Kärjetön sytytys

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja kapa »

Miten takavetoisen kärjettömässä pitäisi liittää nuo puolalle menevät johdot? Puolassahan on navat b ja k. Ja johdot jotka siihen tulevat ovat sininen ja ruskea. Kumpi siis oikeasti kuuluu kumpaan? Kiinnostaisi myös tietää kumpi noista puolan navoista on + ja kumpi -. Noista auton johtosarjasta tulevista johdoistahan sininen tulee puolan + ja ruskea - napaan. Olen kyllä kokeillut kummankin vaihtoehdon ja molemmin päin toimii, mutta miten pitäisi virallisesti olla? Ja sitten vielä sellainen juttu, että auton originaali kiekkamittari ei enää pelitä kärjettömällä? Mikä tähän on syynä?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

johdot

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

K liittimeen tulee ruskea ja B liittimeen sininen mustilla raidoilla, näin ainakin 21065:n kaaviossa... B on näköjään + ja K liittimeen tulee kierroslukumittarille menevä johdin (tavallisessa eli kärjellisessä ainakin ruskea menee suoraan kiekkamittarille)...
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Jep, tuo auton johtosarjasta tuleva ruskea menee kierroslukumittarille ja sinimusta tulee virtalukolta. Ja kierroslukumittarin piuha tulee puolalle K-napaan ja sinimusta B-napaan. Ja samallalailla sitten ne sytytyksen johtosarjasta tulevat sininen ja ruskea. Eli näin tuon nyt kytkin, ja muuten tosiaan toimii, mutta kierroslukumittari ei toimi ihan niin kuin pitäisi, tyhjäkäynnillä viisari menee nolliin, jos antaa paikallaan kierroksia viisari nousee mutta heiluu eestaas aika rauhattomasti. Veto päällä ajaessa tuntuu näyttävän suht oikeita kierroksia. Onko nyt sellainen tilanne, ettei kärjelliseen suunniteltu mittari toimikaan kärjettömän kanssa :?:
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sama pitäis mittarin olla sekä kärjellisessä että kärjettömässä, joten vika lienee jossain muualla..... kärjettömissä malleissa on kaikissa tehdas versioissa Solex kaasutin ja siinä kierroslukuja tunnistava ohjain boxi sytytys boxin rinnalla, kierrosluku johto niissä kiertää myös sen kautta. enpä tiedä onko sillä sitten merkitystä mittarin toimintaan....
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Nivaan vaihdoin kärjettömän, niin kiekkamittari toimii ihan ok. Vika on siis jossakin muualla.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla tekee kiekka mittari samaa, jos tippuu kierrokset alle 500rpm niin se näyttää nollaa ja joutokäynnillä toimii, mutta kun antaa vähän kierroksia niin sitten se pomppii miten sattuu mutta rauhoittuu taas yli 2000rpm kierroksilla. En ole tutkinut mistä johtuu mutta epäilen itse mittaria.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Aiheuttaako se että kytkee ne puolalle tulevat johdot väärinpäin mitään vaurioita? Kun ensin tosiaan kytkin ne väärinpäin, kun otin mallia kärjellisen puolasta jossa oli + ja - merkinnät eikä kirjaimia. Eli laitoin johdot kärjettömän puolaan samoille puolille kuin kärjellisen puolassa olivat. Noin väärin päinkin kyllä kone kävi samanlailla kuin oikeinpäinkin, ja kiekkamittarikin hyppi samanlailla.

Sytytystä en ole vielä tarkasti säätänyt kun tietysti oli ajoituspistoolin lamppu sökö :( Mutta eron kärjelliseen huomaa jo nyt selvästi suurilla kierroksilla, konetta voi vedättää vaikka kuinka ja kiertää hyvin, ei ala korkeilla kierroksilla sytkä temppuilla.

Vielä tuosta kiekkamittarin toiminnasta, tuntuisi toimivan yli 2000rpm normaalisti, mutta sen alle alkaa pomppia ja tipahtaa nollaan. Ja tosiaan kärjellisellä toimi ihan normaalisti.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa maadoituksien kunto, kai hioit maalit pois siitä mihkä pistit sen poksin maa piuhan? myös mittaristo maadoitus kannattaa tarkistaa. Jos nuo ei auta niin voit kokeilla pistää vastuksen puolalta mittarille menevän johdon väliin, vaikuttaisi että tuo mittari on liian herkästi reakoiva tuolle kärjettömälle jossa myös ensiö puolen jännitteet käyvät korkeammalla etenkin joutokäynnillä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

kärjetön sytytys

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Jes, nyt pelaa minullakin järjetön! Igor oli ilmeisesti ollut liian selvin päin ja unehtanut laittaa puolalle menevän johdon kiinni liittimeen asti. Vielä kerran toistetaan napojen järjestys:

Sininen johto: virtalukolta tuleva +12V
Ruskea johto: Puolan maadoitettavaan napaan, kiekkamittarin johdon kanssa

Boxin nastajärjestys on seuraava:

(1) puolan maadoittava nasta
(2) boxin maa
(3) maa (hall)
(4) käyttöjännite
(5) hall-anturin jännite
(6) hall-anturin pulssi
(7) tyhjä

Mitä se boxi on syönyt?
Laitteisto testissä 2,8MB

Tyhjäkäynti on vielä aivan onnetonta. Kierroksia pitää olla reilusti tai kone sammuu. Huomenissa pitää testata olisiko kyse alijännitteestä. Koneen käynti menee pakoäänien perusteella katkonaiseksi tai muuten sekaisin.

edit: Pätkiminen ei ole alijännitteestä johtuvaa. Boxi saa rapiat 14,4 V ihan sammumiseen asti. Muilla vastaavaa ongelmaa?
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Kuulostaa ihan yhtä hämärältä hommalta, mitä tuo minun sähkövikani. Luepa tuo threadi "no jopas on vika".
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Kieroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Teppo: Otappa kierroslukumittarin johto irti. Voi pienillä kierroksilla sekoittaa käynnin?
Avatar
Teppo
Viestit: 108
Liittynyt: 1.10.2003 11:08
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kieroslukumittari

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Jankos kirjoitti:Teppo: Otappa kierroslukumittarin johto irti. Voi pienillä kierroksilla sekoittaa käynnin?
Ei vaikutusta käyntiin. Vika on ja pysyy. Johtojakin yritin siirrellä kauemmas kaikista mutta sekään ei tuntunut vaikuttavan. Käytin jopa keskipakosäätimen kiinteänä ilman tuloksia. Seuraavaksi pitänee taas katsoa skoopilla anturin antamaa pulssia (vaikka suhteessa puolan ohjaukseen) ja strobolla katsoa vaeltaako ennakko tyhjäkäynnillä.
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
Vastaa Viestiin