VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2009

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

VAZ-2109 - 2002 - "satasen samara" - Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Oli kylmä ja tuulinen alkukevään ilta. Korona karkottanut kaikki koteihinsa ja miettimään että mitähän helvettiä sitä tekisi.
Ulkohommia ei voinut vielä oikein aloittaa ja sisälläkään ei keksiny mitään pientä remontoitavaa. Käyttöautokin oli siinä kunnossa että väen vängällä piti jarruja avata ja rasvata ihan vain huvin vuoksi kun oli niin tylsää.
Siinä sitten illalla paskalla istuessani avasin tuttuun tapaan nettiauton ja katselin mitä kivaa sitä löytyisi kotikunnan alueelta. Hetken siinä selailtua päätin katsoa että saisiko jostakin läheltä purkukuntoisen auton muutamaan sataseen jonka voisi myydä osina ja tehdä pientä voittoa. Samalla saisi itsekkin jotakin tekemistä.
Siellä se komeili. 200e Lada samara. Myydään korjattavaksi/pellolle. Muuta ei myyntiilmoituksesta selvinnyt paitsi kilometrit 56tkm ja 2002vm.
Kuvia kun katselin niin silmiin pisti että eihän siinä ole edes ruostetta. sisusta on pirun siisti ja kahdet renkaat.
Auto on 5v seissyt katsastus hylkäyksen johdosta joka oli auten ensimmäinen hylky. Soittelin myyjälle joka oli ostanut auton syksyllä jäärata autoksi ajo-opetusta varten. Keskisuomen jäätilanne oli kumminkin niin heikko että auto seisoi venerannassa kokotalven.
Myyjällä ei ollut mitään hajua autosta tai sen historiasta, mutta hansikas lokerosta löytyi katsastus todistus ja hylkäyksen syy.
OBD järjästelmäss ävikakoodeja. Koodinlkijana käytin ELM327 ja puhelimen torque pro sovellusta. Vikaa oli satunnaisia sytytyskatkoksia 4 pytyssä ja kaasuläpän- ja nokkaakselin asentotunnistin herjasi vikaa. Auto kumminkin lähti kuin hauki rannasta käyntiin ladatulla akulla. Käynti oli aluksi pientä pätkimistä, mutta ei mitään vakavaa. Siitä sitten heitin hinnan hatusta että lähtiskö 100e. että meinaan kokeilla laittaa auton kuntoon ja ukkohan suostui. Tästä alkoi siirtokilvillä 85km ajomatka autolla joka ei ole liikkunut 5v omin voimin mihinkään.
Koko matkan auto toimi oikein hyvin 100e samaraksi :D

