Kimmo86 kirjoitti:Juu onhan tuo ladan laatikko melkoisen äänekäs ihan kunnossa ollessaankin, varsinkin kun vitosella vedättää ylämäkeen..
Hmmh, itelläni selvästi äänekkäin vaihde on kolmonen, joka tiettyjen kierroksien jälkeen ulisee ladamaiseen tapaan reilusti...muilla vaihteilla ei kyllä taida outoja ääniä olla (padan huuto peittää kaiken)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Jokari kirjoitti:
Hmmh, itelläni selvästi äänekkäin vaihde on kolmonen, joka tiettyjen kierroksien jälkeen ulisee ladamaiseen tapaan reilusti...muilla vaihteilla ei kyllä taida outoja ääniä olla (padan huuto peittää kaiken)
Sama täällä. Kolmosella huutaa kuin sisävesihinaaja
...tosin se ääni peittyy, kun antaa tarpeeksi leipää niin muut kilinät ja kolinat hoitavat homman
larssi21074 kirjoitti:Todennäköisesti pääakselin neulalaakerilaakeri hajalla. On voinut hajota esim vähien öljyjen takia tai muuten, aika yleinen vika ladanlaatikossa jos ajaa vähillä öljyillä.
Viittaa siihen koska nelosvaihde on suora, eikä se neulalaakeri silloin pyöri.
Jos vika on siinä niin pitäisi kuulua kohinaa myös vaihde vapaalla tyhjäkäynnillä?
Jos se on mennyt niin todennäköistä on että laatikko on entinen koska se on syönyt pääakselin pitkänosan pinnan johon laakeri ottaa sekä lyhyen kytkinpään laakeripesän.
Pieni jollotus on kyllä luonnollista ladan laatikolle muilla vaihteilla paitsi nelosella.
joo ääni loppuu tossa 110:ssa vasta kun kytkintä polkee. Jotain tollaista on itselläkin ollut mielessä, ei vaan ole koskaan laatikkoa purkanut niin ei ole käsitystä noista rakenteista.
Kiitos vaan tiedosta, ettei ala tota turhaan remppailemaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
larssi21074 kirjoitti:Todennäköisesti pääakselin neulalaakerilaakeri hajalla. On voinut hajota esim vähien öljyjen takia tai muuten, aika yleinen vika ladanlaatikossa jos ajaa vähillä öljyillä.
Viittaa siihen koska nelosvaihde on suora, eikä se neulalaakeri silloin pyöri.
Jos vika on siinä niin pitäisi kuulua kohinaa myös vaihde vapaalla tyhjäkäynnillä?
Jos se on mennyt niin todennäköistä on että laatikko on entinen koska se on syönyt pääakselin pitkänosan pinnan johon laakeri ottaa sekä lyhyen kytkinpään laakeripesän.
Pieni jollotus on kyllä luonnollista ladan laatikolle muilla vaihteilla paitsi nelosella.
joo ääni loppuu tossa 110:ssa vasta kun kytkintä polkee. Jotain tollaista on itselläkin ollut mielessä, ei vaan ole koskaan laatikkoa purkanut niin ei ole käsitystä noista rakenteista.
Kiitos vaan tiedosta, ettei ala tota turhaan remppailemaan.
Aivan varma en ole (eli en muista) 110:n laatikosta ja sen rakenteesta mutta tuo kertomani pätee ainakin takavetoisiin.
Mullakin rohisee niin pirusti vapaalla, mutta kytkin painettuna loppuu surinat.. Onko kellään laittaa laatikon räjäytyskuvia? Mulla olis ylimääräinen laatikko, josta puuttuu 5 ja pakki. 5 hirtti moottoritiellä kiinni, ja repäsin sen irti väkisin että kotiin pääsen.. Sen jälkeen vaihteet 1-4 toimi normaalisti, mutta tosiaan 5 ja pakki puuttuu (siellä on vaan tyhjää..) Olisko kenelläkään vaivaan lääkkeitä?
Olin eilen Ladan alla ja kun otin laatikon täyttötulpan auki, niin heti alkoi vuotaa öljyä. Huomasin, että laatikon pohjassa on kansi jonka voi avata, saako tuolta kannen kautta vaihdettua tuon laakerin? Tietty otetaan laatikko pois autosta ja pöydällä on kivempi työskennellä.
Ei saa vaihdettua. Joutuu purkamaan koko laatikon. Sen keskiosankin jotuu purkamaan kokonaan. Ensin sivuakseli tieltä pois ja sitten pääakseli kahdessa osassa ulos.
Samalla kannattaa vaihtaa kunnon synkrorenkaat kaikille vaihteille. neljävaihteisestakin käyvät kuten myös tuo neulalaakeri jos laittaa 5v laatikkoa.
Sepä hyvä, että 4 vaihteisesta osat sopii. Sain myös tuosta kylämme korjaamolta yhden 5v Ladan laatikon ja siinä oli takaosassa joku pultti poikki. No tarvii varmaan kaikki laatikot purkaa ja koota sitten yksi hyvä.
Joo neljävaihteisen keskiosa eli 1. 2. 3. ja 4. taitaa olla aivan sama kuin 5v. laatikosta. Ainakin laakerit ovat samat ja synkrot. En allekirjoita sitä että mitään eroja ei olisi. Siitä on pitkä aika kun olen 4v. lootaa avannut.
Jos tulee onkelmia purussa ja kasauksessa niin koitan neuvoa.
yhtään täysin hiljaista ladan laatikkoa en ole nähnyt mutta yleensä sillä radion voluminappulalla on saanut peitetyyä kaikki ylimääräset äänet
niin ja itsekkin olen huomannut että tuo vitonen jollottaa kaikista eniten
mukava ajaa tuolla pyöree lamppusella pitkää matkaa kun vitonen jollottaa ja perä on huutanut jo vuodesta 88... peräm vaihto on ollut tarkoituksena kunhan jostain saa ostettua halvalla motivaation
Kohta 4000 km ruiskulla takana ja vitosen ulina mun mielestä pahentunut ostohetkeen verrattuna. Se alkaa just siinä kohdassa kun neula menee 90 km/h yli ja nousee potenssiin 2 kun vauhtia alkaa olla yli 110. Pitää häiritsevän kovaa ulinaa ulinaa noissa nopeuksissa.
Toisaalta ääni kuulostaa tulevan auton peräpäästä kun kääntää päätä, mutta eihän se nyt perä voi olla koska femman päälle laittaminen saa äänen aikaiseksi (?) Jollotus kuuluu siis kunnolla vain veto päällä, esim alamäessä ei kuulu juuri mitään.
Sen siitä saa kun on pitänyt hommata loota romikselta Tulevaisuudessa on kyllä pakko investoida uuteen lodjuun, ei tuolla muuten jaksa ajaa pitempää matkaa....
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Mobilisti-lehdessä kehuttiin parivuotta sitten jotakin RVS:n lisäainetta jolla saa hiljennettyä huutavaa laatikkoa ja perää yms. Olivat testanneet sitä jossain Datsunissa ja mökä oli kuulemma hiljentynyt ihan merkittävästi. Että voishan tollastakin kokeilla ennen laatikon vaihtoa.
Miksipäs ei kannattaisi nuita erikoismömmöjä kokeilla, kun ei ne nyt niin paljoa maksa. Yleensäkin oikea öljymäärä eli voitelun tärkeys korostuu ja kuuluu hyvin äkkiä, jos jotain on pielessä. Itsehhän olen tyhmyyttäni ajanut ainakin yhden laatikon öljyvähyyden takia kappaleeks.
Sen perän jollotuksen voi kokeilla tuossa tapauksessa myös siten, että ajaa vitosella sitä 100 tai 110 ja siitten heittää vapaalle, jos ulina jatkuu , niin sillonhan se perä huutaa. Tee vielä varmuudeksi sama koe nelos vaihteella.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Pitänee kokeilla tänään. Kyllä se laatikko taitaa olla, melkein satavarmaa että mitään ei kuulu vapaalla.
Täytyneekin selvitellä mistä noita mömmöjä saa ja mitä maksaa. Nykyisellään lootassa on tosin 2,2l öljyä, joten pitänee tunkata koko keksintö ainakin 45 asteen kulmaan
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
köhmä kirjoitti:
Sen perän jollotuksen voi kokeilla tuossa tapauksessa myös siten, että ajaa vitosella sitä 100 tai 110 ja siitten heittää vapaalle, jos ulina jatkuu , niin sillonhan se perä huutaa. Tee vielä varmuudeksi sama koe nelos vaihteella.
Ei välttämättä onnistu jos ei jollota kuin veto päällä.