Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Poistin sisätilalämppärin hanskalokeron alareunasta.Paikalleen jäi vain muovinen kisko,johon sen voi asentaa uudelleen syksyllä.Lämppärin suunnalta tullut hälyääni jatkui edelleen.Äänen aiheuttaja ei ollutkaan lämppärin vastukset vaan hansksalokerossa olevat tavarat mm. parkkikiekko,kynä ym tarpeellinen jotka tärisivät kaukalomaisen hanskalokeron pohjalla.Hälyäänen voi eliminoida laittamalla vaikka kankaanpalan hanskalokeron pohjalle.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Pesin auton harjapesussa.Kiilto vaikutti hyvältä.Kiveniskemiä ei näkynyt.Vahasin auton Korrekin uuden auton vahalla.Konehuoneessa havaitsin öljyvuotoa lohkon kyljessä,olipa parkkipaikallekin maahan tippunut muutama tippa.Tarkemmin tutkiessani havaitsin kannesta lähtevän huohotinputken olevan yläpäästään irti.Putken paikaleenlaitto edellyttää 16 ventiilisessä koneessa suojakotelon ja öljyntäyttötulpan irroittamista.Kun yritin laitaa klenmmaria takaisin,havaitsin sen katkenneeksi aivan kuin se olisi kuroutunut poikki liiallisen kiristämisen seurauksena.Koska klemmaria ei ollut laitoin letkun paikoilleen kahdella nippusiteellä.Otin klemmarin talteen jos takuuaikana tulee muuta remonttia niin vaihdatan uuden Delta-autossa.Sytytystulpan johdot menevät kannen rakenteissa urisaan siten,että tulppia vaihdettaessa niiden sekaantumisen vaaraa ei ole.
Kaatamon3

Viesti Kirjoittaja Kaatamon3 »

