Ladan ovien säätäminen

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Lada-HVM

Ladan ovien säätäminen

Viesti Kirjoittaja Lada-HVM »

Uusheränneenä Lada-miehenä ajattelin kysäistä löytyykö teiltä ratkaisua seuraavanlaiseen "ongelmaan":

1500S:n (-94) ovia saa tempoa kiinni voimiensa takaa, tekee oikein häijyä ja säälittää auton puolesta. Oven sulkemiseen vaadittu voima on noin 300000 Richterin asteikolla. :shock: Mielestäni aina ei ole ollut näin, olen kuitenkin omistanut mittavan määrän kyseisiä laatuautoja.

Saranat eivät tunnu väljille, lukkolaitteita en ole sen kummemmin peukaloinut. Peukaloinko? Voiko vika olla parhaat päivänsä nähneissä lukkolaitteissa tai liikkuneissa vastinkappaleissa? Saranoita tuskin kannattaa säätää?

Kokemuksia? Vai temmonko uksia entisen malliin?
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olettaen,että ovi tai kori ei ole vaurioitunut sen tulisi olla keskitetty kehykseensä,jolloin joka puolella on Yhtä suuri rako...jos näin ei ole saranat ovat saattaneet siirtyä kiinnityksessään ovipylväässä.

Saranoiden reunaviivat tulisi ensin piirtää lyijykynällä,jotta siirrot olisi helpommin havaittavissa.Ristikantaiset ruuvit saa parhaiten auki iskumeisselillä tai jos sitä ei ole niin irtoruuvikärjellä joka kiilataan saranan väliin ja kärjestä poikittain työkalulla kääntämällä.Siirrä ovea siten,että se istuu keskitetysti.

Oven ollessa kiinni sen tulee olla ympäröivien peltien tasalla eikä sitä voi saada liikuttaa.(ovi istuu kehyksessään).Sulkeutumisen pitää tapahtua kevyesti...ei Paiskomalla.Avaussalvan tulee toimia myös kohtuullisella voimalla.

Pylvääseen kiinnitettyä vastalevyä voidaan siirtää sivu- ja pystysuunnassa ja näin säätää oven avautumista ja sulkeutumista.Piirrä levyn ääriviivat lyijykynällä.Säätöjen pitää olla pieniä ja kokeile kunnes asento on sopiva.Rasvaa oven salpa ohuella öljyllä ja vastatappi vaseliinilla kulumisen välttämisesksi.
Lada-HVM

Viesti Kirjoittaja Lada-HVM »

Kiitokset Jaska, perehdyn aiheeseen.
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Tuossa lukon vastakappaleessa on sellainen jousikuormitteinen muovikiila. Katsoppa ettei se ole kulunut liiaksi tai liiku kovin jähmeästi.

Syynä saattaa myös olla lukkoon tehtaalla ruutattu rasva, joka on kangistunut vuosien saatossa. Ota paffi sisäpuolelta irti ja tuoretta moottoriöljyä mekanismeihin.

Lopuksi vielä omien kokemusten perusteella: Näissä kanttilampuissa tahtoo nuo ovet yleensäkin toimia melko huonosti. Tiedä johtuuko korin sovituksista, vai mistä.. Nappiksissa, Samaroissa yms. on paremmin toimivat systeemit :?
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

mulla toimii hienosti 1700iis 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Lada-HVM

Viesti Kirjoittaja Lada-HVM »

Kimmo86 kirjoitti:Tuossa lukon vastakappaleessa on sellainen jousikuormitteinen muovikiila. Katsoppa ettei se ole kulunut liiaksi tai liiku kovin jähmeästi.

Syynä saattaa myös olla lukkoon tehtaalla ruutattu rasva, joka on kangistunut vuosien saatossa. Ota paffi sisäpuolelta irti ja tuoretta moottoriöljyä mekanismeihin.

Lopuksi vielä omien kokemusten perusteella: Näissä kanttilampuissa tahtoo nuo ovet yleensäkin toimia melko huonosti. Tiedä johtuuko korin sovituksista, vai mistä.. Nappiksissa, Samaroissa yms. on paremmin toimivat systeemit :?
Kiitokset vinkeistä. Omat mielikuvani ovat todellakin nappiksen ja muiden vanhempien Ladojen ajoilta, voi olla, että se tässä nyt mättää. Vänkärin ovipahvi ottaa näköjään ovea suljettaessa kiinni karmiin, pitääpä perehtyä siihenkin. :shock: Toppaus on jotenkin "turvonnut", siinä on selvä vekki reunassa. Johtunee auton seisottamisesta ja kosteudesta?

Peltiset yläreunoistaan toppaamattomat ovet kunniaan, sanon minä. 8)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kaikissa tällä pihalla majailleissa kanttilamppusissa (3 kpl) on aina saanut paiskoa milloin mitäkin ovea. Tosin joskus ne suorastaan imeytyvät kiinni, mikälie :? Rasvailullakaan ei ole ollut ihmeempiä vaikutuksia. Nappiksen ja tuplalamppusten ovet sulkeutuvat selkeästi jämäkämmin ja pienemmällä voimalla.

Nyt viimeaikoina tuo 1700i on keksinyt uuden kujeen, apukuskin oven kun vetäsee sisältä kiinni niin 9/10 tapauksesta lukkotattia ei saa painettua alas ei millään. Huonosti menee avaimellakin. Ja ovi on visusti kiinni. Tatin saa menemään alas kun nykäisee oven kiinni sisältä ja painaa sisäpuolen aukaisukahvaa samanaikaisesti (kahvan sulkeutumisen pitäisi tapahtua automaagisesti)... :roll:

Kuskin ovessakin on jotain mätää koska se rupeaa "roikkumaan" avatessa...suljettuna istuu kylläkin kehyksessä ihan nätisti :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin