Rahinaa/laahaavaa ääntä 2105:ssa

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Jakke

Rahinaa/laahaavaa ääntä 2105:ssa

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Ostin tuossa hiljattain sitten tämmösen 2105:n (ensimmäinen Ladani) ja siinäpäs sitten kuuluukin jotain outoa rahinaa lähes koko ajan, luultavasti vaihdelaatikosta. Eli kun kytkimen painaa pohjaan niin rahina häviää noin parin sekunnin kuluttua, siinä kuulee selvästi kuinka jokin akseli/laakeri siellä pyörii vielä pari kierrosta ja sitten hiljenee :P . Kun laittaa vaihteen silmään ja lähtee liikkeelle niin ääni kuuluu entistä selkeämpänä ja sen voimakkuus vaihtelee moottorin kierrosten tahtiin... Isommilla vaihteilla ja nopeuksilla ajaessa ääni tuntuu katoavan, tai sitten se vain peittyy.

Tulipas mieleen että en ole vielä katsonut vaihdelaatikon öljytilannetta, toivottavasti ei ole mennyt paskaksi jos/kun olen kuivalla lootalla ajellut :? Mikäs olisi seuraava toimenpide sitten jos lootassa on tarpeeksi öljyä tai sen lisääminen ei auta ongelmaan? Ei kai tässä ole vaihdelaatikon vaihto edessä!
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No helpommin sen lootan vaihtaa kuin rupeaa korjaamaan vanhaa.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Re: Rahinaa/laahaavaa ääntä 2105:ssa

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jakke kirjoitti: Ei kai tässä ole vaihdelaatikon vaihto edessä!
Riippuen nyt siis rahinan määrästä ja laadusta tietenkin; jos rahina on lievää ja vaihteisto toimii hyvin, vaihteet menevät hyvin päälle ja siellä on riittävä määrä oikeanlaista öljyä, ajelisin vielä jonkin aikaa ja seuraisin tilannetta, josko rahina lisääntyy tai muuttaa laatuaan.

Ladan laatikot saattavat pitää jonkilaista ääntä. 2103:ni laatikko vähän rahisee kun nostaa kytkimen ylös; aivan normaalisti kaikki kuitenkin pelaa, Rahisevan laatikon kannssa ajeltu jo 5000 km...

Samaran viitosvaihde vähän "ulisee" tietyissä nopeuksissa, hyvin on matka taittunut yli 100 tkm.
Eli Ladan mekaanikka ei aina ole täysin äänetöntä, jos vertaa esim. japanilaisen auton mekaanisiin ääniin.
Avatar
pressa
Viestit: 10527
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ja mikäli on viisivaihteinen loota kannattaa öljyä lisätä pari desiä enemmän kuin ohjekirjassa sanotaan
voitelee silloin paremmin myös vitosen ja pidentää muutenkin loodan ikää
eräällä ladalla ajeltiin öljyn lisäämisen jälkeen 50tkm jonka jälkeen myytiin eikä ääni pahentunut
eikä uusi omistaja ainakaan ottanut mitään yhteyttä että olisi heti hajonnut
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

voisiko olla myös kytkimen laakeri, nehän tuppaa ihan vakionakin ääntämään, silloin kun kytkinpoljinta ei paineta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Lorotin tossa äsken öljyt laatikosta pihalle, eipä siellä ollut kuin ehkä 2.5dl :shock: . Eikös siellä pitäis olla noin 1.5l?

No, pistetään uudet öljyt kehiin ja katotaan jos auttaa, sen vanhan öljyn seassa olikin runsaasti pientä metallijauhoa. Yritän tosiaan pistää sinne vähän enemmänkin kuin sen 1.55l jonka ohjekirja vaatii.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jakke kirjoitti:Lorotin tossa äsken öljyt laatikosta pihalle, eipä siellä ollut kuin ehkä 2.5dl :shock: . Eikös siellä pitäis olla noin 1.5l?

No, pistetään uudet öljyt kehiin ja katotaan jos auttaa, sen vanhan öljyn seassa olikin runsaasti pientä metallijauhoa. Yritän tosiaan pistää sinne vähän enemmänkin kuin sen 1.55l jonka ohjekirja vaatii.
No huhhuh :shock: Pari desiähän ei riitä voiteluun mitenkään, joten olet kyllä rutikuivalla lodjulla ajellut :?
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Jokari kirjoitti:
Jakke kirjoitti:Lorotin tossa äsken öljyt laatikosta pihalle, eipä siellä ollut kuin ehkä 2.5dl :shock: . Eikös siellä pitäis olla noin 1.5l?

No, pistetään uudet öljyt kehiin ja katotaan jos auttaa, sen vanhan öljyn seassa olikin runsaasti pientä metallijauhoa. Yritän tosiaan pistää sinne vähän enemmänkin kuin sen 1.55l jonka ohjekirja vaatii.
No huhhuh :shock: Pari desiähän ei riitä voiteluun mitenkään, joten olet kyllä rutikuivalla lodjulla ajellut :?
Niinpä, en onneksi ehtinyt ajaa paria sataa kilometriä enempää, oli vain pakko siirtää auto turusta tampereelle eilen.

