Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nyt alkaa tulla ajankohtaiseksi tuon beigen talvirässin kunnostelu, siispä pari kiperää kysymystä....

Tuota kippoahan on aina vaivannut joillekkin ladoille ominainen ravistelu liikkeelle lähdettäessä. Myöskin jostain kardaanin etupään suunnilta kuuluu kovaa nitinää rajummin lähdettäessä.
Joku aika sitten tutkailin kardaania uudemman kerran ja yksi kohta pisti miettimään. Pitääkö sen keskilaakerin olla tukikumeineen jämäkkä paketti vai saako se joustaa yhtään? Tuossa tuntu olevan reippaasti löysää ja kardaania vääntelemällä koko paska joustaa ainakin puoli senttiä joka suuntaan. Eli paskana taitaa olla...vai? Todennäköisesti ravistelu johtunee ainakin osittain tuosta?

Ja toinen asiaa koskee rattitolppaa. Tossa biilissä ratin akseli osoittaa lähemmäs apukuskia kuin kuskia, joten ajoasento on kauhea. Tossa ruiskussa oli samaa vikaa ostettaessa, joten otin vain tolpan yläpään mutterit löysälle ja koko hökötystä sai siirrettyä senttitolkulla vasempaan jolloin se tuli suoraan.

Mutta tossa beigessä ei tapahdu yhtään mitään vaikka löysää mutterit. Homma taitaa kusta niistä taaimmaisista mutterihässäköistä, ovat ilmeisesti niin tiukalla etteivät liu'u niissä koloissa. Millä ihmeellä niitä saa löysättyä? Korissa on kiinteät mutterit ja niiden läpi tulee jonkunsortin pienet pinnapultit joissa ei ole toisessa päässä mitään kantaa, muutakuin joku pyöreä "prikka" tai mikä liekään :!: :?: Mun ymmärrys ei riitä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Re: Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Jokari kirjoitti:Tuota kippoahan on aina vaivannut joillekkin ladoille ominainen ravistelu liikkeelle lähdettäessä. Myöskin jostain kardaanin etupään suunnilta kuuluu kovaa nitinää rajummin lähdettäessä.
Kombissa ravisteli liikkelle lähdettäess melko pahasti.
Nämä osat vaihdettiin ja loppui kaikenlainen ylimääräinen ravistus ja täristys:
Kestovoideltu ristinivel. . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4020 5.89 ???
Rasvanipalla varustettu ristinivel. . . . . . . . . . . . . 18-4021 9.08 ???
Kuminivel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4210 17.50 ???
Kardaanin tukikumi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4211 11.44 ???
Kardaanin tukilaakeri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18-4212 19.85 ???

Kumpikin ristinivel oli saanut itseensä, päällepäin ihan ehjän näköisiä mutta liukupinta oli melkoisen kärsinyt. Tukikumi lähes hajosi käteen.
.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Uudet jordaanin osat on tulossa Venäjältä, tosin ei tuota kumilimppua. Ristikoissa ei muistaakseni tuntunut väljiä olevan, mutta voivathan nekin siis silti olla heikossa hapessa. Toivotaan että noilla uusilla hiluilla lähtisi pelittämään :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Kohta jokari pääset toivottavasti ropaamaan lämpöiseen talliin omaa beigeä ..... 8)
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Viesti Kirjoittaja noose01 »

Kombissa ei tuntunut väljää kuin pelkästään takanivelessä. Mutta kyllä se etummainenkin oli vaihtokunnossa. Älyttömät urat oli liukupinnoissa. Se Ladalle tyypillinen jurina poistui nivelien vaihdon jälkeen.
.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

markku kirjoitti:Kohta jokari pääset toivottavasti ropaamaan lämpöiseen talliin omaa beigeä ..... 8)
Kyllä, joskin tässä kohtaa on taas turha säästää väärässä kohdassa, joten ammattilainen saa luvan vaihtaa nuo. Ristikot nyt vielä onnistuisi, mutta tuossa tukilaakerisysteemissä on noita tiukkoja sovituksia joka lähtöön, joten ei kiitos... :roll:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

noose01 kirjoitti:Kombissa ei tuntunut väljää kuin pelkästään takanivelessä. Mutta kyllä se etummainenkin oli vaihtokunnossa. Älyttömät urat oli liukupinnoissa. Se Ladalle tyypillinen jurina poistui nivelien vaihdon jälkeen.
Toi on varmaan päinvastainen ilmiö "ristikon väljyydelle" - eli se on leikannut kiinni, eikä siinä tunnekaan mitään väljyyttä "heiluttelemalla"- ainakaan kylmänä. Transittiin vaihdoin kesällä noi nivelet ja etummainen ristikko oli siinäkin pahasti urilla - ilman mitään "klappeja".

Kannattaa muuten ritsata se kardaani kun vaihtelee noita niveliä - ei ainakaan sen takia ala ravistaan, että sattuu putket menee eri asentoon.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Re: Kardaanin keskilaakeri & rattitolpasta asiaa

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Jokari kirjoitti: Mutta tossa beigessä ei tapahdu yhtään mitään vaikka löysää mutterit. Homma taitaa kusta niistä taaimmaisista mutterihässäköistä, ovat ilmeisesti niin tiukalla etteivät liu'u niissä koloissa. Millä ihmeellä niitä saa löysättyä? Korissa on kiinteät mutterit ja niiden läpi tulee jonkunsortin pienet pinnapultit joissa ei ole toisessa päässä mitään kantaa, muutakuin joku pyöreä "prikka" tai mikä liekään :!: :?: Mun ymmärrys ei riitä...


Nuo takakiinnikkeet, eli siis ne peltilipareet, on tarkoitettu kiinteiksi. Ne on kiinnitetty tuollaisilla katkeavilla pulteilla eli kanta hajoaa kiristyksessä jolloin niitä ei saa enää irti. Jos katsot tarkemmin noita pultinnysiä, niin niissä näkyy murtojälki. Kyseessä on kait jonkunlainen turvavaruste, eli niitten lipareitten tarkoitus on antaa periksi rattiin kohdistuvasta iskusta jolloin tolppa menee kasaan eikä seivästä kuskia.. Tai niin on ainakin tarkoitus, tiedä sitten miten toimivat käytännössä :roll:

Itse onnistuin hajottamaan 2107:sta nuo lipareet kun laskin tolppaa alaspäin.. Porasin sitten ylimääräiset reiät ja laitoin tilalle pultit. Nyt se ei ole enää "turvallinen" kolarissa mutta eipä ainakaan koko tolppa heilu ylös-alas kuin hullun m*lkku.. :)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No voi perse. Ei tuolla rotiskolla voi ajaa kun on tottunut suoraan rattiin. Miten pirussa olen voinut ajaa sillä lähes 9 tkm :roll:

Tossa punanuolessa ne takakiinnikkeet ovat jostain syystä löysällä ja koko hökötystä voi siirrellä mielinmäärin. Pakko se on saada suoristettua...pitää yrittää jotain :shock:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nyt on uusi keskilaakeripaketti hyppysissä ja on todella tukeva, mikään ei myötää käytännössä mihinkään. Eli siis tuo laakeria tukeva kumi on vain päässyt kulahtamaan joten ei mikään ihme että kolistaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Lukko pihteillä lähti nuo kannattomat pultit mulla irti. Laitoin tilalle normaalit, ja poistin ne peltilipare hommat :? en tiiä oisko sit pitäny ku nyt tietää mikä niitten merkitys on..

Laitoin sit tilalle normi 6mm pultin, jonka kiristin tiukkaan.. Loppu se ratin heiluminen
Vastaa Viestiin