1200L -85 -> 1700cc projektipäiväkirja

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

1200L -85 -> 1700cc projektipäiväkirja

Viesti Kirjoittaja destor »

Nappiksen nokalle nostettiin ulosajetusta 1700i:stä tekniikka ja nyt se pitäisi katsastaa. Leiman jälkeen auto laitetaan takaisin telakalle, jolloin siihen tulee enemmän muutoksia. Akku siirretään taakse, moottori puretaan palasiksi ja kunnostetaan sekä viritetään, laitetaan 2" putki ja tehdään tilaa sähköflektille kun se ei näköjään mahtunutkaan heittämällä napikseen syylärin ja koneen väliin.

Vaihe 1: Nappikseen laitettiin tavallinen 1700i moottori ja se katsastetaan.
Vaihe 2: Auto takaisin telakalle ja enemmän muutoksia, kuten myös moottorin kunnostus ja viritys.
Vaihe 3: Ruiskun muutos, tavallisen boksin tilalle Megasquirt joka ohjaa hayabusasta otettuja läppärunkoja sekä ladan omaa suorasytytystä.

Tällä hetkellä ollaan vaiheen 1. lopussa, eli katsastusta vaille valmiina siirtymään sauraavaan vaiheeseen. Pieniä kosmeettisia ehostuksia pitää vielä tehdä jotta konttorille uskaltaa mennä, mutta huomisen aikana nekin olisi tarkoitus hoitaa ja siten päästä torstaina leimalle.

Kuva
Sieltähän se ruiskupata lähti irti, sopivan tarkka peli tuollainen trukki vaikka nostossa ei olekaan yhtään tuntumaa.

Kuva
Kuva
5v laatikko sai liuotinpesun ja puhdistuikin mukavasti.

Kuva
Ensin laatikko paikoilleen niin ei tarvitse purkaa kardaanin takapäätä eikä kannatinlaakeria.

Kuva
Johtosarja sai siistin läpiviennin, vieressä näkyy vielä vanha savukoneen ja sisätilan lisävirran läpivienti. Samalla vasaroitiin startin ja kytkinkopan yläreunan kohdalta korin peltikaulus kasaan jotta sinne pääsee paremmin käsiksi.

Kuva
Kuva
Uusi kytkinpaketti paikoilleen niin rupeaa voima siirtymään paremmin tiehän asti. Hieno keskitystyökalukin piti sorvata homman helpottamiseksi.

Kuva
Ja seuraavaksi kone paikoilleen, vakio imusarjan nostokorvasta ja puolasatsin levyn yläreunaan ruuvatusta korvakkeesta sai pienellä liinalla hyvän otteen, köysi vielä koneen takaosan alitse niin kallistuskulmakin on helppo säätää trukin puomia kääntämällä. Tässä hyvä käyttövinkki eurolavoille, todella hyvä koneteline syntyy kuvan osoittamalla tavalla.
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Tälläistä on hieno katsella! Saan tästä itse myös vinkkejä tuohon koneen asennukseen ja irroitukseen. Ainakin nuo nostokorva jutut. :)
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

8) asiaa 8) kiva katella tälläsiä!!
toivottavasti valmistuu tämä!!! tsemiä rojektiin
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Tänään en ottanut yhtään kuvaa kun hommat olivat melko tyhjänpäiväisiä kuvattavaksi. Auton pohjasta etunostokorvien välistä paikattiin poikki- ja pitkittäispalkin liitoksesta pienet ruostevauriot molemmilta puolilta. Joku oli jo taannoin ne korjannut mutta oli unohtanut pohjatyöt joten ne piti nyt paikata uudelleen. Vähän kiireellä ne tuli paikattua kun ei jaksanut puhdistaa peltiä kunnolla maalista ja massasta ennen hitsausta joten sauma muistuttaa paikoitellen herneenpalkoa vaikka se onkin lujaa kiinni, toivottavasti ei tule muutoskatsastuksessa sanomista kun sitä ei enää ehdi peittelemään massalla huomiseen mennessä.

