Rengas/vanne suosituksia Nivaan kaivataan!

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Voi prkl kun olis tonkin rengassivuston löytänyt aiemmin :evil:

No, ajanhan mää enimmäkseen maantiellä, tosin sivuteillä hissukseen :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

TOVERI NIVA kirjoitti: Galina v.2005 alla 205/80-16 Insa Turbo Saharat orkkisvanteilla, takavanteita tuotu ulospäin 15mm ja takapään sisäänjoustoa rajoitettu 2 jääkiekon verran per puoli, orkkiskaaret olis vielä mahtunu oleen, etunurkkaa ois varmaan joutunu siistiin, ei korotettu.
Tänään tuli vastaava rengas-setuppi alle. Ongelmia oli hieman kotiin tullessa, sillä vasen eturengas otti äänestä päätellen johonkin kiinni tietyssä vaiheessa ratin kierrosta oikealle kääntyessä.
Kotona sitten selvisi, että rengas ottaa kiinni juuri tuohon etulokarin etunurkkaan (tarkalleen ottaen sisälokariin), jos siitä oli siis kysymys.
Kummallista sinänsä, että sama ongelma ei ilmene toisella puolella, vaikka sielläkin puolella kaari on ehjä etunurkastaan.

Tässä on kuitenkin hyvin pienestä kiinni. Sääli sinänsä, että nuo etunurkat ovat kaarien ehjin paikka :wink: Joutuu niitä varmaan leikkelemään.

Rengasliikkeen omistaja naureskeli, että on varmasti niin kamalat ajaa maantiellä, että jää ne ajelut vähiin, mutta en nyt ainakaan toistaiseksi huomannut, että olisi ollut sen pahempi ajaa mitä aikaisemmat 195/75-16 pinnatut talvirenkaat. Ehkä jopa jollakin tavalla parempi.
Karkean kuvion tuntee hiljaisessa vauhdissa pienenä tärinänä, mutta ei haittaa mitään kun on oikea asenne.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

NesteHukka kirjoitti: Kummallista sinänsä, että sama ongelma ei ilmene toisella puolella, vaikka sielläkin puolella kaari on ehjä etunurkastaan.
Katoppa piruuttas että onko sulla erimoiset caster-kulmat kuskin ja repsikan puolella, tokihan noi itäautojen koritkin voi olla vähän vinksallaan mutta luulisin että nyt voi kyse olla casterista.
NesteHukka kirjoitti: Rengasliikkeen omistaja naureskeli, että on varmasti niin kamalat ajaa maantiellä, että jää ne ajelut vähiin, mutta en nyt ainakaan toistaiseksi huomannut, että olisi ollut sen pahempi ajaa mitä aikaisemmat 195/75-16 pinnatut talvirenkaat. Ehkä jopa jollakin tavalla parempi.
Karkean kuvion tuntee hiljaisessa vauhdissa pienenä tärinänä, mutta ei haittaa mitään kun on oikea asenne.
Niin siis sulle tuli just noi Saharat alle?
Mä ainakin tykkään että ne on tosi pehmeet ajaa asvaltilla!
Isoilla paineilla sen pompotuksen tuntee pienessä vauhdissa mutta normaaleilla paineilla ei ainakaan tossa 235/75-15 koossa enää huomaa.
Niissä renkaissahan on jäykkä runko ja sitten taas se ite uusiokumi eli pintaseos on pehmee, mä oon kokeillu monia eri paineita ja ajettavuuden, kääntyvyyden ja kulumisen kannalta 1,8bar on ollut ehdottomasti paras, pieni ero tietenkin voi olla 205 vs. 235 mutta jokatapauksessa normaalia matalampi paine on toiminu parhaiten.

Kannattaa seurata sitä renkaan kulumista nyt vähän, joillain on kulunu noi Saharat epätasasesti eli joka toinen nappula - uusiorenkaita kun on niin laatu ei aina oo niin tasasta mutta näilläkin on ihan normaali vuoden takuu ja Insan kohdalla se on toiminu ainakin maahantuojalla eli Euro-Tyresillä hyvin (vai mitä sanoo LENNY).
Mulla on kulunut nappulat tasaseen, takarenkaat ei juuri nimeksikään mutta etuset kulahti talven aikana melko paljon, huomasin vasta nyt keväällä että kuvioo oli lähteny paremmille laitumille eturenkaista, en tiiä sanoo että onko se toi Niva noin niinkun yleisesti kun syö eturenkaita vai johtuuko talven mettäruopimisista mutta renkaitten kierrätystä kannattaa siis tehdä - mää vaan huomasin sen vähän turhan myöhään mut siirsin silti kuluneet taakse ja paremmat eteen!
Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

TOVERI NIVA kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti: Kummallista sinänsä, että sama ongelma ei ilmene toisella puolella, vaikka sielläkin puolella kaari on ehjä etunurkastaan.
Katoppa piruuttas että onko sulla erimoiset caster-kulmat kuskin ja repsikan puolella, tokihan noi itäautojen koritkin voi olla vähän vinksallaan mutta luulisin että nyt voi kyse olla casterista.

Niin siis sulle tuli just noi Saharat alle?
Mä ainakin tykkään että ne on tosi pehmeet ajaa asvaltilla!
Isoilla paineilla sen pompotuksen tuntee pienessä vauhdissa mutta normaaleilla paineilla ei ainakaan tossa 235/75-15 koossa enää huomaa.
Täytyypä katsoa noi kulmat juu.

Juu 205/80 -16 Saharat.
Ajoin tänään ihan matka-ajoa 240km, enimmäkseen asfalttia, ja osaksi pientä soratietä.
Aluksi tuntui satasen vauhdissa, että on vähän levoton sivusuunnassa, mutta siihen tottui nopeasti, ja 80 menee ihan mukavasti. Soralla oli hyvä ajaa. Minulle ihan riittävät ajo-ominaisuudet myös tässä matka-ajossa, kun vaakakupissa on ne maasto-ominaisuudet.

Olipa muuten episodi, kun takimmainen vaimennin päätti mennä juuresta poikki, ja tipahti tielle siten, että pyörähti pystysuunnassa puskurin alta ympäri, ja nosti peräpäätä niinkuin olisi ajanut ison kiven yli... Noh puskuriin ei tullut mitään päällepäin näkyvää, ja pöntönkin voi vielä kai laittaa takaisin. Yllättävän nopeasti lahosi tuo änkkäri.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Vastaa Viestiin