Moottorin nostaminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Lattarauta

Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Lattarauta »

Mahtuuko lada 1200L:n koneen nostamaan pois pakosarja ja vaihdelaatikko paikallaan?
Avatar
mika
Viestit: 173
Liittynyt: 16.3.2004 7:36
Paikkakunta: sievi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

kokeilemalla selvii.. epäilen kuitenki vaihelaatikon kaa nostamist.. ite nostin ne irrallaan... :)
Lujaa Laatua Larva!
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No jos syyläri on edestä pois ja konepeltiä ei ole niin... pitäisi kai lähtemän. Joutuu vähän kääntelemään poisottaissa.
Lada rules
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mä en millään saanut yhtäaikaa pois vaikka oli rälläköity jo lähes koko etupää irti. Yritin hulluna käsin kiskoa sitä suoraa etukautta pois mutta otti kiinni minne milloinkin. No mutta tietysti jos on kunnon työkalut niin kai niillä....
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kyllähän siitä vaihteistosta on otettava keppi kaiketi kokonaan irti, niin kuin se taka kiinnitys rautakin. Myös tuulettajan siivet voi olla liikaa.

Kun kone/laatikko pakettia on otettu noin 5-8 cm eteenpäin. se pitäisi nostaa kaiketi aika pystyyn ja sitten taas eteenpäin ja taas pystympään.

Lopulta kaiketi tulee ulos. En ole ladalle ikuna kokeillu mutta miksei toimisi.

Ainakin Ford Taunus mallisessa kulkupelissä homma onnistuu.
Lada rules
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Kerran tullut tuo kokopaketti otettua kerralla ulos (1200L TC:llä) ja nyt voisin väittää että helpompi irroittaa kone ja laatikko erikseen. Vaihdekepille piti kardaanitunneliin rälläköidä lisätilaa ja myös vedettiin laikalla auton keulasta noin metrin leveä pala pois. Silti piti olla keula aika korkealla että se keppi mahtui pois. Kyseessähän oli koriltaan niin huono auto ettei sillä mitään tehnyt. Kuulemma oli tuolla korilla joskus ralliakin ajettu.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Ei ole kokemusta, mutta moottori ja laatikko yhdessä on aika pitkä yhdistelmä. Luulisi vaativan alaspäin tilaa, että saa taivutettua konehuoneen kautta ulos.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Lada_Racing
Viestit: 176
Liittynyt: 24.9.2003 11:16
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lada_Racing »

lähtee tosi helposti kokonaisena kun ottaa syylärin,konepellin ja vaihdekepinjatkon pois.
itte oon ottanu monta kertaa......
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Jos kokopakettina ottaa niin apusimpukankin irrotus helpottaa myös elämää eli koneen saa pystympään tolleen kun se ohjauksen välitanko on pois tieltä. Pois otin yksin etukuormaajalla, kaverista on kyä hyötyä ettei tarvi välillä juoksennella....kaikki hilppeet oli kine mutta se olikin 2106.....Muut irrotettavat tossa jo tulikin....Laturin poisto kyllä tekee homman hiukan helpommaksi.
124/2101 practical beauty
Ladan omistaja

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Ladan omistaja »

nostin nyt näin vanhan aiheen ylös, kun haluan tietää mahtuuko moottorin irroittamaan vaihdelaatikosta helposti, kun näytti olevan nuo kiinnityspultit aika ahtaassa paikassa? ja toinen kysymys vielä että mistä kohdasta ladan moottorin saa kiinnitettyä nostoketjuun, vai laitetaanko vain nostoliina ympäri?
muutama kysymys toivottavasti myös nopea vastaus!
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Ladan omistaja kirjoitti:mahtuuko moottorin irroittamaan vaihdelaatikosta helposti, kun näytti olevan nuo kiinnityspultit aika ahtaassa paikassa?

ja toinen kysymys vielä että mistä kohdasta ladan moottorin saa kiinnitettyä nostoketjuun, vai laitetaanko vain nostoliina ympäri?
Kyllähän ne lähtee sieltä auki (Paljon jatkovarsia ja niveliä) ja voi tunailla jonkun erikoisjikin jostain avaimesta...