Ne klemmarit on vähän heppoisia, minulla on ollut etenkin jäähdytysnesteiden kanssa ongelmia, tihuuttavien klemmareiden vuoksi. Olenkin vaihtanut niitä sitä mukaa uusiin, kun olen joutanut kiristelemään. Huohotinputki meni minulla takuuseen, vuoti, ja klemmari oli myös katkennut.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ei luulisi tehtaalla olevan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia mokomain klemmareitten suhteen.Ongelmia on kaksi:Sopiva kiristysmomentti ja klemmarin toimiva rakenne.Nykyautossa on kuitenkin kymmeniä klemmareita ja niiden vuotamisesta koituu monenlaista harmia ja toimintahäiriöitä.Vanha klassikko oli aikoinaan Skodan klemmarit:Teräsnauhaa ruuvatiin jonkun sokan ympärille.Jos sen erhtyi avaamaan niin vaihda uusi tilalle.Yksi klemmarimalli on pomminvarma,mutta kertakäyttöinen:puristettava klemmari.Klemmarin koko on merkitty esim. 20/24,missä jälkimmäinen luku on halkaisija ennen puristusta ja edellinen minimi koko puristuksen jälkeen.Klemmari puristetaan kasaan päissä olevista olakkeista hohtimilla.Poisotto tapahtuu vahvoilla sivuleikkureilla.Olen töissä käyttänyt tällaisia klemmareita 9 vuotta,enkä ole yhdenkään nähnyt löystyvän tai vuotavan.Periaatteessa letkuja ei tarvitse irroitella kuin termostaatin vaihdon,lämmittimen hanan vaihdon tai jäähdyttimen korjauksen yhteydessä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tasaisella hiljaisella asfaltilla ajettaessa,missä on paikoin vielä hiekoitussoraa havaitsin renkaista pomppivan soran aiheuttavan rapinaa lokasuojissa.Tyypillinen ilmiö edullisissa autoissa,joissa on eristysmateriaaleissa säästelty.Koska kori on varsin aerodynaaminen ja A-tolppien suhinat kuten kantti-Ladoissa ei haittaa on mahdollista saada äänieristämällä 110:stä hiljainen auto.HB:ssä kuuluu joskus kuopissa iskunvaimenninnesteiden suhahtelua niiden liikkuessa ventiileiden kautta säilöstä toiseen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Takapenkin rullavyöt teettävät joskus töitä.Aina ne ei suostu tulemaan rullalta nätisti ulos,vaan niitä joutuu "houkuttelemaan".Tällaisen ominaisuuden olen havainnut useimmissakin autoissa.Nyt on 110:aa myös ylikuormattu!Autossa oli 6 aikuista:Sitä ei uskoisi kukaan,jos väittäisin että hyvin mahtui.Siellä ne neljä oli takapenkillä kuin sillit purkissa,mutta matka oli onneksi vain 3 kilometriä.Ladan tapaan alusta kesti ylibuukkauksen ajo-ominaisuuksien juuri heikentymättä.Jyrkässä alamäessä roiskeläpät välillä kosketti maata äänestä päätellen.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eturoiskeläpät ovat perustellut.Kun katsoin kynnyskotelon alasaumoja,niin havaitsin että eturenkaista lentävä hiekka,lumi ym. syö koteloiden mustaksi maalattua alapintaa.Sen havaitsee siitä että kynnyskoteloiden vedenpoistoreiät menettävät mustan suojamaalinsa ensimmäisenä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nyt kun on tullut kesäkelit,ei lämmityslaitteesta,vaikka se on automaattinen ole paljon hyötyä-se ei nimittäin jäähdytä.Mutta eihän kaikkea voi vaatia tähän hintaan.Sitä on jotenkin tottunut siihen,että helteellä parkkipaikalta lähtiessä hiki helmeilee silmäkuopissa ennen ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta.Muistelen nähneeni lohkon alareunassa kaksi pultin paikkaa.Siellä on kait varaus jäähdytyskompressoria tai ohjaustehostinta varten tulevissa malleissa.Eilen aamulla katolla helmeilevä vesi tuli raollaan olevasta ikkunasta sisään jyrkässä kadunkulmassa.Tästä asiasta olen maininnut joskus viimevuoden puolella.Odottelen innolla kesälomaa,jotta pääsisi testaamaa matka-ajo ominaisuuksia.(vieläkö pääsee autosta ulos 600km:in jälkeen,mikä on kulutus maantiellä ym..)
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Käytin aamulla tuulilasinpesulaitetta.Sen jälkeen valvontataulu alkoi ilmoitella kolmella merkkiäänellä jokaisen käynnistyksen jälkeen pesunesteen vähäisyydestä.Myös merkkivalo jää palamaan.Vaikka pesunestettä ei tarvitsisikkaan aivan heti on sen unohtaminen aika hankalaa.Loppujen lopuksi hyvä toiminto jos kuljettaja ei ole varustettu nk. "lehmän hermoilla".
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jaska HKI kirjoitti:Muistelen nähneeni lohkon alareunassa kaksi pultin paikkaa.Siellä on kait varaus jäähdytyskompressoria tai ohjaustehostinta varten tulevissa malleissa.vieläkö pääsee autosta ulos 600km:in jälkeen,mikä on kulutus maantiellä ym..)
Yksi työkaverini kertoi, että Lahdessa olisi ollut jo muutaman vuoden ilmastoinnilla varustettu Lada 111 stw.

Minun mielestäni se ylimääräinen painike siinä kaikenmaailman varoitusvalojen vieressä keskikonsolissa olisi paikka ilmastoinnin painikkeelle.

Pidän tarkkaa kirjaa autojen menoista. Neljän vuoden aikan oman farmarini keskikulutukseksi jäi 6,03 l/100 km. Viimevuoden helteissä pääsin odotetusti alimpaan arvoon 5,1 l/100 km. Suurin osa ajosta on työmatka-ajoa, josta 12 km on 80:n maantietä ja 13 km taajama-ajoa 60, 50 ja 40 nopeuksilla. Valoihin tulee pysähdyksiä keskim. 3 kertaa per suunta. Nämä ovat tietysti auton oman matkamittarin mukaan laskettuja arvoja. Nopeusmittarin heitto oli noin 10%. Oletettavasti matkamittarin on samaa luokkaa. Tuohon lukemaan pääsy vaatii kyllä paneutumista ajotapaan.

Olen useimmiten ostanut autoni uutena. Olen aina tuoreeltaan laittanut helmoihin kiveniskusuojamaalin. Takavetoisiin myös etuhelmaan. 110 farmariini en kuitenkaan laittanut, kun kuvittelin siinä jo olevan sellaisen valmiina. Se oli virhe. Alkuperäinen musta maali hakkaantui pois tosi nopeasti, vaikka en sorateillä joudukaan ajamaan. Suosittelen lämpimästi eturoiskeläppiä. Pohjassa on myös paikkoja, jotka ovat alttiina kivi ja vesipuhallukselle.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Vasta nyt alkaa takapissapoika kunnolla pelittää.Vedentulo oli uutena heikkoa.Käytän kesälläkin kohtuullisia pesuneste vahvuuksia.Nytkin autolle mennessä ikkunat ovat sokerisen mahlan peitossa,koska auton parkkipaikka on koivun alla.Moottorin öljyvuoto pysähtyi huohotinputken takaisinasennuksen takia,niinkuin pitääkin.
Yritän muistella vikalistaa,autolla ajettu 6300km,9kk vanha.
-rääkyviä lukkoja korjattu kaksi kertaa,minkä jälkeen toimineet moitteettomasti
-takakaasupumput vaihdettu luukun valumisen takia.Pakkasta -10 astetta.
-lämmityslaiteen säätösysteemi rikkoutui,eikä ilmaläppä säätynyt
-huohotinventiilihäiriö,joka sytytti "check engine"-valon
-huohotinputken yläpää irti,korjattu itse
-takaikkunan avaus ei toiminut-alkoi toiomia ennenkuin kerkesin viedä huoltoon
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tänään lehdenjakotyössä olin poistunut autolta erääseen rappuun ja tullessani takaisin havaitsin,että ajonestolaite oli vasta menossa päälle.Koska ovikatkaisija ohjaa ajonestolaitetta on mahdollista,että siinä on ollut kontaktihäiriö.Jos ovikatkaisija ei toimi voi auton vielä käynnistää 5,5 minuutin kuluttua sammuttamisen jälkeen.Jos taas tullaan autolle ajonestolaiteen ollessa päällä,ei sitä saa käyntiin ennenkuin ovi on avattu.Jos ovikatkaisija ei toimi jää auto käynnistymättä.
Lada 110:sta puuttuu mukiteline,joka on nykyautoissa yleinen.Mukitelineenä voi käyttää ratin poikkipienan alalaitaa kun ratti on käännettynä riittävän oikealle tai vasemmalle.Silloin se muodostaa vaakasuorassa olevan pienen tason,johon mukin tai pillimehun voi laitaa.Havaitsin asian tänään aivan sattumalta sen enempiä miettimättä.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jaska HKI kirjoitti:Vasta nyt alkaa takapissapoika kunnolla pelittää.Vedentulo oli uutena heikkoa.
Mulla meni suuti tukkoon ja nestettä tuli sisälle. Sen kun sain pelaamaan, niin ei kauaakaan, kun taas alkoi tulla nestettä sisälle. Tällä kertaa oli oven ja katon välissä leikkautunut jatkoksen kohdalta pätkä letkua poikki.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kävin harjapesussa.Auto vaikutti tiiviiltä,vettä ei tullut mistään sisään.Harjapesu kesti yli viisi minuuttia ja ajonestolaite meni päälle.Oven avaamisesta huolimatta auto ei käynnistynyt ensi yrittämisellä.Ovikytkin ei kait maadoita joka kerralla ja siirrä ajonestolaitetta käynnistystilaan.Jos se vielä temppuilee täytyy laittaa jotain CRC:tä niin johan toimii.Tälläinenkin juttu olisi takuunalainen,mutta enpä viitsi sen takia autoa huoltoonkaan viedä.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Eli 110 menee hyvin harjallisesta tehopesusta läpi.....???
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Vastaa Viestiin