Maalaus

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
kettu

Maalaus

Viesti Kirjoittaja kettu »

Nyt on tuliterä öljytön kompressori, 210 l/min tuotolla, max. 8bar painetta, 24l säiliöllä, hankittu. Testimaalauksia suoritettu, ja kohtalaista pintaa saatu. Parin muun projektin jälkeen tulee Ladan vuoro saada uusi, toivon mukaan hyvä, maalipinta.
Ne joilla on kokemuksia auton täysmaalauksesta voisivat kertoa, mitä ongelmia ilmeni, mitä olisi kannattanut tehdä toisin jne.Maaleista olisi kanssa mukava saada tietoa, itse olen alustavasti harkinnut Miranolia.
Kuinka paljon Miranolia tulisi ohentaa?Testimaalauksissa ohensin n.15% , ja vielä jäi pinta hieman appelsiiniksi, painetta oli n.3,5 bar.Minkälaista lakkaa Miranolin päälle voisi laittaa?Ilmeisesti voi laittaa lakan kuin lakan kunhan antaa pinnan vanhettua ensin?
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

maalaus

Viesti Kirjoittaja 99 »

suosittelen kyllä että ostat kunnon automaalia vaikka onkin kalliimpaa.
kuivuu nopeammin ei valu niin helposti. säästää monelta hikipisaralta.
T:99
99
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu älä maalaa Miranolilla, vaikka voi onnistuakin se lakkaus sen kuivuttua muttei mitenkään varmaa kun sen ohennus onnistuu sen verran kevyillä ohenteillakin (rasvanpoistoaineet ym) sellaista 1-komponentti maalia voi yrittää päälemaalatakin joka ohentuu vain ksyleenillä, tolueenilla tai tinnerillä. Eli suositus jos haluat halpaa maalia niin haet 2-komponentti kuorma-automaalia RAL - sävykartaston värit onnistuu, jotka ovat hiukan halvempia (n. 170 mk ltr) kuin varsinaiset automaalit, merkkikohtaiset traktorimaalit 1-k (ksyleeni ohenne) kuivuvat kanssa aika nopsaan joskin ovat melko laihoja eli ohennetta ei paljoa tarvi käyttää :wink:

Jos oikein oikein halvalla haluaa päästä niin hommaat jostain firmasta joka maalaa kuorma-auton runkoja tms metallirakenteita, sellaista 2komponentti polyuretaanimaalia joka tarkoitettu korkeapaineruiskuiskuihin (ei hajotusilma vaan maalipaine) joilla saa kanssa värin mutta ei kovin kiiltävää pintaa mutta kyllä kestää :lol: Hinta on jotain 60 mk eli 10 eur ltr en muista tuliko kovete jo siihen hintaan.
124/2101 practical beauty
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Tuossa pikkukuvassa näkyvä Muumitalon värinen yksilö on maalattu Miranolilla. Hurja näky...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Onko sulla AI suurempia kuvia tuosta sun muumitalosta. Kyllä toi pienestä kuvasta katottuna näyttää riittävältä. En kyllä rupee ostaa yli 50e maaleja.
Kuinka paljon tarvitsee maalia? Se on kyllä totta, että olisi hyvä olla nopeasti kuivuva maali, kun melko varmasti joudun suihkimaan ulkona. Paljon AI ohensit Miranolia, kun maalasit?Millä keinoilla voi vähentää appelsiini pinnan syntyä?Ohuempaa maalia, enemmän painetta?
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Hyvät herrat!
Miranol (ja myös Sadotex/-lux) ovat jo vanhentuneita "juutalaismaaleja". Nykyisin mm. ameriikanauto rakkari-piireissä (jossa Lada-kerholaisten lisäksi keksitään uskomattoman hienoja autoilu ideoita) maalataan autot peltikattomaalilla. Ei kuulemma valu ja pinnasta tulee hieno ja sileä. Ainoa miinus taitaa olla värivalikoiman suhteellinen köyhyys.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu ja oikeastaan hankit ihan turhaan noi vehkeet kun telallakin saa kuulemma hyvää jälkeä :lol:

No joo..... Noi traktorimaalit ei ole mun mielestä kalliimpia kuin miranol ja niitäkin saa suht hyvin jos löytyy muutakin maatalouskamaa Case IH punainen ihan sopiva ladaankin :roll: K-maatalouksista löytyy ainakin noita ja sitten noista yksityisistä esim Farmilaite tossa Sääksjärvellä Tampereen kupeessa hakukone vaan käymään nin vois löytyä netistäkin! Noita maaleja vaan voi mennä aika paljon jos ne on valmiiksi ohennettuja (ainakin FarmSpeed) joten siinä mielessä miranol on parempi eli riittoisampi. Traktorimaalit vaan vetää pinnan kuivaksi hetkessä eli sumurajoja tulee helposti, eli jos pihalla joudut maalaamaan niin traktorimaali ehdottomasti väriä on syytä varata riittävästi jos maali loiskuu purkissa kuten maito eli 3 - 4 l ainakin, ja jos plumpsahtelee kuten ohentamaton miranol niin 3 litraa saattaa riittää. Noihin saa suhtautua hiukan varauksella kun en ole autoa noilla maalannut, vain traktorin irtopellit hytittömään takatuuppariin johon meni Farmspeed maalia 2l eikä sisäpuoliakaan vedetty kunnolla. Runkoon oli mennyt kuulemma 4-5 l. En tiedä sitten kuinka kaukaa ne oli sen ruiskinut ja mimmoisella ruiskulla itellä on SATAjet 2000 HVLP 1.3 suuttimella ja sen ei pitäsi paljoa hukata maalia ilmaan.

Ite olen kyllä 2-komponenttimaalien kannalla. 1. kestävämpi kalvo 2. riittoisampi maalatessa 3. kiiltää vielä parinkin vuoden päästä.

Jos alla oleva pinta on hyvä ja väri samansuuntainen esim punainen punaisen päälle, niin parilitraa voi riittää hyvinkin Medium Solid (MS)kaksikomponentti maalia jota vedetään 1 ohut ja pintakerros = priima pinta , mutta siihen tulee lisäksi vielä kovete ja ohenne hintaan lisäksi.
HS maaleilla ei tarvi kuin sumu ja pintakerros mutta maalaus haastavampaa eli helposti appelsiini / valuu. Muistaakseni noi halvemmat kuorma-automaalit maksoi 3l + kovete 1l + ohenne 1l jotain 700-800 mk monta vuotta sitten, PPG automaalit nykyään muistaakseni 280 mk/l kovete 120 mk ja ohenne 70 - 80 mk/L, noita voi saada halvemmallakin jostain pikkumaalaamosta kun ne saa noi 50% alennuksella listahinnasta (n. 20 % enemmän kuin noi mainitsemani hinnat)

Noita polyuretaanimaaleja olen käyttöautoon ainkin ite harkinnut vakaasti kun ei viitti mitään peilikiiltoa tehdä kun en sitä pesekään ikinä :lol: ja niitä saa muuten eri kiiltoisinakin eli voi johtua siitäkin se mattapinta kokemus :wink: Ja se hinta on aikas edullinen kun maalikin on paksuhkoa eli riittoisaa :)
124/2101 practical beauty
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Älä hyvä mies maalaa miranolilla se kun ei koskaan kuivu kovaksi eli on niin sanotusti pehmeä maali. esim. vahaus ei kunnolla onnistu vaan kuluttaa maalipinnan nopeasti mataksi. Itse oon ostanut semmosesta varaosaliikkeesta joilla on maalikone oikeata hartsi pohjaista automaalia hintaan noin 20e litra.(ladaan riittää 2l.)ja jälki on hyvää ja tasaista kun malttaa vain maalata hosumatta.
Avatar
pressa
Viestit: 10478
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

