Huvittava sähköongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Huvittava sähköongelma

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Törmäsin tossa äskettäin oudoimpaan sähköongelmaan, mitä ladassa on vastaan tullut.

Eli en saa kuskinpuolen pitkää pelaamaan mitenkään tossa allekirjoituksen alemmassa vehkeestä. Pudottaa vain parkille, apukuskin pitkä OK.

Tähän mennessä tarkistettuja

- kaikki mahdolliset johdot, umpion sisäiset, sulakekotelo-->pitkä-johto, kaikki liittimimet, maadoitukset. Ei mitään vikaa.
- polttimo, testattu kahdella toimivalla, ei eloa
- rele, ei vikaa tässäkään.
- sulakeboksin liittimiä tarkisteltu ja paineltu.

Viimeksi samaisen pitkän toimimattomuuteen oli syynä oli löysä liitin sulakeboksin pohjassa, eli juurikin pitkän virtajohto. Sen tiukkauksella rupesi pelaamaan.

Oudon tästä jutusta tekee se, että kyseisen pitkän liittimeen sulakeboksin pohjassa tulee täydet jännitteet, viiksen asennon mukaan 12V tai ei mitään niinkuin pitääkin. Mun järkeen ei vaan mahdu miksi pitkän liittimellä sohiessa ei kipinöi eikä valo välky...eikä näin ollen jännite liiku yhtään mihinkään. Kaikki edellytykset pitkän toiminnalle on, mutta ei toimi! En enää ymmärrä :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
stt1

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Vaikka mittarilla näkyy 12V, niin siellä voi olla johto niin poikki, että vain karva tai pari on oikeasti antamassa jännitettä. Sitten kun yrität saada lampun tarvitseman määrän virtaa tällaisen johdon läpi, niin näennäisesti hyvillä jännitteillä ei saa minkäänlaista valontuikahdustakaan esiin.

Ei mitään uutta auringon alla...

Tarkista piuhat, liittimet, liitoksien kunto ja sulakkeen kunto kokonaisuudessaan.

- Saku
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu tuo on kyllä tiedossa, ens kerralla pitää katsoa vähän tarkempaan. Pitää yrittää tarjota suoraan akulta jänöä.

Itse kyllä epäilen enemmän sulakeboksia, sen tinauksia ja piirilevyä, mutta ei taida sitäkään saada kovin helposti auki ehjänä...?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Jokari kirjoitti:Juu tuo on kyllä tiedossa, ens kerralla pitää katsoa vähän tarkempaan. Pitää yrittää tarjota suoraan akulta jänöä.

Itse kyllä epäilen enemmän sulakeboksia, sen tinauksia ja piirilevyä, mutta ei taida sitäkään saada kovin helposti auki ehjänä...?
Mitkä on JÄNÖ onko pitkäkorva :lol:
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kyllä tuon sulakekotelon voi purkaa. Eikä ole edes vaikeaa.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

markku kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Juu tuo on kyllä tiedossa, ens kerralla pitää katsoa vähän tarkempaan. Pitää yrittää tarjota suoraan akulta jänöä.

Itse kyllä epäilen enemmän sulakeboksia, sen tinauksia ja piirilevyä, mutta ei taida sitäkään saada kovin helposti auki ehjänä...?
Mitkä on JÄNÖ onko pitkäkorva :lol:
Jänö = jännite :)
larssi21074 kirjoitti:Kyllä tuon sulakekotelon voi purkaa. Eikä ole edes vaikeaa.
Jaa...hätäseen vaan vilkaisin ja näytti purkamattomalta, mutta eikai se sitten ole.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Tuo sulakekotelo on kyllä melkoinen insinöörin taidonnnäyte, siinähän on sisällä kaksi piirilevyä ja jumalaton määrä tinauksia. Atsteekista hävisi kesällä laturin herätevirta, ja vika paikallistettiin tuonne sulakerasiaan. Sähköä tuli sulakkeenkannalle mutta ei rasian pohjaan asti, eli piirilevy jostain kohti paskana.

Joten tein sitten patentin, eli tinasin herätevirtapiuhan kiinni suoraan siihen sulakkeenkantaan ja taas toimii..
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noniin, päivä vietetty beigen paholaisen kunnostelun merkeissä. Kuskin pitkäkin toimii tätä nykyä...

Ens alkuun testasin tarjoilla pitkän johtoon jännitettä suoraan akulta. Toimi täysiä, joten sulakerasian kimppuun. Sitä kun tunnin veivasi niin sehän lähtikin auki ihan päinvastoin kun olis luullut (tyhmä minä) :shock:

Tarkastelin juotoksia päällisin puolin, ei havaittavaa vikaa. Yleismittari kiinni välille sulakekanta - pohjan liitin eikä mitään eloa. Pohjan liitintä törkkimällä välillä piippaili ja välistä näytti 10 - äärettömään ohmia. Kolvi kouraan ja juotosta uusiksi. Veli venäläinen tehnyt hienon kylmäjuotoksen....

Nyt näkee taas hyvin. Kiitoksia vaan kaikille avusta! :P
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin