Projektipäiväkirja: BA3 2101 powered by Samara 1.5i

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
ladaani

Projektipäiväkirja: BA3 2101 powered by Samara 1.5i

Viesti Kirjoittaja ladaani »

No niin, nyt se on potkastu käyntiin."Pitkäaikainen" haave ruisku nappiksesta.Tänne koitan saada aina tekstiä ja kuvia kun jotakin projektissa tapahtuu (tai menee pieleen :lol: ).

Elikkäs, homma on ollut mielessä jo pitemmän aikaa mutta toiminnan miehenä se on vasta nyt noussut pöydälle.Pöydälle nosto aloitettiin pari viikkoa sitten käymällä katsastuskonttorilla hämmentämässä virkamiestä.Kysymykseni sinänsä oli yksinkertainen eli mitä joutuu tekemään että 2101:een saa laittaa sammyn 1.5 ruiskumyllyn.Alussa tehtiin selväksi että kone jää vakioksi iskutilavuudeltaan ja että oma autoni on jo katsastettu 1.6:ksi.
No, katsastusviranomaisen ensimmäinen kommentti oli seuraava: "Eihän tuosta saa etuvetoista millään, ei ainakaan laillisesti."Noin puolituntia selitettyäni ja kuvia katseltuamme sain miehen viimein tajuamaan että kone aiotaan laittaa takavedon laatikkoon.Vihdoinkin siis yhteinen sävel alkoi löytyä.Seuraava kysymys/toteamus oli seuraavanlainen:"Kuinkas aiot saada kattikoneen leimasta läpi ilman kattia?".Sekin seikka alkoi saada mieleisiäni piirteitä kun lakikirjaa alettiin selata tarkemmin.Autoni on vm.-89 joten se ei ole vähäpäästöinen ja näin ollen päästörajat ovat edelleen samat kuin ennenkin.
Tehdessäni lähtöä konttorista, mies pysäytti minut vielä ovella todeten että tarkoitus ei ole tyrmätä auto rakentelua vaan varmistua rakentelun laillisuudesta.Totesin miehelle että ei minua näin vähällä nujerreta. :D
Autoon on tarkoitus tehdä päivityksiä myös koneen lisäksi mm. jarruihin sekä alustaan.Etujarrut pysyvät vakioina mutta taakse tulee samaran etulevyt ja -satulat paineensäätimellä.Auton alusta on tällä hetkellä madallettu rälläkällä :oops: ja iskarit ovat joka nurkassa Sachs-kaasut.Alusta on muuten hyvä mutta jos vastaan tulee kohtuu hintaiset Bilsteinin iskarit niin sellaiset vielä autoon tulee.
Tässä nyt lyhykäisyydessään lähtökohdat projektille.Auto leimataan vielä helmikuun lopulla 1.6 ketjumyllyllä mutta sitten se alkaa!!! :D :D :D
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Miten aiot toteuttaa käsijarrun samaran etujarruhiluilla? Vai onko jo ratkaisu keksitty.
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Hydraulista käkkäriä oon aatellu mutta katastusherrahan sen kuitenkin tyrmää.Mutta semmosta nyt ainakin alustavasti.
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Heti tuli päivityksiä.Eli unohtui tosta alku läpinästä mainita Megasquirt mikä myös tulee jossain vaiheessa hankinta listalle.
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Elikkäs se hydr.käsijarru nyt poistuu ohjelmasta koska autossa täytyy olla kuulemma ainakin yksi mekaaninen jarru.Volvon navoilla tietysti onnistuisi mutta kaippa se noilla omillakin menee.
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Miksi päivitää takajarruja, koska etujarrut kuitenkin hoitavat auton pysäyttämisestä 70-90%? Jätä ladan rummut taakse, mutta laita eteen isompaa ja jäähdytettyä levyä. 110 tai croma lie helpoimmat.

Nuo volvon käsijarrusysteemit ovat melkoisen surkeita, jos kosket vauhdissa käsijarruun niin kengät pyörähtää ympäri :roll:
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Minkäs megasquirtin meinaat laittaa? Lähinnä piirilevyversiota ja muita tarvikkeita ajattelin, itselläkin on sellaisen hankinta edessä kohtapuoliin.

Mitenkäs tuo samaran kone muuten sopii takavetoon, mitä kaikkea piti tehdä jotta sen saa sinne? Hieno projekti sinulla, minulla vähän samanmoinen mutta 1700i konetta sovitellaan nappikseen ja piristetään samalla. Kuinkas alustan ajattelin tehdä, tuleeko parempia puslia, tuplavakaajaa tai muuta?
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Megasquirtista en vielä ole versioo päättänyt mutta en taida tarvita kun prosessorin, piirilevyn ja laatikon koko paketille.Itselläni on tarvittavien komponenttien lista ja Bebek on aika halpa paikka.Ja kyllä noi etujarrut vois tosiaan vaihtaa ne 110:n jäähdytetyt.Alusta on muuten vakio paitsi rälläkkäjouset ja kaasut joka nurkassa.Jos löytyy sopivan hintaset Bilsteinit niin ne ostetaan ja se tuplavakaaja eteen on jo suunnitteluasteella.Samaran kone sopii suoraan muuten mutta yksi pultti menee ohi kytkin kopasta.Kytkinkoppaan hitsataan tigillä yksi lisäkorva ja ongelma poistuu.Toimii kyllä ilman sitä lisäkorvaakin.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Säästääköhän erillisten komponenttien tilaamisella kovinkin paljon, partco taisi myydä megasquirt pakettia v2.2 valmiiksi ohjelmoidulla prosessorilla johonkin 140e luokkaan. Näyttää ulkomaillakin maksavan nuo paketit jonkin verran, tosin halpahan se on silti muihin systeemeihin verrattuna.

Onko samaran koneen asento sopiva laatikkoon nähden, ettei joudu tekemään ns. vinokonemuutosta (Fiat TC puolelta..)? Kannatinkumit pitää varmaan soveltaa. Laitappa koneesta vähän kuvaa ja jos on nokalta kuva niin aina parempi.

110 jäähdytetyt levyt olisi varmaan hyvät, olikos ne isommatkin kuin takapotkun?
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Kuvia varmaan joutuu vähän oottaan kun ei oo itellä tota kameraa.Kone menee hiukan vinoon takapotkun nokalla mutta ei häiritsevän paljon.Kannattimet joutuu mulkkaan mutta ei oo kauhean paha homma.Noista levyistä en kyllä osaa sanoa onko isommat.Mutta kuvia alkaa tulla kun alkup. kone nostetaan pois nokalta.
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Stefa kirjoitti:Nuo volvon käsijarrusysteemit ovat melkoisen surkeita, jos kosket vauhdissa käsijarruun niin kengät pyörähtää ympäri :roll:
Paskapuhetta!! Olen nyppinyt "käpyä" sen asian takia vauhdissa joten toi väite ei pidä paikkansa....
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

apriliaman kirjoitti:Paskapuhetta!! Olen nyppinyt "käpyä" sen asian takia vauhdissa joten toi väite ei pidä paikkansa....
Tiedän vain erään amazonin jossa on 740:n perä noilla levyn sisäisillä rummuilla ja omistaja on valittanut tuota ongelmaa. Taidetaan myös ohjekirjassa kieltää käsijarruun koskeminen vauhdissa :roll:

Ehkä totuus on jossain tuolla välillä...
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

destor kirjoitti:
110 jäähdytetyt levyt olisi varmaan hyvät, olikos ne isommatkin kuin takapotkun?
ne levyt on ainakin isommat kuin Samaran levyt- vaatii 14" vanteen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ladaani

Viesti Kirjoittaja ladaani »

Käykös ne 110:n levyt takavedon etusatulaan vai tarviiko hommata satulat?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eivät käy takapotkun satulaan, koska nuo isot levyt ovat jäähdytetyt ja siten paljon paksummat.

Hyvä sivu josta noita jarruja voi kurkistella on http://www.webparts.co.uk/National/Appg ... _frame.htm

Tuolta Lada -> Samara -> 14in wheels löytyy nuo 110:n 260mm levyt.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin