Pakkelointi- ja pohjamaalausasiaa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Pakkelointi- ja pohjamaalausasiaa

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Katselin tuossa joutessani sivustoa Toyota Timangin peltikorjauksista. Hyvin pojat homman hallitsivat, mutta mieleeni heräsi taas sama vanha kysymys, joka on askarruttanut mieltäni jo pidemmän aikaa:

Tavallisesti näkee tehtävän samoin kuin tämän Timanginkin kohdalla eli ensin puhtaan pellin päälle levitetään pakkeli, sitten pohjamaali ja lopuksi pintamaali. Pohdiskelin, että eikö puhtaan pellin päälle kannattaisi levittää ensin pohjamaali ja vasta sen päälle pakkeli. Hionnassa pohjamaali tietysti kuluisi pois niistä kohdista, joihin pakkeliakaan ei jäisi, mutta pohjamaali tietysti ruiskutettaisiin uudelleen ennen pintamaalausta. Näin meneteltäessä pohjamaalia tulisi myös pakkelin alle. Onko tässä järkeilyssäni jokin ongelma, koska en ole nähnyt kenenkään tekevän näin. Mielestäni pakkeli ja pelti eivät kuulu vastakkain, koska pakkeli ei ole korroosiolta suojaava aine. Tietenkään kaiken järjen mukaan mistään ei pitäisi päästä lopullisen maalauksen jälkeen kosteutta pellin ja pakkelin väliin, mutta useasti olen nähnyt suhteellisten ohuidenkin pakkelikerrosten lohkeilevan jopa entisöidyistä autoista.

Kertokaa mielipiteitänne. Ehdotonta totuutta emme välttämättä löydä; siksi monta mielipidettä lienee kuin on peltiseppiäkin. Näinhän on asian laita eri ruostesuojausmetodeista ja erilaisten ruostesuoja-aineiden paremmuudesta keskusteltaessa.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Ite laitan aina pohjamaalin alle, sitten kitin ja taas pohjamaalin, jos teen priimaa. Näin mulle neuvo myös ihan ammattimaalari, mutta sekin sano, että ei niin normaalisti tehdä, koska aikaa kuluu liikaa. Mutta mikäs siinä, jos itelleen tekee rauhassa, kyllä se paremmin ruostumatta kestää.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
kapa
Viestit: 1205
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Kyllä tässä asiassa on ihan selkeästi kaksi koulukuntaa, ainakin mitä itse olen asiaa kysellyt ja kuullut tekijöitten juttuja. Eli toisten mielestä ei pohjamaalia pakkelin alle ja toisten mielestä ehdottomasti pohjamaali pakkelin alle. Itse olen tehnyt niin että pohjamaali ensin ja sitten vasta pakkeli.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Kaikki pohjamaalit eivät todellakaan sovellu pakkelin alle. Toiset taas sopivat. Itse laitan aina pakkelin alle pohjamaalin.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
aropupu
Viestit: 574
Liittynyt: 2.12.2004 12:45
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja aropupu »

Kyllä minuakin on opetettu että pakkelin alle on laitettava pohjamaali että siitä saadaan paremmin kestävä lopputulos.
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

larssi21074 kirjoitti:Kaikki pohjamaalit eivät todellakaan sovellu pakkelin alle. Toiset taas sopivat. Itse laitan aina pakkelin alle pohjamaalin.
Yleensä käytän 1-K Haftgrundia tai sitten jotain muuta tappavan hajuista 1-K-pohjamaalia spraypullosta (siis pro-kamaa). Joskus kittasin sinkkisprayn päälle, se ei kyllä toiminu. Kittiä hioessa tippu koko klöntti lattialle. Saatto kyllä jäädä se sinkki pikkasen märäks, en tiedä.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Eikös joissain pakkeleissa ole maininta, että sopii myös sinkityille pinnoille.Ei kai uusia autoja voisi muuten pakkeloida.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

omasta mielestä tolla pohjamaalilla ei ole mitään virkaa tossa pakkelin alla - Ei se se ruoste sinne väliin pääse vaan ruoste iskee pellin "toiselta" puolelta, jos sieltä ei saa ihan puhtaaksi. :roll: Ja "kaikki" pohjamaalit ei tosiaan sovi "kaikkien" pakkelien kanssa eikä myöskään pintamaalien.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Pakkeli- ja pohjamaalivalmistajilla on omat suosituksensa ja sopivuutensa merkistä (maali/pakkeli) riippuen. Epävarmoissa tilanteissa kannattanee ottaa selvää, mitä ko.tuotteen valmistaja suosittelee. Pelti/maali/pakkeli -töissä jokaisella tekijällä kun tuntuu olevan oma mielipiteensä. Itse koitan ensin laittaa pohjamaalin ja sen päälle vasta muut kamat.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Uskoisin että 2-komponettiset pohjamaalit kestää laittaa pakkelin päälle. Itellä ei ainakaan mitään ongelmia ole tullu tuosta. Ja itekkin käytän tuota menetelmää että pakkelin alle pohjamaali. Pakkeli kuitenkin sen verran huokoinen aine että mahdollinen kosteus on heti sitten pellin pinnassa.
Hankkija

Viesti Kirjoittaja Hankkija »

kirkkaalle pellille kori tinaa tai epoksi pohja
jonka päälle voi laittaa pakkelia tai jopa
karvakittiä jos joku sitä käyttää!?
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Mun mielestä toi ei ole niin oleellista, että onko pakkeli vai maali ensimmäisenä. Tärkeintä on suojata paikattu kohta myös takapuolelta jollain kotelosuoja-spraylla, jos mahdollista (esim. ovipelti). Monet taitaa vaan unohtaa tuon kokonaan ja tuloksena on taas uusia kukkasia parin kuukauden päästä, kun ruoste puskee takapuolelta pellin läpi.

Itse olen laittanut pakkelin ensimmäiseksi ja hyvin on pysynyt.
tsenobiili
Viestit: 112
Liittynyt: 6.11.2003 15:34

Viesti Kirjoittaja tsenobiili »

Jos hyvää halutaan tehä,niin ainut oikea konsti on tinaaminen.Eli puhtaalle pellille pohjuste ja sitten tinaa!!
Se ei skulaa joka skagaa
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

No mä oon ymmärtänyt tämän näin. Jos pakkelin pistää pellille, niin pysyy todennäköisesti paremmin. Mutta jos pintamaaliin tulee reikä, imee pakkeli sienen tavoin kosteutta ja alkaa ruostuttamaan alla olevaa peltiä.
Jos taas pakkelin alle laitetaan pohjamaali, niin pakkeli pysyy luultavasti hieman tai paljon huonommin kiinni, riipuen tuurista, maalikalvon vahvuudesta ja maalista. Mutta jos pintamaaliin tulee reikä ei pakkelin kostuminen ruostuta peltiä niin tehokkaasti.
Itse olen ratkaissut ongelman siten, että en käytä pakkelia.


,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Pohjamaalit on yleensä käsittääkseni aika huokosia, joten kostuessaan ruostuvat melko nopeasti joka tapauksessa. Siinä määrin kostea pakkeli pohjamaalin päällä ei hirveästi ruostumista hidasta.
Vastaa Viestiin