Sivu 1/1

Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 27.1.2008 22:12
Kirjoittaja tramppas
Morjens ja tässä vähän kokemuksia viime kesän ladailuista näin jälkeenpäin.

Kuva

Ostin tämän sinisen kostajan vajaa vuosi sitten aprillipäivänä, oikeastaan sattuman kautta. Kiesi oli vähän rempallaan, tajuttoman kurainen, akku kiehunut tyhjiin, lämppärinhanan tiiviste tiputti (tarvitseeko edes mainita), kytkin luisti ja kabiini dunkkasi navetalta, sillä edellinen omistaja oli ammatiltaan maatalouslomittaja. Mittarissa oli vain 88 tkm. ja auton kori muuten vaikutti terveeltä, lukuunottamatta konepeltiä ja takakontin luukkua & kuskinpuolen takaoven alareunaa, jotka olivat kohtalaisen täynnä pieniä lommoja. Tämä järjestyksessään toinen omistaja oli pitänyt autoa kuin vierasta sikaa, mutta koska hinta oli suopea, niin kaupat tuli tehtyä. Auto on ollut alun perin Porissa ensimmäisellä omistajalla lähes 20 vuotta.

Lada rykäistiin vetämälla käyntiin ja ajelin sen kotiin. Tässä vaiheessa, luistavan kytkimen kanssa mäkiä ylös taiteillessa, kevätauringon lämmittämässä paskan hajuisessa ohjaamossa mietin kyllä, että mihin sitä taas tuli kätensä työnnettyä...

Pesun jälkeen Lada alkoi näyttää paljon paremmalta. Sisätilan matosta imuroin lähemmäs tonnin hiekkaa, takapenkiltä ja takakontista löytyi vaikka mitä rojua, mm. Opel Asconan vetokoukku. Mukava juttu sen sijaan oli, että ruostetta ei ollut juuri lainkaan, ainoastaan kynnyskotelon päässä molemmilla puolilla pieni ruostevaurio.

Öljyt ja akku menivät vaihtoon, laturi sai uuden jännitteensäätimen ja kytkin rupesi pitämään irroitussylinterin säätämisen jälkeen. Jarrunesteen ja etujarruletkut ja jarrupalat vaihdoin, sekä toisen puolen jarrumäntien tiivisteet. Etupyörän laakereissa oli hieman liika välystä, niitä piti myös kirrata.

Moottorin jakoketjun ylälaahain oli jossain vaiheessa hajonnut/hävinnyt, ja se oli "korjattu" kiertämällä isommat pultit liiman kanssa kiinnitysreikiin. Tämän seurauksena jakoketju oli syönyt itsensä sylinterikannen läpi :? , jonka takia öljyä tihkui kannesta hieman ulospäin. Vaihdoin siihen tilalle käytetyn laahaimen ja muurasin palkeenkielen kannesta umpeeen tiivisteliimalla.

Sitten vaan leimalle ja kovaa ajoa. Sisustakin alkoi haisemaan melko nopeasti taas tutulle ja turvalliselle neuvostoliitolle ja meriheinälle. Lada toimi kesän käyttöautona ja kilsoja kertyi noin 9 tuhatta. Olen ollut Larppaan tyytyväinen, lisäksi olen havainnut ladailun myös herättävän muissa tiellä liikkujissa positiivisia fiiliksiä (tai kenties säälintunteita). Sain tästä kesällä myös kovan 200 euron käteisostotarjouksen, kuulemma pojalle peltoautoksi, jep jep...

Kuvia löytyy >> lissee tiältä!

Talven Lada on ollut seisonnassa ja sillä aikaa tuo mun punainen "humpuuki-volvo" marinoituu Ladan puolesta tiesuolassa uhrautuvasti.

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 16.2.2008 19:00
Kirjoittaja köhmä
Olen tämän Ladan katsastanut tuolla Ylämyllyn syksyisessä miitissä ja hyväksi se on vaan todettava!

Hankintahinta huomioiden tästä ei autoilu enää paljoa halpene!

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 16.2.2008 19:19
Kirjoittaja Samara87/88
hieno on tosiaan latukka, kun livenä näki. Kyllä romi kiiltää! 8)

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 28.5.2008 22:16
Kirjoittaja tramppas
Vähän päivitystä... Talven aikana tuli korjattua pyyhkijöiden tihkukytkin, ja takakontin luukun sain kestämään terhakkaammin ylhäällä, kun siirsin sitä vääntösauvajousta yhden pykälän tiukemmalle. Iskarit vaihtuivat uusiin.

Männäviikolla räjäytin sisustuksen auki, sillä lattian äänieristysturpeet olivat jo kypsyneet kaatopaikkakuntoon... eli normihuoltoa siis. Kuskin puolen jakkaran kiskot ovat myös paskana, ääriasentoon ei penkki siirry kuin vasaran avulla, vaikka herkistelin paikkoja crc:llä.

Näillä mennään.

Kuva

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 24.8.2008 21:51
Kirjoittaja tramppas
Kyllähän ne kuskin penkin kiskot herkistyivät kun sitä penkkiä riuhdoin hulluna eteen ja taakse muutaman kymmenen kertaa. AD-varaosaliikkeestä hommasin etulattiaan äänieristysmatoksi bitumihuopaa, joka on aivan identtisen näköistä tavaraa kuin mitä alkuperäinenkin oli, paitsi että huopa on väriltään harmaata eikä keltaista.

Perämurikan pienen vetopyörän stefa rupesi kesällä vuotamaan hieman. Olisin varmaan jo ostanut uuden huulitiivisteen, jos varaosaliikkeen hyllyssä olisi sellainen ollut. Noh, puhaltelin kuitenkin sen taka-akselin huohottimen piruuttani puhtaaksi, ja eipä ole sen jälkeen mehtänyt enää.

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 9.9.2008 20:03
Kirjoittaja tramppas
Taas opin jotain: näköjään kanttiladaa pestessä sitä ei kannata pysäköidä niin, että lada on vähääkään kallellaan apukuskin puolelle päin. Muuten saattaa pesuvesi jäädä lillumaan siihen tulipellin ja tuulilasin välissä olevan kourun oikeaan laitaan ja alkaa tippua hanskalokeron alapuolella olevaan hyllyyn, ilmeisesti tyyppikilven popniittien kiinnitysreikien kautta.

No eipä siinä hyllyssä muutenkaan kannata mitään tärkeitä papereita säilytellä....

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 9.9.2008 20:41
Kirjoittaja harka
tramppas kirjoitti:Taas opin jotain: näköjään kanttiladaa pestessä sitä ei kannata pysäköidä niin, että lada on vähääkään kallellaan apukuskin puolelle päin. Muuten saattaa pesuvesi jäädä lillumaan siihen tulipellin ja tuulilasin välissä olevan kourun oikeaan laitaan ja alkaa tippua hanskalokeron alapuolella olevaan hyllyyn, ilmeisesti tyyppikilven popniittien kiinnitysreikien kautta.

No eipä siinä hyllyssä muutenkaan kannata mitään tärkeitä papereita säilytellä....
Tää muuten on kyllä mielenkiintoinen homma, ei ole idän suunnittelijat paljoa veden poistumista miettineet. Meikäläisen parkkipaikka on juuri apukuskin puolelle kallellaan ja vielä melko paljon ja tuossa kesällä huomasin sisutusta purkaessa, että apukuskin jalkatila oli ihan märkänä. Sadevesi oli kerääntynyt tuonne kourun oikeaan reunaan ja siltä päässyt jotenkin valunut sisälle. Ostin suojat ritilän päälle ja toivoin että josko se pitäisi suuremmat sateet poissa, mutta eipä se mitään tehnyt. Kunnon sateen jälkeen sama tilanne. Ei siinä auttanut kuin ruveta peruuttamaan Lada parkkiin, niin sadevedetkin pääsee pois. Naapurit ihmetteleet, että miksi ihmeessä se Urpo on nyt ruvennut ainoana koko kadulla pitämään Ladaansa väärinpäin parkissa :D

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 9.9.2008 21:53
Kirjoittaja Joen musikka
Tämähän taisi vierailla P-K VAZ -tapahtumassa taannoin Ylämyllyllä!!??Menipä vuosimalliarviot pieleen! Tosi hieno!Ja väri - yksilöllinen.

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 14.9.2008 22:52
Kirjoittaja tramppas
Joen musikka kirjoitti:Tämähän taisi vierailla P-K VAZ -tapahtumassa taannoin Ylämyllyllä!!??Menipä vuosimalliarviot pieleen! Tosi hieno!Ja väri - yksilöllinen.
Jep, pigmentti on pirteä :D

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 3.10.2008 19:44
Kirjoittaja tramppas
Sain tässä purkuosana konehuoneen valaisimen, vanha oli levinnyt. Jee, eipä se vaihto-osakaan kestänyt kuin pyhättömän viikon. Taattua biohajoavaa itäblokin muovia.

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 14.10.2008 14:07
Kirjoittaja köhmä
Tulipa koeistuttua tämäkin pirssi. Hyvä oli kyyti Savon piäkaapukiin perjantai-iltana.
Olis vielä ollu koppalakit päässä ja votkapullo kourassa, niin oltais saatu mainetta ihan kerralla :lol:

Ps. Ja tässä neuvostopirssissä kiiltää kromi näköjään vielä pimeässäkin, hienoa :)

Re: Naapurinsininen LADA 2107 1500 vm. 1986

Lähetetty: 17.10.2008 19:53
Kirjoittaja tramppas
köhmä kirjoitti: Ps. Ja tässä neuvostopirssissä kiiltää kromi näköjään vielä pimeässäkin, hienoa :)
Ladat näyttävät pimeässä aina hienoilta ;)