minähän en maalaamisesta tiedä mitään mutta joku viraapeli maalari joskus maalasi autoja halvalla
autot olivat tosi hyvän näköisiä hetken mutta sitten kiilto katosi
syynä oli se että maalia oli ohennettu ja jatkettu lakalla niin paljon että se teki niin ohuen peiton että aurinko poltti sen pois
maalari ei koskaan suostunut vaihtamaan auton väriä eli maalasi vain samalla värillä tinneri sumun päälle

minun mielestä maalatessa kuluu maalia ja jos sitä jää yli niin ompa paikka maalia valmiiksi kun vaan säilyttää kunnolla ja muistaa ravistaa jouluna ja juhannuksena
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Maalasin erään enduron tankin Miranolilla.Tuli kohtuullisen hyvää pintaa, mutta jouduin monesti hiomaan uudestaan.Mistä johtuu, että maalipintaan tulee pienen pieniä kuplia?Tankin pinta oli kuiva ja puhdas.Kompressorin kondenssivedet oli myös otettu pääpiirteittäin pois.Osaako joku kertoa suuttimísta?Tällä hetkellä on 1.5(?) kokoinen.Saisi tulla tarkempaa jälkeä.
Vaikuttaako mihinkään, jos ostan 1.2 kokoisen?Minkälainen suutin on hyvä noihin traktorimaaleihin?Miranolilla ei saa tarpeeksi helposti hyvää pintaa. Onko traktorimaali itsestäänkorjautuva?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Ruisku: 1.5 on ihan hyvä auton ylimaalaukseen mutta pienemmällä suuttimella on helpompi maalata, tosin hitaammin. Ruiskun tyyppi vaikuttaa paljon eli onko alakannulla eli imevä vai painovoimainen eli yläkannulla. Millainen ruisku sulla on? 1.3 osamaalauksiin/pienempiin osakokonaisuuksiin ihan hyvä ja 1.4 ylimaalaukseen ainakin noissa laaturuiskuissa. Eka yläkannuruiskuni AirGunsa (n. 500 mk) oli ihan pohjaväriruisku ja 1.5 mm suuttimella ja kyllä sillä pintaa sai ja saa vieläkin eli ei se ruiskusta siinä mielessä kiinni ole mutta pieniä osia ei ole niin hauska maalata kun ruisku on niin iso.

Maalin ominaisuuksilla on paljon merkitystä jälkeen, eli jos maalia täytyy ohentaa niin suurinpiirtein sen saa sopivaksi kun katsoo sekoitustikun kanssa kuinka se juoksee/tippuu kun maali muodostaa pisaroita eli ei tule enää häntää kun tippa irtoaa tikusta niin se on melko lähellä ruiskunotkeutta toi riippuu lisäksi hiukan maalityypistä mutta jos ei tule kunnolla ruiskusta niin lisää hiukan ohennetta ja kokeilee sillätavoin. automaaleja ei juuri tarvi ohennella erikseen kun ne vedetään tilavuus mitoilla ja maali tuoretta, esim 3:1:1 maali-kovete-ohenne.

Kuplat: Miten käsittelit pohjan ja mitä materiaalia? Millä ohensit miranolin? Oliko linjassa vedenerotin?

Kyllä sillä 1.5 suuttimellakin pitää pinta saada, myöskin miranoliin! Maalin ohennus saattaa auttaa. Kyllä se traktorimaali menee 1.5 suuttimella ihan hyvin eli sen takia ei tarvi suutinta vaihtaa kunhan se ohennusaste on sopiva. Paine myös vaikuttaa jälkeen ja kuinka kaukaa ruiskii.

