Miten eroon nykimisestä?
Miten eroon nykimisestä?
Tuota 1500S:ää on ruvennu vaivaamaan viime aikoina tuo ladoille niin tyypillinen rykiminen ja hyytyminen kaasua reippaasti painettaessa. Kaikki kakkosella ajettavat risteykset, sladit, ja osa paikaltaan lähdöistä tökkii pahasti.
Eli kun yrität painaa kaasua, niin tuloksena on hyytyminen ja rykiminen, jonka jälkeen alkaa vetämään jotenkin. Tätä ei kuitenkaan tapahdu ihan aina, mut usein kuitenkin.
- Kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, meni aavistuksen huonommaksi vaikka vanhassa oli reikä!
- Katkojan kärkiväli ok
- Tulpat ok
- Sytkää veivattu reilun aikaiselle ja eessuuntaas, ei mainittavaa vaikutusta
- Kaasarin ruuveja ja muttereita kiristelty
Kaasari on Ozon 2107-1107010 eli alipaineella toimivalla kakkoskurkulla. Onko tällä kaasarilla edes teoreettisia mahdollisuuksia toimia rykimättä silloin kun tehoa olisi saatava? Entäs voiko väljä jakajan kärkisillan laakeri aiheuttaa tuollaista? Miten totean sen väljyyden, mitä osaa pitää väännellä?
Eli kun yrität painaa kaasua, niin tuloksena on hyytyminen ja rykiminen, jonka jälkeen alkaa vetämään jotenkin. Tätä ei kuitenkaan tapahdu ihan aina, mut usein kuitenkin.
- Kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, meni aavistuksen huonommaksi vaikka vanhassa oli reikä!
- Katkojan kärkiväli ok
- Tulpat ok
- Sytkää veivattu reilun aikaiselle ja eessuuntaas, ei mainittavaa vaikutusta
- Kaasarin ruuveja ja muttereita kiristelty
Kaasari on Ozon 2107-1107010 eli alipaineella toimivalla kakkoskurkulla. Onko tällä kaasarilla edes teoreettisia mahdollisuuksia toimia rykimättä silloin kun tehoa olisi saatava? Entäs voiko väljä jakajan kärkisillan laakeri aiheuttaa tuollaista? Miten totean sen väljyyden, mitä osaa pitää väännellä?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kuulostaapa tutulle. 2107 oli ihan samanlainen tuhnu Ozonilla, ei ottanut jenkaa kunnolla edes paikallaan kierrätettäessä. Putsasin kaasarin ja vaihdoin kaikki kalvot ja tiivisteet, ilman minkäänlaista vaikutusta. Joten totesin että tätä kaasaria ei ole tarkoitettu toimimaan ja laitoin tuon puolalaisen weberkopion tilalle. Nyt kiihtyy ja vääntää aivan eritavalla kuin ennen, sillä kokemuksella mitä kerkesin tuolla viikko sitten ajelemaan. Toki kanavien kohdistuksella voi myös olla jonkunlaista vaikutusta..
Tietysti ennenkuin alat kaasaria vaihtamaan tai muutakaan niin voisit kokeilla vielä esim. bensapumpun vaihtoa jos satut saamaan sellaisen lainaan jostakin. Ja tarkasta vielä bensapinnan korkeus, tähän löytyy varmaan korjausrompulta ohjeet.
Kärkisillan laakerin välyksen toteaa siten että ottaa siitä sormin kiinni ja koittaa väännellä eestaas, jos tuntuu selvää klappia niin se on rikki. Kyllä sen huomaa ihan selvästi jos siinä on väljää..

Tietysti ennenkuin alat kaasaria vaihtamaan tai muutakaan niin voisit kokeilla vielä esim. bensapumpun vaihtoa jos satut saamaan sellaisen lainaan jostakin. Ja tarkasta vielä bensapinnan korkeus, tähän löytyy varmaan korjausrompulta ohjeet.
Kärkisillan laakerin välyksen toteaa siten että ottaa siitä sormin kiinni ja koittaa väännellä eestaas, jos tuntuu selvää klappia niin se on rikki. Kyllä sen huomaa ihan selvästi jos siinä on väljää..
Re: Miten eroon nykimisestä?
Vie riikosen jukalle peippolaan lata ja kaasari pelaa ei nyvi eikä pompiJokari kirjoitti:Tuota 1500S:ää on ruvennu vaivaamaan viime aikoina tuo ladoille niin tyypillinen rykiminen ja hyytyminen kaasua reippaasti painettaessa. Kaikki kakkosella ajettavat risteykset, sladit, ja osa paikaltaan lähdöistä tökkii pahasti.
Eli kun yrität painaa kaasua, niin tuloksena on hyytyminen ja rykiminen, jonka jälkeen alkaa vetämään jotenkin. Tätä ei kuitenkaan tapahdu ihan aina, mut usein kuitenkin.
- Kiihdytyspumpun kalvo vaihdettu, meni aavistuksen huonommaksi vaikka vanhassa oli reikä!
- Katkojan kärkiväli ok
- Tulpat ok
- Sytkää veivattu reilun aikaiselle ja eessuuntaas, ei mainittavaa vaikutusta
- Kaasarin ruuveja ja muttereita kiristelty
Kaasari on Ozon 2107-1107010 eli alipaineella toimivalla kakkoskurkulla. Onko tällä kaasarilla edes teoreettisia mahdollisuuksia toimia rykimättä silloin kun tehoa olisi saatava? Entäs voiko väljä jakajan kärkisillan laakeri aiheuttaa tuollaista? Miten totean sen väljyyden, mitä osaa pitää väännellä?

