. Sähköä ei tule jatkuvasti kuin tiettyyn aikaan päivästä ja kovilla pakkasilla. Jos tolpassa ei ole ajastinkelloa, se saattaa olla tätä mallia ja voihan siitä tolpastakin olla sulake palanut.
Ennen kuin rupeat vastusta vaihdattamaan, varmistu, että tolppaan tulee sähkö esim. kokeilemalla toimiiko hiustenkuivain tms. siinä.
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Meidän korkeuksilla sama juttu, pari tuntia tuli virtaa tolppiin. pari vuotta sitten, nyt en tiedä, sain lämpimän tallin. Kyllä sieltä jotain ropinaa kuuluu kun toimii, kuten aiemmin todettiin.
warre 353w sedan,
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

kalle kirjoitti:Täällä pohjoisen mailla on lämmitystolpatkin valmiiksi ajastettuja. Sähköä ei tule jatkuvasti kuin tiettyyn aikaan päivästä ja kovilla pakkasilla. Jos tolpassa ei ole ajastinkelloa, se saattaa olla tätä mallia ja voihan siitä tolpastakin olla sulake palanut.
Ennen kuin rupeat vastusta vaihdattamaan, varmistu, että tolppaan tulee sähkö esim. kokeilemalla toimiiko hiustenkuivain tms. siinä.

Kiitos vinkeistä. Harmittaa vaan, kun en tajunnut aikaisemmin kysyä täältä. Mutta ei kai ne amiksen tyypit vaihtaneet vastusta jos se entinen toimi. Se ketuttaa eniten, että sisätilanlämmitin rikki ja sitä ei vaihdettu. Kerroin kyllä amiksen ammattikorjaajalle autoa viedessä, että sisällä oleva pyöreä kapistus ei toimi. Puhelimessa puhuin lohkolämmittimestä.

Mutta - kuinka usein lohkolämmitin vaihdetaan? Ja mikä osa autossa on se, joka puhaltaa lämmintä - ei kai sekin ole lohkolämmitin?

T. Tyhmeliini :oops:
ff8728
Viestit: 1893
Liittynyt: 11.11.2005 14:44
Paikkakunta: Rautalampi

Viesti Kirjoittaja ff8728 »

Ei kai sitä lohkolämmitintä yleensä tarvitse vaihtaa, siis minun käsitykseni mukaan se kestää ja kestää...Se sisätilalämmitin on ilmeisesti asennettu jälkikäteen, luulen että toimiakseen se tarvii just sitä ulkopuolista sähkövirtaa. Autossa on taas lämmityslaite osana autoa, toimii auton omalla virralla. Katkaisimesta käyntiin, jne, puhaltaa ilmaa auton sisätiloihin että kohina kuuluu...
warre 353w sedan,
corona
Viestit: 288
Liittynyt: 19.5.2004 14:36

Viesti Kirjoittaja corona »

Kyllä ne menee nuo vastuksetkin (lohkolämmittimet) rikki, esim jos jäähdytinnestettä liian vähän, niin johan kärähtää lanka poikki. Tosiaan yksinkertaisesti; kun kytket johdon seinään alkaa konepellin alla ropista, humista tms ja se tarkoittaa lohkolämmittimen toimivan. Ääni ei aina ole kovin kova, mutta kyllä sen huomaa. Myöskin kun luminen konepelti alkaa sulaa, on se selvä merkki lämmittimen toiminnasta. Amiksella eivät voi vaihtaa sisätilanlämmitintä, jollet vie uutta mukanasi! Eiväthän he ole tarvikekauppiaita! Jos ei toimi puhallin, niin menet kauppaan ja ostat uuden. Siinä muuta kuin laittaa kuin pistokkeen kiinni.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Joissakin automerkeissä lohkolämmittimen kierukat ovat herkempiä kärähtämään.Tämä johtuu siitä että kierukalla ei ole paljon fyysistä kokoa tilanahtauden takia ja vastuksen koko jää pieneksi.Muistan nähneeni tekstin jossa varoitetaan vastuksen kuivana kärähtävän jo 10 sekunnin aikana.
laadatar

Viesti Kirjoittaja laadatar »

corona kirjoitti:Kyllä ne menee nuo vastuksetkin (lohkolämmittimet) rikki, esim jos jäähdytinnestettä liian vähän, niin johan kärähtää lanka poikki. Tosiaan yksinkertaisesti; kun kytket johdon seinään alkaa konepellin alla ropista, humista tms ja se tarkoittaa lohkolämmittimen toimivan. Ääni ei aina ole kovin kova, mutta kyllä sen huomaa. Myöskin kun luminen konepelti alkaa sulaa, on se selvä merkki lämmittimen toiminnasta. Amiksella eivät voi vaihtaa sisätilanlämmitintä, jollet vie uutta mukanasi! Eiväthän he ole tarvikekauppiaita! Jos ei toimi puhallin, niin menet kauppaan ja ostat uuden. Siinä muuta kuin laittaa kuin pistokkeen kiinni.
Kyllä kai amiksellakin myydään tarvikkeita. Miksi ei myytäis :roll:? Sisätilanlämmitin on kiinni lattiassa (sivuttain). Eli minun pitää vaan ruuvata se irti ja laittaa uusi paikalle? Onko sellaisia lämmittimiä, joita ei tarvi ruuvata lattiaan kiinni? Paljonko sisätilanlämmitin maksaa?

Ostin Samaran syyskuussa ja tähän asti siinä on ilmaantunut yhtä sun toista. Taidan muuttaa lähemmäksi keskustaa ja myydä auton pois...
rotsi4

Viesti Kirjoittaja rotsi4 »

Jotkut sisätilan lämmittimet voi lojua ihan lattiallakin, ei niitä pakko ole kiinnittää. Ainakin king-merkkinen 25 egee maksava lämmitin sopii hyvin lattialle pyörimään.

Kunnossapitotoimenpiteet kuuluvat autoiluun ja muihinkin teknisiin laitteisiin..niitä voi välttää rahaa maksamalla ja laitteista luopumalla:)
Vastaa Viestiin