Johdot ja letkut on nyt niputettu hyvin ja pariin bensaputkien tulipellin läpivientiin on vedetty jotakin sikaflexiä kumitutin korvaajaksi kun ei ollut sopivia kokoja hyllyssä. Auton sisusta on aika karu, siellä ei ole nyt mitään mattoja tai muita. Vain penkit löytyy, sekä kojetaulu ja sellaiset pakolliset. Moottorin pakoäänet ovat auton sisällä hiton kovat ja matalat, ihan kuin kontissa pauhaisi 12" subbari.

Huomenna koittaa totuuden hetki katsastuksen kanssa, pitää vielä tulostaa konelatodistus ja ottaa korjauskirjakin konttorille 1700i:n rekisteriotteen kanssa mukaan. Kuskinpuoleinen raidetangonpää on italialianen vielä toistaiseksi joten se on väljä muttei sitä kai nyt tutkita. Perästä löytyy kanssa lukko joten jarrutestiäkään ei toivottavasti tehdä. Muutoksiahan ne lupasivat siellä tutkia, muu niitä ei kuulemma kiinnosta nyt. Sen näkee huomenna, läpihän toi saisi mennä niin koneen voisi palotella ja viedä koneistamolle jotta saa tietää tarkemmin minkäkokoiset männät, laakerit ja sellaiset pitää vielä tilata Venäjältä.

Tänään onkin ensimmäinen päivä torstain jälkeen kun en ole yli 12h pajalla joko töissä tai sitten ladoja ropaamassa.

Yksi isompi ongelma tuossa nappiksessa tuli vastaan, sillä ei voi kovin paljoa kiihdytellä kun mittaristo loppuu jo 160 vauhdissa ja sen jälkeen rupeaa pelottamaan neulan katkeaminen :cry: Pirun kevyesti tolla pääsi maantiellä muista ohi, nelosella jos vedätti niin mittarissa oli äkkiä 140 ja sillä jo pääseekin talvella ripeästi ohi. Pitää hankkia kierroslukumittari vielä kun se puuttuu tuosta.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Kuvat on kivoja :) Onnea rojektiin...
124/2101 practical beauty
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Leimahan sieltä tuli, ilman mitään mutinoita ja hyvin asiallisesti muutenkin. Tarkistukset olivat tyylin vilkaisu muutettuihin osiin ja sitten tehtiinkin jo papereita. Päästöt olivat oikein hyvät, ihan kattiauton lukemissa kun on kerta vähäpäästöinen tekniikka nokalla. Päästömittauksen lopuksi inssi paineli vähän reilummin kaasua joten ääntäkin lähti ja toisen katsastusasiakkaan pää kääntyikin aika nopeasti ääntä kohti :lol: Inssi naureskeli turbomaiselle vinkunalle yläkierroksilla, taitaa tuo saabin pönttö sen aiheuttaa, suoralla putkella sitä ei ollut kuultavissa.

Kuva

Muutosprosentteja tuli tuon verran, vaihdelaatikonhan joku olikin jo vaihtanut sinne ennenkuin kone vaihdettiin.. 8)

Vertailumoottorista käytiinkin vähän kinaa vaikka mitään ongelmia tämän muutoksen kanssa ei ollut, vertailumoottorina oli ja pysyi 1.6l koska tämä uudempi 2107 1700i ei ole samaa mallisarjaa heidän tietokantojen mukaan:

Kuva
Kuva

Konelatodistusta näyttämällä moottorin painoasiakin unohdettiin. Akun saa siirtää taakse kunhan laittaa akun tukevasti kiinni, ja kyselemällä tuli ilmi että kiinnityksen on syytä olla palonkestävä ja siiten riittävän tukeva kaikissa tilanteissa. Mitään koppia tai ilmastointeja ja strobovaloja ei tarvitse asentaa.

68e maksoi tuo lysti, olen ihan tyytyväinen lopputulokseen sillä nyt pääsee taas eteenpäin :arrow:

Noin 80 - 90mm varvimittari vaihtovalolla pitää laittaa tilaukseen ja samalla katsoa 2" putken rakennustarpeet myös kasaan.

Apukuskin jalkatilassa on vähän tungosta, mutta nuo saavat nyt olla tuolla siihen asti kunnes tulee eri ohjainyksiköt ja muut tilalle. Nappikseen on vedetty nyt enemmän johtoa mitä siinä on alunperin ollut..
Kuva

Konehuone on kohtuu siisti vaikka kaikki osat onkin roiskaistu nippusiteillä kiinni jotta leiman saa haettua äkkiä.
Kuva

Pitihän se äänikin kuvata, autossa on se sama legendaarinen saabista otettu pönttö takavaimentimena sekä jopa katalysaattori ja välipönttökin putkessa. Leimasta mentiin tällä kokoonpanolla läpi ilman huomautuksen poikasta.

http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti/incar.avi
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Erittäin lupaavan oloinen projekti, onnea vaan ruuvailuun :!: Ja kunhan pääsen kotiin niin täytyy vielä kuunnella nuo äänet :lol:
Avatar
Mage
Viestit: 179
Liittynyt: 27.6.2005 13:42
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Mage »

Vaikuuttaa jo tässä vaiheessa muahtavalle :wink: itte aattelin sit jossai vaihees samaa projektia kuha jaksais/viittis/rahaa sais
Avatar
Mage
Viestit: 179
Liittynyt: 27.6.2005 13:42
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Mage »

ja video ol iha liia lyhyt :wink: itte nauhotin omaa ladaa mp3 soittimella yks päivä ku ol tylsää ku ei päässy ajelee perärempan takia :P :oops:
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Erittäin lupaava rojekti :) luetaanko se parilammpuinen 1600 samaan mallisarjaan kuin nappis että sen takia saa 1700i myllyllä leiman? :shock:
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kaikki takavetomallit ovat samaa mallisarjaa ja sen perusteella suurin vertailumoottori on tuo 1700cc. Tämän perusteella ladaan saa laittaa fiatin 2.0l twincam moottorin (vertailumoottori + tietty % määrä tehoa ja kuutioita lisää), kunhan tehot ovat alle 100,8 hv. Itse sain vertailumoottoriksi vain 1600cc koneen, joka riitti tosin tämän koneen vaihtoon hyvin. Konttorikohtaisia eroja on paljon, mutta AKE auttaa jos sinne soittaa.

Päivitetään nyt tätäkin samalla. Elikkä autossa on nyt 2" putki tekeillä ja osapulan vuoksi putkessa on vasta yksi vaimennin ja sekin vaihteiston alla.. Äänet ovat siis kovat, ja auton sisällä vielä kovemmat. Asia korjaantuu kunhan pöntön laittaa auton perään niin sisälle ei tule enää meteliä, vaikka ulkona sitä vielä onkin. Suuri positiivinen yllätys 2" röörin myötä oli paukkujen ilmestyminen vaihtoihin raskaalla kaasulla, sekä myös kaasua pumpatessa ajon aikana 8)

Siinäpä se väliaikainen pakoputki näkyy, rautalanka on vain varmistuksena mikäli puristusliitos jostain syystä löystyy ettei pönttö ihan tipahda. http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti/IMG_1477.jpg http://koti.mbnet.fi/ba3/Nappisprojekti/IMG_1478.jpg

Valeturbon äänet hävisi, ikävä sinänsä kun se kuullosti pirun hauskalta. Kunnon matalat mörinät ja napakat paukut korvaavat kyllä menetyksen.

Nyt on töitä taas niin paljon kuin vain ehtii tekemään, joten lada ei edisty kovinkaan vauhdikkaasti ainakaan viikkoon. Viimeistään kuun vaihteessa pitäisi alkaa koneen parissa askartelu oikein urakalla, sitä ennen koitetaan tehdä jotakin pientä aina välillä. Huomenna tuleekin sopivasti pakoputkeen lisää osia sekä kierroslukumittari vaihtovalolla, 94mm (?) malli ja asteikko riittää 11krpm asti. Kiva kun näkee taas kierrokset niin ei pelota niin paljoa koneen puolesta tuolla leikkiessä.

Pieni lähetysvideokin on koneella, josta näkyy hyvin lukon toiminta kuivalla asfaltilla :lol: mutta se pitää vielä editoida kilpien ja muiden osalta kun ei tajunnut vetää jeesusteippiä paikan päällä. Ilmestynee joskus tännekin.

