2104 vikoja

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Slapa

2104 vikoja

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Hei kaikki,

Ostin ensimmäisen ladani juuri. Sille tuli 10% lisähintaa kun ostin korjausoppaan, joten mistään huippupelistä ei ole kysymys. Ja autoja en ole ikuna korjannut, kuin ihan perushuoltoa (tulpat, tulpan johdot, virranjakaja, yms. pientä), joten hiukan hakusessa on hommat, mutta Lallilla on hyvä lähtee opetteleen kun ei ole ihan sieltä monimutkasimmasta päästä eikä osatkaan ole niitä kalleimpia.
Mutta heti siis tuli kysyttävää:
1. Bensan hajua huomasin auton ympärillä, ja konepellin alla huomasinkin ilmiön, jossa yhteen letkuun oli tullut kuin siilin piikkejä sellaisia valkoisia kiderakenteita, ja sieltä sitä bensaa tippui silleen tippa sekunnissa, eli aika vauhtia. Korjausoppaasta paikansin, että vuoto oli siinä kohdassa jossa bensaletku yhdistyy bensapumppuun. Noh, tässä nyt ei niin kysymystä ole, muuta kuin että bensaletkuja en nähnyt motonetin listassa, enkä tiedä kuinka vaikeita nuo on vaihtaa. Voihan olla että tuo bensapumpun liitoskin on vaan löysä, en ole vielä ehtinyt tutkimaan tarkemmin.

2. Aina kun ryypyn ottaa kokonaan pois, koneessa on sellainen ongelma, että kun tyhjäkäynnistä alkaa antaa kaasua, niin se meinaa ensin hyytyä, ennen kuin alkaa ottaa kierroksia. Onkos tuossa kyse sytytyksen säädöstä vai mistä? Itselläni ei ole hajuakaan kuinka sytytys säädetään. Hankala on lähteä valoista liikkeelle kun pitää pumpata ensin vähän kaasua... Vai onko jotain vikaa kaasarissa, yms.?

3. Öljyä on mennyt ensimmäisen ajetun 1000km:n aikana... jaa, paljonkos siellä nyt yleensä sitä on. Kun auto tuli minulle, öljyä oli melkein siihen MAX-viivaan asti, nyt ei tikussa ole minkäänlaista öljytahraa. Mistäs tämä voi olla oire? Minkäänlaista öljylätäkköä en ole nähnyt mihinkään jääneen. Niin, ja ilmanputsarin kun vaihtoi, niin se oli aika lailla öljyssä.

4. Latausmittari näyttää milloin mitäkin 8 voltin ja 16 voltin väliltä. Foorumeilta olen ymmärtänyt, että todennäköisesti jännitteensäätäjä tai laturi on viallinen, ja yhtä todennäköisesti kun toisen vaihtaa niin toinenkin hajoaa saman tien. Tai sitten vain jossain on joku ruuvi löysällä ;)

5. Takalasin lämmittimessä toimii vain kaksi ylintä viivaa. Mahtaakohan tuossa olla edes mitään toivoa korjata. Ei se onneks näin lämpimällä kelillä enää haittaa, mutta tuossa pari viikkoa sitten ois ollut ihan kiva.

Muuten Lalli on toiminut hyvin. Kuskin penkki retkotti Jerry-kannun varassa, mutta se korjattiin vahvalla pultilla ja letkukiristimillä yksiasentoiseksi. Eteen ja taakse sentään vielä liikkuu normaalisti. Yksi rengas puhkesi kesken ajon. Pamahti kuin polkupyörässä. Rekat jää jalkoihin moottoritiellä, kun ei noin pienellä autolla uskalla ajaa niiden välissäkään kun voi tulla pahaa jälkeä jos rengas puhkeaa. Vararenkaita on aina kolme mukana ;) Niin, ja valitettavasti kyseinen yksilö kukkii kuin kesäinen niitty... enkä tiedä hitsaamisesta enempää kuin sika satelliitista.

Mutta siinäpä tärkeimmät kysymykset. Iloista pääsiäistä!
JV

Viesti Kirjoittaja JV »

Se polttoaine letku on ihan metritavaraa , ei merkki kohtaista. Eli katsot paksuuden (ei nyt tule mieleen) ja marssit vaikka sinne Motonettiin ostamaan sopivan pituisen pätkän. Maksanee joku 3-5 euroa metri.

Jos kone on lämmin (omassa lämpömittari sojottaa silloin ylöspäin) on kysessä vika. Tulee muuten mieleen että kun se bensaletku vuotaa niin vaikuttaisikohan se jotta bensapumppu joutuu hetken imemään ennen kuin gasoa alkaa tulla kaasarille? Tämä on ihan spekulointia , ei tieto. Sytkä + kärkiväli kannattaa myös tarkistaa. Mutta laita se bensaletku ensin kuntoon. Onhan tämä muuten ilman KATia? .

Mittaa akun napajännite. Jos se on tasainen (jotain 13,6 volttia omassa)kierrosten ollessa vakiot , niin laturi on OK. Laita tyhjäkäynnillä ryyppyä vähän päälle jotta saat kierrokset 1500-2000 , niin saat todellisen latausjännitteen.

Takalasin lämppäriä ei oikein saa kunnolla muuten korjattua kuin vaihtamalla lasi -> ei maksa vaivaa. Jotkut ovat niitä korjailleet esim. johtavalla liimalla.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Itse olen korjannut takalasin johtimia sähköä johtavalla liimalla. Toimiva ratkaisu kun vain löytää sen kohdan mistä se on poikki. Eikä se takalasin vaihto mikään kummoinen operaatio ole.
Lada rules
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuohon että ei heti kierroksia ota voisi kaasarista kattoa kiihdytyspumpun kalvon. Joku enemmän noiden kaasareiden kanssa pelannut osannee kertoa mistä moinen löytyy kun tullut lähinnä webereitä peukaloitua.
Avatar
Warreossi
Viestit: 538
Liittynyt: 26.9.2003 16:13
Paikkakunta: Pornainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Warreossi »

Onko ajokilometreistä mitään hajua?Tuntuu öljy maistuvan koneelle,puristukset kannataisi mitata.Korjausoppaasta löytyy ohjeet,eikä mittari maksa omaisuuksia.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kiihdytyspunpun korjaus: Näyttää siltä ettei ole Axteekki kyseessä. Ensin ilmanputsrin kotelo irti kokonaisuudessaan. Sitten kaasarin kansi irti (muistaakseni 5 ruuvia). Kun otat kannen pois paikoiltaan katso ettei pääse pikku tavarat häviämään. Sitten käännät kaasuvivusta kaasua ja katsot kurkkuun. Jos ruikka lisää bensiinä niin silloin homma ok. Jos ei niin kiihdytyspumpun kalvo on vaihdettava. Löytyy akun puolelta katsottuna kaasarin alapuolelta edestä päin. Kalvo on neljän pikkuruuvin alla. Kun kaasuvivustoa kääntelee niin pitäisi kannessa oleva tank liikkuua sisään päin ja pumpata täten lisää bensiiniä koneeseen.
Lada rules
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuossa kakkos osiossa niin kuulostais eniten kiihdytyspumpun kalvolta. Oli samat oireet mulla ku se oli melkein puhki...
Ja sitten se bensaletku on 8mm....
Slapa

Viesti Kirjoittaja Slapa »

Suuret kiitokset monista vastauksista. Kai se pitää elämäni ensimmäinen kaasari avata... Kääk!
Lallilla ei ole ajettu kuin 100tkm, pitää vielä katsoa, ettei siellä ole mitään vuotoa. Tosiaan ilmanputsari oli öljyinen, kun vaihdoin sen.
Niin no, onko 100tkm sitten lallille paljon vai vähän... Toisessa autossani kun on 5.2-litranen V8. :)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

No 100 tkm on ladalle juuri sopivasti. Eipä kyllä pitäisi oikeuttaa juuri pahoihin öljyvuotoihin. Ehkä kampiakselin stefat on jostain syytä ottaneet itseensä.

Ja kiitä onneasi ettei sulla ole AXTEEKKIA.
Lada rules
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Mulla kävi kerran 1200 Ladalle näin. Jakoketjun laahain oli kulunut loppuun. Sen seurauksena laahaimen kiinnityspultti katkesi. Toinen puoli putosi lohkoon ja ulkopuoli varmaankin tielle. Tästä reiästä tuli moottorin käydessä öljyä ulos kuin suihkulähteestä. Puutuvan pultin kyllä näkee. Se on koneen etupäässä, ja tietenkin vain ketjuvetoisessa koneessa.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3663
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuohon kakkoseen vastaisin, että tarkista kärjet ennenkuin alat kaasuttimesta vikaa etsimään. Liian pieni kärkiväli (kulumisen seurauksena) tekee juuri tuota! Oikea rako on 0,4mm.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
LEPAKKO-LADA

Viesti Kirjoittaja LEPAKKO-LADA »

Mulla on samat ongelmat liikkeelle lähdön kans, eli joutuu pumppailee et ottaa kierroksii ja ei sammu. Todella rasittava ongelma, koska asun Töölössä ja tääl on niin pirusti noit liikenne valoja. Ratkaisin sit omassa viisaudessani pulman ajamalla osa ryypyllä. En teidä onko tuo oikea ratkaisu, mutta toimii. Kai vois testata ton kalvon kunnon, kun tuli noin yksinkertaset ohjeet.

Sit siit ilmanputsarist. Kun ostin Ladani viime syksynä toimi se alussa ihan moitteitta. Noin kuukauden ajelun jälkeen hävis tehot ihan yht äkisti ja hyyty lopulta tiensivuun. Annoin aikani koneelle valohoitoa, kun ei ollut pahemmin tuota "vikatuntemusta" :oops: . Sain lopulta käyntiin ja jolkoteltua kotiin. Siihen se sit sammu eikä käynnistynyt, vaikka starttailin akun tyhjäks. Avasin ilmanputsarin ja se oli niin öljynen että ei varmasti ilma läpi mennyt. Ihan kotelon seinämät ja kaikki lillu öljys. Putsasin paikat, uus suodatin (asensin samalla bensansuodattimen, kun ei ennen ollut ja vaihdoin öljyt ja tulpat) ja hyvin on lada kulkenut nyt puol vuotta :D .

Yhteenveto: Oliko putsarin vaihtoväli liian pitkä, ja sinne kerääntynyt öijy vain ajan aikaansaannos (ihmettelen ongelmien yhtäkkistä ilmaantunista iman etukäteis varoitusta. Katkaisiko viimeinen pisara kamelin selän), vai tuliko koneeseen jokin onkelma ja sen johdosta öljyt kaasarin kautta pihalle. Mikä voisi olla onkeiman nimi?
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Jos esim öljytikun ohi tulee öljyä pihalle niin puhaltaa mäntien ohi varmaan niin paljon että se huohottaa sen ilmanputsarin tukkoon. Kaverilla homma oli ratkaistu siirtämällä huohotinletku litran öljypurkkiin.
Vastaa Viestiin