Lambada anturi

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Lambada anturi

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Ruisku-Samaran lambda-anturi pitäis vaihtaa Deltan ohjeen mukaan 90tkm välein ja venäläisten mukaan 75tkm välein. mun autolla on jo 93tkm ajettu ja nähtävästi ei vaihdettu. Miten käy jos lambda hajoo, leviikö koko auto tienvarteen?

ok, ei tietysti olis kova homma sitä vaihtaa, mut on nyt jäänyt kuitenkin, motonetista ei kai edes saa noita antureita? vaikka taitaa olla anturi aika v-mäisessä paikassa ja tarvinnee kovaa voimaa irrottaminen?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

JUSSI!!. ETKÖ OLE HUOLTANUT LADAASI KUTEN OHJEKIRJASSA MÄÄRÄTÄÄN!!! :shock: :shock: :lol: :lol: :lol: .

Tuskimpa se edes 130 tkm kohdalla hajoo, en edes tiennyt että se on vaihdettava joskus. Ja toimii noi asteekitkin vaikka niilä on 150tkm lasissa ja tuskin Lamdaa on vaihdettu.

Mitä lamdan hajoamiseen tulee... ASTEEKKI sen kun porskuttaa (vähän ontuen mutta ruiskut??. Kuka tietää??.
Lada rules
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kattinsa sillä saa kätevästi hajalle jos ei korjaa anturivikaa ajoissa. Eiköhän ruiskukin osaa toimia ilman lambdaa, sillä onhan siinä jokin varaohjelma mikäli datankeruu jostain syystä epäonnistuu. Ruisku taitaa olla kaiken lisäksi vielä oppivaa mallia, eli akunkengän irroituksen jälkeen se kerää taas uudestaan muistiinsa tiedot moottorin käytöksestä eri tilanteissa ja siten lambda-anturi ei ole liikkumiselle mikään edellytys. Tehot ja päästöt tietysti menevät pieleen, mutta matka jatkunee.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuo lambda anturin hajoaminen ei matkan tekoa estä. Yleensä noissa on ohjelmoituna varaohjelma joka aktivoituu vikatilanteessa. Kattia en usko tuon pilaavan. Eiköhän liene tuo varaohjelma säädetty kuitenkin silleen ettei se liian rikkaalla käy.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Semmonen tuli tuossa mieleen, että voikohan se Lambda-anturi alkaa antamaan virheellistä tietoa vanhetessaan? Tällöinhän ruiskussa ei kytkeydy mikään "varaohjelmisto" päälle, vaan se syöttää soppaa väärien tietojen perusteella. Todennäköisesti tuokin vika(jos yleensä mahdollinen) ilmoittaa itsestään lisääntyneenä polttoaineen kulutuksena tms.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Vanhetessaan lambda ainakin hidastuu, ja jos pääsee karstoittumaan niin hitauden lisäksi saattaa tiedotkin muuttua.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No niin ystävät, tuttavat ja kylän miehet...

Ruiskulata jatkaa matkaansa, vaikka lambada anturi olis pimeenä. Lambdavika antaa jonkun kolmesta vikakoodista (rikas seos, laiha seos tai ei signaali lambdalta). Lambda voi hajota joko siten että signaalia ei tule ollenkaan tai sitten siten että se jumittaa johonkin tiettyyn kohtaa siten, että seos jää vakioarvoonsa. Jos jää kovikin rikkaalle, niin menee katti romuksi. Eli jos epäilee vikaa kannattaa kattoa mikä koodi tulee.

Luulen että toiminta on samantapainen myös muissa malleissa kuin 1700i:ssä.

Tarkempaakin infoa löytyy, jahka jaksan kaivaa deltan paperit esiin. 8)
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo kyllä Samaran ihan käyttiksessä lukee, että jos CE valo syttyy ilmaissen siis jotain vikaa, menee varaohjelma silloin käyttöön ja autolla voi vielä ajaa, mutta suositellaan pikaista korjaamista, eli ei ole tarkoitus ajella CE valon palaessa.

miksiköhän toi Lambda sitten on määritelty säännöllisesti vaihdettavaksi, kas kun muita ruiskun antureita ei tarvii vaihdella? esim. lämpötila-anturin hajoaminen tekee käynnistymisen aikalailla vaikeaksi, kyl sen hajoaminen pitäisi kans ennakoida.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Siksi, että lämpötila-anturi ei voi hajota tuollaan, että antaa vain yhtä tietoa. Lisäksi sen hajoaminen huonontaa käyntiä, eli oireita ei voi olla huomaamatta. Mutta Lambda anturi voi siis rikkoontua siten, että sen antama tieto on virheellistä(yhtä lukemaa jatkuvasti) ja ei edes sytytä CE-valoa(tietoa tulee ja se on sallitun rajoissa). Lisäksi jos se ei vaikuta edes käyntiin ja voi aiheuttaa kalliin osan(katalysaattori) hajoamisen, niin valmistaja on halunnut lisätä sen määräajoin vaihdettavaksi.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Rikas seos ei kattia riko. Katti hajoaa ainoastaan mekaanisesta iskusta tai liiasta lämmöstä. Lämpeneminen voi johtua siitä että sinne menee palamatonta seosta, siis pensaa ja ilmaa sekaisin pelkkä pensa kun ei pala eikä myöskään pelkkä ilma. Eli ainoastaan sytkä vika rikkoo katin, väärä seos vain nokeaa sen tukkoon mutta siitä selviää kunnon lämmityksellä.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin