Kärjetön sytytys
Kärjetön sytytys
Miten takavetoisen kärjettömässä pitäisi liittää nuo puolalle menevät johdot? Puolassahan on navat b ja k. Ja johdot jotka siihen tulevat ovat sininen ja ruskea. Kumpi siis oikeasti kuuluu kumpaan? Kiinnostaisi myös tietää kumpi noista puolan navoista on + ja kumpi -. Noista auton johtosarjasta tulevista johdoistahan sininen tulee puolan + ja ruskea - napaan. Olen kyllä kokeillut kummankin vaihtoehdon ja molemmin päin toimii, mutta miten pitäisi virallisesti olla? Ja sitten vielä sellainen juttu, että auton originaali kiekkamittari ei enää pelitä kärjettömällä? Mikä tähän on syynä?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
johdot
K liittimeen tulee ruskea ja B liittimeen sininen mustilla raidoilla, näin ainakin 21065:n kaaviossa... B on näköjään + ja K liittimeen tulee kierroslukumittarille menevä johdin (tavallisessa eli kärjellisessä ainakin ruskea menee suoraan kiekkamittarille)...
Jep, tuo auton johtosarjasta tuleva ruskea menee kierroslukumittarille ja sinimusta tulee virtalukolta. Ja kierroslukumittarin piuha tulee puolalle K-napaan ja sinimusta B-napaan. Ja samallalailla sitten ne sytytyksen johtosarjasta tulevat sininen ja ruskea. Eli näin tuon nyt kytkin, ja muuten tosiaan toimii, mutta kierroslukumittari ei toimi ihan niin kuin pitäisi, tyhjäkäynnillä viisari menee nolliin, jos antaa paikallaan kierroksia viisari nousee mutta heiluu eestaas aika rauhattomasti. Veto päällä ajaessa tuntuu näyttävän suht oikeita kierroksia. Onko nyt sellainen tilanne, ettei kärjelliseen suunniteltu mittari toimikaan kärjettömän kanssa 

- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
hmm
sama pitäis mittarin olla sekä kärjellisessä että kärjettömässä, joten vika lienee jossain muualla..... kärjettömissä malleissa on kaikissa tehdas versioissa Solex kaasutin ja siinä kierroslukuja tunnistava ohjain boxi sytytys boxin rinnalla, kierrosluku johto niissä kiertää myös sen kautta. enpä tiedä onko sillä sitten merkitystä mittarin toimintaan....
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Mulla tekee kiekka mittari samaa, jos tippuu kierrokset alle 500rpm niin se näyttää nollaa ja joutokäynnillä toimii, mutta kun antaa vähän kierroksia niin sitten se pomppii miten sattuu mutta rauhoittuu taas yli 2000rpm kierroksilla. En ole tutkinut mistä johtuu mutta epäilen itse mittaria.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
Aiheuttaako se että kytkee ne puolalle tulevat johdot väärinpäin mitään vaurioita? Kun ensin tosiaan kytkin ne väärinpäin, kun otin mallia kärjellisen puolasta jossa oli + ja - merkinnät eikä kirjaimia. Eli laitoin johdot kärjettömän puolaan samoille puolille kuin kärjellisen puolassa olivat. Noin väärin päinkin kyllä kone kävi samanlailla kuin oikeinpäinkin, ja kiekkamittarikin hyppi samanlailla.
Sytytystä en ole vielä tarkasti säätänyt kun tietysti oli ajoituspistoolin lamppu sökö
Mutta eron kärjelliseen huomaa jo nyt selvästi suurilla kierroksilla, konetta voi vedättää vaikka kuinka ja kiertää hyvin, ei ala korkeilla kierroksilla sytkä temppuilla.
Vielä tuosta kiekkamittarin toiminnasta, tuntuisi toimivan yli 2000rpm normaalisti, mutta sen alle alkaa pomppia ja tipahtaa nollaan. Ja tosiaan kärjellisellä toimi ihan normaalisti.
Sytytystä en ole vielä tarkasti säätänyt kun tietysti oli ajoituspistoolin lamppu sökö

Vielä tuosta kiekkamittarin toiminnasta, tuntuisi toimivan yli 2000rpm normaalisti, mutta sen alle alkaa pomppia ja tipahtaa nollaan. Ja tosiaan kärjellisellä toimi ihan normaalisti.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa maadoituksien kunto, kai hioit maalit pois siitä mihkä pistit sen poksin maa piuhan? myös mittaristo maadoitus kannattaa tarkistaa. Jos nuo ei auta niin voit kokeilla pistää vastuksen puolalta mittarille menevän johdon väliin, vaikuttaisi että tuo mittari on liian herkästi reakoiva tuolle kärjettömälle jossa myös ensiö puolen jännitteet käyvät korkeammalla etenkin joutokäynnillä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
voimaa
kärjetön sytytys
Jes, nyt pelaa minullakin järjetön! Igor oli ilmeisesti ollut liian selvin päin ja unehtanut laittaa puolalle menevän johdon kiinni liittimeen asti. Vielä kerran toistetaan napojen järjestys:
Sininen johto: virtalukolta tuleva +12V
Ruskea johto: Puolan maadoitettavaan napaan, kiekkamittarin johdon kanssa
Boxin nastajärjestys on seuraava:
(1) puolan maadoittava nasta
(2) boxin maa
(3) maa (hall)
(4) käyttöjännite
(5) hall-anturin jännite
(6) hall-anturin pulssi
(7) tyhjä
Mitä se boxi on syönyt?
Laitteisto testissä 2,8MB
Tyhjäkäynti on vielä aivan onnetonta. Kierroksia pitää olla reilusti tai kone sammuu. Huomenissa pitää testata olisiko kyse alijännitteestä. Koneen käynti menee pakoäänien perusteella katkonaiseksi tai muuten sekaisin.
edit: Pätkiminen ei ole alijännitteestä johtuvaa. Boxi saa rapiat 14,4 V ihan sammumiseen asti. Muilla vastaavaa ongelmaa?
Sininen johto: virtalukolta tuleva +12V
Ruskea johto: Puolan maadoitettavaan napaan, kiekkamittarin johdon kanssa
Boxin nastajärjestys on seuraava:
(1) puolan maadoittava nasta
(2) boxin maa
(3) maa (hall)
(4) käyttöjännite
(5) hall-anturin jännite
(6) hall-anturin pulssi
(7) tyhjä
Mitä se boxi on syönyt?
Laitteisto testissä 2,8MB
Tyhjäkäynti on vielä aivan onnetonta. Kierroksia pitää olla reilusti tai kone sammuu. Huomenissa pitää testata olisiko kyse alijännitteestä. Koneen käynti menee pakoäänien perusteella katkonaiseksi tai muuten sekaisin.
edit: Pätkiminen ei ole alijännitteestä johtuvaa. Boxi saa rapiat 14,4 V ihan sammumiseen asti. Muilla vastaavaa ongelmaa?
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Kieroslukumittari
Teppo: Otappa kierroslukumittarin johto irti. Voi pienillä kierroksilla sekoittaa käynnin?
Re: Kieroslukumittari
Ei vaikutusta käyntiin. Vika on ja pysyy. Johtojakin yritin siirrellä kauemmas kaikista mutta sekään ei tuntunut vaikuttavan. Käytin jopa keskipakosäätimen kiinteänä ilman tuloksia. Seuraavaksi pitänee taas katsoa skoopilla anturin antamaa pulssia (vaikka suhteessa puolan ohjaukseen) ja strobolla katsoa vaeltaako ennakko tyhjäkäynnillä.Jankos kirjoitti:Teppo: Otappa kierroslukumittarin johto irti. Voi pienillä kierroksilla sekoittaa käynnin?
Vaz 21051 | Pontiac Fiero GT | spad @ ircnet