Kombi ja laturin oire...
Kombi ja laturin oire...
Mielenkiintonen ilmiö Kombin laturissa. Pitäs vaan keksiä mikä mättää.
Aamupakkasessa kun tirauttaa kylmän myllyn tulille, jää latausvalo kiilumaan ja volttimittari näyttää että kulutus ja tuotto olisi tasoissa. Kierroksien nostaminen ei auta ilmiöön millään tavalla. Sitten yllättäen noin viiden minuutin käymisen jälkeen laturi lähtee mukaan ja volttimittari kieppuu hyvissä latauslukemissa.
Lämpimässä koneessa ei moista oiretta ilmene, oliskohan jossain liitoksissa mätää...
Aamupakkasessa kun tirauttaa kylmän myllyn tulille, jää latausvalo kiilumaan ja volttimittari näyttää että kulutus ja tuotto olisi tasoissa. Kierroksien nostaminen ei auta ilmiöön millään tavalla. Sitten yllättäen noin viiden minuutin käymisen jälkeen laturi lähtee mukaan ja volttimittari kieppuu hyvissä latauslukemissa.
Lämpimässä koneessa ei moista oiretta ilmene, oliskohan jossain liitoksissa mätää...
Täytyy toi probleemi kyllä selvittää ennenkuin käy niin ettei lataa ollenkaan.
Missäs kaikkialla vika vois olla... hmm.
- Hihna
Hihna voi toki luistaa, mutta tuntuu epätodennäköseltä vaihtoehdolta. Tarkistan tämän kuitenkin vielä.
- Hiilet
Laturin hiilet voi olla yks mahdollinen aiheuttaja. Tosin mikäli ongelma olisi hiilissä, luulisi latausvoiman kasvavan kierroksilla. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä moottorin kierrosluku ei vaikuta latausjännitteeseen oireen vallitessa.
- Latausrele
Latausrele voisi (näin äkkiä ajateltuna) hyvinkin aiheuttaa probleemia mikäli tahmaa kylmänä tai on saanut sisäänsä kosteutta.
- Laturin johtoliitokset
Liitoksissa voi hyvinkin olla hapettumia, lienee pienehkö CRC-käsittely paikallaan. Varmuuden vuoksi.
- Väsynyt akku
Paremman akun vois melkein vaihtaa axtecista, siinä kun on nyt vähän tutkittavaa (ja mahdollisesti korjattavaa) konehuoneen puolella.
Missäs kaikkialla vika vois olla... hmm.
- Hihna
Hihna voi toki luistaa, mutta tuntuu epätodennäköseltä vaihtoehdolta. Tarkistan tämän kuitenkin vielä.
- Hiilet
Laturin hiilet voi olla yks mahdollinen aiheuttaja. Tosin mikäli ongelma olisi hiilissä, luulisi latausvoiman kasvavan kierroksilla. Näin ei kuitenkaan tapahdu, sillä moottorin kierrosluku ei vaikuta latausjännitteeseen oireen vallitessa.
- Latausrele
Latausrele voisi (näin äkkiä ajateltuna) hyvinkin aiheuttaa probleemia mikäli tahmaa kylmänä tai on saanut sisäänsä kosteutta.
- Laturin johtoliitokset
Liitoksissa voi hyvinkin olla hapettumia, lienee pienehkö CRC-käsittely paikallaan. Varmuuden vuoksi.
- Väsynyt akku
Paremman akun vois melkein vaihtaa axtecista, siinä kun on nyt vähän tutkittavaa (ja mahdollisesti korjattavaa) konehuoneen puolella.
Mites kävi löytyikö vikaa??.
Meinaan mun combissa oli muutama aamu samanlaista oiretta. Muutama päivä sitten alkoi seuraava: Latauksen merkkivalo ei pala mutta ensin lataa vain niukasti, sitten oikein reilusti. Lopulta säätyi minne pitikin.
Tänä aamuna se sitten ei alkanutkaan enään lataamaan reilusti ja ei säädy minnekkään. Jos kaikki kulutus on päällä niin voltit tippuu ja latauksen merkkivalo ei pala. Jos kulutus minimiin niin lataus yhä heikko.
Tänään on niin kiire ettei jouda tutkimaan. Jatketaan torstai iltana ja perjantaina.
Siis hihna on uusi ja kireys OK (sen tarkistin).
Laabori on 2104 1700I-95.
Meinaan mun combissa oli muutama aamu samanlaista oiretta. Muutama päivä sitten alkoi seuraava: Latauksen merkkivalo ei pala mutta ensin lataa vain niukasti, sitten oikein reilusti. Lopulta säätyi minne pitikin.
Tänä aamuna se sitten ei alkanutkaan enään lataamaan reilusti ja ei säädy minnekkään. Jos kaikki kulutus on päällä niin voltit tippuu ja latauksen merkkivalo ei pala. Jos kulutus minimiin niin lataus yhä heikko.
Tänään on niin kiire ettei jouda tutkimaan. Jatketaan torstai iltana ja perjantaina.