Seuraava päivä valkeni aurinkoisena ja lämpöisenä joten pääsin tutkailemaan uutta ostosta. Ajanpatinaa ei juurikaan ollut joten päätin pesasta vaahdottimella suurimmat paskat auton päältä pois sekä irroittaa akun ja pestä konehuoneen painepesurilla (öljyä oli hiukan mennyt yli useammankin kerran)
Konehuoneen kuivuessa tarkistin jarrut että missä kunnossa mahtavat olla. Yllätyksenä oli että ne olivat tuliterät. Sekä taka kengät että etu palat kiilsivät uutuuttaan. Etupaloissa paistoi vielä leima josta sain selville että palat on vaihdettu 2015 ennen leimaa. Satulat liikkuivat hyvin, mutta uusin liukutappeihin uudet silikone rasvat. muuta ei jarruille tarvinnu tehdä.
Apukuskin puoleinen vaimennin on päästänyt hieman nesteitä läpi, mutta ei toistaiseksi aiheuta toimenpiteitä. katsotaan mitä leimamies tuumaa ensin koko autosta.
Koneen kuivattua kuivailin sitä vielä hieman paineilmalla ja lopuksi laitoin auton käymään hetkeksi ja nollailin vikakoodeja ja tutkin toimivatko nokkaakelin ja kaasuläpän anturit. Koodit jäivät joten ostoslistalle päätyi ainakin anturit.
Tämän jälkeen huomasin että koneen lämmöt nousi mutta flekti ei lähtenyt pyörimään. Sulake oli ok ja suoralla sähköllä flekti pelasi. Vikaa ei ole paikannettu vieläkään, mutta suunnitelmissa on vetää uudet piuhat ja manuaali ohjaus flektille.
Myös auton mittaristoon ei voi luottaa pätkääkään, mutta se korvataan jatkossa puhelimen torque pro sovelluksella. ainakin alkuun.
Jäähdytysjärjästelmä oli täynnä ruoste nestettä joten päätin laskea nesteet pihalle ja puutarharuiskulla huuhtoa kaiken. Paisuntasäiliö tuli samalla puhdistettua ruskeasta mömmöstä. Laitoin tilalle uudet vedet ta ostin motoxin jäähdytysjärjästelmän pesuainetta ja heitin koneeseen ja annoin käydä noin vartin jonka jälkeen laskin nesteet pois ja taas tuli ruskeaa nestettä urakalla. Ei muuta kun puutarhaletkulla uudestaan huuhtelu niin kauan kun väri oli kirkasta ja tälläkertaa jätin vedet sisälle siksi aikaa kunnes saan vesipumpun vaihdettua.
Öljyt olivat myös sen verran paksut ja mustat että päätin ostaa kokeeksi motoxin moottorin sisäpesu aineen joka heitetään moottorin sekaan ja annetaan käydä 15min kone korotetuilla kierroksilla. Ihan 15min ei kumminkaan konetta viitsinyt pitää sillä torque ilmoitteli nesteen lämpötilaksi 95 joten päätin että eiköhän suurin paska ole jo liuennu.
VAnhat öljyt ja suodatin pois ja uudet teboilin 5w40 diamondit tiallle ja oem suodatin. Jos parituhatta ajelis ja vaihtais uudestaan nii saa paskan pois.

Sitten löytyikin yllätys joka löi takapakkia...
Tulppien vaihdon yhteydessä löytyi 4 pytyn tulpasta ylläri. oli meinaa "hitsattu" tulppa kiinni ilmeisesti kemiallisella metallilla. Siinä jokusen tuntia ährättyäni sain tulpan ehjänä irti ja huomasin että kierteistä ei ollut jäljellä enää mitään. Tästä ei kumminkaan lannistuttu vaan soitettiin kaverille joka korjaa mitä vaan mistä vaan. Vinkkinä tuli että IKH sytytystulpan korjaussarja tai motonetista kalliimpi procoil kierre sarja ja teen itse uudet kierteet ja sovittimen tulpalle. Isot pojat kuulmea käyttävät Procoil/helicoil kierteitä kilpavehkeissä hyvinkin paljon ja kestävät vähintään sen mitä alkuperäis kierteet. SArjalle olisi tullut 79e hintaa joten tyydyin 15e maksavaan kierteen korjaussarjaan ja toivoin parasta. Käsin pikkuhiljaa tein uudet kierteet reikään ja magneetilla ja imuriin viritetyllä pienellä letkulla sitten paskat pois männän päältä.
Laitoin kemiallista metallia lohkon ja holkin kierteisiin ja kierritin uuden tulpan avulla holkin paikalleen niin kireälle kuin uskalsin ettei korkkaa.
Seuraavana päivänä irroitin tulpan ja laitoin bilteman kierretiivistettä joka kestää 35nm kunnes aukeaa tulpan kierteisiin ja katkasin tulpasta sen oman prikan, sillä holkissa itsessään on pieni huuli joka muutti tulpan asennus syvyyttä noin 1mm. näin sain sen 1mm takaisin ja momenttiavaimella laitoin kaikki tulpat 35nm. Uudet tulpanjohdot ja odottelin suosiolla taas seuraavaan päivään ja ei muuta kun kone käyntiin.
Ei herjannut enää sytytyskatkoksista. Tulevaisuus näyttää onko pitkäikäinen viritys.
Rahaa oli auton oston jälkeen palanut kaikkiin öljyihin ja osiin noin 150e (sisältää postimaksut tilattuihin antureihin).

Paripäivää meni ja anturit saapui kotia ja lykkäsin paikoilleen ja katsomaan mitä se nyt sanoo. Koodien nollauksen jälkeen moottorivalo lakkasi palamasta ja koodeja ei enää ollut. Pieni koeajo kierros tonttia ympäri kun yleiselle tielle ei kehdannu mennä vielä ja koodit ei syttynyt.

Leimalle vähän jännittää päästöt ja mitä inssi on mieltä kytkimestä joka ottaa aika ylhäältä. :D

Leimalle voisi autoa kokeilla mutta sitä ennen pitää hankkia vielä kahdet kesärenkaat, korjata päälle jäänyt käsijarrun merkki valo sekä vetää uudet sähköt flektille/korjata vanha. Muuten auto toimii hienosti. Pohja oli ruosteettomampi mitä pihassa seisova 2011vm subaru forester :D tosin pinnasta löytyykin sitten useampi pieni kukkanen, mutta ei mitään hälyttävää.
Autoon on uusittu pakoputki, jarrut, korjattu vasen takavalo ja vaihdettu jakopää+vesipumppu juuri ennen katsastusta. Mysteeriksi jäi miksi näitä antureita ei oltu korjattu vaan oli kokeiltua autoa leimalta vaikka koodit paloivat eikä yksi piuhoista ollut edes kiinni.
Joen musikka
Viestit: 1638
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Hyvä,hyvä! Tämmöinen tarina lääkitsee sielua! :D
2112,-02,sininen
2112,-04,hopea
1119,-08,hopea
2110,-99,vihreä
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110,2108,2111x2,2112,1117.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Aika haastava tämä sun Samara. Onko auto edistynyt yhtään viime aikoina?
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

päivitellääs taas kun on tullut autonkanssa touhuttua.
Autoa käytettiin leimalla kokeilemassa viimeviikolla ja valitettavasti hylsyhän sieltä tuli. Mutta ei mitään pahaa.
Matkalla leimalle kiihdytin autolla kovempaa jolloin lakkasi nopeusmittari pelaamasta. no pelkästään siitä jo saa hylsyn, mutta vikalistaahan tässä vähän niinkun lähettiin hakemaan.
Leimasetä kehui miten hyväkuntoinen on pohjasta ja että moni "tämänpäivän" auto on paljon surkeammassa kunnossa alustaltaan.
Myös kone meni puhtoisesti päästöistä läpi.
Toinen hylhääväsyy kumminkin ilmeni takajarrujen riittämättömästä jarruvoimasta ja oikea takajarru jää laahaamaan jarrutuksen jälkeen. mistään isoista eroista ei kumminkaan ole kyseessä joten olisi ehkä pitänyt vain polkea sitä jarrua enemmän ennen leimalle menoa tai jos olisi tiennyt tuosta takarenkaan nosto kikasta niin olisi varmaan mennyt läpi jarrujen osalta.
Kotia päästyäni aloin tutkimaan lähemmin takajarruja.
Facebookista ja foorumilta sain neuvoja että vasen takarengas ilmaan ja pumppaamaan jarrua. Noh tämän tein ja oikea takajarrusylinteri päästi nesteet sitten pihalle. Pistin tilaukseen uudet taka sylinterit.

Nopeusmittaria en ole sen enempää alkanut vielä tutkimaan, mutta kojelauta tuli poistettua ja aivan kamalan "tee se itse" johtohelvetin mankan takaa purettua. (mankka ei toiminut).
Flektille tuli tehtyä väliaikainen katkaisin, sillä flekti pyörii heti kun moottorinlämpötila anturin otti pois. muutoin se päästää OBD mukaan moottorin 98c ilman että pyörähtää ja auton oma mittari on melkein jo 130. Yläletkuun asensin vielä yhden mekaanisen lämpömittarin että näkee miten se vesi siellä kiertää.
Ajossa lämmöt eivät kumminkaan nouse yli 95 vaikkei flekti pyörisikään. Täytynee joku bilteman sähköflekti asentaa alkuperäisen rinnalle.
jossakin netissä luki että flekti lähtisi 105c, mutta tästä en faktaa löytänyt. minusta se on liikaa :D

Kojelauta oli niin monestakohtaa halki, minkä ymmärsin että tämä on tyyppivika, joten vedin lasikuidun päälle ja teen siitä "uuden".

