Yogi kirjoitti:Muistan hyvin vanhan TM:n tms. jutun, jossa pari max.5000mk autoa ajettiin kestotestissä. Toinen oli vanha 200-sarjan Volvo, joka savutti runsaasti. Kaatoivat sinne STP:n stop smokea ja jutun perusteella savutus pieneni merkittävästi.
Tällainen hämärä muistikuva itsellänikin oli.
Qulle kirjoitti:Laske öljyt pois ennen katsastusta... ei luulis sit enää savuttavan
Hiton hyvä idea! Katsastuskonttorin vieressä laskee öljyt pois ja kun on leima otteessa niin kaataa öljyt takaisin. Vielä kun kytkee öljynpaineen merkkivalon pois toiminnasta niin ei katsastusmies osaa epäillä mitään. Mahtaakohan pahasti kone kalkattaa jos sillä parisen sataa metriä ilman öljyjä ajaa? Pitääkin tuolla kolmella pytyllä käyvällä -74:llä kokeilla...
Alkaa kalkattamaan kohta. Kokeilin aikoinaan yhdessä Tojotassa ja ei kestänyt kun hetken, niin alkoi kalkattaa. Ettekös ole huomanneet missään vanhassa autossa, että kun starttaa koneen käyntiin, niin saattaa hetken kolista kone, kunnes öljynpaine sen poistaa. Onko kukaan kokeillut sitä Motor up:ia jota on mainostettiin Ostos kanavalla?
Lada Scandinavia kirjoitti: Onko kukaan kokeillut sitä Motor up:ia jota on mainostettiin Ostos kanavalla?
Mobilisti-lehdessä Jussin Jorinoissa oli joskus juttua noista öljyistä ja Motor Uppia verrattiin lähinnä pullolliseen muovia, joka ajanmyötä tukkii koneen voitelukanavat ja se on sitten siinä.
Ja ilman öljyä kun ajelee tuon parisataa metriä niin laakerit on kyllä melko kypsää tavaraa.. Olen joskus avannut erään toijjotan 2E koneen jota oli ajettu ilman öljyä ja alakerta oli pelkkää metallisilppua.. En suosittele kokeilemaan.
onkohan joku kokeillu ladalla tota ilman oljyjä ajamista
meinaan tojota ja LADA on pikkasen eri asia
kyllähän ladan luulis kestävän ajaa ilman öljyä
onhan kyseessä maailman varmin auto
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
No kuitenkin kyllä lada ilman öljyä todistetusti ainakin kilometrin menee ja vielä aamulla pihasta noin 30m siirto pajaan. Koneessa toki oli öljyä mutta pumppu ei pyöriny, joten ei pohjassa oleva öljymitenkään voiteluun osallistunu. Koneessa oli tuolloin castrol magnatech öljyt joka säilytti jonkinmoisen kalvon laakerien välissä, pienet naarmut oli kk lakereissa mutta aivan toimintakuntoisina pysyivät. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan.
No en tosissaan meinannut ilman öljyjä viedä. Ainakin kun öljyt ja suodattimen vaihtaa niin kyllä kalkattaa hetken ennen kuin alkaa öljyt koneessa kiertämään. Tuttu tyyppi ajoi joskus vuosikausia sitten lähes 20 km kun öljypumppu lopetti toimimisen, hyvin toimi mutta kone alkoi "hieman" vinkumaan. Eikä sitä ajamalla rikki saatu vaikka yritettiin, korvat ei sitä vinkunaa kestäneet. Ja eikös Puskurissa laitettu jotain venäläistä koneenkorjausmömmöä koneeseen, ajettiin jonkin aikaa ja valutettiin öljyt pois ja lähdettiin Helsingistä ajamaan kohti Tamperetta moottoritietä pitkin, muistaakseni kone kesti jonkin 80 km.
START kirjoitti:onkohan joku kokeillu ladalla tota ilman oljyjä ajamista
meinaan tojota ja LADA on pikkasen eri asia
kyllähän ladan luulis kestävän ajaa ilman öljyä
onhan kyseessä maailman varmin auto
en Ladasta tiedä, mutta sisko päästeli Carina 2:lla monta viikkoa melkein konekuivana, ihmetteli vaan kun kuuluu kummaa ääntä, kone on vieläkin hyvin käyntikuntoinen. Ladastakin kuuluu käynnistyksen jälkeen kolinaa, sanoovat sen johtuvan vääränlaisesta öljynsuodattimesta, kestää hetki ennen kuin voitelu toimii.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Kyllä vähänkin laadukkaammat öljyt muodostaa melko hyvin pysyvän kalvon osien pintaan, joka kestää kevyellä ajolla vaikkei öljyä lisää tulisikaan. Nii ja se puskurin lisäaine ei ollu venäläistä vaan suomalaisen yrityksen tekemää (raakaaine kyllä tulee venäjältä) Muistaakseni ajoivat taunuksella yli puoleen matkaan tamperetta kohti enne nokan päittäislaakerin leikkaamista, ja takaisin helsinkiin öljyn lisäyksen jälkeen. Muistaakseni video on ladattavissa valmistajan sivuilta http://www.rvs.fi Kyllä tuota on omassa kalustossa kokeiltu ja ainakin hieman tiedonkeruun mukaan ladan koneessa kitka pieneni, olohsuhteiden ollessa samat ja testi paikan niin suuttimien aukiolo aika tippui 10% seoksien ja kierroksien pysyessä samana, ja turbo viivekin hieman pieneni. Ilman öljyä ajoa en ole sillä kokeillut.
joo ei kukaan täysjärkinen ilman öljyä tahallaan (hyvällä autolla) aja
tietysti joku monttu ooppeli / nissani jota tahallaan yritetään hajottaa on eri asia
mutta ei ladaa pidä tahallaan hajottaa yrittää (vaikka ei onnistuiskaan)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Eihän nyt vanavarren kumien vuodon takia ole syytä koko kantta vaihtaa Helpompi ja halvempi ne pelkät kumit on vaihtaa.
Jos käytössä on paineilmaa, saa venttiilit pidettyä vaihdon ajan paikoillaan tällaisella apuvälineellä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=19225