Helpottaako käsijarrunkäyttö liikkeellelähtöä liukkaalla?
Helpottaako käsijarrunkäyttö liikkeellelähtöä liukkaalla?
Miten on?Olen kuullut tämän jutun jossain.Ideana on se että käsijarrua sopivasti käytettynä tasauspyörästö ei siirrä tehoja niin herkästi helpommasti pyörivään pyörään ja näin pääsee liikkeelle.
-
Ilmeisesti Volvossa oleva track-systeemi perustuu juuri tähän tosin hieman pitemmälle vietynä versiona. Siinä anturit haistelee vetävien pyörien pyörintänöpeuksia ja varsinkin niiden välisiä eroja. Kun ero kasvaa riittävän suureksi järjestelmä alkaa ihan oikeasti jarruttamaan nopeammin pyörivää pyörää jolloin voima luonnollisesti siirtyy hitaammin pyörivän puolelle. Tämän systeemin jatkuva käyttö syö aika tavalla jarrupaloja mutta hetkellisesti esim. liikkeelle lähtiessä ja ohitustilanteissa verraton. Tälläisenä köyhemmän miehen versiona eli käkkäriä vähän päälle liikkeelle lähdössä edellyttää luonnollisesti niin vedon kuin käsijarrun ottavuuden samalle akselille. Tosin olen nähnyt sellaisiakin yrityksiä missä takapyörät tulevat sujona perässä etupyörien vetäessä hullun lailla... Liekkö kokeillut tätä ajatusta 

Miksiköhän noi volen insinöörit ota käyttöön ihan oikeeta luistonestoa, vaan kehittelee jotain ihme jarru virityksiä.. :)
Kyllähän se käsijarru auttaa, jos on kovin "nopea" kytkin. En kyllä itse oo koskaan tarvinnut ko. kikkaa. Tosin kun kerran takarenkaat alkaa olla jo aika heikot, niin ehkä joskus totakin joutuu koittaan. Kun vaan muistais sillon tosipaikassa...
Kyllähän se käsijarru auttaa, jos on kovin "nopea" kytkin. En kyllä itse oo koskaan tarvinnut ko. kikkaa. Tosin kun kerran takarenkaat alkaa olla jo aika heikot, niin ehkä joskus totakin joutuu koittaan. Kun vaan muistais sillon tosipaikassa...
Nopeammin pyörimään pyrkivälle pyörälle ohjatun tehon rajoittaminen. Eli ei muuteta ylimääräistä tehoa kitkan avulla lämmöksi, vaan ei alunperinkään ohjata sitä sille pyörälle. Tämä olisi tehokkaampaa, parempaako, en tiedä sitten. Onneksi en oli Volvon insinööri.
Sitä miten tämä toteutettaisiin käytännössä en nyt osaa selittää, enkä jaksa googlettaa vastaustakaan. Ainakaan tänään, kun alan siirtymään viihteen puolelle tältä vakavahenkiseltä keskusteluareenalta.
Sitä miten tämä toteutettaisiin käytännössä en nyt osaa selittää, enkä jaksa googlettaa vastaustakaan. Ainakaan tänään, kun alan siirtymään viihteen puolelle tältä vakavahenkiseltä keskusteluareenalta.
voiman siirto
Minä en ainakaan vielä ole keksinyt mikä on se muu keino rajoittaa sutivaa pyörää kuin jarrun käyttäminen sen hidastamiseen.
Kitkalukot yms. lukot ovat aataminaikaista tekniikkaa ja käytännössä toimivat paljon kokonaisuudessaan huonommin kuin tuo jarrusysteemi.
Kitkalukot yms. lukot ovat aataminaikaista tekniikkaa ja käytännössä toimivat paljon kokonaisuudessaan huonommin kuin tuo jarrusysteemi.
Itse ainakin olen käsijarrua käyttänyt liikkeelle lähdettäessä jos on ollut paikka että Lada on jäänyt paikalleen sutimaan. Yleensä aina auttanutkin eli liikkeelle on päästy.
Kyllä se kuitenkin niin on, että jarrun käyttö luistonestossa on nykytekniikkaa, nuo kaikenlaiset tasauspyörästönlukot ovat, kuten Jankos totesi, aataminaikaisia. Ja onhan sen oltava hyvä ratkaisu, kun Volvokin sitä käyttää
Kyllä se kuitenkin niin on, että jarrun käyttö luistonestossa on nykytekniikkaa, nuo kaikenlaiset tasauspyörästönlukot ovat, kuten Jankos totesi, aataminaikaisia. Ja onhan sen oltava hyvä ratkaisu, kun Volvokin sitä käyttää

- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
- Lada-Jussi
hmm
eikös jossain kalliimmissa edustusautoissa ole jo sellaisia elektronisia ohjain järjestelmiä jotka määrittelee vedon määrää eri pyörille pidon mukaan? Ainakin olen sellaisi kaavio kuvia nähnyt jossain. systeemi ohjasi jotenkin noita vetopyörästöjä yms... mitenkähän tollaset autot mahtaa toimia 10 vuoden ikäisinä?

Kyllähän sitä on noita ajonvakautus ja luistonesto järjestelmiä mitkä haistelee renkaiden pyörimisnopeuksia iduktio anturin avulla... Samalla tavoin kuin abs järjestelmissäkin... Luistonestossa kun joku pyörä alkaa pyörimään nopeammin niin jarrutetaan sutivaa pyörää ja jos ei tuokaan riitä niin sitten käännetään jo elektronisesti kaasuläppää pienentäen näin vetoa...
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05