Moottorille en tehnyt muuta kuin vaihdoin tulpat,puolanjohdot ja vaihdoin öljyt, mutta sitäennen heitin koneeseen motonetin moottorinpesu aineet. (liekkö vaikutusta, forten aineet todettu toimiviksi, mutta vähän turhan suolanen hinta satasen autoon) ja huuhdoin useita kertoja jäähdyttimen ja letkut. ruskeaa vettä tuli todella paljon. Puhdistusaineet piti ajaa 2x läpi ja huuhdella vedellä ennenkuin kirkastui.
renkaita ei tarvinnu lähteä leimalle vaihtamaan sillä varapyörästä sain puuttuvan renkaan yhden erinlaisen tilalle. Kulutuspintaa oli sen 2mm ja nykyäänhän se oli 1.6mm joten siitäkin selvittiin :D

Seuraavaksi etsimään vikaa nopeusvaijerista/mittaristosta sillä se ei anna vikakoodeja joten anturi on ainakin ehjä. 1kk aikaa leimata ja ei muuta kun kovaa ajoa sen jälkeen.
Tarkoituksena on leiman saatua alkaa asentamaan autoon radiota ja kajareita, mahdollisesti myös maalata auto sillä valitettavasti ruoste jota auton pohjassa ei ole niin on ovissa ja konepellissä. kosmeettisia haittoja. Maalauksesta en vielä tiedä että vedetäänkö alkuun kumimaali päälle jotta auton saisi tulevaisuudessa hiottua ja maalattua yli uudelleen. Raaempi vaihtoehto on vetää joku pirteä väri ja ruiskuttaa raptorin lavakate maalia, mutta sitten se on ikuinen. voi myös olla ettei ihnto riitä tehdä asialle mitään. Ruostekohdat on käsitelty, stopattu ja päälle maalattu pohjamaalilla alustavasti. Seuraavaan päivitykseen olisi tarkoitus jonkinlainen kuva laittaa pirssistä.

Mutta kokonais budjetti mitä auton varaosiin ja korjaamiseen on nyt menny on tarkalleen 200,36e tähän vielä tietenkin leimalla käynti+uusinta nii ollaan 300e. osia olen tilannut mansemotorssilta, autodoc ja motonetistä.