Mutta paljon kiitoksia kaikille näistä vinkeistä, on oikein mukavaa että ladalle löytyy näin aktiiviset ja hyvät keskustelufoorumit :)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Öljyä saa mahtumaan enemmän kun kallistat autoa voimakkaasti toiselle sivulle täytön aikana. Vaikka sieltä metallijauhoa nyt tulikin, niin ei se venäläinen tekniikka kovin pienistä pahastu, ei muuta kuin ajoa vaan. Jos haluat ennakoida niin kannattaa kuitenkin hankkia jo laatikko varalle niin on heti mistä ottaa jos tarvitsee. 4v laatikot ovat halpoja kuin kaura, hinnat alkaen 20e. 5v laatikosta pyydetään sataa euroa, mutta saa niitä halvemmallakin. 4v laatikko kestää lähes mitä vaan, mutta 5v on paljon herkempi hajoamaan, täten sellaista ostettaessa kilometrimäärä on erityisen ratkaiseva tekijä hinnan ja ostamisen järkevyyden kannalta.
Jakke

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Juu no todella halpoja verrattuna edellisen autoni osiin (Alfa Romeo 164) :) .

Minulla olisi vielä toinenkin kysymys, eli missä on vika kun kaikki varoitusvalot ovat aivan pimeinä? Siis ne jotka ovat tuossa nopeusmittarin vasemmalla puolella, kaikki muut toimivat kyllä hyvin. Kaikki sulakkeet näyttävät olevan aivan kunnossa mutta äänimerkin rele puuttuu (mutta kyllä se töötti kuitenkin toimii).
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jakke kirjoitti:Juu no todella halpoja verrattuna edellisen autoni osiin (Alfa Romeo 164) :) .

Minulla olisi vielä toinenkin kysymys, eli missä on vika kun kaikki varoitusvalot ovat aivan pimeinä? Siis ne jotka ovat tuossa nopeusmittarin vasemmalla puolella, kaikki muut toimivat kyllä hyvin. Kaikki sulakkeet näyttävät olevan aivan kunnossa mutta äänimerkin rele puuttuu (mutta kyllä se töötti kuitenkin toimii).
Jos siellä sulakerasiassa on vielä niitä alkuperäisiä venäläisiä mustia sulakkeita, niin suosittelen heittämään ne kaikki mettään ja korvaamaan uusilla länsimaalaisilla. Samalla kannattaa painaa sulakepitimien etureunan liparetta vähän kiinnemmäs, jotta kontakti on hyvä.

Töötillä ei relettä olekkaan, vaan rele on korvattu sinne relekantaan tökätyllä metallisella kalikalla.

Viisaammat saa jatkaa tuosta mittaristosta, ittelläni ei ole oikein mitään hajua sen toiminnasta ja korjauksesta... :D
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tosiaan aloita siitä sulakerasiasta, vaikka se näyttää olevan kunnossa niin se ei välttämättä sitä ole. Joskus sulakkeet murenee käsiin kun kosket niihin..

Kosketushäiriö on todennäköisin syy niiden valojen toimimattomuuteen, ellei sitten joku ole "korjannut" valojen kertomia vikoja ottamalla lamput irti tai raksimalla johdot pois. Mittaritaulun takana on useampi liitin, jotka saattavat olla löystyneet vaikkapa soittimen asennuksen yhteydessä tai muuten, kannattaa kokeilla että liittimet ovat hyvin kiinni ja hapettumia ei esiinny. Suurimmat sähköviat ladassa johtuvat juuri hapettumista, eikä siinä juuri muuta voikaan olla. Mittarin irroitustekniikat löytynevät hakua käyttämällä tältä forumilta, itse osaan irroittaa vain 2107 ja 2101 mittariston.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Siis miten niin töötillä ei ole relettä lainkaan? :? Luulin töötin toimimattomuuden johtuvan releen puutteesta, otin toisesta larpasta lainaksi ko. releen ja lykkäsin siihen paikallensa. Ei se kyllä sillä toimimaan lähtenyt. Mutta onhan siinä releen paikka ja combissa siinä oli relekin.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Noista mittariston varotusvaloista, niin mulla oli sama vika että kaikki tuikut pimeni yksitellen. Syynä oli piirilevyn huonot/ hapettuneet kontaktit. Vaihdoimpa sitten koko paneelin uuteenkäytettyyn jonka otin varaosamittaristosta. Se itse varotusvalopaneeli on kahdella ruuvilla kiinni mittariston takana, eli on helppo irrottaa huoltoa varten :wink:

Ja mittaristohan irtoaa helpoimmin irrottamalla ensin ratin, jonka jälkeen ruuvien peitelevyt ( 2kpl molemmissa päissä valojen/ puhaltimen kytkimien vieressä ) irti, sitten nuljuttaa mittaristoa senverran ulos että saa mittarinvaijerin irrotettua.
Avatar
maurichia
Viestit: 708
Liittynyt: 21.1.2005 14:11
Paikkakunta: hollola

Viesti Kirjoittaja maurichia »

Kimmo86 kirjoitti:Noista mittariston varotusvaloista, niin mulla oli sama vika että kaikki tuikut pimeni yksitellen. Syynä oli piirilevyn huonot/ hapettuneet kontaktit. Vaihdoimpa sitten koko paneelin uuteenkäytettyyn jonka otin varaosamittaristosta. Se itse varotusvalopaneeli on kahdella ruuvilla kiinni mittariston takana, eli on helppo irrottaa huoltoa varten :wink:

Ja mittaristohan irtoaa helpoimmin irrottamalla ensin ratin, jonka jälkeen ruuvien peitelevyt ( 2kpl molemmissa päissä valojen/ puhaltimen kytkimien vieressä ) irti, sitten nuljuttaa mittaristoa senverran ulos että saa mittarinvaijerin irrotettua.
kyllä minä olen aina ratti paikallaan mittariston irrottanut... :? no mutta hyvin se on aina lähtenyt :D
kulkineet:
Lada 2104 1200cc '90
Yamaha yz 80cc '01
Derbi senda x-race 80cc Malossi MHR Racing '05
mopoauto aixam 500 480cc '03 ''thyyning''
Vastaa Viestiin