Jarrurummun irroitus/peräremonttipulinaa (niva)

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jep, eli perämurikka on tarkoitus irrottaa koska jos toi(kaan) vetoakseli ei ole viallinen niin sitten sen on oltava kai perä. Tosin sieltä ulos kaatamani öljy oli ihan hyvännäköistä, ei metallia seassa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei irtoa vetari ei. :cry:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tuppaako oleen tiukassa...

Siellä voi olla boorit vähän vääntyny ja jumittaa senkin takia mut ei siinä auta muu kun repiä se vetari vaan väkisin irti.

Ooks kokeillu sillai että rengasta paikalleen ja alapuolelta monottaa??
Sillain saa kyl melkein enempi iskua siihen kun liukuvasaralla mut sitä saa kyllä ihan aikuisten oikeesti potkia niin *elvetist*.

Jos ois maastotunkki niin sillä vois avittaa laittamalla painetta toiselle puolen ja monottaa toiselta.
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Monotukseen ei oo tilaa kun auto on tuettu puupölkyillä taka-akselin alta. Kokeilin sivummasta mutta potkuun ei saa voimaa. Maastotunkkikin on, mutta ensi alkuun kokeilin vetoa kuormaliinalla. Auto rupesi kallistumaan eikä vetoakseli liikahtanutkaan. Siis en vetänyt sitä millään, vaan ainoostaan kiristin räikästä liinan toinen pää sinisen nivan vetokoukussa kiinni.

Jarrurumpua oon käyttänyt köyhän miehen liukuvasarana tuloksetta.

Kai se on alettava järeempää liukuvasaraa askartelemaan.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10449
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

siirrä tukipiste koriin että saat tilaa taka-akselin alle ja sitten
4x4 tuumaista parrua parin metrin pätkä
ja sillä lyödä renkaaseen
pitäisi tulla riittävän terävä isku ja tuossa parrussa on senverran massaa että irtoaa
niin ja kunnon työkintaat käteen ettei tule tikkuja ja vaimentaa hieman käsille tulevaa täräystä
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

itse muistan joskus jo jotain 20v. sitten irrottaneeni jumittuneen vetoakselin raudalla, joka tuli pyöräpulttien alle ja siihen oli hitsattu toinen n. metrin pituinen rauta jossa hitsattu nokka, johon voi lyödä lekalla (omavalmiste). Irtosi kuitenkin muistaakseni jo pajavasaralla. :wink: Sillä saa tarpeeksi terävän iskun ja varmasti irtoaa vetari tai sitten repeää jostain. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllä lähti heti kun sain liukuvasaran tehdyksi :)

Pari vetoa ja hups. Pienestä se oli kiinni.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei perä ihan tuhannen p*llun päreinä ollut, mutta kyllä siellä hampaissa oli useampia lovia, toivotaan että ne on olleet kolinan syy :)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mitähän kaikkia tiivisteitä mä nyt tarviin kun rupeen kasaamaan pakettia? Ei sieltä tippunut kun sellaiset suuret mutta ohuet o-renkaat.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Niitä O-renkaita ei sinne tarvi takasin laittaa, mä en o niitä viitiny ikinä asetella paikalleen eikä niitten puuttumisesta oo mitään haittaa.

Vuosiko stefat? Ne ei paljoo kustanna mutta siinä on sellanen pointti että tarvikestefa (esim.motonet) ei o kestäny ku max. 2 viikkoo, alkuperäset ryssäläiset pitää mehut sisällä.
SKF:n laakerisarjan mukana tullu stefa on laadultaan huomattavasti parempi mutta se näky hinnassakin.
Jos ei vuoda - ei kannata vaihtaa jos ei oo orkkisosaa laittaa tilalle!

Murikan ja banjon väliin tiivistemassa - ei muuta.
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllä ne stefat pikkasen näytti vuotavan. Lymyääkö ne stefat jossain siä akselikotelossa kun ei näkyny? :oops:

Oliskohan Top-osassa kunnollisia stefoja? Venäjälle en viitti stefojen takia lähtee.

Mitä virkaa ne O-renkaat toimittaa?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Joo stefat on akseliputken päissä, pystyy operoimaan ihan ruuvarilla.
Stefat on allaolevan kuvan numero 11.

Kuva

Ne o-renkaat on siellä ilmeisesti estämässä öljyn pääsyä jarruihin jos stefa vuotaa ja toisaalta jarrupölyn pääsyn laakerille mutta se tosiaan on turha koska pöly ja öljy pääsee muutakin kautta kulkemaan suuntaan jos toiseenkin.
Mun mielestä on parempi että näkee vuotavan stefan ajoissa kuin että sitä peräöljyä kertyis ensin sinne koteloon o-renkaitten sisäpuolelle!
Kuva
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

JOs kovasti häiritsee ne ohuet O-renkaat niin,pistä se laakerin päälle.Sit työnnät vetoakselin melkein pohjaan,sillai että laakeri on n.5mm ulkona.Sovitat jarrukilven laakerin ympärille siten että O-rengas on edelleen laakerin ympärillä.Ja työnnät koko paketin nätisti pohjaan saakka.Näin saat O-renkaan oikeeseen paikkaan.
Mutta kuten toveri... sanoi,ei sillä mitään merkitystä siä ole.Itsekin jätän pois.Vaikka muutama viikko sit kun perämurikan vaihdoin,niin piruuttani kikkailin ne O-renkaat sinne paikoilleen.Olihan sekin kokeiltava..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Toiset (=vazili2107) sanoo, että kusee sitten peräöljyt rumpuun jos o-renkaat jättää pois. Meinaa että stefa valskaa joka tapauksessa jonkin verran. Ja että o-renkaat voi korvata silikonilla.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Ei oo kerenny uusia stefoja hakemaan :( . Mutta onkos tuo stefa sama kuin takapotkussa? En saanut niitä ehjänä ulos malliksi. Tosin kai tosi-asiantuntija pystyis noistakin tunnistamaan :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Vastaa Viestiin