muita vikoja mitä huomasin niin akku on surkea, joka ei ole yllätys ja toinen on takalasin lämmittimen ja ovien keskuslukituksessa on jotakin häikkää, sillä sähkö ohivuotaa melko paljon. Myös jossakin muuallakin on pienempi ohivuotoa, mutten ole paikallistanut vikaa vielä. ohivuoto testin tein repimällä yksi kerrallaan sulakkeita.
Lisäksi lasinpyyhkiöitä oli rälläköity/hietto että niihin saa sulat paremmin paikoilleen :lol: en tiiä mikä viritys mutta hyvin asettu uudet sulat paikalleen.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Itselläkin on mittaristo-ongelma. Pakko olla siinä vika, kun kaikki muut osat on jo vaihdettu. Varastostani löysin rellu 19:seen asentamani lisämittarin,mutta eilen asensin sen kiinni skootteriin, joten pitää hommata uusi lämpömittari, jos haluan tarkistaa lämpötilan.
Aika edullisesti löytyy käytettyjä ja jopa uusia mittaristoja. Mutta ei se paljon häiritse, vaikka flekti hieman hurraa turhaan. Volkkariini harkitsin ylävesiletkuun anturia, mutta sitten keksi OBD-liittimeen tulevan mittarin, joka näyttää kätevästi nopeuden ja lämpötilan päällekkäin näytössä ja lukee jopa vikakoodit. Hassua, että vielä nykyaikana(2004) myytiin autoa ilman mittaria. Ensimmäisen omistajan olisi pitänyt tilata se lisävarusteena.
Ladan diagnoosiliitäntä on niin omalaatuinen, ettei tuo kiinadiagnoosimittari varmaankaan toimi siinä.
Illalla innostuin kokeilemaan diagnoosimittaria. Ei toiminut Ladassa, pelkkä connecting... Bosch MP 7.0 ei kelvannut, mittari haluaa volkkarin 2004- dataa.
Avatar
jta
Viestit: 4272
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Tuohon flekti "ongelmaan" niin älä korjaa sitä rikki millään ylimääräisillä patenteilla. Moottorinohjain ohjaa tuota flektiä ja samara kun käy melko kuumana eli jos flekti lähtee päälle 98 asteessa niin sehän toimii silloin ja samoiten jos ottaa sen lämpöanturin johdot irti niin flektinhän pitääkin lähteä päälle ns. varotoimena. Kaikesta päätellen tuo ruiskun lämpöanturi pelaa oikein koska päästöissäkään ei ollut vikaa. Tuolla mun Samara topicissa oli myös mainittu tuo 105 astetta.

Tuolle mittaristossa olevalle lämpömittarillehhan on oma anturinsa ja tuo anturi on sama kuin takavetoisissakin. Tuo vaikuttaa vain tuohon mittariin.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://osl.mbnet.fi/index.html

2107 -94, 1200L -88, 2105 -88, Honda CBR 600F -88

Ikkunakyltti/la-kutsu: Miliisi 7fm
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Ymmärrän hyvin, että tietokone ohjaa tuota flektiä, mutta moottori ei oikeasti ole ylikuumentunut. Siksi haluaisin jolloin toisella mittarilla tarkistaa todellisen moottorin lämpötilan. Mittariston mittarikin näyttää yli 90 astetta, noin 100 astetta ja kahdella eri anturilla justiinsa sama lämpötila. Kun moottori ei todellisuudessa ole sata-asteinen, epäilen siksi mittariston kuntoa.
Todella häiritsevä nyt kesäkuumalla flektin hurraaminen auton sammuttamisen jälkeen. Mikään edellinen omistamani samara ei aiemmin ole tällaista oireillut.
Voihan se tietokoneboksi olla viallinen, mutta en ala sitä hommaamaan. Jos laittaisi syyläriin kaasarisamaran lämpöanturin, hurraaminen loppuisi varmasti. Paitsi helteellä sen flektin pitääkin käynnistyä. Tyypillinen tilanne on, kun kesähelteellä autoletka pysähtyy, niin silloin pitää flektin alkaa pyöriä. Syylärin anturi käynnistää flektin yhtä varmasti kuin tietokone ja jopa varmemmin. Tämä flekti on vähän sama kuin tuo tyhjäkäyntimoottori autossa. Kaikissa bensarakkineissani on turhan hidas tyhjäkäynti, vain tiisselivolkkari käy kuin kello tyhjäkäyntiä.
Avatar
jta
Viestit: 4272
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja jta »

Niin no tuo viesti ei ollu sulle kohdistettu vaan curtiswolfelle. En vain lainausta tehnyt tuosta pitkästä kirjoituksesta kun kuitenkin on hänen autonsa topic tämä. Pahoittelut sekaannuksesta.

