Nivan väljä vaihteisto

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Nivan väljä vaihteisto

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Tossa mun -79/80 Nivassa on tuo vaihteisto perin omituinen. Vapaa alue on valtava, ja jostain sen nurkista arvotaan vaihteet ilman mitään selkeetä jämäkkää tuntumaa joka yleensä Ladassa on. Onkohan tämä vain iän tuomaa kulumaa, en kyllä ole mokomaan ikinä törmännyt, paitsi scaniassa jossa keppi liikkui reilusti myös pykälässä ollessaan. Pykälässä keppi pysyy ihan ihan hyvin. Jonkinnäköstä suhinaa/ulinaa kuuluu (nelosella eri ääni kuin kolmosella) mutta ei mitään dramaattista laakereiden paskaksi menosta kertovaa ääntä.

Kannattaakohan tota vaihteistoa alkaa korjaamaan jos sen ottaa irti, vai vaihtaako suosiolla toinen. Käykö takavedon 5 v laatikko suoraan?

Ei sillä, kyllä mä tolla ajan niin kauan kuin pykäliä vielä löytyy ja auto etenee :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
pressa
Viestit: 10528
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kannattaa ainakin lisätä öljyä n.3dl enemmän mitä ohjekirja sanoo
siloin kaikki laakerit saavat voitelua heti lähdössä eikä vasta öljyn notkistuttua
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Takavedon 5-lovinen käy suoraan, ite jouduin kyllä lisäämään puolisen senttiä shimmilevyjä jakolaatikon alle, että sain laatikot siististi yhteen.
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Jos rupeet vaihtaan lootaa niin laita 2101 tai sit tosiaan 2105-laatikko. Jos siellä on vielä se originelli 2106 laatikko niin se on välitysten kannalta huonoin mahollinen maastoajoo ajatellen ja kyllähän se tihee ykkönen on mukava myös liikkeillelähöissä.

Toi että takapotkun 5-vaihteinen menee suoraan ei o aina ihan niin.
Mulla on itellä ny 5-vaihteinen 2105 laatikko ja se on nimenomaan takapotkun loota. Sopii muuten kuin nakutettu mutta laatikon kannatinrauta pitää kääntää toisinpäin ja vähän muokata toista kiinnitysreikää. Sisuskaluiltaanhan se on täysin sama laatikko kuin mikä Nivaan tehty 2105 (-1700005-10) mutta siellä takapään kiinnikkeissä on vähän heittoo.
Kuva
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Kannatin otetaan tietenki vanhasta laatikosta!
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Tietenkin niin, mutta ei mullakaan -90 malliseen Nivaan sopinnu nelivaihteisen tilalle 2105:sen 5-vaihteinen ihan heittämällä, kyllä takakannakkeesta tuli leikkaa- liimaa- askartele, mallinen ja lisäksi laatikon takapäätä joutu laskemaan ~10 mm, korin ja kannakkeen välistä. :?
Avatar
tolstoi
Viestit: 176
Liittynyt: 29.3.2004 18:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tolstoi »

Onko muka vm 90 Nivassa ollu alkujaan 4-lovinen? Luulin että ne on kaikki 5-vaihteisia jostain 88 alkaen (en nyt muista tarkkaan). Mullahan oli siis 5 v orkkislootakin. Ja tosiaan mulla takavedon laatikon takapää tuli vähän liian alas, jolloin jakolootakin piti vähän laskea. Mutta mitään modauksia ei kyllä tarvinnu tehä. Ehkä alunperin 4-vaihteisiin Nivoihin noita modauksia joutuu tekemään. :?
Onks se taas woihan wanha wihtahousu kumivene?
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

No pikku hämäys 8) laatikko ei varmaankaan ollut alkuperäinen, koska oli tyypiltään 2101. Mutta kannatinpalkki ei soveltunut 5-vaihteisen laatikon päähän, ilman pikku muutoksia. elikkä kumityynyssä oleva kiinnityspala piti vaihtaa 5-vaihteisen laatikon omaan.
Vastaa Viestiin