Nivan voimansiirto mení rikki ->korjaus

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Kamrat

Nivan voimansiirto mení rikki ->korjaus

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Tuli tiistaina ostettua Niva. Alkujaan ihmettelin voimansiirron välyksiä. Etukardaanin tyhjäliike on noin 15-20 astetta. Takakardaanin noin pari astetta. Liussa pienet välykset. Suurin välys ilmeisesti etuperässä?

Vaihdoin voimansiirron öljyt. Etuperässä oli noin 1-2 desiä ööliä, eli aika kuivana oli käynyt. Kuinka muuten vaihdelaatikon täyttöpropun saa auki? On aika ahdas tila.

Nelivedon lukon sain toimimaan ohjeiden mukaan hienosti, ainut vaan kun lähdin kokeilemaan Nivaa motooritiellä, rupesi kuulumaan hirveä rohina. Himmailin ja samassa jäi nelivedon lukon keppi käteen. Hienoa! Keppin kiinnitystä jakolaatikkoon oli aikaisemmin korjattu, peltilätkillä.

Ajoin sitten Nivan maalle, tarkoituksena kokeilla maasto-ominaisuuksia. Tuli todettua että aika kovaa voimansiirto ääntä kuuluu noin 70km/h jälkeen. Jäksoittaista jurinaa. Pistelin menemään vaan, ajattelin että kuuluu asiaan.

Aika hyvin Niva eteni lumisella pellolla, ei hyytynyt vaikka pelto muuttui kyntöpelloksi :shock: . Eikä edes nelivedon lukkoa voinut käyttää. Seuraavaksi siirryttiin mettään. Ehdin ajaa noin 100m, mettäkoneuraa, kun meno loppui. Edestä alkoi kuulua pahaa rohinaa. Tartti tilata traktori hinaamaan. Ilmeisesti etuperä rikki. Tartee huomenna tutkia tarkemmin.

Onko jollain myydä etuperä ja jakolaatikko?? Sopiiko takaperän murikka eteen? On vaan aika työlään tuntuista omistaa Niva :cry:.
Viimeksi muokannut Kamrat, 17.10.2006 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Harmi kun sattui tuollainen "kyläsepän" yksilö kohdallesi. Kaikenlaiset purkkaviritelmät pitäisi kieltää lailla.
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Kyllä noita osia varmaan joltain löytyy :? Takaperän murikka ei sovi eteen, mutta jos etuperän kuoret on ehjät, niin ei hätää. Nivan perissä on samat sisukset, eli välitykset passaa takaa eteen, ja laakeritkin on samat. :wink:
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Kyllä noita osia varmaan joltain löytyy Takaperän murikka ei sovi eteen, mutta jos etuperän kuoret on ehjät, niin ei hätää. Nivan perissä on samat sisukset, eli välitykset passaa takaa eteen, ja laakeritkin on samat.
Siis häh?? Eli jos oikein ymmärsin, niin etu ja takaperien sisuskalut ovat samanlaiset? Jos näin on, silloin takavetolaaborin sisuskalut käy myös Nivaan eteen ja taakse(perävälitys tietysti huomioden). Näin ainakin Foorumia selatteassa on käynyt ilmi.

Kuinkas käytettyt takaperän sisuskalut toimii Nivan etuperässä. Eikös etuperän sisuskalut pyöri eri suuntiin kuin takaperän ja ovat kuluneet sen mukaisesti?

Otin etuperän peltikannen pois ja todettua että hammaspyöristä on hampaita poikki. Ajattelin ottaa etuperän irti, että pääsee jatkamaan matkaa. Ymmärykseni mukaan on mahdollista jos laitta nelivedon lukon päällä ja vetarin tumpit pyörän napoihin kiinni?
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Juuri noin, sisuskalut on samanlaiset, itellekin vaihdoin joutessani talvella 1200:n 4,3 välitykset molempiin päihin 4,1 tilalle.
Onnistuuhan tuo ajelu ilman etuperää, juurikin kuvatulla menettelyllä. 8)
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Jep tuli testattua, että pelkällä takavedollakin Niva liikkuu. Aika kova homma oli ottaa etuperä irti.

Kävin heittämässä noin 5km lenkin maantieajoa. Kuuluukos takaperän lämmetä kuinka paljon?Ajon jälkeen kärsi juuri ja juuri koskea sormin(vai skitsoilenko liikaa).
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Ei se noin paljoa pidä lämmitä, itse en ole takavetoladoissani huomannut juuri minkäänlaista perän lämpiämistä käsin koittaen. Olisikohan sieltäkin öljyt lopussa?
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Ei ole, tällä viikolla vaihoin sinne uudet öljyt ja suurempia vuotaja ei ole.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kesä tulee ja Nivat muuttuu vajaavetosiks :lol: :lol:

Just eilen repäsin iteltä takajortaanin irti ja nyt mennään siis etuvetosena.
Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

En oo Suomessa vielä nähny yhtään autoon rakennettua mutta mönkijöihin noita teloja on laitettu. Talvisotasafarilla Nokialla oli 2 mönkijää teloilla.
Kuva
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Komiat levikkeet, saakon noita mistään?
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

TOVERI NIVA kirjoitti:Kesä tulee ja Nivat muuttuu vajaavetosiks :lol: :lol:

Just eilen repäsin iteltä takajortaanin irti ja nyt mennään siis etuvetosena.
No eikös noi Nivat kestä sitten ajoa :?:

Onko tolle mun takaperälle tehtävissä mitään? Onko noissa hammaspyörien kosketuskulman säätöä? Saako laakereita?

Onko mulla tossa perässä laakeri vika? Ei kyllä mitenkään erityisesti perä ujella.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kamrat kirjoitti:
TOVERI NIVA kirjoitti:Kesä tulee ja Nivat muuttuu vajaavetosiks :lol: :lol:

Just eilen repäsin iteltä takajortaanin irti ja nyt mennään siis etuvetosena.
No eikös noi Nivat kestä sitten ajoa :?:

Onko tolle mun takaperälle tehtävissä mitään? Onko noissa hammaspyörien kosketuskulman säätöä? Saako laakereita?

Onko mulla tossa perässä laakeri vika? Ei kyllä mitenkään erityisesti perä ujella.
Mulla olis uudet kardaanit (eteen ja taakse), laakereita perään, säätölevyjä kosketuskulman säätöön. Ja tavarat kaupan :D .
Lada rules
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Tuli tilattua noi laakerit, pinionin laakereitten väliin tuleva holkki ja stefat yms tohon etuperään. Mutta kuinka laakerit säädetään tai hammaskosketus???

Eli säädetäänko shimmilevyllä pienen hammaspyöräakselin välys ja sitten vetoakselin suuntaiset laakerit????
Vastaa Viestiin