-96 1700i POWER Projekti
Lähetetty: 5.1.2006 0:57
Tulipa tänään toteutettua jo pitkään mielessä roikkunut haave tehokkaan ladan omistamisesta. Tällainen 1700 kuutioinen, yksipisteruiskutuksella varustettu sedan on vakionakin jo riittävän ripeä tavalliseen ajoon. Nyt kuitenkin haetaan vähän lisää vauhtia pappamallin ladan rauhallisessa kyydissä puutuneille jäsenille, joten autoa ruvetaan virittämään pikku hiljaa. Mitään huipputehoja ei haeta, ja teknisesti haastavin yksittäinen muutos näillä näkymin saattaisi olla paremman nokka akselin asennus. Sitä ennen koneen perusasiat laitetaan kuntoon ja tämä onkin hyvä aloittaa kunnon huollolla.
Illalla autoon tuli vaihdettua tulpat, akku, ilman- ja bensansuodatin, läpivirtaava takapönttö, sekä automaattisen imuilmansekoittajan tilalle laitoin 60mm aluhaitaria jonka pää on talvella pakosarjan päällä ja kesällä se käännetään akun taakse. Jo näillä muutoksilla tehon tunne kasvoi entisestään, ja autoon saatiin kaikkien orkkismiesten iloksi vähän ääntäkin. Huomenna katalysaattori unohtuu pajan hyllylle, ja tilalle tulee suora putkenpätkä. Myös pyöreälämppuisen lukkoperä ajautuu jossain vaiheessa auton alle ainakin talven ajaksi, tässä sivussa kuitenkin etsitään koko ajan kohtuuhintaista laillista lukkoa. Ei tuolla isolohkolla ole mitään toivoa ajaa reippaasti, ilman että toinen pyörä surraa tyhjää lähes koko ajan.
Myyjän kanssa jo totesimmekin akun huonon kunnon, ja se tietysti hyvitettiin hinnassa. Itseltäkin löytyi sopivasti yksi ylimääräinen uusi akku joka sopi ladaan. Akun kiinnitys ei tosin sopinut suoraan koska Exide akussa ei ollut sopivaa koloa alareunassa josta akkutelineen lukituskieli pitäisi sen paikallaan. Kiinnitys onnistui sellaisen asennuspeltisoiroreikänauhan pätkällä, tai mitä se nyt onkaan.
Auton kunnon yleiskuva on siisti. Sisältä auto on erinomaisen hyvässä kunnossa, jopa ladan oma "haju" on tallella. Maantiekäyttö kuitenkin näkyy jo -96 vuosimallissakin suolan syövyttäminä paikkoina erityisesti nokassa (ja piilossa konepellin alla). Takaosaltaan auto on paremmassa kunnossa, vaikka ei se edestäkään huono ole, kuitenkin edessäajavien suolasumu on osunut nokkaan ensin ja jäänyt tekemään pahojaan suojaisiin kohteisiin. On se suola vaan paha vihollinen, huomasin yllätyksenä että jarrupaineensäätäjän tanko on huonommassa kunnossa kuin vuoden 85 nappiksessani, jolla ei ilmeisesti ole suolateillä paljoa ajeltu. Läpi asti ei kuitenkaan ole ruosteet menneet, joten ne on helppo pysäyttää peltiosista hiomalla, kittaamalla ja maalaamalla. Pohjan ruostesuojausta pitää vähän paikkailla ettei pääse syntymään ikäviä hitsihommia katsastusten aikoihin. Taidan vetää kotelosuojaa alustan alkaneisiin ruosteisiin, sekä kovettuneiden massojen päälle. Itseasiassa pohjapelti ja helmat ovat hyvässä kunnossa, mutta tukivarret ja muut alustan hilut ovat uusintasuojaamisen tarpeessa.
Kardaanin nivelet ja mahdollisesti alapallot pitää rasvata, sekä samalla koittaa kardaaniristikoiden välykset. Joku pieni kolaus kardaanista välillä liikkeelle lähdettäessä kuuluu, mutta se voi olla myös jonkun tukivarren kovettunut pusla.