- Tatu Waloranta
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 391
- Liittynyt: 25.4.2006 13:34
- Paikkakunta: Kellokoski
Tatu Waloranta kirjoitti:Onko toi Kimmo86 mainitsema Puolalainen Weberin kopio kaasari:
Se FSO:n käyttämä Lodz-Weber (34 DCMP 250-->Polonez vai 34 DCHD-17-->Polski 125P)
Juu 80-luvun FSO Pollesta tuo on kotoisin, joten voisi olettaa että sama kuin Polonezissa. En löytänyt siitä mitään tyyppimerkintää, lieneekö sitten sillä puolella joka jää venakopan "katveeseen"..
Tänään jäällä rällätessä Lada rupesi taas tekemään omiaan. Muutamaan otteeseen kaasunpainallusta seurasi kunnon hyytymiset jonka päätteeksi kaasarissa poksahteli
En muista että koskaan ennen olisi tehnyt noin.
Ryypyn vetäminen jonkun matkaa ulospäin tekee sen että eipä tunnu hyytyvän nimeksikään vaikka kuinka koittaa polkea!
Kotipihassa taas tutkailin tota kötöstä. Vedin kiihdytyspumpun vartta sen verran ulospäin ettei se päässyt osallistumaan touhuun ollenkaan. No siitähän seurasi melkoinen rötääminen kaasua väännettäessä.
Kaasuttelin lisää putsarin kansi auki, kiihdytyspumppu ruiskii oikeen iloiseen. Kunnes yhtäkkiä ykköskurkussa pamahtaa, näkyy valkoinen välähdys ja kaikki palokaasut suoraan meikäläisen naamalle!
Ihan hirveän hajuiset pöllyt!
Kattelin vielä sitä jakajan kärkisiltaa. Jos kärjistä ottaa kiinni ja liikuttelee sivuttain, niin kyllä siinä väljää tuntuu olevan. Onko jakaja vaihtokunnossa? Voiko tuo väljä kärkisilta aiheuttaa nuo nykimiset?
Eikös se väljä kärkisilta yleensä rykäise ennakon liian aikaiselle nopeasti poljettaessa --> seos palaa liian aikaisin ja pääsee imukanavaan ja sitä kautta kaasariin? Äkillinen lisääntynyt ennakko aiheuttaa myös hyytymisen?
Tuo vehjehän kuulostaa myös nakuttavan vaikka ennakon säätää kuinka myöhäiselle. Tuo väljyys aiheuttaa myös sen ehkä?
Minen ymmärrä

Ryypyn vetäminen jonkun matkaa ulospäin tekee sen että eipä tunnu hyytyvän nimeksikään vaikka kuinka koittaa polkea!
Kotipihassa taas tutkailin tota kötöstä. Vedin kiihdytyspumpun vartta sen verran ulospäin ettei se päässyt osallistumaan touhuun ollenkaan. No siitähän seurasi melkoinen rötääminen kaasua väännettäessä.
Kaasuttelin lisää putsarin kansi auki, kiihdytyspumppu ruiskii oikeen iloiseen. Kunnes yhtäkkiä ykköskurkussa pamahtaa, näkyy valkoinen välähdys ja kaikki palokaasut suoraan meikäläisen naamalle!

Kattelin vielä sitä jakajan kärkisiltaa. Jos kärjistä ottaa kiinni ja liikuttelee sivuttain, niin kyllä siinä väljää tuntuu olevan. Onko jakaja vaihtokunnossa? Voiko tuo väljä kärkisilta aiheuttaa nuo nykimiset?
Eikös se väljä kärkisilta yleensä rykäise ennakon liian aikaiselle nopeasti poljettaessa --> seos palaa liian aikaisin ja pääsee imukanavaan ja sitä kautta kaasariin? Äkillinen lisääntynyt ennakko aiheuttaa myös hyytymisen?
Tuo vehjehän kuulostaa myös nakuttavan vaikka ennakon säätää kuinka myöhäiselle. Tuo väljyys aiheuttaa myös sen ehkä?
Minen ymmärrä

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kokeile toki ottaa jakajalta letku irti ja tulppaa se.
Ennakon alipainesäätö ei ole toiminnan kannalta elintärkeää. Jos se sillä edes vähentäis nakutusta?
Laiha seos ainakin tuplien kanssa aiheuttaa aivastelua kaasareille päin, eli seosruuvia vähän rikkaammalle..
Kuhan mutuilen..
Ennakon alipainesäätö ei ole toiminnan kannalta elintärkeää. Jos se sillä edes vähentäis nakutusta?
Laiha seos ainakin tuplien kanssa aiheuttaa aivastelua kaasareille päin, eli seosruuvia vähän rikkaammalle..

