Samaran vaihdekeppi / kattovalo / jne..

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Samarama

Samaran vaihdekeppi / kattovalo / jne..

Viesti Kirjoittaja Samarama »

Ostin viikko sitten Samaran 1,5i vm. 2000, ajettu 50 000km. Hieno peli kaikin puolin, muutama juttu vaan tulee mieleen.

Vaihdekeppi on vähän "irrallisen" oloinen ja rupeaa tärisemään tietyillä kierroksilla. Tuttua, vai vaatineeko toimenpiteitä?

Kattovalo palaa "aina", mutta sain sen kokonaan pimeäksi kytkemällä sen kahden asennon välimaastoon. Ilmeisesti jotain häikkää kuskinpuoleisen oven valoa säätelevässä painikkeessa..?

Vaikuttaako tuo kyseinen painike suoraan ajonestolaitteeseen? Se nimittäin välillä imeisesti vähän reistailee, mutta ei pahasti :)

Nitiseekö/kitiseekö Samaroiden kojelauta aina näin paljon :)?

Aiemmin ollut saksalaisia ja japanilaisia autoja, mutta tämä uusi tuttavuus tuntuu äärimmäisen positiiviselta!
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ainakin Samaran ja 110:n vaihdekeppi elää omaa elämäänsä....täysin normaalia.Samoin nitinät ja natinat..ne tulee samaan hintaan.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

- Vaihdekeppi on mielestäni Samarassa vähän niinkuin välimalli iraallisuudessa; ei kuitenkaan Talbotin tai Datsun Cherryn arvontakeppi, mutta ei kuitenkaan aivan täsmällinenkään. Jos se rämisee ajaessa, on jotain jossain "löysällä". Kesällä kun makasin Samaran alla pakoputkea vaihtamassa, huomasin jonkun kumilenkin vaihteistomekanismissa. Tietääkö kuka sen funktiota?

- Kuljettajan oven valokytkin on yhteydessä ajonestoon; ainakin 110:ssä; joten korjaa tai huolla kytkin jos reistailee. Ei paljoa kustanna; sama kytkin taitaa olla kaikissa Ladoissa?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo tärinät ja natinat kuuluu asiaan. Ainakin toi vanhan mallinen kojetaulu (matalatasoinen, ei kierrolukumittaria) on kova rämisemään. Itellä yhdessä samarassa murtui oikeanpuolen kiinnike, kun ajoin kuoppasella hiekkatiellä ja koko touhu alko roikkumaan.

Kaiken kaikkiaan Samarat on todella hyviä autoja.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Kitinöitä kannattaa vaimentaa kiristämällä kaikkia mahdolliset ruuvit ja mutterit auton sisätiloissa. Todennäköisesti siellä on paljon löysiä ja jo lattiallekin tippuneita irtoruuveja jos edelliset omistajat eivät ole kiristyshuoltoa tehneet. Tein omassa samarassa (silloin 50 000 ajettu)vastaavan toimenpiteen ja siihen meni yllättävän paljon aikaa. Muun muassa kuskin penkki oli minulla osittain irti lattiasta löysien muttereiden takia.
Kojetaulua kannattaisi yrittää hiljentää asentamalla lisäkiinnikkeitä sekä käyttämällä silikoniöljyä tai kumisia tukipaloja narisevissa kohdissa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vaihdekepin melut katoaa ja kepistä tulee täsmällisempi, kun vaihdat kepin varteen kiinni tulevan haarukan sokkatapin sopivan mittaiseen M10-ruuviin. Asenna aluslevyt ja käytä itselukittuvaa mutteria.

Älä kiristä liikaa, vain siten että kyseinen haarukka juuri ja juuri painuu hieman kasaan.

Osien väliin rasvaa.

Osat näet, kun kohotat kepin juuressa olevan rätin ylös.

Helppo työ.

terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
vigge40

Viesti Kirjoittaja vigge40 »

Kojelauta nitisee alussa ihan V******. Puolen vuoden ajon jälkeen rauhoittunut, sänta teillä ajellessa olo kuin peltirummussa.....
Omassa vaihdekeppi tuntuma on kuin uudesta autosta ei moittimista. Sisätilan valokin toimii nätisti. Keskuslukon ovimoottorit takana reistailee, mutta eivät haitaksi asti. Pissapojan pumppu meni muttei muuta ongelmaa ole ollut ellei tätä Hihnapyöränhajoamista olisi sattunut.
Hammashihnan vaihdossa sun kannattaa käydä. Ärsyttävintä on ollut ikkunan huurtaminen liikkeelle lähdössä. Ei puhalla riittävästi tuulilasille.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

ladamaster kirjoitti:- Kesällä kun makasin Samaran alla pakoputkea vaihtamassa, huomasin jonkun kumilenkin vaihteistomekanismissa. Tietääkö kuka sen funktiota?
Olen mä ton mekanismin joskus irrottanutkin, eikä äkkiseltään kyllä mitään kumilenkkiä muistu mieleen.. :? Olisiko joku "köyhä pat." 8)

Samaran vaihteensiirtomekanismi
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
pressa
Viestit: 10532
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

joskus muistaakseni joku on myös löytänyt mystisen paksun kumilenkin vaihdevivun ympäriltä runkoon
eli jossain huollossa ilmeisesti asennettu ja sillä ylimääräistä tutinaa rauhoitettu
Vastaa Viestiin