Jarrurummun irroitus/peräremonttipulinaa (niva)
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Tuppaako oleen tiukassa...
Siellä voi olla boorit vähän vääntyny ja jumittaa senkin takia mut ei siinä auta muu kun repiä se vetari vaan väkisin irti.
Ooks kokeillu sillai että rengasta paikalleen ja alapuolelta monottaa??
Sillain saa kyl melkein enempi iskua siihen kun liukuvasaralla mut sitä saa kyllä ihan aikuisten oikeesti potkia niin *elvetist*.
Jos ois maastotunkki niin sillä vois avittaa laittamalla painetta toiselle puolen ja monottaa toiselta.
Siellä voi olla boorit vähän vääntyny ja jumittaa senkin takia mut ei siinä auta muu kun repiä se vetari vaan väkisin irti.
Ooks kokeillu sillai että rengasta paikalleen ja alapuolelta monottaa??
Sillain saa kyl melkein enempi iskua siihen kun liukuvasaralla mut sitä saa kyllä ihan aikuisten oikeesti potkia niin *elvetist*.
Jos ois maastotunkki niin sillä vois avittaa laittamalla painetta toiselle puolen ja monottaa toiselta.
Monotukseen ei oo tilaa kun auto on tuettu puupölkyillä taka-akselin alta. Kokeilin sivummasta mutta potkuun ei saa voimaa. Maastotunkkikin on, mutta ensi alkuun kokeilin vetoa kuormaliinalla. Auto rupesi kallistumaan eikä vetoakseli liikahtanutkaan. Siis en vetänyt sitä millään, vaan ainoostaan kiristin räikästä liinan toinen pää sinisen nivan vetokoukussa kiinni.
Jarrurumpua oon käyttänyt köyhän miehen liukuvasarana tuloksetta.
Kai se on alettava järeempää liukuvasaraa askartelemaan.
Jarrurumpua oon käyttänyt köyhän miehen liukuvasarana tuloksetta.
Kai se on alettava järeempää liukuvasaraa askartelemaan.
Reippaina käymme rekkain alle 

siirrä tukipiste koriin että saat tilaa taka-akselin alle ja sitten
4x4 tuumaista parrua parin metrin pätkä
ja sillä lyödä renkaaseen
pitäisi tulla riittävän terävä isku ja tuossa parrussa on senverran massaa että irtoaa
niin ja kunnon työkintaat käteen ettei tule tikkuja ja vaimentaa hieman käsille tulevaa täräystä
4x4 tuumaista parrua parin metrin pätkä
ja sillä lyödä renkaaseen
pitäisi tulla riittävän terävä isku ja tuossa parrussa on senverran massaa että irtoaa
niin ja kunnon työkintaat käteen ettei tule tikkuja ja vaimentaa hieman käsille tulevaa täräystä
itse muistan joskus jo jotain 20v. sitten irrottaneeni jumittuneen vetoakselin raudalla, joka tuli pyöräpulttien alle ja siihen oli hitsattu toinen n. metrin pituinen rauta jossa hitsattu nokka, johon voi lyödä lekalla (omavalmiste). Irtosi kuitenkin muistaakseni jo pajavasaralla.
Sillä saa tarpeeksi terävän iskun ja varmasti irtoaa vetari tai sitten repeää jostain. 


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Niitä O-renkaita ei sinne tarvi takasin laittaa, mä en o niitä viitiny ikinä asetella paikalleen eikä niitten puuttumisesta oo mitään haittaa.
Vuosiko stefat? Ne ei paljoo kustanna mutta siinä on sellanen pointti että tarvikestefa (esim.motonet) ei o kestäny ku max. 2 viikkoo, alkuperäset ryssäläiset pitää mehut sisällä.
SKF:n laakerisarjan mukana tullu stefa on laadultaan huomattavasti parempi mutta se näky hinnassakin.
Jos ei vuoda - ei kannata vaihtaa jos ei oo orkkisosaa laittaa tilalle!
Murikan ja banjon väliin tiivistemassa - ei muuta.
Vuosiko stefat? Ne ei paljoo kustanna mutta siinä on sellanen pointti että tarvikestefa (esim.motonet) ei o kestäny ku max. 2 viikkoo, alkuperäset ryssäläiset pitää mehut sisällä.
SKF:n laakerisarjan mukana tullu stefa on laadultaan huomattavasti parempi mutta se näky hinnassakin.
Jos ei vuoda - ei kannata vaihtaa jos ei oo orkkisosaa laittaa tilalle!
Murikan ja banjon väliin tiivistemassa - ei muuta.
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Joo stefat on akseliputken päissä, pystyy operoimaan ihan ruuvarilla.
Stefat on allaolevan kuvan numero 11.

Ne o-renkaat on siellä ilmeisesti estämässä öljyn pääsyä jarruihin jos stefa vuotaa ja toisaalta jarrupölyn pääsyn laakerille mutta se tosiaan on turha koska pöly ja öljy pääsee muutakin kautta kulkemaan suuntaan jos toiseenkin.
Mun mielestä on parempi että näkee vuotavan stefan ajoissa kuin että sitä peräöljyä kertyis ensin sinne koteloon o-renkaitten sisäpuolelle!
Stefat on allaolevan kuvan numero 11.
Ne o-renkaat on siellä ilmeisesti estämässä öljyn pääsyä jarruihin jos stefa vuotaa ja toisaalta jarrupölyn pääsyn laakerille mutta se tosiaan on turha koska pöly ja öljy pääsee muutakin kautta kulkemaan suuntaan jos toiseenkin.
Mun mielestä on parempi että näkee vuotavan stefan ajoissa kuin että sitä peräöljyä kertyis ensin sinne koteloon o-renkaitten sisäpuolelle!
JOs kovasti häiritsee ne ohuet O-renkaat niin,pistä se laakerin päälle.Sit työnnät vetoakselin melkein pohjaan,sillai että laakeri on n.5mm ulkona.Sovitat jarrukilven laakerin ympärille siten että O-rengas on edelleen laakerin ympärillä.Ja työnnät koko paketin nätisti pohjaan saakka.Näin saat O-renkaan oikeeseen paikkaan.
Mutta kuten toveri... sanoi,ei sillä mitään merkitystä siä ole.Itsekin jätän pois.Vaikka muutama viikko sit kun perämurikan vaihdoin,niin piruuttani kikkailin ne O-renkaat sinne paikoilleen.Olihan sekin kokeiltava..
Mutta kuten toveri... sanoi,ei sillä mitään merkitystä siä ole.Itsekin jätän pois.Vaikka muutama viikko sit kun perämurikan vaihdoin,niin piruuttani kikkailin ne O-renkaat sinne paikoilleen.Olihan sekin kokeiltava..