Tervehdys, tietäjät!
Auto on Samara m/95, ns. GM-ruisku, takana 198.000 km.
Oireet ovat seuraavat
1) ensin 5. vaihde lakkaa pysymästä päällä moottorijarrutuksessa
2) sitten 2. vaihde lakkaa menemästä päälle
3) nyt päällä on ykkönen, ei lähde vapaalle, eikä tietenkään muita vaihteita saa kytketyksi
Vaihteiston ulkopuolisessa mekanismissa ei näy vikaa; siirtotangon puristuslukitus on asiallisesti kiinni.
Mikä neuvoksi?
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista -terveisin
Sdelano v SSSR
Samaran 5-nopeuksinen vaihteisto jumissa
- Sdelano v SSSR
eiköhän noilla näytöillä jo kannata harkita vaihtovaihteistoa
Tuskin kannattaa paljon aukoilla, kun noihin saa toimivia vaihteistoja hurumycke ja halvalla. Asennuksen se tietysti vaatii.
Tuskin tosta lootasta enää kalua on vaikka irtoiskin pykälä inestä. Itse yrittäisin työntää edestakaisin ja samalla joku pitäis vetää stagasta spedenä.

Tuskin tosta lootasta enää kalua on vaikka irtoiskin pykälä inestä. Itse yrittäisin työntää edestakaisin ja samalla joku pitäis vetää stagasta spedenä.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
Strastuit!
Vaihtoloota toki harkinnassa, joskin vika siirtäjämekanismissa lienee ns. yksinkertainen.
Aski menee joka tapuksessa avaukseen, sillä aion "pelastaa" siitä tasauspyörästön. (On ratahommiin tehty brittiläinen torsen-lukollinen, jolla on liukkailla hauska yllättää nelivetoihmeiden kuskit)
parhain terveisin
SvS
Vaihtoloota toki harkinnassa, joskin vika siirtäjämekanismissa lienee ns. yksinkertainen.
Aski menee joka tapuksessa avaukseen, sillä aion "pelastaa" siitä tasauspyörästön. (On ratahommiin tehty brittiläinen torsen-lukollinen, jolla on liukkailla hauska yllättää nelivetoihmeiden kuskit)
parhain terveisin
SvS
Sdelano v SSSR
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Varmaankin väljää & kulumaa vähän joka paikassa.. tuskin kovin helppo korjata, mutta en epäile ettei onnistu jos taitoa löytyy. Oletko katsonut millaista öljyä sisällä on? metallihilu tietää huonoa..
Laakereita voi ehkä saada edullisesti, mutta synkronointiosat voivat olla pahempia, ehkä venäjä on paras paikka.
Minulla on muuten 5-vaiheinen loota 1.3 välityksellä, siitä on 2.vaihde pois pelistä, olisi kanssa hyvä saada kuntoon ihan varaosiksi, ja voisi 1.5 koneinen kiihtyäkin ihan kivasti lyhemmällä välityksellä..
Vähän hirvittää vaan kun tuo samaran laatikko näyttää olevan ns. räjähtävää mallia, purkaessa se pitää halkaista jolloin kaikki osat leviävät pitkin lattioita.
Onkohan kukaan korjannut noita menestyksellä? itse en saanut edes 5. vaihteen hammaspyörää irti koska sopiva hylsy puuttui kokoelmista
Mun mielestä uusi vaihdelaatikko ei ole mitenkään halpa, purkaamoissa hinnat alkaen 200e, ja tämän hintaluokan laatikko voi hajota milloin vaan. Paremmat on heti 500 euroa.
Laakereita voi ehkä saada edullisesti, mutta synkronointiosat voivat olla pahempia, ehkä venäjä on paras paikka.
Minulla on muuten 5-vaiheinen loota 1.3 välityksellä, siitä on 2.vaihde pois pelistä, olisi kanssa hyvä saada kuntoon ihan varaosiksi, ja voisi 1.5 koneinen kiihtyäkin ihan kivasti lyhemmällä välityksellä..
Vähän hirvittää vaan kun tuo samaran laatikko näyttää olevan ns. räjähtävää mallia, purkaessa se pitää halkaista jolloin kaikki osat leviävät pitkin lattioita.
Onkohan kukaan korjannut noita menestyksellä? itse en saanut edes 5. vaihteen hammaspyörää irti koska sopiva hylsy puuttui kokoelmista

Mun mielestä uusi vaihdelaatikko ei ole mitenkään halpa, purkaamoissa hinnat alkaen 200e, ja tämän hintaluokan laatikko voi hajota milloin vaan. Paremmat on heti 500 euroa.
no hinta on tietysti aina suhteellinen asia. Mutta 500 euroon täytyy saada mun mielestä jo hyvä ja katsastettu ruiskuSamara.
Tosta omastakaan tuskin enää saisi sitä vaikka on tekniikaltaan aika moitteeton. KP:stä olen noita lootia joskus katsellut ja vähän ajetuista purkuautojen laatikoista hinta on 200-300. Sillä hinnalla ei taas varmaan edes saa lootaan osia ja riski vielä, että homma epäonnistuu. 110:n laatikosta voi tota 500 ehkä pyytääkin, jos on virheetön 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
Jos vähänkään taitoo löytyy niin pistä atomeiks se laatikko ja kato mitä seon syönyt.
Itse jouduin pistämään 6 vuotta sitten corsanlaatikon atomeiks kun alkoi kuulumaan sieltä kuulumattomia ääniä ja pykälissä alko olemaan pientä arvontaa. Noh pää akselin laakeriha sieltä oli täysin paskana.
Ekalla kerralla meni relu 8h purkamisessa ja kasamisessa mut unohtu pakkiratas väärinpäin:) seuraava purkaus/kasaus n.2h
virheistä oppii..
Itse jouduin pistämään 6 vuotta sitten corsanlaatikon atomeiks kun alkoi kuulumaan sieltä kuulumattomia ääniä ja pykälissä alko olemaan pientä arvontaa. Noh pää akselin laakeriha sieltä oli täysin paskana.
Ekalla kerralla meni relu 8h purkamisessa ja kasamisessa mut unohtu pakkiratas väärinpäin:) seuraava purkaus/kasaus n.2h

virheistä oppii..