Eräskin 2 litrasen 4-p ruiskumazdan omistaja kommentoi pientä kiertoajelua ladan kyydissä seuraavasti: "ei hitsi, täähän lähtee kuin tikka pöntöstä" "eikö tätä ole vielä edes viritetty??".
rokrok

Viesti Kirjoittaja rokrok »

hyvän tuntunen rojekti sulla..
munki olis meininki pistää kiree 1300 ladan kone tallin nurkasta nappikseen, kunhan saa ensiks ostettua nappiksen.. :D
mitä kaikkee ne katto siitä koneesta?
päästöt ym. mutta haittaako se mitään jos se on viritetty ja kiinnittääkö katsastusmiehet siihen mitään huomioo?
tommonen 2tuumanen rööri olis kans suunnitteilla, teitkö ihan siihen vakiolähtöön? vai millai?
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Minulla se tarkastus oli hyvin pikainen, taskulampulla se vilkaisi moottorin kannakkeet ja auton alta taisi tarkistaa saman vielä uudestaan. Eli ei siis tutkinut juuri mitään. Päästöt katsottiin kanssa ja ne olivat vähäpäästöisen lukemissa katista johtuen. Eihän sitä viritystä paljaalla silmällä näe, mutta koelenkillä sen voi huomata. Talvella sekään ei ole niin varmaa.

Pakoputki on 2" alusta lähtien, eli kattiladan vakio 4->2->1 pakosarja ja katalysaattorin 2" liitoksen kohdalta alkaa omatekemä putki. Kyllä se tuntuu vireämmältä näin mitä katsastuksen aikaan ahtaammalla putkistolla. Varsin suuri ero on havaittavissa myös tuohon 2107 1700i:hin, on se nappiksen kori vaan paljon kevyempi ja näillä "virityksilläkin" on ehkä saatu jotakin aikaiseksi. Imusarjasta pitäisi vielä madaltaa ne lämmitysvastuksen piikit tai poistaa koko viritys virtauksia häiritsemästä. Tällä hetkellä se on kokeellisesti kytketty pois käytöstä eikä mitään muutosta huonompaan ole havaittavissa.

Tulihan tuohon laitettua 2107 penkitkin, on ne vähän korkeammat kuin nappiksen vakiot muttei vielä onneksi ota pää kattoon kiinni. Kuppipenkki/-penkit pitää hankkia kunhan kerkiää muilta ostoilta.
rokrok

Viesti Kirjoittaja rokrok »

tuliskohan siitä jotain hankaluutta jos vaan reteesti sanoo että konees on vähä viriä? täytyy jostai hommata toinen vakiolähtö, nii saa siitä alkaa rakentaan putkistoo.. jäis katsastuksiin vakioputkisto.. aattelin että pistäis siihen kaks "suoraa" pönttöö peräkkäin. ettei tulis kauheen repiviä ääniä ,mutta semmoset hienot kumminki.
en mäkään mitää kauheeta katukilpuria aatellu tehä vaan semmosen käyttöauton että naapureita oikei harmittas 8)

ps.mistä noita konelatodistuksia saa?
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Konelatodistuksen saa tältä forumilta, mm. tästä: http://koti.mbnet.fi/lada1971/konelatodistus.jpg

Jos ihan kaksi pönttöä meinaat putkeen laittaa niin sitten se menee leimastakin helposti läpi. Yhdellä pöntöllä saattaa pienempi kone onnistua kanssa, kunhan pönttö on ihan takana ja heti mutkan jälkeen max. 10cm ptikällä ulostulolla jottei ääni jää kaikumaan ulostuloputkeen ja siten voimistu.

Riippuu kuinka paljon virität että huomataanko, oikeastaan isompi pakoputki saanee inssin hämilleen joten äänien perusteella sitä ei tiedä onko viritetty vaiko ei. Parempi kun et sano virityksestä mitään, paha sitä on kenenkään huomata muuten kuin mittaamalla jos ei autoa tarkemmin tunne. Minä kyllä suosittelisin heti alkuun suurempaa konetta sinne nokalle, jo tälläinen vakio 1700i vetää ihan eri tavalla mitä viritettykään pienempi kone. Ja tätä kun virittää niin rupeaa kyytiäkin löytymään mukavasti.

Hanki kuitenkin sellainen kattiladan pakosarjaputki niin saat auton alle hienosti 2" putken mistä voikin jatkaa perään asti helposti.
Vastaa Viestiin