Repäsin ruiskunivan viimein käyntiin ja liikkeelle. Käynnistyi heikosta akkuvirrasta huolimatta neljännellä yrityksellä, mutta kävi aika kehnosti. Ainakin jarrutehostimen letku on ihan hapero, joten muuallakin varmaan imuvuotoa on. Mutta mikähän aiheuttaa sen, että katti ja pakoputki melki taka-akselille asti hehkuu punaisena? Paloiko katti nyt kirjaimellisesti?
Pelkästään se hapero tehostinletku tekee sen.Voi tietysti olla muutakin imuvuotoa ja yleensä tuo punastelu johtuu nimenomaan liian laihasta seoksesta.Elä pyöritä sitä yhtään, jos edes epäilet imuvuotoa.Se mitä tuolle katille on tapahtunut, selviää päästömittauksessa.Jos kuuluu kolinaa katalysaattorista, viskaa koko katti mäkeen, ennenkuin sulamisjätökset tukkii koko korsteenin.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Niin, tuo hehkuminen johtuu siitä, että katti polttaa bensaa.
Yleensä imuvuoto nostaa myös HC:ta ja ei siihen silloin muuta tarvita, kuin se yksi alipaineletkun vuoto.
Jos käytit autoa lämpöiseksi asti, niin luultavasti vikamuistissa on herjaus laihasta seoksesta (, siis jotain lambda-anturiin viittaavaa koodia).
Niin kauan kuin auto käy huonosti, on luultavaa, että katti lämpenee jatkossakin.
Tarkkaile siis käynnin tasaisuutta sen jälkeen, kuin olet vaihtanut jarrutehostimen letkun.
Tuossa ed. mainitsemassani Saabissa oli putki vääntynyt (=katti melkein kiinni lattiassa) , katin suojapelti ruostunut puhki ja kosteutta jakajassa, ei siis pelkästään yhdestä seikasta johtunut tuo tulipalo.
Ja katin toiminnan näkee yleensä talvella, kun se sulattaa lumet siitä kohtaa auton alta.
En tiedä tekeekö Niva niin, koska on alustaltaan aika korkea, mutta jos tekee, niin silloin katti on luultavasti kunnossa.
Lisäksi, jos katti on Kemiran tekemä, jota Ladassa ilmeisesti on käytetty, on se hyvin vahva, eikä hajoa helposti kovemmassakaan käytössä.
Käytin auton lämpöiseksi asti, mutta en huomannut check engine -valon palavan. Pitääpä tarkistaa toimiiko se ylipäänsä. Sähköt voi olla seisonnan jäljiltä vähän heikossa hapessa vai pitäskö sanoa liiassa hapessa eli hapettunut. Onhan auto seissyt jo pari (-kolme?) vuotta josta 3/4 vuoden meiän pihassa. Ainakaan pyyhkijät ei toiminut.
Positiivista on se että lähti ylipäänsä käyntiin ja liikkui omilla voimillaan