Ilmastointilaite vinkuu
Ilmastointilaite vinkuu
Eli nyt sotaratsuni (jota yritän kaupitella toisaalta, tarjouksia otetaan vastaan raha/vaihtotavara(atk/gsm/ihan mitä vään)+raha/jne...)
Lada 1200S -89:n sisätilanlämmitin on alkanut pitää kimeää vinkunaa.
Hermoille käyvää raastavaa ääntä ei jaksa kuunnella.
Mitähän asialle voisi tehdä, mitä pitäisi vaihtaa tai voisiko jotain paikkaa voidella ensi hätään.
Otin jo keskikonsolin irti, mutta en vielä alkanut availemaan eteenpäin ennen kuin tiedän mitä pitäisi tehdä. Miten saan varsinaisen vekottimen parhaiten näkyviin? Täytyykö esim. hanskalokero ottaa irti ja purkaa ilmastointilaitteen muoviputket jne?
Lada 1200S -89:n sisätilanlämmitin on alkanut pitää kimeää vinkunaa.
Hermoille käyvää raastavaa ääntä ei jaksa kuunnella.
Mitähän asialle voisi tehdä, mitä pitäisi vaihtaa tai voisiko jotain paikkaa voidella ensi hätään.
Otin jo keskikonsolin irti, mutta en vielä alkanut availemaan eteenpäin ennen kuin tiedän mitä pitäisi tehdä. Miten saan varsinaisen vekottimen parhaiten näkyviin? Täytyykö esim. hanskalokero ottaa irti ja purkaa ilmastointilaitteen muoviputket jne?
laakerit vinkuu
Mä olen joskus ton puhaltimen moottorin vaihtanut vinkumisen takia. Se moottori maksaa jonkun n. 25€ ja ainakin mun mielestä kannattaa laittaa uusi, eikä alkaa mitään laakereita rasvailemaan. Sen verran iso homma sen irti ottaminen ettei parin viikon välein viitsi alkaa tekemäään.
Enää en ihan tarkkaan muista miten se tehtiin, mutta se keskikonsoli irti ja se lämppärin kotelorakennelma on semmosilla metallihakasilla kiinni, joiden irrottamisen jälkeen se kotelo aukee. Ne siitä lähteväät ilmakanavat oli jotenkin painamalla kiinni, mutta en nyt muista oliko ne pakko irrottaa. Ne lämmityslaitteen sääätövivut piti myös irrottaa sieltä läpiltä ennen kun se kotelo halkeaa, mutta ne sai sieltä jostain raosta ruuvimeisselillä sorkkimalla irti, Kiinnilaittaminen oli muistaakseni hieman vaikeampaa, mutta onnistui kuitenkin. Se itse moottori oli myös metallihakasilla kiinni jossain muovikehyksessä tms. Aika työläs toi homma, mutta kyllä se onnistuu eikä vaadi muita työkaluja kun ruuvimeisselin.
Enää en ihan tarkkaan muista miten se tehtiin, mutta se keskikonsoli irti ja se lämppärin kotelorakennelma on semmosilla metallihakasilla kiinni, joiden irrottamisen jälkeen se kotelo aukee. Ne siitä lähteväät ilmakanavat oli jotenkin painamalla kiinni, mutta en nyt muista oliko ne pakko irrottaa. Ne lämmityslaitteen sääätövivut piti myös irrottaa sieltä läpiltä ennen kun se kotelo halkeaa, mutta ne sai sieltä jostain raosta ruuvimeisselillä sorkkimalla irti, Kiinnilaittaminen oli muistaakseni hieman vaikeampaa, mutta onnistui kuitenkin. Se itse moottori oli myös metallihakasilla kiinni jossain muovikehyksessä tms. Aika työläs toi homma, mutta kyllä se onnistuu eikä vaadi muita työkaluja kun ruuvimeisselin.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Re: laakerit vinkuu
Mistä saa uuden tuohon hintaan? Täällä tuli puhaltimen toimintasavut tänään aamupakkasilla ulos.IL02 kirjoitti:Mä olen joskus ton puhaltimen moottorin vaihtanut vinkumisen takia. Se moottori maksaa jonkun n. 25€
Haisi muuten sanoinkuvailemattoman pahalle ne savut

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
mistä moottori
Epäilisin että sen saa ihan mistä tahansa tarvikeliikkeestä suurinpiirtein tolla hinnalla, jos jostain ei saa, kysy seuraavasta. Motonetissä se näyttää maksavan 24€.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
- Pakkasukko
- Viestit: 101
- Liittynyt: 29.9.2003 17:55
- Viesti:
Re:
Joo tuossahan yllä se tuli aika hyvin miten puhallin irtoaa. Kirjastoissa on lada-autojen huoltokirjoja saatavilla (Haynes) niin sieltä voi käydä lainaamassa jos systeemin hahmottamisessa vielä on ongelmia.
Se on tosiaan puhaltimen laakerit kun siellä huutaa eli koko pämpeli on paras vaihtaa.
Se on tosiaan puhaltimen laakerit kun siellä huutaa eli koko pämpeli on paras vaihtaa.
Ladamerkkistä henkilöautoilua vuodesta 1990
Re: mistä moottori
Sain viimeinkin aikaiseksi käydä hakemassa sen tuolta, enää asennusta vailleIL02 kirjoitti:Motonetissä se näyttää maksavan 24€.

Taitaapi olla vielä alkuperäisosa, tai ainakin se on venäläinen. Siivetkin tuli mukana, eipä ollut paha hinta.
Nyt on kaikki viimehetken asennusvinkit tervetulleita

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Minulla huusi myös puhallin kylmillä keleillä viime talvena ja sitten sen toiminta lopahti kokonaan. Tuossa kesällä sitten vaihdoin puhaltimen moottorin uuteen ja se pelasi ihan hienosi. Kunnes sitten nyt pakkasten tullen se alkoi taas huutamaan. Huuto lakkaa kun auto on lämminnyt "huoneenlämpöiseksi". Eli onko uusikin mootori viallinen? Olisiko siihen pitänyt laittaa rasvaa tjsp. johonkin? Entä voiko sen asentaa vinoon tms.? Ei tässä muuten mitään mutta kun kesällä olisi ollut mukavampi asentaa pihalla:).
Edit:Ai niin, sen uusi moottori hankittiin motonetistä , onko kellään ollut laatuongelmia niiden osien kanssa?
Edit:Ai niin, sen uusi moottori hankittiin motonetistä , onko kellään ollut laatuongelmia niiden osien kanssa?
Ihan samat oli oireet.JV kirjoitti:Minulla huusi myös puhallin kylmillä keleillä viime talvena ja sitten sen toiminta lopahti kokonaan. Tuossa kesällä sitten vaihdoin puhaltimen moottorin uuteen ja se pelasi ihan hienosi. Kunnes sitten nyt pakkasten tullen se alkoi taas huutamaan. Huuto lakkaa kun auto on lämminnyt "huoneenlämpöiseksi". Eli onko uusikin mootori viallinen? Olisiko siihen pitänyt laittaa rasvaa tjsp. johonkin?
Voisi kuvitella sellaisen ongelman, että jos siellä on alkujaan huonot voiteluaineet ja kun se kuitenkin pyörii lämpimämmällä puolella sitä kennoa, niin jos ne häipyvät sieltä liian liukkaasti. Jos sen ottaisi auki ja laittaisi kunnon rasvat sinne... ennen kuin mitään totaalisempaa tuhoa pääsee käymään.
Olihan se aika veemäinen homma vaihtaa, mutta eipä siihen kovin kauaa loppujen lopuksi tuhraantunut.
Ei minun nähdäkseni mitenkään, ja ei ainakaan niin että se aiheuttaisi vinkunaa. Ja aika huonosti sen saa niinkään että ropeli jonnekin kiinni ottaisi. Kokeile jos pystyt ujuttamaan käden sinne kotelon sisään, pyöriikö se kevyesti? Oma vaihtoon mennyt on kyllä huomattavan jäykkä pyörittää.Entä voiko sen asentaa vinoon tms.? Ei tässä muuten mitään mutta kun kesällä olisi ollut mukavampi asentaa pihalla:).
Ei vielä, mitä se nyt pari viikkoa on siellä ollutEdit:Ai niin, sen uusi moottori hankittiin motonetistä , onko kellään ollut laatuongelmia niiden osien kanssa?

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
-
- Viestit: 150
- Liittynyt: 3.10.2003 23:31
- Paikkakunta: tampere
Vinkuna
Joo-o! Mun Latuskassa oli toi sama ropleemi ja vaihdoin siihen myös uu-
den moottorin, joka oli pieniääninen pari kuukautta ja sit alko kiljuu. No
siinä alkuperäsessä oli rautavaluset laakerit ja tässä uudemmassa prons-
sivalua. Rasvasin tämän uuden moottorin laakerit vielä erikseen MOS-ras-
valla , mutta ei sekään auttanut. Niimpä etsin sopivan laakerin sille ankku-
rin akselille ja sorvautin sinne yläupotukseen nailonholkin. Johan alko toi-
miin . Alapuoli ei niin helposti alakaan ääntelemään kun siellä ei ole sellais
ta kuormaa kuin ylhäällä. Ehkä sen propellin epäkeskoisuus on yksi tekijä
joka aiheuttaa sen ylälaakerin nopean kulumisen. no nyt tuntuu öhkivän
hienosti .
den moottorin, joka oli pieniääninen pari kuukautta ja sit alko kiljuu. No
siinä alkuperäsessä oli rautavaluset laakerit ja tässä uudemmassa prons-
sivalua. Rasvasin tämän uuden moottorin laakerit vielä erikseen MOS-ras-
valla , mutta ei sekään auttanut. Niimpä etsin sopivan laakerin sille ankku-
rin akselille ja sorvautin sinne yläupotukseen nailonholkin. Johan alko toi-
miin . Alapuoli ei niin helposti alakaan ääntelemään kun siellä ei ole sellais
ta kuormaa kuin ylhäällä. Ehkä sen propellin epäkeskoisuus on yksi tekijä
joka aiheuttaa sen ylälaakerin nopean kulumisen. no nyt tuntuu öhkivän
hienosti .
