Laikka-avo kesäksi?
-
Pave
Laikka-avo kesäksi?
Kun ei kuuma viime kesä taitu talveksi ollenkaan, niin olen tässä alkanut haaveilla avoauton tekemisestä. Ajatus ei kylläkään ole tehdä sitä Ladasta, vaan ajattelin kysellä, josko täällä olisi jollakin kokemusta asiasta.
Onko niin, että haaveet kannattaa haudata? Olen ymmärtänyt, että leiman saaminen ns.laikka-avolle on todella vaikeaa ja jopa mahdotonta. Jos rälläköitävästä automallista on olemassa tehdasavo, niin homma on kai edes hitusen helpompaa, kun saavat konttorille valmiit vaatimukset lujuuksista ym.
Vaan entäpä autot, joissa on kantava runko? Niiden valikoima vaan mahtaa olla pieni: Warre, tipparellu ja kupla sekä joitakin jenkkejä ja ikivanhoja 50-lukulaisia. Yhtäkään noista en viitsisi raiskata.
Otan myös vastaan vihjeitä muutoskatsastetuista laikka-avoista, max.500e. Tällä hetkellä Nettiautossa oleva Saab 99 ei innosta.
Onko niin, että haaveet kannattaa haudata? Olen ymmärtänyt, että leiman saaminen ns.laikka-avolle on todella vaikeaa ja jopa mahdotonta. Jos rälläköitävästä automallista on olemassa tehdasavo, niin homma on kai edes hitusen helpompaa, kun saavat konttorille valmiit vaatimukset lujuuksista ym.
Vaan entäpä autot, joissa on kantava runko? Niiden valikoima vaan mahtaa olla pieni: Warre, tipparellu ja kupla sekä joitakin jenkkejä ja ikivanhoja 50-lukulaisia. Yhtäkään noista en viitsisi raiskata.
Otan myös vastaan vihjeitä muutoskatsastetuista laikka-avoista, max.500e. Tällä hetkellä Nettiautossa oleva Saab 99 ei innosta.
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
Tuo Lajitoverin Pyöreälamppunen on kyllä hieno
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ht=avolada
Tuo Lajitoverin Pyöreälamppunen on kyllä hieno
Lada 1200L -88
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
Lada 1300s -81 myyty
Lada 1200L -87 myyty
-
sergei 1200L
- Viestit: 431
- Liittynyt: 14.11.2005 22:29
- Paikkakunta: tampere
pirkkalassa,kävin kaverin verstaalla..ja katselin "himmeesti" ja kysyin kaverilta,et onks toi samara? on se,kaveri vastas..sanoi sen olevan aito/tehdas tekoinen(mutu)..ihan hyvän näköinen peli..
siis tää havainto oli pirkkalassa(kaverin pajan vieressä)..teollisuustiellä...
harmi,ei tullut kilpeä otettua ylös..(josko omistaja,ei siittä tykkäisikään)??
siis tää havainto oli pirkkalassa(kaverin pajan vieressä)..teollisuustiellä...
harmi,ei tullut kilpeä otettua ylös..(josko omistaja,ei siittä tykkäisikään)??
-
ralli lada
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
-
Pave
Tuo avolavan laikkaaminen hiipi minunkin mieleeni!
Kyllähän niissä käsittääkseni on runko, ainakin lavamosseni alla kulkee melkoiset palkit. Mossea en kyllä moiseen aio uhrata, vaan jonkun nissanin -anteeksi vaan japsimiehet- voisi hankkia.
Luulisi, ettei katon poistaminen voi kovin paljon avolavan jäykkyyttä heikentää. Irtokatto on helppo tehdä vaikka vesivaneerista ja se kulkee lavalla. Ja vielä diiseli nokalla niin johan on peli! Laitanpa kyselyä AKEen ja ilmoittelen sitten mitä vastasivat.
Kyllähän niissä käsittääkseni on runko, ainakin lavamosseni alla kulkee melkoiset palkit. Mossea en kyllä moiseen aio uhrata, vaan jonkun nissanin -anteeksi vaan japsimiehet- voisi hankkia.