Edit: Offtopicina niin pikaisesti kattelin että onko vielä gm tuo sun samara? Siinä on vielä hieman erilaiset nuo systeemit kuin boschilaisessa. Mutta eipä tuosta sen enempää nyt ettei sotketa toien aihetta ihan kokonaan.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://osl.mbnet.fi/index.html

2107 -94, 1200L -88, 2105 -88, Honda CBR 600F -88

Ikkunakyltti/la-kutsu: Miliisi 7fm
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Posti poika polki uudet takajarrusylinterit saksasta (autodoc).
Siinä sitten vaihdoin takasylinterit ja aloitin ilmaamaan. Kappas. hävisi kaikki jarrut... :shock:
JArrutehostimesta alkoi kuulumaan jännää hankaavaa ääntä. takajarruille ei tule minkäänlaista painetta, mutta neste valui pois kumminkin kun jarrua painoi. Se miksi se hävitti myös edestä jarrut on mysteeri. Etusatulasta avastin ilmaus nippaa niin se alkoi vetämään järjästelmään ilmaa sisälle päin...
HAettava viikolla motonetista nesteiden ilmaus työkalu ja vaihdettava uudet nesteet sen avulla.
Auton paineensäädintä on herkistelty ja liikuteltu sekä kantattu meisseliä sylinterin väliin ilmauksen ajaksi mutta tuloksetta.
Kokeillaan vaihtaa ensin nesteet ja jos homma ei pelitä nii tilaan sekä uuden Sport mallin jarrutehostimen, uuden pääsylinterin sekä painesäätimen.
Letkuista en vikaa löytänyt mistään.
Taas otettiin takapakkia, mutta minkäs näille voi.
Ilmauksessa lähinnä ihmetyttää tuo kuskinpuolen etujarrun ilman "imeminen" kun avaa ilmaus nippaa ja takaa alkaa kyllä neste valumaan heti kun nipan avaa. Painetta se ei kumminkaan kehitä.
Tehostimen hankausääni vähän häviää kun laittaa auton käyntiin mutta ei vaikuta paineisiin. poljin on aivan löysä. Vain oikeassa eturenkaassa on paine sillä se on ainut rengas joka menee jarruttaessa lukkoon. :?
Avatar
pressa
Viestit: 9468
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt ihmettelen miten ilmaus tehtiin jos sillä muuttui huonommaksi? Eihän pääsylinteri päässyt imaisemaan ilmaa tai poljinta paineltu ilman nestettä?
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Ilmeisesti järjästelmässä ollut paska pääsi liikkeelle ja tukki pääsylinterin sekä painesäätimen takaa. Tyhjensin koko järjästelmän ja sieltä tuli todella paljon pientä mustaa pistemäistä paskaa ja jonkin verran vettä. Paineilmalla puhdistettu nyt kaikki osat ja putket sekä huuhdeltu 2l jarrunestettä kaikki läpi. seuraavaksi aloitan jarrunesteiden täytön. Painesäädin vaati herkistelyä, mutta nyt tuntuisi toimivan kunnolla. Pääsylinterin kunto mietytyssää kun vaikutti siltä että olisi joskus vuotanut sillä koko osa oli melkoisen ruosteinen ja paskan peitossa. Jarruputket tähän on näköhään uusittu eliniän aikana. pölyt kun pyyhki niin tuli kirkas musta putki vastaan.
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Jos on vielä ongelmia ilmauksessa, niin vihjeeksi, etttä joskus jarruletkut tai putket eivät suostu ilmaukseen. Kerran ooppelissani ei vasen etupyörä ilmaantunut millään ja jarrut makasivat päällä. Vasta jarruputken vaihtamisen jälkeen alkoi toimia. Sitä ennen oli vaihdettu pääsylinteri ja jarrusatulat purettu ja tiivisteet vaihdettu. Ladassa on kätevää, kun ei ole ABS:sää, niin ilmauksessa ei välttämättä tarvita ilmauslaitetta.
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

Ainakin sen verran löyty vikaa että lähti uusi pääsylinteri tilaukseen. Tiivisteet oli entiset ja koko putki sisältä pahasti hapettunut. Jos ei tolla korjaannu nii vaihdellaa sitte jarruputkia.
curtiswolfe
Viestit: 19
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

