Niin no aika harvoissa mankoissa on jännitteen korotus hakkuripiiriä, akkujännitteellä ei kovin korkeisiin tehoihin 4ohm kuormalla päästä.
esim jänniten 12v ja 4ohm kuormalla menee virtaa 3a jolloin tehoksi muodostuu 36w, jos taa jännite olisi vaikka 15v niin tehoksi tulisi noin 56w.
Mutta nyt pitää muistaa että elektroniikassa on aina jännitehäviöitä joita tulee selvästi yli 1v lisäksi puhdasta ääntä tuottettaessa eikäytetä kanttiaaltoa vaan siniaaltoa jolloin keskiarvo teho tippuu..
stereot 1200S
Se on 3,5" mikä menee 2107:n kojelaudan kajaripaikkoihin. 4" on liian iso. Itse en löytänyt ton kokoisia kuin Ultimate T2 mallistosta, samaa sarjaa sitten laitetiin 2104:seen takakajareiksi. Paketti maksoi yli satasen, mutta kyllä kannatti maksaa. Äänenlaatu on hyvä, vielä kun jaksaisi sisämelua pienentää...
Suurimmassa osassa merkki nykymankkoissa on kapasitiivinen jännitteen nostin. Sillä saadaan päätteen käyttöjännitettä nostettua hiukan (30-70%) ja tehoihin se tekee jo paljon. Esim. TDA7384A piiriä käytetään tietääkseni pioneerin mankoissa päätteinä ja se antaa speksin mukaan 13.2V => 4x22W 10% säröllä. Ja 0,8% säröllä 17W. Jos taas on uudempi auto missä latausjännite on 14,4 niin tehot vaan nousee ja 4x25W @ 10% on mahdollista.
Vielä kun alkavat valmistaa D-luokan päätteitä autokäyttöön niin päästään jo lähelle teoreettisia maksimitehoja mitä akkujännitteellä voidaan päästä.
Vielä kun alkavat valmistaa D-luokan päätteitä autokäyttöön niin päästään jo lähelle teoreettisia maksimitehoja mitä akkujännitteellä voidaan päästä.