Luulisi, ettei katon poistaminen voi kovin paljon avolavan jäykkyyttä heikentää. Irtokatto on helppo tehdä vaikka vesivaneerista ja se kulkee lavalla. Ja vielä diiseli nokalla niin johan on peli! Laitanpa kyselyä AKEen ja ilmoittelen sitten mitä vastasivat.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
taitaa kaikissa tai ainakin japanilaisissa avolavoissa olla runko
mutta esimerkiksi joku vanhan nissanin runkoa ei voi kovin kantavaksi väittää
jos siitä katon leikkaa pois niin eihän siihen jää yhtään ruosteetonta kohtaa
ja joskus jämsän konttorilla väittivät lavanissanin halennutta tuulilasia kantavaksi rakenteeksi eikä mennyt leimasta läpi
vw caddyssä ja fordin P100:sessa tuskin on erillistärunkoa, kun kuitenkin pohjautuvat henkilöautoihin
ja eikös nuo avolava-autot ole valmiiksi jo avoja
rekisteriotteessa lukee korirakenne:AVO
mutta esimerkiksi joku vanhan nissanin runkoa ei voi kovin kantavaksi väittää
jos siitä katon leikkaa pois niin eihän siihen jää yhtään ruosteetonta kohtaa
ja joskus jämsän konttorilla väittivät lavanissanin halennutta tuulilasia kantavaksi rakenteeksi eikä mennyt leimasta läpi
vw caddyssä ja fordin P100:sessa tuskin on erillistärunkoa, kun kuitenkin pohjautuvat henkilöautoihin
ja eikös nuo avolava-autot ole valmiiksi jo avoja
rekisteriotteessa lukee korirakenne:AVO
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
-
ESKRacing
-
Pave
Voipi hyvin olla, että lavamossessa on runkoa vain lavan osalta. Mutta jospa siis japskeissa olisi palkkia pidemmälti.
Kysyin AKEsta mitä laikka-pickupin katsastus vaatii, ja sain lyhyen vastauksen: -Kyseinen muutos edellyttää poikkeuslupaa. Lisätietoja poikkeusluvista löytyy osoitteesta:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... keusluvat/
Luvan hakeminen vaikuttaa melkoiselta ruljanssilta ja maksaa yli kolmesataa. Pelkkä paperityö söisi suurimman osan koko hankkeen budjetista. Kaiken lisäksi myös hylätystä päätöksestä joutuu maksamaan saman summan! Kyselin laikkaamisesta katsastuskonttoriltakin, ja siellä kyllä oltiin positiivisempia. Hommaa kuulemma helpottaisi suuresti, jos ohjaamon tueksi hitsaisi putkea aavikkobuggyn tyyliin.
Vaan taitaa tuo paha-Åke nyt olla liian vaativa meikäläisen projektille. Pitää tällä haavaa vain unelmoida halvasta ja valmiiksi leimatusta laikka-avosta.
Kysyin AKEsta mitä laikka-pickupin katsastus vaatii, ja sain lyhyen vastauksen: -Kyseinen muutos edellyttää poikkeuslupaa. Lisätietoja poikkeusluvista löytyy osoitteesta:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... keusluvat/
Luvan hakeminen vaikuttaa melkoiselta ruljanssilta ja maksaa yli kolmesataa. Pelkkä paperityö söisi suurimman osan koko hankkeen budjetista. Kaiken lisäksi myös hylätystä päätöksestä joutuu maksamaan saman summan! Kyselin laikkaamisesta katsastuskonttoriltakin, ja siellä kyllä oltiin positiivisempia. Hommaa kuulemma helpottaisi suuresti, jos ohjaamon tueksi hitsaisi putkea aavikkobuggyn tyyliin.
Vaan taitaa tuo paha-Åke nyt olla liian vaativa meikäläisen projektille. Pitää tällä haavaa vain unelmoida halvasta ja valmiiksi leimatusta laikka-avosta.
Yllättäin Ake on taas jarruna näille harrastusasijoille! Pilaavat muutenkin omilla käytännöillään kaiken harrastamisen hauskuuden ja vähänkään järkevän rakentelun. Ja rahat vedetään joka välistä vaikka sitten väkisin johonkin pykälään vedoten.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Tähänkin on viisas suomalainen keksinyt ratkaisua.köhmä kirjoitti:Yllättäin Ake on taas jarruna näille harrastusasijoille! Pilaavat muutenkin omilla käytännöillään kaiken harrastamisen hauskuuden ja vähänkään järkevän rakentelun. Ja rahat vedetään joka välistä vaikka sitten väkisin johonkin pykälään vedoten.
Tämäkään ei vain ole ilmainen, eli ei sovi monellekkaan lada harrastajalle.
Tehdään halutunlainen auto.
Viedään se trailerilla ruotsiin, jossa ei ole AKE:a vaan paljon viisaampi ja kehittyneempi järjestelmä, joka hyväksyy autoihin kunnolla tehdyt muutokset.
Katsastetaan se auto ruotsissa ja rekisteröidään se siellä.
Tuodaan suomeen tuontiautona ja maksetaan verot siitä.
Kas näin se käy.
Näin se käy, ja lehmät lentää 
Rakennat auton kovalla rahalla, viet sen hurrilaan eikä ole ilmaista sekään. Pistät sen siellä kilpiin, ei ilmaista eikä varmasti läpihuutojuttu vaikka rakentelu vapaampaa onkin. Haet takaisin Suomeen kuullaksesi konttorilta että auto täytyy muutoskatsastaa Suomen lakien mukaan.
Sitten voitkin vetää itsesi jojoon kun tuli poltettua tolkuttomasti rahaa ja aikaa projektiin jota ei saa leimaan.
Se, että auto on ollut leimassa jossain toisessa maassa ei vaikuta mitään siihen Suomen muutoskatsastukseen. Muutoskatsastus pitää suorittaa Suomen lakien mukaan joka tapauksessa.
Rakennat auton kovalla rahalla, viet sen hurrilaan eikä ole ilmaista sekään. Pistät sen siellä kilpiin, ei ilmaista eikä varmasti läpihuutojuttu vaikka rakentelu vapaampaa onkin. Haet takaisin Suomeen kuullaksesi konttorilta että auto täytyy muutoskatsastaa Suomen lakien mukaan.
Sitten voitkin vetää itsesi jojoon kun tuli poltettua tolkuttomasti rahaa ja aikaa projektiin jota ei saa leimaan.
Se, että auto on ollut leimassa jossain toisessa maassa ei vaikuta mitään siihen Suomen muutoskatsastukseen. Muutoskatsastus pitää suorittaa Suomen lakien mukaan joka tapauksessa.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
No en ole neuvoani itse kokeillut, mutta kaveri rakensi sellaisen kolmerattaisen moottoripyörän. Suomen laki kielsi sellaisen rakentamisen tai olisi pitänyt hakea akelta erikoislupa.Tuomas kirjoitti:Näin se käy, ja lehmät lentää
Rakennat auton kovalla rahalla, viet sen hurrilaan eikä ole ilmaista sekään. Pistät sen siellä kilpiin, ei ilmaista eikä varmasti läpihuutojuttu vaikka rakentelu vapaampaa onkin. Haet takaisin Suomeen kuullaksesi konttorilta että auto täytyy muutoskatsastaa Suomen lakien mukaan.
Sitten voitkin vetää itsesi jojoon kun tuli poltettua tolkuttomasti rahaa ja aikaa projektiin jota ei saa leimaan.
Se, että auto on ollut leimassa jossain toisessa maassa ei vaikuta mitään siihen Suomen muutoskatsastukseen. Muutoskatsastus pitää suorittaa Suomen lakien mukaan joka tapauksessa.
Kaveri kävi pyörän katsastamassa ja rekisteröimässä ruotsissa (EU maa) ja toi suomeen sen. Pelkällä katsastuksella selvisi kuten tuontiautojenkin kohdalla.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)