NONIIN! JArrut heräsi samarassa toimintaan uuden pääsylinterin vaihdolla. varuilta tilasin myös motonetin kautta painesäätimen taakse, mutta oishan se nyt pitäny arvata ettei se sinne mene. tai menee mutta jarruputkien kierteet olivat väärät. en ole missään autossa nähnyt niin tiheällä kierteellä olevia jarruputken liitoksia. Täytyy varmaan sorvata kierteet niihin jahka jaksaa kun osaa ei voi palauttaa kun on "yritetty asentaa" (mulkut).
Uusittu on myös nopeusmittarin vaijeri, anturi ja se olikohan nyt 12hampainen ratas. Vielä ei tosin tiedä että toimiiko nopeusmittari kun ei ole kehdannut lähteä jarruttomalla autolla ajelemaan.
Lisäksi löytyi pieni öljyvuoto venttiilikannesta, johonka tilasin rapakontakaa valkoisen pehmeän tiivisteen kun sitä oli foorumilla kehuttu.
Miinuspuolena joku oli laittanut kannen muttereihin lukitetta niin napsahti venttiilikannen pinnapultti ennemmin poikki...
Noh niitäkin saa uusia :D
Öljyä oli päässyt valumaan pakosarjan päälle ja nyt se käryää kun koneen laittaa päälle.
Takajarrujen säätäminen on osoittautunut haastavaksi joten lienee parasta viedä auto pajalle jossa jarrudyno niin saavat takapään asettumaan ja turvalliseksi.
Jakopää hihna tuli kanssa vaihdettu kuin myös kiristys rulla. Vesipumpun jätin sillä itse pumpulla ei ole ajettu 1000km enempää ja käsipelin se pyöri oikein hyvin. vanhalla hihnalle tuli aika täyteen ja oli öljyssä.
Takajarrupaloja pitää hieman vielä säätää sillä ne laahaavat hiukan.
Toivottavasti tän sais pikkuhiljaa ajoon.
budjetti alkaa lähentelemään 500e kipurajaa, mutta onpahan osiakin vaihdettu. leiman jälkeen loppu budjetti palaakin uusiin talvirenkaisiin. kesärenkailla jos sitä ajelis nyt loppukesän vielä.

Kuvaa lupasin, mutta laitan sen sitten kun asutossa on leima. tällähetkellä se ei ole kovinkaan kuvauksellinen kun kaikki vähän repsottaa
Avatar
samaraxx
Viestit: 99
Liittynyt: 14.9.2019 0:42

Re: VAZ-2109 2002 "satasen samara" Kakkosauto

Viesti Kirjoittaja samaraxx »

Hieno juttu, että Samarasi alkaa olla loppusuoralla remontin suhteen. Takajarrujen säätöön ei kannata uhrata vierasta työvoimaa, niissä on automaattinen säätö, joka laittaa jarrukengät oikealle etäisyydelle rummusta. Tapaan etsiä läheltä hiekkatienpätkän jossa polkaisen jarrua ja sitten katson onko jarrutusjälki samanlainen. Ja sama käsijarrulle. Käsijarru vaikuttaa mekaanisesti jarrukenkiin, siksi sille oma jarrutuskoe.
Vanhan takajarrusylinterin sisältä voi purkaa ja katsoa miten nerokas tekniikka toimii, mäntien hylsyt tarttuvat kitkan voimalla sylinterin pintaan ja optimaalinen etäisyys jarrukenkiin syntyy. Joskus ihmettelen, miksi muissa automerkeissä on kaikenlaisia säätöpyöriä ja muita vitkuttimia, jotka ruostuvat jumiin. Joissakin samaroissani jarruvaijerit ovat rummun sisällä hypänneet pois paikoiltaan ja hinkkaantuneet rikki. Silloin täytyy laittaa uutta vaijeria tilalle. Omassa samarassakin käsijarru ottaa vasta ylhäällä . Pitää vaihtaa toinenkin sylinteri vasemmalla puolella ja sitten säätää käsijarrun vaijeri. Viime katsastukseen laitoin jo oikean sylinterin.
Vastaa Viestiin