Pakkelointi- ja pohjamaalausasiaa
Pakkelointi- ja pohjamaalausasiaa
Katselin tuossa joutessani sivustoa Toyota Timangin peltikorjauksista. Hyvin pojat homman hallitsivat, mutta mieleeni heräsi taas sama vanha kysymys, joka on askarruttanut mieltäni jo pidemmän aikaa:
Tavallisesti näkee tehtävän samoin kuin tämän Timanginkin kohdalla eli ensin puhtaan pellin päälle levitetään pakkeli, sitten pohjamaali ja lopuksi pintamaali. Pohdiskelin, että eikö puhtaan pellin päälle kannattaisi levittää ensin pohjamaali ja vasta sen päälle pakkeli. Hionnassa pohjamaali tietysti kuluisi pois niistä kohdista, joihin pakkeliakaan ei jäisi, mutta pohjamaali tietysti ruiskutettaisiin uudelleen ennen pintamaalausta. Näin meneteltäessä pohjamaalia tulisi myös pakkelin alle. Onko tässä järkeilyssäni jokin ongelma, koska en ole nähnyt kenenkään tekevän näin. Mielestäni pakkeli ja pelti eivät kuulu vastakkain, koska pakkeli ei ole korroosiolta suojaava aine. Tietenkään kaiken järjen mukaan mistään ei pitäisi päästä lopullisen maalauksen jälkeen kosteutta pellin ja pakkelin väliin, mutta useasti olen nähnyt suhteellisten ohuidenkin pakkelikerrosten lohkeilevan jopa entisöidyistä autoista.
Kertokaa mielipiteitänne. Ehdotonta totuutta emme välttämättä löydä; siksi monta mielipidettä lienee kuin on peltiseppiäkin. Näinhän on asian laita eri ruostesuojausmetodeista ja erilaisten ruostesuoja-aineiden paremmuudesta keskusteltaessa.
Tavallisesti näkee tehtävän samoin kuin tämän Timanginkin kohdalla eli ensin puhtaan pellin päälle levitetään pakkeli, sitten pohjamaali ja lopuksi pintamaali. Pohdiskelin, että eikö puhtaan pellin päälle kannattaisi levittää ensin pohjamaali ja vasta sen päälle pakkeli. Hionnassa pohjamaali tietysti kuluisi pois niistä kohdista, joihin pakkeliakaan ei jäisi, mutta pohjamaali tietysti ruiskutettaisiin uudelleen ennen pintamaalausta. Näin meneteltäessä pohjamaalia tulisi myös pakkelin alle. Onko tässä järkeilyssäni jokin ongelma, koska en ole nähnyt kenenkään tekevän näin. Mielestäni pakkeli ja pelti eivät kuulu vastakkain, koska pakkeli ei ole korroosiolta suojaava aine. Tietenkään kaiken järjen mukaan mistään ei pitäisi päästä lopullisen maalauksen jälkeen kosteutta pellin ja pakkelin väliin, mutta useasti olen nähnyt suhteellisten ohuidenkin pakkelikerrosten lohkeilevan jopa entisöidyistä autoista.
Kertokaa mielipiteitänne. Ehdotonta totuutta emme välttämättä löydä; siksi monta mielipidettä lienee kuin on peltiseppiäkin. Näinhän on asian laita eri ruostesuojausmetodeista ja erilaisten ruostesuoja-aineiden paremmuudesta keskusteltaessa.