Omasta mielestä on helpoin nostaa moottori vaihteiston kanssa, ei tarvii kuin apusimpukka irroittaa korista ja siirtää se alas raidetankojen kera (ja tietenkin muut asiaan kuuluvat osat mm. kardaani laatikosta, vaihteistonkannake, vaihdekeppi...) Näin mahtuu koko paketti tulemaan etukautta ongelmitta (ei tarvitse kuin vähän ohjailla moottori+vaihteisto yhdistelmää)... Omasta mielestä näin on helpoin :D

Moottorin saa laitettua jonku lenkuran, jos ei vakiona ja niissä vaihteiston kiinnitys pulttien alla pitäis olla nostosilmukat... kukin nostaa tavallaan :?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mahtuu irrottamaan. Alimmaiset pultithan ei ole mikään ongelma, mut ne kytkinkopan yläreunoissa olevat kaksi pulttia on hiukan haasteellisempia jos niissä on vielä ne tehtaan nostokorvat kiinni. Nostokorvat pitää pajottaa suoriksi, jonka jälkeen ne saa aukaistua yläkautta taivutetulla lenkkiavaimella.
Jotkut on niitä kai alakauttakin availleet parilla peräkkäisellä jatkolla + nivelellä + hylsyllä, mut ei ainakaan hovikorjaajan kanssa sellaiseen pystytty.
lada combi kirjoitti:vaihdekeppi...
Hittoako sitä laatikkoa punkaamaan jos ei ole tarvis. Sisustankin saa purkaa atomeiksi, että saa vaihdekepin irti. Poislukien tietenkin 1200L/1200S, jossa on vaan repaleinen kumimatto + vähän meriheinää siinä kardaanitunnelin päällä. Todella tympeää hommaa sen karvamaton irrottelu ja kiinnittely.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Jokari kirjoitti:
lada combi kirjoitti:vaihdekeppi...
Hittoako sitä laatikkoa punkaamaan jos ei ole tarvis. Sisustankin saa purkaa atomeiksi, että saa vaihdekepin irti. Poislukien tietenkin 1200L/1200S, jossa on vaan repaleinen kumimatto + vähän meriheinää siinä kardaanitunnelin päällä. Todella tympeää hommaa sen karvamaton irrottelu ja kiinnittely.
Ei tässä kukaan ole mitään vaihteistoa purkamassa :wink:

Esim. 2107:ssa keskikonsoli vaan pois ja olikohan joku peitelevy tms., sitten nyppää vaihdekepin pois (painaa keppiä ja ropaa sen lukitusholkin pois ---> irtoaa vaihdekeppi ja jää pieni vaihdevipu vielä laatikkoon) vai mites se oli :?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos vaihdelaatikkoa ei ole tarvis samassa savotassa irrottaa niin antaa sen olla vaan siellä, siinä tulee vain ylimääräistä osien irrottelua ja auton alla rymyämistä.

Itse olen tavallisesti kiinnittänyt nostoliinan kuljettajan puolella moottorinkorvakkoon ja toisella puolella pakosarjan ympäri.
Avatar
Team perseauki racing
Viestit: 1441
Liittynyt: 7.11.2004 13:49
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Moottorin nostaminen

Viesti Kirjoittaja Team perseauki racing »

kyllä se sieltä laatikkoineen tulee käsipelilläkin ja ei tarvitse mitään rassata edestä pois, muuta kuin syyläri, laturi,vesipumppu ja vaihdekepin juuri... nuita on monta kaveri porukassa lankunpätkän ja parin vanhan turvavyön turvin nostettu, kaksi nostaa ja yksi nostelee ja kääntelee laatikkoa tarpeen mukaan... kaikkein parhaiten mahtuu jos noin pelkästään purkumielessä niin edestä rälläkällä sei poikittais palkki poikki johon konepelti tulee kiinni

tuossa kuvassa hyvä esimerkki, tosin nostoon jo saattin jopa liina, mutta konehuoneesta ei juuri mitään purettu, pakosarjakin jäi putken päähän roikkumaan
http://www.ladakerho.fi/ladagalleria/di ... =348&pos=7

mutta jos ei rälläköidä(ei pakko mutta helpottaa) raaski ja ittekseen touhuaa niin helpoimmalla pääsee kun rassaa laatikon ensin poes
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Vastaa Viestiin