Loistavan ( ) punaisen ladan (1500S) uutena omistajana eteeni tuli ensimmäisksi pulma: mistä pääsisin käsiksi tuulettimen potpuriin?
Tuulettimesta kuulu semmoista kitinää, joka kuulema saattaisi olla öljynpuutetta tms. siinä pytörivässä härvelissä. Purettiin viikonloppuna osa kojelautaa hanskalokerosta käsin, ja radion takaa purettiin muovikuoret, mutta yhä vaan tuntui tuuletin olevan ulottumattomissa.
Tietääkö joku, kuinka sinne pääsisi kätevästi öljyämään tai vaihtamaan koko vemputtimen?
-Keskikonsoli irti. Kiinni yläreunastaan kahdella ruuvilla ja joskus kiinni myös lattiassa. Tulee näkyviin lämmityslaitteen alaosa, jossa jalkatilan puhalluksen läppä.
-Kummaltakin puolelta kaksi metallista klipsiä irti. Tämän jälkeen putuaa alaosa lattialle ja puhallin sen mukana.
-Sitten huoltava toimenpide tai uusi puhallin. Maksaa Motonetissa noin 25€.
-Kasaus käänteisessä järjestyksessä. Klipsit on kivat laittaa takaisin. Työn iloa...
P.S. Kannattaa mainita että kyse on lämmityslaitteen puhaltimesta. Tuo tuuletin ymmärretään joskus moottorin flektiksi.
muista irrottaa moottorilta etuvastukselle menevä johto kun tiputat alaosaa alaspäin. se etuvastus on kiinni siinä yläosassa. näät sen kun olet selällään kardaanitunnelin päällä
Mulla vinkuu koko härveli kylmällä ilmalla siihen malliin ettei sisälle ole mitään asiaa. Häviää kyllä hetken päästä kun pitää ulkona reilun tupakan mittaisen tauon niin meteli laimenee ja joassain vaiheessa laantuu normaaliksi. Laakerit ei oo oikein iskussaan. Ehjänäkin tuuletin pitää pahempaa meteliä kun kone tyhjäkäynnillä ja normaaliajossakin ääni on enemmän kuin ärsyttävä. Siis onko joku vaihtanut alkuperäisen tilalle jonkun muun auton nykyaikasempaa turbiinityyppistä puhallinta?? Onkohan paha homma?
HarZa kirjoitti:Mulla vinkuu koko härveli kylmällä ilmalla siihen malliin ettei sisälle ole mitään asiaa. Häviää kyllä hetken päästä kun pitää ulkona reilun tupakan mittaisen tauon niin meteli laimenee ja joassain vaiheessa laantuu normaaliksi. Laakerit ei oo oikein iskussaan. Ehjänäkin tuuletin pitää pahempaa meteliä kun kone tyhjäkäynnillä ja normaaliajossakin ääni on enemmän kuin ärsyttävä. Siis onko joku vaihtanut alkuperäisen tilalle jonkun muun auton nykyaikasempaa turbiinityyppistä puhallinta?? Onkohan paha homma?
Mulla on kunnon kapitalistin kokemukset noista vanhemmista Bemareista, joissa kans mallista riippumatta huutaa toi lämppärin flekti. Noin neljästi vuodessa pitää akseliin suihkuttaa jotain yleisöljyä, CRC:tä tai jotain, niin taas on jonkin aikaa äänetön. Kerran menin kokeilemaan Biliksen litium-rasvaa, jonka piti soveltua erityisesti nopeasti pyöriviin jutskiin. Toimi tosi hyvin viikon verran, minkä jälkeen jumittui täydellisesti. Piti vääntää käsin väkisin irti ja sit pyörittää käynnistyskaapeleilla suoraan akusta ja huuhdella CRC:llä, että sai taas liikkeelle!
Todellakin classic mallin lämmityslaitteen puhallin on varsin äänekäs.
Ainakin maantieajossa ajoviima riittää kierrättämään ilmaa kabiinissa, jolloin puhallin ei häiritse. Kun ikkunat alkavat huurtumaan laittaa laitteen pyörimään.
Vanhemmassa subarussa oli hiljanen lämppärin moottori. Isommillakaan nopeuksilla moottori ei juuri ääntä pitänyt. Virtausäänet kuului kyllä, mutta itse moottori oli hyvin hiljainen. Jos semmosen tai jonkun vastaavan sais hommattua halvalla niin vois ilmojen lämmetessä ruveta väkästään semmosta autoon. Tulis kylkiäisinä lisää asentoja nopeuteenkin.