Ite laitan aina pohjamaalin alle, sitten kitin ja taas pohjamaalin, jos teen priimaa. Näin mulle neuvo myös ihan ammattimaalari, mutta sekin sano, että ei niin normaalisti tehdä, koska aikaa kuluu liikaa. Mutta mikäs siinä, jos itelleen tekee rauhassa, kyllä se paremmin ruostumatta kestää.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Kyllä tässä asiassa on ihan selkeästi kaksi koulukuntaa, ainakin mitä itse olen asiaa kysellyt ja kuullut tekijöitten juttuja. Eli toisten mielestä ei pohjamaalia pakkelin alle ja toisten mielestä ehdottomasti pohjamaali pakkelin alle. Itse olen tehnyt niin että pohjamaali ensin ja sitten vasta pakkeli.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- larssi21074
Kaikki pohjamaalit eivät todellakaan sovellu pakkelin alle. Toiset taas sopivat. Itse laitan aina pakkelin alle pohjamaalin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Yleensä käytän 1-K Haftgrundia tai sitten jotain muuta tappavan hajuista 1-K-pohjamaalia spraypullosta (siis pro-kamaa). Joskus kittasin sinkkisprayn päälle, se ei kyllä toiminu. Kittiä hioessa tippu koko klöntti lattialle. Saatto kyllä jäädä se sinkki pikkasen märäks, en tiedä.larssi21074 kirjoitti:Kaikki pohjamaalit eivät todellakaan sovellu pakkelin alle. Toiset taas sopivat. Itse laitan aina pakkelin alle pohjamaalin.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
- Toveri Sladimir
omasta mielestä tolla pohjamaalilla ei ole mitään virkaa tossa pakkelin alla - Ei se se ruoste sinne väliin pääse vaan ruoste iskee pellin "toiselta" puolelta, jos sieltä ei saa ihan puhtaaksi.
Ja "kaikki" pohjamaalit ei tosiaan sovi "kaikkien" pakkelien kanssa eikä myöskään pintamaalien.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Pakkeli- ja pohjamaalivalmistajilla on omat suosituksensa ja sopivuutensa merkistä (maali/pakkeli) riippuen. Epävarmoissa tilanteissa kannattanee ottaa selvää, mitä ko.tuotteen valmistaja suosittelee. Pelti/maali/pakkeli -töissä jokaisella tekijällä kun tuntuu olevan oma mielipiteensä. Itse koitan ensin laittaa pohjamaalin ja sen päälle vasta muut kamat.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Uskoisin että 2-komponettiset pohjamaalit kestää laittaa pakkelin päälle. Itellä ei ainakaan mitään ongelmia ole tullu tuosta. Ja itekkin käytän tuota menetelmää että pakkelin alle pohjamaali. Pakkeli kuitenkin sen verran huokoinen aine että mahdollinen kosteus on heti sitten pellin pinnassa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Mun mielestä toi ei ole niin oleellista, että onko pakkeli vai maali ensimmäisenä. Tärkeintä on suojata paikattu kohta myös takapuolelta jollain kotelosuoja-spraylla, jos mahdollista (esim. ovipelti). Monet taitaa vaan unohtaa tuon kokonaan ja tuloksena on taas uusia kukkasia parin kuukauden päästä, kun ruoste puskee takapuolelta pellin läpi.
Itse olen laittanut pakkelin ensimmäiseksi ja hyvin on pysynyt.
Itse olen laittanut pakkelin ensimmäiseksi ja hyvin on pysynyt.
-
No mä oon ymmärtänyt tämän näin. Jos pakkelin pistää pellille, niin pysyy todennäköisesti paremmin. Mutta jos pintamaaliin tulee reikä, imee pakkeli sienen tavoin kosteutta ja alkaa ruostuttamaan alla olevaa peltiä.
Jos taas pakkelin alle laitetaan pohjamaali, niin pakkeli pysyy luultavasti hieman tai paljon huonommin kiinni, riipuen tuurista, maalikalvon vahvuudesta ja maalista. Mutta jos pintamaaliin tulee reikä ei pakkelin kostuminen ruostuta peltiä niin tehokkaasti.
Itse olen ratkaissut ongelman siten, että en käytä pakkelia.
,_,/ukka
Jos taas pakkelin alle laitetaan pohjamaali, niin pakkeli pysyy luultavasti hieman tai paljon huonommin kiinni, riipuen tuurista, maalikalvon vahvuudesta ja maalista. Mutta jos pintamaaliin tulee reikä ei pakkelin kostuminen ruostuta peltiä niin tehokkaasti.
Itse olen ratkaissut ongelman siten, että en käytä pakkelia.
,_,/ukka
Autoton on huoleton