Itsestäänkorjautuva??? Traktorimaali kuivahtaa pinnastaan melkein heti eli pinta ei tasoitu jos tulee kosketuksia ym. jolloin täytyy vetää lisää maalia ja toivoa että tasoittuu :?
124/2101 practical beauty
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Ruisku on tommonen halpis yläpuolisella säiliöllä.Kyllä sillä ihan riittävää pintaa saa.Metrin päästä katsoen ei näy mitään.Halogeenivalolla kun valaisee, niin alkaa kuplat ja pienet pölyt näkymään.
Pohjamaalina käytin rostexiä, miranolpurkissa suositellaan maalattavaksi pohjille.Olen varmaan 7 kertaa hionut ja maalannut (1200 asti).Joko tekee kuplia (ei näy ellei katso oikein läheltä tai valaistuksessa) eikä peitä tai valahtaa.Keksin niksin, että valaisee halogeenivalolla samalla kun ruiskutta, niin näkee helpommin milloin ei kannata enää laittaa maalia.
Kompurassa ei ole vedenerotinta.

Ohennuksessa käytin tavallista mineraalitärpättiä, ja tein 25% liuoksen.Ei aivan tipu tippoina, mutta melkein.Tärpätin laitoin lääkeruiskulla 5 ml erissä samalla sekoittaen.Tankin pinta on ollut aivan sileä, hiottu 1200 karkeudelle asti (hienointa mitä autokaupasta saa).Voisiko vika olla että hioin liian sileäksi ettei muka tartu,epäilen?
Viimeksi muokannut kettu, 3.11.2003 16:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Mineraalitärpätti ei ole ruiskuohenne!!! Se ruiskuohenne taisi olla em nimellä ja sis. alifaattisia hiilivetyjä, ite maalasin jonkun hyllyn viimeksi miranolilla ja ohennukseen käytin auton pohjien puhdistukseen käytettävää rasvanpoistoainetta joka sisältää samaisia aineita eli ovat nopeasti haihtuvia. Myöskään pohjan puhdistukseen ei pidä käyttää muunlaisia aineita koska voivat reagoida pintamaalin kanssa ja tehdä juuri niitä reikiä maalipintaan eli maali pakenee niistä kohdista. Veikkaan että jälki paranee kun haet kunnon ohennetta ja ohennat siihen noin pisarajäykkyyteen.

600 varmaan sopiva karkeus vesihiontaan ennen pintamaalia ja 400 kuivana.

Kannattaa hommata sellainen pieni 5-10 eur vedenerotin joka suodattaa isommat kakat paineilmasta vettä se ei ehdi paljoa erotella eikä se ole ongelma kunhan pitää kompuran viileämmässä kuin maalaustilan, eli vesi ei tiivisty käyttöpäässä ilmasta kun vehkeet lämpöisempiä! Tossa vedenerottimessa on joko sellainen keraaminen tai messinkinen huokoinen lieriö joka suodattaa ihan riittävästi ja noitahan voi laittaa vaikka muutaman eli vaikka yksi kompuran päähän ja toinen ruiskun lähelle.

Valaistus on tärkeässä roolissa jos haluaa pintaa! Ekaa kerrosta ei kannata vetää kauhean paksuna ellei vedä vain yhtä kerrosta.
124/2101 practical beauty
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3662
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AI »

Muumitalosta löytyy isompia kuvia tuon www-nappulan takaa. En ole itse maalannut tätä yksilöä. Itse maalasin nykyisen farmarini Miranolilla pensselillä 2,5 vuotta sitten ja kiiltää edelleen. Tuo muumitalon maalipinta on kyllä ihan kamalassa kunnossa, hyvä kasvualusta sammaleelle ja jäkälälle jota on taas alkanut konepeltiin kasvaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
kettu

Viesti Kirjoittaja kettu »

Lueskelin hieman opuksia, ja sain tietää, mistä kuplat johtuvat.
Ongelma on, että ilmaa pääsee maalisuutinta ennen olevaan tilaan, josta tullessaan maali ei sumuunnu kunnolla.Mahdollisesti maalisuutin tai maalikuppi löysällä.Jos maalimäärää säätää liiallisesti neulalla tapahtuu sama.Maalin loppuminen luonnollisesti päästää ilmaa myös.Neulan jumittaminen saattaa myös vaikuttaa.
Vastaa Viestiin