Vielä kerran ladan madalluksesta.... spax/volvo??!!!

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Zlade

Vielä kerran ladan madalluksesta.... spax/volvo??!!!

Viesti Kirjoittaja Zlade »

Olen porkannut noita topicceja ja löytänyt et 240 voleksen taka iskarit menis van minkä vuosimallisesta??? ja noista spaxeista kokemuksia?!!!!
Panu__
Viestit: 106
Liittynyt: 4.10.2005 22:46
Paikkakunta: Ylihärmä

Re: Vielä kerran ladan madalluksesta.... spax/volvo??!!!

Viesti Kirjoittaja Panu__ »

Zlade kirjoitti:Olen porkannut noita topicceja ja löytänyt et 240 voleksen taka iskarit menis van minkä vuosimallisesta??? ja noista spaxeista kokemuksia?!!!!
142 volvoosta ainaki menee !
Lujaa Lada Laatua

lada 2107 Twincam
Mazda 626 Ge 1.8 -92
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

200-sarjan Volvoissa kaikissa samat takaiskarit. Kuten myös 100-sarjassa. Ja käyvät ristiin 100-200, alapään kiinnityshela vaan vähän erilainen.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
mower

Viesti Kirjoittaja mower »

onko vollen iskarit paljonki jäykemmät? tulisko hyvä paketti ku laittas volvon jotkut perus takaiskarit ja farkku ladan jouset pätkittynä?
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

noi spaxit on ainaskin mulla toiminut erittäin hyvin!
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mitä järkeä niitä farkkuladan perusjousia on katkoa, kun ainoa ero sedanin vastaaviin on se, että ne ovat hieman pitemmät? Langan paksuus on sama molemmissa...

Venäjältä saa kyllä farkkuun tukevammasta langasta valmistettuja jousia, tai näin olen ainakin käsittänyt.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Jokari kirjoitti:Mitä järkeä niitä farkkuladan perusjousia on katkoa, kun ainoa ero sedanin vastaaviin on se, että ne ovat hieman pitemmät? Langan paksuus on sama molemmissa...

Venäjältä saa kyllä farkkuun tukevammasta langasta valmistettuja jousia, tai näin olen ainakin käsittänyt.
kyllä on motonetin farkku jouset paksummasta langasta tehty, ainakin olivat paksummat kuin -89 nappiksen orkkis jouset :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

köhmä kirjoitti:Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!
mie pätkäsin laikalla edestä kierroksen ja takanta 2kierrosta. eikä ajoominaissudet ainaskaan huonompaan suuntaa mennyt. ja toi jousien patkiminen on täysin laillista muistaaksen -80 luvun lopun autoihin asti.
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

miksu kirjoitti:
köhmä kirjoitti:Kylläpä en jousien pätkimistä suosittele ainakaan tieliikennekäyttöön. Siinä kun jousenpää muokkautuu/karaistuu katkottaessa uuteen uskoon. On hyvin todennäköistä, että jousi katkeaa vierestä hyvin lyhyessä ajassa. Lisäksi jousto-ominaisuudet heikkenevät (jos ne nyt hyvät ovat olleetkaan) ja progressiivisuus katoaa tietyissä tapauksissa.

Peltoautoissa yms. näillä tuskin on suurta merkitystä. Eikun poikki, halki ja pinoon!!
mie pätkäsin laikalla edestä kierroksen ja takanta 2kierrosta. eikä ajoominaissudet ainaskaan huonompaan suuntaa mennyt. ja toi jousien patkiminen on täysin laillista muistaaksen -80 luvun lopun autoihin asti.
siis laillista??? eipä kai se ole sallittua mutta jos on sopivat iskarit ettei jousi pääse katsastus nosturilla irtoamaan niin leimamies ei sen paremmin kiinnitä siihen huomiota :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.
Zlade

Viesti Kirjoittaja Zlade »

miksu kirjoitti:kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.
Ei se kuule laillista ole........
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Zlade kirjoitti:
miksu kirjoitti:kyllä se o laillista . Se pitää vain lyhetään sillein että ne jousen päät jää sinne kuppiin oikeisiin kohtii. Ja ton jousenhan voi laittaa vaikka letku klemmarilla kiinni ni eihän se silloin mihinkään sieltä pääse putoamaan.
Ei se kuule laillista ole........
sitähän minäkin 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ihan joulun kunniaksi tuon tietoa teidän hiekkalaatikolle:
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... tokset.htm

Ihan siellä lopussa on se olennainen kohta. Eli eikö kannattaisi ottaa oikeasti asioista selvää eikä vain kinata foorumilla, aken sivuilta tiedon kaivamiseen kului jopa minuutti.

Oletteko muuten huomannut että vaikka useampikin kaveri on samaa mieltä jostakin asiasta, niin ei se välttämättä tarkoita että se olisi oikein...
Avatar
miksu
Viestit: 221
Liittynyt: 16.8.2004 16:24
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja miksu »

Hyväksyttävät madalluskeinot

EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen antamia ohjeita.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa asianmukaisesti lyhentää.

Lisätietoja aiheesta:

AKEn ohje 3367/208/2003
Vastaa Viestiin