Siis hihna on uusi ja kireys OK (sen tarkistin).
Laabori on 2104 1700I-95.
Lada rules
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Muistaako kukaan muuten minkä värinen johto tulee latausvalonreleeltä mittaristoon (2107)? Ja missä on 2107 latausvalon rele? Ihmettelin jo monta vuotta sitten kun latausvalo ei pala, no polttimo vaihtaessa huomasin että valolle ei tule edes johtoa! Eikai se ilmankaan pala!
Ryssillä loppunu taas johto kesken..
Sama juttu kuin 110 farmarissa, takakontin aukaisu solenoidi ei toimi uudessa autossa. No vika löytyi seuraamalla johtoa. Siitä puuttui 20cm pala matkalta, siinä kuskinpenkin kohdalla! Kun tinasi johtoa lisää niin jo vörkkii!
Ryssillä loppunu taas johto kesken..

Sama juttu kuin 110 farmarissa, takakontin aukaisu solenoidi ei toimi uudessa autossa. No vika löytyi seuraamalla johtoa. Siitä puuttui 20cm pala matkalta, siinä kuskinpenkin kohdalla! Kun tinasi johtoa lisää niin jo vörkkii!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
larssi21074 kirjoitti:Muistaako kukaan muuten minkä värinen johto tulee latausvalonreleeltä mittaristoon (2107)? Ja missä on 2107 latausvalon rele? Ihmettelin jo monta vuotta sitten kun latausvalo ei pala, no polttimo vaihtaessa huomasin että valolle ei tule edes johtoa! Eikai se ilmankaan pala!
Ei tule meilläkään johtoa, mutta en enempää tutkinut, kun on latausmittari ja näytti siltä, ettei sitä johtoa kuuluisi ollakkaan. Jossakin 2107:ssa latausvalo oli ja siinä oli öljyvalo mittarin yhteydessä, kun mielestäni meillä se on erikseen, eli olisko niittenkin sijoituksella merkitystä tuon latausvalon kanssa?
eks toi nyt ole aika selvästi viittava vika jännitteensäätimen toimimattomuudesta? Löytyy esim. Motonetistä.RTJN65 kirjoitti:Mites kävi löytyikö vikaa??.
Meinaan mun combissa oli muutama aamu samanlaista oiretta. Muutama päivä sitten alkoi seuraava: Latauksen merkkivalo ei pala mutta ensin lataa vain niukasti, sitten oikein reilusti. Lopulta säätyi minne pitikin.
Tänä aamuna se sitten ei alkanutkaan enään lataamaan reilusti ja ei säädy minnekkään. Jos kaikki kulutus on päällä niin voltit tippuu ja latauksen merkkivalo ei pala. Jos kulutus minimiin niin lataus yhä heikko.
Tänään on niin kiire ettei jouda tutkimaan. Jatketaan torstai iltana ja perjantaina.
Siis hihna on uusi ja kireys OK (sen tarkistin).
Laabori on 2104 1700I-95.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Seisoi toi Combi pari päivää. Menin starttaamaan: Ensin hyrähti käyntiin ja latasi hyvin mutta 1-1,5 sekunnin päästä jokin napsahti (rele) kuuluvasti cabiinissa ja lataus romahti.
Kasuttelin hieman ja varaus väheni, Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syttynyt (toimii kuitenkin).
Toistin testin, Samajuttu, nyt vain nopeammin.
Mikäs sielää nyt oikein on vikana???
Kasuttelin hieman ja varaus väheni, Latauksen merkkivalo ei kuitenkaan syttynyt (toimii kuitenkin).
Toistin testin, Samajuttu, nyt vain nopeammin.
Mikäs sielää nyt oikein on vikana???
Lada rules
NO NIIN !!! Tulihan se sieltä kun vähän houkutteli. Siis mikä rele ja mistä paikasta. Toi mittaristo paneeli lähtee helposti irti mutta moinen rele ei kai sijaitse siellä??. Minkä näköinen ja missä????.Castrol kirjoitti:Vaihtakaa latauksen virtapiirin rele.Mulla oli omassa sama ongelma se korjaantui kun kolautti kojelautaa kunnolla ainakun oireili,
![]()
Latausrele on silleen ikävässä paikassa kojelaudan alla mutta kyllä sen vaihtaa.
KIITOS TIEDOISTA ETUKÄTEEN!!



Lada rules
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Vielä tuosta latausvalon olemattomuudesta, tämä 1600sl on minun ainut auto jossa ei latausvaloa ole! Kaikissa muissa johto tulee kiltisti liittimelle, kun ei vaan muista sitä väriä..
Minulla muuten on öljynpainemittari ja öljynpainevalo siinä yhteydessä. Nuo varoitusvalojen paikathan ja määrät hieman vaihtelevat mutta luulisi että sentään latausvalo olisi!
Minulla muuten on öljynpainemittari ja öljynpainevalo siinä yhteydessä. Nuo varoitusvalojen paikathan ja määrät hieman vaihtelevat mutta luulisi että sentään latausvalo olisi!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129