En arvosta pätkän vertaa esim. jotain jälkeenpäin suomeen tuotuja jenkkejä jotka eivät alunperinkään ole kuuluneet suomen autokantaan.
Tietenkin 1970 valmistettu lada on harvinaisuus ja säilyttämisen arvoinen mutta, ilman suomihistoriaa!
Meinasin kyllä itsekin tuoda virosta alekon, niitä on suomessa sentään pari ollut. Haku tyssääntyi siihen että ne olivat liian uusia ja huonokuntoisia. Se tosin olisi tullut käyttöautoksi. Eihän sillä tuontiautona sillä tavalla olisi arvoa ollut.
Tarkoitin: Pidän suomihistorialla olevaa museorekisteröityä 71 ladaa vähintään yhtä arvokkaana kuin mueorekisteröityä 70 tehtyä tuontiautoa. Kumpaakaan ei tosin vielä ole.
Onhan se tietysti "eettisissä arvoissa" isänmaallisuus ihan hieno juttu - mutta tuskin sitä "oikeiden keräilijöiden piireissä" tunnetaan- "arvostus ja arvokkuus" on niin eri juttuja. Venäjälle meni se Tartu-1:kin tiettävästi lähelle 20 000 euron hintaan (osina/projekti). Jokainenhan saa tietysti arvostaa mitä haluaa, itse arvostan tota 70 mallista taas juuri siitä syystä ettei sellainen ole koskaan ennen Suomen maanteitä ajellut.
Eikä pääomillakaan enää ole ole kotimaata - ei ole Sisukaan enää suomalainen, Valmetista puhumattakaan. Siinä ne on nekin "suomihistoriat" enää firmojen historiikeissä
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Jotta ns."Suomi-historialla"olisi jotain arvoa,niin auton pitää olla jonkun merkittävän henkilön entinen auto,eikä sekään ole estänyt tosi harvinaisuuksia lipumasta ulkomaille.Siellä keräilijöiden keskuudessa Suomi-historiat eivät paina mitään.Onhan Mannerheiminkin Mersu esillä Yhdysvalloissa Hitlerin Mersuna..
Kuka arvostaa mitäkin. Monen mielestä minkään ikäisellä ladalla ei ole arvoa.
Minä taas suomiauton historiaa arvostan, vaikka se ei kenenkään kuuluisuuden käytössä olisikaan ollut. Pidän myös tärkenä että auton tausta ja historia vaiheineen selvitetään.
... Auton tausta ja historia vaiheineen selvitetään... Ja kuinkahan monella kerholaisella on oman Latan/Latojen tausta ja historia kokonaisuudessaan selvillä. Huh huh
Ja sentään pihasta löytyy 7 ladaa! Tuo taustan selvityshän on hauskaa ja haastavaa puuhaa välillä. Yleensä ihmiset suhtautuvat positiivisesti kun heihin ottaa yhteyttä ja kysyy heidän entisestä autosta.
Samoilla linjoilla larssin kanssa, kyllä suomi-auto on suomi-auto, vaikka ei historiaakaan tietäisi tai vaikka auto olisi aikanaan ollut jonkun takahikiän mummelin. Vanhoissa autoissa kuitenkin haetaan sitä autoilun historiaa, mitä historiaa on Suomessa sellaisessa autossa mitä ei täällä ole alun perin edes myyty.
ymmärrän myös vastapuolta, mikä tahansa erikoinen, ainokainen kappale on arvokas. Vaikka suomi-autoissa on alkuperäinen suomi-varustus jolla auto voidaan yksilöidä "suomalaiseksi" niin täytyy myöntää itsellä vähän tökkii Ladojen suomalaistamiset, näiden toimien takia mm. viimeiset 1200 mallit on kuten 1200L malleja, Neuvosto-orkkis on huomattavasti erillainen ja yleensä mallina alkuperäisempi. (tästä selostuksesta varmaan kukaan tajua mitään)
En kyllä ymmärrä kummankaan tuunaamista, mutta en kyllä jokaisen -88 1200L:n perään ole itkemässä, niitä tuolla takapihallakin mätänee. Oikeestaan 1200 nappiksia on kaikkiaan säilynyt jo aika hyvin, moni muu malli on jäänyt paljon vähemmälle huomiolle. AI:n 71 tuunaus vaikutti alkauun vähän karulta idealta, mutta toisaalta auto oli kyllä siinä kunnossa että hyvä kun vielä jossain muotoa liikentessä säilyy. Toivottavasti yksi sellainen säilyy ihan orkkiksenakin. en sit tiiä mikä saa ihmisen hakemaan autoa virosta tuunattavaksi ihan vaan siksi että se on käyttöön otettu 1970, tuningin jälkeen se on vielä vähemmän -70 eli sen ikäarvokin laskee.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kyllähän se näin on, että alkuperäiskunnossa / alkuperäisillä ja vuosimalliin kuuluvilla osilla korjattu auto on aina helppo myydä. Tuunattaessa auton arvo sen sijaan putoaa hyvinkin herkästi nollaan.
Jussin isänmaallisuus on jo niin ylitse pursuavaa, että se alkaa lähennellä nationalismia.
En minäkään kyllä hyväksy minkäänlaista tuunausta noissa "wanhoissa klassikoissa". Noita uudempia voi tietysti tuunata -niillähän nyt ei ole mitään "historiallista arvoa" muutenkaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Onko siinä vikaa jos haluaa parantaa autoa ..... lähinnä ajoominaisuuksia uusilla penkeillä ja koneen kokoa kasvattamalla , minusta teho ei ole pahaksi se tuo turvallisuutta ohituksissa ym .... ja ei millä pahalla jussille mutta ihmettelen ladasi mätänevät pellolla eihän niitä kukaan kohta halua kasvavat sammalta . Tuunausta ???? minä kuvittelen isoa spoikkaa eteen ja taakse ja 18" vanteita ym ym
Onhan tuo melko tekopyhää valittaa täällä kun joku ostaa itselleen harvinaisen auton ja haluaa hieman päivittää konetta ja ehkä ajomukavuutta. Kukaan ei ole valmis maksamaan mistään mitään ja jos on joku harvinaisuus myynnissä niin voivotellaan vaan kun ei ole tiloja eikä rahaa säilöä sellaista ja laittaa museokilpiin. Sitten jos joku sen ostaa eikä tee autolle just niin kuin muut haluavat niin tulee iso haloo.
Se on sitten eri asia jos auto menisi peltoralliin tai amistuningiin, mutta eipä taida markulla olla kumpikaan suunnitelmissa