Etujarrut tosiaan lämpiävät ajossa (ei ollenkaan polttaviksi, vain lämpimiksi) ja siten kaipaavat herkistyksen, samalla katson onko jarrupaloissa pintaa vielä jäljellä. Ei ole näköjään ollut kokoontumisia riittävän usein turun seudulla, kun etujarrut ovat päässeet vähän nahistumaan :roll: . Käsijarru toimiikin oikein mallikkaasti, jo kevyellä voimalla rupeaa pyörät lukkiintumaan.
Konepellin vaijeri uusitaan huomenna, ja lukitussysteemiä säädetään samalla alemmas.
Lämmittäjän kennossa pulisee ilma kun letkuja puristelee, luultavasti tämän takia emme saaneet ilmasuuttimista ladamaisen tulikuumaa ilmaa. Kenno ilmataan huomenna.
Jakoketju pitää yrittää kiristää, katsotaan tuleeko siitä yhtä hiljainen kuin kaverin jakohihnasta. Omaan nappikseen verrattuna tämä uusi moottori on äärettömän hiljainen, taitaa olla huollon tarvetta tuossa nappiksen koneessa..
Pitkä "vika"listahan tämä on, mutta siinä on kuitenkin kaikki pienimmätkin puutteet tai parannuskohteet mitä autosta löysin. Mikään noista ei estä ajamista, eikä edes vaadi välittömiä toimenpiteitä. Laitan ne kuitenkin kuntoon koska täysin ehjä auto on aina mukavempi. Onhan nämä "viat" jo tietysti huomioitu myyntihinnassa joten ei tämä mikään valitusviesti ole. Kauppaan olen tyytyväinen, sekä hintaan, että tavaraan. Nyt taas riittää tekemistä tallilla kun tuon laittaa hienoon kuntoon. Samaan kauppaan sisältyi molemmat etuvalojen umpiot, sekä hienolla lada merkillä varustettu ralliratti. Ilmansuodatin ja muuta pientä varaosaa tuli kanssa mukana. Alkuperäisiä työkalujakin oli tallessa, en ole vielä katsonutkaan mitä kaikkea sieltä löytyy, mutta jotain tavaroita siellä silti on. Hienosti pääsin Turusta Riihimäkeen, ilman ainuttakaan ongelmaa vaikka heikon akun kanssa ajelinkin. Kiitokset vielä kerran Matille hyvästä autokaupasta, oikein kahvit ja piirakatkin kävimme sisällä syömässä auton tutkiskelun lomassa.
Illalla autoon tuli vaihdettua tulpat, akku, ilman- ja bensansuodatin, läpivirtaava takapönttö, sekä automaattisen imuilmansekoittajan tilalle laitoin 60mm aluhaitaria jonka pää on talvella pakosarjan päällä ja kesällä se käännetään akun taakse. Jo näillä muutoksilla tehon tunne kasvoi entisestään, ja autoon saatiin kaikkien orkkismiesten iloksi vähän ääntäkin. Huomenna katalysaattori unohtuu pajan hyllylle, ja tilalle tulee suora putkenpätkä. Myös pyöreälämppuisen lukkoperä ajautuu jossain vaiheessa auton alle ainakin talven ajaksi, tässä sivussa kuitenkin etsitään koko ajan kohtuuhintaista laillista lukkoa. Ei tuolla isolohkolla ole mitään toivoa ajaa reippaasti, ilman että toinen pyörä surraa tyhjää lähes koko ajan.
Myyjän kanssa jo totesimmekin akun huonon kunnon, ja se tietysti hyvitettiin hinnassa. Itseltäkin löytyi sopivasti yksi ylimääräinen uusi akku joka sopi ladaan. Akun kiinnitys ei tosin sopinut suoraan koska Exide akussa ei ollut sopivaa koloa alareunassa josta akkutelineen lukituskieli pitäisi sen paikallaan. Kiinnitys onnistui sellaisen asennuspeltisoiroreikänauhan pätkällä, tai mitä se nyt onkaan.
Auton kunnon yleiskuva on siisti. Sisältä auto on erinomaisen hyvässä kunnossa, jopa ladan oma "haju" on tallella. Maantiekäyttö kuitenkin näkyy jo -96 vuosimallissakin suolan syövyttäminä paikkoina erityisesti nokassa (ja piilossa konepellin alla). Takaosaltaan auto on paremmassa kunnossa, vaikka ei se edestäkään huono ole, kuitenkin edessäajavien suolasumu on osunut nokkaan ensin ja jäänyt tekemään pahojaan suojaisiin kohteisiin. On se suola vaan paha vihollinen, huomasin yllätyksenä että jarrupaineensäätäjän tanko on huonommassa kunnossa kuin vuoden 85 nappiksessani, jolla ei ilmeisesti ole suolateillä paljoa ajeltu. Läpi asti ei kuitenkaan ole ruosteet menneet, joten ne on helppo pysäyttää peltiosista hiomalla, kittaamalla ja maalaamalla. Pohjan ruostesuojausta pitää vähän paikkailla ettei pääse syntymään ikäviä hitsihommia katsastusten aikoihin. Taidan vetää kotelosuojaa alustan alkaneisiin ruosteisiin, sekä kovettuneiden massojen päälle. Itseasiassa pohjapelti ja helmat ovat hyvässä kunnossa, mutta tukivarret ja muut alustan hilut ovat uusintasuojaamisen tarpeessa.
Kardaanin nivelet ja mahdollisesti alapallot pitää rasvata, sekä samalla koittaa kardaaniristikoiden välykset. Joku pieni kolaus kardaanista välillä liikkeelle lähdettäessä kuuluu, mutta se voi olla myös jonkun tukivarren kovettunut pusla.
Etujarrut tosiaan lämpiävät ajossa (ei ollenkaan polttaviksi, vain lämpimiksi) ja siten kaipaavat herkistyksen, samalla katson onko jarrupaloissa pintaa vielä jäljellä. Ei ole näköjään ollut kokoontumisia riittävän usein turun seudulla, kun etujarrut ovat päässeet vähän nahistumaan :roll: . Käsijarru toimiikin oikein mallikkaasti, jo kevyellä voimalla rupeaa pyörät lukkiintumaan.
Konepellin vaijeri uusitaan huomenna, ja lukitussysteemiä säädetään samalla alemmas.
Lämmittäjän kennossa pulisee ilma kun letkuja puristelee, luultavasti tämän takia emme saaneet ilmasuuttimista ladamaisen tulikuumaa ilmaa. Kenno ilmataan huomenna.
Jakoketju pitää yrittää kiristää, katsotaan tuleeko siitä yhtä hiljainen kuin kaverin jakohihnasta. Omaan nappikseen verrattuna tämä uusi moottori on äärettömän hiljainen, taitaa olla huollon tarvetta tuossa nappiksen koneessa..
Pitkä "vika"listahan tämä on, mutta siinä on kuitenkin kaikki pienimmätkin puutteet tai parannuskohteet mitä autosta löysin. Mikään noista ei estä ajamista, eikä edes vaadi välittömiä toimenpiteitä. Laitan ne kuitenkin kuntoon koska täysin ehjä auto on aina mukavempi. Onhan nämä "viat" jo tietysti huomioitu myyntihinnassa joten ei tämä mikään valitusviesti ole. Kauppaan olen tyytyväinen, sekä hintaan, että tavaraan. Nyt taas riittää tekemistä tallilla kun tuon laittaa hienoon kuntoon. Samaan kauppaan sisältyi molemmat etuvalojen umpiot, sekä hienolla lada merkillä varustettu ralliratti. Ilmansuodatin ja muuta pientä varaosaa tuli kanssa mukana. Alkuperäisiä työkalujakin oli tallessa, en ole vielä katsonutkaan mitä kaikkea sieltä löytyy, mutta jotain tavaroita siellä silti on. Hienosti pääsin Turusta Riihimäkeen, ilman ainuttakaan ongelmaa vaikka heikon akun kanssa ajelinkin. Kiitokset vielä kerran Matille hyvästä autokaupasta, oikein kahvit ja piirakatkin kävimme sisällä syömässä auton tutkiskelun lomassa.