vaidelaatikon irroitus
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
vaidelaatikon irroitus
eli onnistuuko tavalliselta ihmiseltä laatikon pudotus, ilman että
irroittaa konetta ja nostaa pakettina ylös(esim.taljalla)?
autona vm-79 nappis.
eli tarvitseeko erikois työkaluja?
anteeksi tietämättömyyteni, mutta ajattelin kysyä kun olisi kyseinen
operaatio ehkä jo tänään edessä.
irroittaa konetta ja nostaa pakettina ylös(esim.taljalla)?
autona vm-79 nappis.
eli tarvitseeko erikois työkaluja?
anteeksi tietämättömyyteni, mutta ajattelin kysyä kun olisi kyseinen
operaatio ehkä jo tänään edessä.
21013 2300tic
Moottorin takaa laatikon yläreunasta 2 kpl 19mm avaimella avattavaa pulttia irti (lähtee joko yläkautta 19mm kiintolenkki avaimella tai sitten alakautta 19mm hylsyllä+nivel+jatko+jatko+vääntiöllä. Alapuolelta 2 kpl 19mm avaimella avattavia pultteja. Sitten startti irti (3 kpl 13mm avaimella avattavia pultteja), startin voi työntää 2cm eteenpäin niin ei ole tiellä. Sitten suojapelti irti (jää moottoriin kiinni) eli 4 kpl 10mm avattavia ruuveja. 1 kpl maajohto irti (13mm). Kytkimen työsylinterin irroitus 2 kpl 13mm pultteja.
Pura pakoputki edestä pois. Joskus on otettava pakosarjasta lähtien.
Sitten kardaani irti: Takapäästä 13mm mutterit, Keskituki 13mm (2 kpl) ja etupäästä esim kuminivelestä 3 kpl 19mm pultteja irti.
Ota kardaani irti. Irroita laatikon pultit. Irroita vaihdekeppi (holkki sisällä joka lähtee alaspäin ruvvimeisselillä kampeamalla) ja vedä keppi irti. Laita 1 tai 4 vaihde sisään.
Irroita laatikon perätuki korista (2 kpl 13mm muttereita).
Vedä laatikkoa taaksepäin (joskus tosi tiukassa). Kun laatikko on tullut riittävästi taaksepäin, se tippuu edestä kytkimen booreilta ja sen saa työnnettyä eteenpän ja sen voi laskea pois paikoiltaan.
AI NIIN. Ota myös mittarin vaijeri irti.
Aikaa saa mennä noin max 2 tuntia (itse teen ton tunnissa).
Pura pakoputki edestä pois. Joskus on otettava pakosarjasta lähtien.
Sitten kardaani irti: Takapäästä 13mm mutterit, Keskituki 13mm (2 kpl) ja etupäästä esim kuminivelestä 3 kpl 19mm pultteja irti.
Ota kardaani irti. Irroita laatikon pultit. Irroita vaihdekeppi (holkki sisällä joka lähtee alaspäin ruvvimeisselillä kampeamalla) ja vedä keppi irti. Laita 1 tai 4 vaihde sisään.
Irroita laatikon perätuki korista (2 kpl 13mm muttereita).
Vedä laatikkoa taaksepäin (joskus tosi tiukassa). Kun laatikko on tullut riittävästi taaksepäin, se tippuu edestä kytkimen booreilta ja sen saa työnnettyä eteenpän ja sen voi laskea pois paikoiltaan.
AI NIIN. Ota myös mittarin vaijeri irti.
Aikaa saa mennä noin max 2 tuntia (itse teen ton tunnissa).
Lada rules
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Vaihteiston irroittaa noin tunnissa melko kevyesti. Oikeastaan mitään erikoistyökaluja ei tarvita, ainoastaan parin hylsysarjan jatkovarret joista kootaan sellainen metrin mittainen kepukka nivelen kanssa joilla saa kätevästi alakautta ne ylimmät ja vaikeimmin irroitettavat pultit auki.
Moottoria ei tarvitse siis nostaa pois. Kardaani ja vaihdekeppi irti, moottorin ja vaihteiston väliset pultit auki, myös startin pultit (startti jää paikoilleen) kytkin sylinteri irroitetaan vaihteistosta ei letkusta jolloin ilmausta ei tarvita, huomaa myös maadoiduskaapeli ja sen roiskesuojan kolme 10mm kannalla olevaa pulttia, nämä jää yleensä kiinni ja sitten ihmetellään miksei laatikko irtoa.
Nopeusmnittarin vaijeri kannattaa jättää paikalleen, luo mukavasti lisämomenttia hommaan kun aski on sylissä ja yrität toisella kädelllä saada sitä vaiheria punottua irti sieltä pyörittäjältä.
Moottoria ei tarvitse siis nostaa pois. Kardaani ja vaihdekeppi irti, moottorin ja vaihteiston väliset pultit auki, myös startin pultit (startti jää paikoilleen) kytkin sylinteri irroitetaan vaihteistosta ei letkusta jolloin ilmausta ei tarvita, huomaa myös maadoiduskaapeli ja sen roiskesuojan kolme 10mm kannalla olevaa pulttia, nämä jää yleensä kiinni ja sitten ihmetellään miksei laatikko irtoa.
Nopeusmnittarin vaijeri kannattaa jättää paikalleen, luo mukavasti lisämomenttia hommaan kun aski on sylissä ja yrität toisella kädelllä saada sitä vaiheria punottua irti sieltä pyörittäjältä.

-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Varmasti on enemmän tilaa, jos on kyljellään.ralli lada kirjoitti:Kiitokset hyvistä neuvoista![]()
täytyy illalla yrittää soveltaa niitä käytännössä
onko helpoin tehdä jos auton kaataa kyljelleen?
Kokemusta on viikonlopulta kun irrotin lootan 2103:ta.
Yksi asia mitä ei ole vielä mainittu. Loota on aika painava. Älä tiputa sitä päällesi, jos makoilet alla.
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
Kilpurissa laatikon vaihtoon menee oikealla miehityksellä ja erikoistyökaluilla n.17min. siis laatikko pois ja uusi tilalle.
Koneella on video missä unkarin pojat vaihtavat 10min laatikon ladaan+säätävät vielä kytkimenkin kuntoon.
Koneella on video missä unkarin pojat vaihtavat 10min laatikon ladaan+säätävät vielä kytkimenkin kuntoon.
http://www.numppamotorsport.com
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
Rallailua ladalla ja vähän muutakin: http://www.youtube.com/profile_videos?user=numppa72&p=r
-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
http://www.kanditv.hu/dszaguld/daao/petho.wmv
Tuossa vielä tuo unkarin poikien tyylinäyte laatikon vaihdosta...komeeta katteltavaa
Tuossa vielä tuo unkarin poikien tyylinäyte laatikon vaihdosta...komeeta katteltavaa

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™