Turbo+lada+testi

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

eli nyt sain ahtimen http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0200&pos=0
ja tarkoitus olisi kokeilla pienen budjetin asennusta, jossa saabin solexi on turbon imupuolella.
Valitan kännykällä otettuja huonoja kuvia :(
olisi kiva tietää mitkä letkut tulevat hukkaporttin aukaisevaan venttiiliin(kuvan vas. ylä-kulma)
ja onko väliä kumpaan "suuntaa" ahdinta jäähdyttävä öljy kiertää?
mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"

ja olisi tarkoitus että tähän aiheeseen voisi kirjoitella kaikkea turbo-ladoihin liittyvää.
21013 2300tic
Avatar
pressa
Viestit: 10517
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja pressa »

ralli lada kirjoitti: ja olisi tarkoitus että tähän aiheeseen voisi kirjoitella kaikkea turbo-ladoihin liittyvää.
näitä turbo topikkejahan täällä jo on useita
en meinaa etteikö saisi kirjoittaa mutta eikö noissa muissa ole jo samanlaisia systeemejä tehty
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

onhan niitä, meinasin vain jos ois saanut kysymyksiin vastauksia?
ja kai tänne saa kirjoittaa niin paljon kuin ehtii.
meinasin vain jos tähän ois kasaantunut enemmänkin tietoa noista urboista :?
21013 2300tic
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Re: Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

ralli lada kirjoitti:eli nyt sain ahtimen http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... 0200&pos=0
ja tarkoitus olisi kokeilla pienen budjetin asennusta, jossa saabin solexi on turbon imupuolella.
Valitan kännykällä otettuja huonoja kuvia :(
olisi kiva tietää mitkä letkut tulevat hukkaporttin aukaisevaan venttiiliin(kuvan vas. ylä-kulma)

Tuossa on ilmeisesti myös vastapaine ohjaus, eli katso kumpaan suuntaan tuo portin tanko liikkuu et läppä aukeaa todennäköisesti kuvassa oikealle eli työntää läpän auki. Jotenka letkut tulee siten että vasemmalle paine ahtoputkesta tai turbiinikotelosta, toisen letkun paikkaa en varmaksi muista.



ja onko väliä kumpaan "suuntaa" ahdinta jäähdyttävä öljy kiertää?

On väliä eli turbon yläpuolelle(ohuempi kanava turbossa) paine ja alhaalta(isompi reikä) mahdollisimman suora putki koneeseen öljypohjaan öljypinnan yläpuolelle. Joissain turboissa on nuo öljyputket vierekkäin isompi on paluu öljypohjaan ja käytä riittävän paksua letkua vähintään kanavan kokoista. :wink:


mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?

Öljynpaineanturilta t-haaralla tai nivan orkkis jakopalalla.

jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"

ja olisi tarkoitus että tähän aiheeseen voisi kirjoitella kaikkea turbo-
ladoihin liittyvää.
Pistin tuonne galleriaan kuvia välijäähdyttimestä :wink:




http://ladakerho.fi/ladagalleria/index. ... 10196[url]
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

löysin kyllä sopivia bensapaineen säätimiä, säätää ahtojen mukaan
eivätkä ole edes kalliita.

mutta mistä sais sopivan bensapumpun, jossa riittäis paine :?: :?:
oisko jostain purkaamolta kysyttävä jonkun ruisku auton pumppu?
21013 2300tic
jaakko85

Viesti Kirjoittaja jaakko85 »

Öljy kiertää pienestä sisään ja isosta ulos. Vähintään 14mm (mieluiten isompikin) sitten se öljynpaluu ja öljypinnan yläpuolelle että pääsöö vapaasti laskemaan, ettei ala esiintymään savuutus efektiä.

Pumpussa pitää riittää tuotto sitten vähän isommillakin paineilla, joku boschin "iso" pumppu esim cossusierrasta riittää melko pitkälle jo.
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Ei nyt varmaan puhuta semmoisista tehoista et tarvii mitään cossun pumppua hommata. Riittää ihan normaali ruiskun pumppu ja vaati ahtopaineen mukaan säätyvän säätimen. Mikäli tarvetta pumpulle ota yhteyttä yv:llä löytyy yksi bemarin pumppu.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
noose01
Viestit: 1352
Liittynyt: 27.7.2004 10:15
Paikkakunta: Paalaamo

Re: Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja noose01 »

ralli lada kirjoitti:mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
Öljynpaineenvalon anturilta monet ovat haaroittaneet ja paluu sitten öljypohjaan sopivalle korkeudelle= kuten jaakko85 sen sanoikin, öljypinnan yläpuolelle.
.
Avatar
micco
Viestit: 328
Liittynyt: 26.9.2003 22:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja micco »

noose01 kirjoitti:
ralli lada kirjoitti:mistä olisi helpoin "varastaa" tuo öljy kierto?
jostain olisi vielä ostettava ahtopainemittari tuohon "viritelmään"
Öljynpaineenvalon anturilta monet ovat haaroittaneet ja paluu sitten öljypohjaan sopivalle korkeudelle= kuten jaakko85 sen sanoikin, öljypinnan yläpuolelle.
Onko tuolla mitään käytännön merkitystä laittaako öljynpaluuputken öljypinnan ylä- vai alapuolelle? Turbotetuissa moottoripyörissä paluuputki on usein laitettu banjopultilla öljyntyhjennyspropun tilalle...
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Kyllä sillä mielestäni on kun öljyn pitäisi päästä virtaamaan öljypohjaan ilman vastusta ja epäilen että täyttyy tuo paluu putki öljystä turbolle asti mikäli öljypinnan alapuolella.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: Turbo+lada+testi

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

Onko tuolla mitään käytännön merkitystä laittaako öljynpaluuputken öljypinnan ylä- vai alapuolelle? Turbotetuissa moottoripyörissä paluuputki on usein laitettu banjopultilla öljyntyhjennyspropun tilalle...[/quote]

Minä epäilen myös ettei toimi autossa :?
ahtopaine mittarin kävin tilauttamassa eilen.
21013 2300tic
SN

öljynkierto

Viesti Kirjoittaja SN »

Sillä ei ole merkitystä tuleeko paluuputki öljynpinnan ylä vai alapuolelle. Vain sillä on merkitystä pääseekö öljy vapaasti ahtimesta ulos. Jos paluuputki on liian ahdas, paluuputki ei vietä riittävästi alaspäin turbon lähellä tai nousee jopa ylöspäin tai öljynpinta on turbon yläpuolella syntyy ongelmia. Edellä mainituissa tapauksissa öljy ei valu painovoiman vaikutuksesta öljypohjaan, vaan öljypumppu pakottaa öljyn väkisin putkesta läpi. Tässä tilanteessa turbon öljykanavien poistopuolelle muodostuu painetta, joka voi työntää öljyä tiivisteiden välistä turbiinin tai kompressoriin.

Itse haaroitan öljyntulon öljypaineanturin liittimestä ja tein öljynpaluun moottorin oikeanpuoleisen kiinnityskorvakkeeen taakse, etuakselipalkin yläpuolelle, sijoitettuna öljypohjan kiinnityspulttien väliin.
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Re: öljynkierto

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

SN kirjoitti:Sillä ei ole merkitystä tuleeko paluuputki öljynpinnan ylä vai alapuolelle. Vain sillä on merkitystä pääseekö öljy vapaasti ahtimesta ulos. Jos paluuputki on liian ahdas, paluuputki ei vietä riittävästi alaspäin turbon lähellä tai nousee jopa ylöspäin tai öljynpinta on turbon yläpuolella syntyy ongelmia. Edellä mainituissa tapauksissa öljy ei valu painovoiman vaikutuksesta öljypohjaan, vaan öljypumppu pakottaa öljyn väkisin putkesta läpi. Tässä tilanteessa turbon öljykanavien poistopuolelle muodostuu painetta, joka voi työntää öljyä tiivisteiden välistä turbiinin tai kompressoriin.

Itse haaroitan öljyntulon öljypaineanturin liittimestä ja tein öljynpaluun moottorin oikeanpuoleisen kiinnityskorvakkeeen taakse, etuakselipalkin yläpuolelle, sijoitettuna öljypohjan kiinnityspulttien väliin.
ei sulla sattuis olemaan kuvaa tuosta paluun tekemisestä?
21013 2300tic
Samiruoho

Viesti Kirjoittaja Samiruoho »

reikä kylkeen mahdollisimman ylös ja hiukan viistoon jotta pääsee valumaan esteettömästi öljypohjaan.sit hei kertokaas,ollut hiukan nopea rojekti..heh keskiviikkona auto tuli tänne sitten se hiottiin maalattii,ja alettiin asentamaan turboa,ja nyt se käy jo :D eli muistuttakaas mua niistä bensa paineista..kaasaripeli,oliko se 0.4bar+ahdot ja tyhjä käynnillä kuinka paljon? arrgh... :?:
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

eikös se ole juuri se 0.4bar tyhjäkäynnillä... oma pelas ainakin ihan hyvin semmosilla paineilla... :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Vastaa Viestiin