Kuhan mutuilen..

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
Täytyykin tetsata tota.
Mulla on kyllä seosruuvi aika reippaasti auki verrattuna siihen mitä se oli katsastuksessa, mut voishan sitäkin vielä kokeilla
Mut minkälainen merkitys on rikkaalla/normaalilla tyhjäkäyntisopalla tuohon auton liikkumiseen, koska eikai tyhjäkäyntipiiri normaaliajossa paljoa vaikuta...vai?
En minäkään muuta tee ku arvailen, koska en tiedä mitään
Mulla on kyllä seosruuvi aika reippaasti auki verrattuna siihen mitä se oli katsastuksessa, mut voishan sitäkin vielä kokeilla

En minäkään muuta tee ku arvailen, koska en tiedä mitään

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Joo alusta saakka saastevehkeet on olleet ohitettuna joten se ei liity tähän.
Eli periaattessa tyhjäkäyntisopallakin voisi olla jotain merkitystä tohon hyytymiseen, sitäkun usein ilmenee esim. valoista lähdettäessä.
Ihmeellistä kyllä että kippo liikkuu muuten suurinpiirtein niin kuin 75 hevoselta voisi odottaa.
Tänään motarilla rekkaa ohittaessa painoin hieman lisää kaasua jonka seurauksena armoton hyytyminen ja kuminauhamainen veto pitkän aikaa. Lisää kaasua eikä tunnu tapahtuvan pitkään aikaan mitään. Kunnes yhtäkkiä alkaa hiljalleen vetämään. Jumittaakohan kakkoskurkun aukaisukin
Eli periaattessa tyhjäkäyntisopallakin voisi olla jotain merkitystä tohon hyytymiseen, sitäkun usein ilmenee esim. valoista lähdettäessä.
Ihmeellistä kyllä että kippo liikkuu muuten suurinpiirtein niin kuin 75 hevoselta voisi odottaa.
Tänään motarilla rekkaa ohittaessa painoin hieman lisää kaasua jonka seurauksena armoton hyytyminen ja kuminauhamainen veto pitkän aikaa. Lisää kaasua eikä tunnu tapahtuvan pitkään aikaan mitään. Kunnes yhtäkkiä alkaa hiljalleen vetämään. Jumittaakohan kakkoskurkun aukaisukin

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kävin vielä pällistelemässä sitä jakajaa. Koko vehjehän on väljä kuin mikä 
Jos ottaa kiinni kiinteästä kärjestä tai sen vieressä olevasta ulokkeesta niin koko kärkipöytä nousee ainakin millin. Sivuttaissuunnassa on sitäkin tuntuvampi reipas välys. Eli taitaa olla vaihtokunnossa tuokin...

Jos ottaa kiinni kiinteästä kärjestä tai sen vieressä olevasta ulokkeesta niin koko kärkipöytä nousee ainakin millin. Sivuttaissuunnassa on sitäkin tuntuvampi reipas välys. Eli taitaa olla vaihtokunnossa tuokin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Älä vallan mahottomasti sitä kärkisiltaa ainakaan ylöspäin nyi, jos se laakeri on kovinkin paskana, niin purkuu pian siihen paikkaan jolloin kuulat juoksee pitkin jakajaa ja sen jälkeen sillä katiskalla ei ajeta sitten enää metriäkään. 
Väljä laakeri aiheuttaa yleensä sen, että kärjet ei aukea kunnolla, koska koko kärkisilta pakenee sivusuunnassa jakajanakselin nokan paukuttaessa kärkiä. Ja kun sitä alipainesäädin vielä nykii toiseen suuntaan ja koettaa käännellä niin eihän se voi toimia oikein. Kärjet aukeilee miten sattuu ja ennakot menee ihan kintaalle.
Ensiavuksi siis alipainesäädin pois käytöstä eli letku irti, jonka jälkeen sitä kärkisiltaa voisi kokeilla kiilata jollakin, niin ettei se paljoa nitku ja sitten kärkien ja perusennakon uudelleensäätö.

Väljä laakeri aiheuttaa yleensä sen, että kärjet ei aukea kunnolla, koska koko kärkisilta pakenee sivusuunnassa jakajanakselin nokan paukuttaessa kärkiä. Ja kun sitä alipainesäädin vielä nykii toiseen suuntaan ja koettaa käännellä niin eihän se voi toimia oikein. Kärjet aukeilee miten sattuu ja ennakot menee ihan kintaalle.
Ensiavuksi siis alipainesäädin pois käytöstä eli letku irti, jonka jälkeen sitä kärkisiltaa voisi kokeilla kiilata jollakin, niin ettei se paljoa nitku ja sitten kärkien ja perusennakon uudelleensäätö.
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala