Sivu 3/3
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 19:08
Kirjoittaja pressa
Voihan myös ostaa sellaista öljyä jonka pullon mukana tulee se letkullinen korkki. Pulloa puristamalla öljy siirtyy letkua pitkin laatikkoon.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 19:27
Kirjoittaja punanenä
Voi olla parempi vaihtoehto..Nuo halvat pumput ovat melko heikkolaatuisia. Kumikärsä kovettuu kun ei kestä öljyä (jolle se pumppu on nimenomaan tehty)ja päädyt halkeilee.. Halvalla ei taaskaan saa hyvää

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 22:05
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No niinhän se TakaPotkun ja vanhemman Samarankin loota täytetään kyljestä. Ei mitään pumppuja tai valmiita purkkeja tarvita.
Sopivaa letkua. Esim. samanlaista, jota lähtee jarrutehostimelta sinne jonnekin. Mustaa sisältä kumista letkua, jossa on kangaskudokset pinnassa. Letku menee ainakin TakaPotkun ja Samaran propunaukkoon niin tiiviisti, että mitään ei lilli ulos.
Letku on tapeeksi pitkä. Sen vapaa pää sojottamaan moottoritilasta ylös. Letkun päähän suppilo. Öljyt lämmitetään purkeissaan esim. patterein päällä, saunassa jälkilämmöillä, pannuhuoneessa tai peltiastioissa nuotiolla. Tapoja lämmittämiseen voi kukin keksiä kymmeniä.
Lämpimät öljyt lirutellaan kivasti suppilon ja letkun kautta lootaan. Lämmitetyillä öljyillä onnistuu kovassakin pakkasessa kuten minä tein kun siirsin SÄMPYn melko uudet vaihteistoöljyt VäliPalaan.
Siis Lootaöljyjen vaihdossa ei pitäisi olla hirveitä hankaluuksia. Vai onko vaihtaminen jonkun mielestä vaikeaa? En tosin ole lukenut tätä ketjua aivan kokonaan, joten olen voinut missata jotain tärkeää.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 22:11
Kirjoittaja Jokari
Letkutaktiikalla menty jo monta vuotta ja mennään vast'edeskin, yksinkertaisesti toimii. Minä en ainakaan jaksa repiä takavedon lattiamattoja h*lvettiin että pääsisin öljyjä yläkautta vaihtamaan. Turhaa työtä. Nivassa onnistuu helpommin koska systeemit paljastuu sen vaihdekepin ja jakiksen keppejä peittävän kotelon poistamalla.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 22:13
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Ja eikös sekä Nivassa että TakaPotkussa ole loota niin hemmetin näkyvillä sieltä alhaalta, että ei tuo kyllä vaikeaa voi olla sivusta tyhjennellä ja täytellä. Vai onko Nivassa paljon kamaa siellä edessä?
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 22:26
Kirjoittaja messmer
Jeejee, nyt on kepit irrotettu, pari litraa öljyä loroteltu kepin juuresta ja sisäkumi vaihdettu. Kepin takaisinsaattaminen olikin isompi nysväys mutta letkuklemmari pelasti. Aprilliporukalle - meikäläisen pedossa on jotain omituista - sivupropun ja pellin välissä ei ole kuin 1-2cm tilaa ?!?! Pitää ottaa laatikko irti ja tehdä peltiin meistillä sopiva kolo jostain voi sitten jatkossa propun availla ja letkuilla täyttää. Tai sitten jotain muuta radikaalia....
Laittelen kuvia myöhemmin. Helpottaa hahmottamista mm. kepin kiinnitysrojuista.
http://www.youtube.com/watch?v=SLBOlUOzCwo näin se rullaa kolmosella ja vapaalla
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 1.4.2010 22:39
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Mikäs kepakon kiinnittämisessä oli hankalaa?
Minkäslainen lootan sivupelti siellä on tiellä? Tai mitäs kyselen. Onhan minulla räjäytyskuvat. Onko ne sivupellit irrotettavat?
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 2.4.2010 9:03
Kirjoittaja punanenä
Ja sitten jakolaatikon voi varmaankin helpoiten täyttää kun kaataa auton katolleen ja lorottelee tyhennysropusta sisään

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 2.4.2010 9:29
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Kaataa mieluummin vain kyljelleen. Samalla hitasilee pohjan ja vaihetelee muutkin rikki menneet osat vapaana lötköttävältä puolelta. Mitä sitä suotta katolleen.

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 4.4.2010 9:08
Kirjoittaja Nonnis
Jos tolla yläkautta täytöllä haetaan lisätäytön mahdollisuutta, niin auttaa sekin, kun ajaa/tunkkaa auton vähän kallelleen ennen kuin sivusta täyttöpropusta täyttää.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 25.5.2012 21:01
Kirjoittaja renni
Tulipa itekin ryömittyä auton - eiku nivan - alla laatikon öljynvaihto mielessä. Ja juurikin tuon kuvan mukainen se laatikko on. Eli tuossa ois se täyttöproppu ja sehän on vasemmalla puolella. Kyseessä siis 5-loota. Täyttö onnistuu kyllä ruiskulla ku vetää letkun kardaanin yli. Laatikon vasemmalle kyljelle ei edes näe, on katti siinä tiellä.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 28.5.2012 19:30
Kirjoittaja KimmoH
renni kirjoitti:
Tulipa itekin ryömittyä auton - eiku nivan - alla laatikon öljynvaihto mielessä. Ja juurikin tuon kuvan mukainen se laatikko on. Eli tuossa ois se täyttöproppu ja sehän on vasemmalla puolella. Kyseessä siis 5-loota. Täyttö onnistuu kyllä ruiskulla ku vetää letkun kardaanin yli. Laatikon vasemmalle kyljelle ei edes näe, on katti siinä tiellä.
Kannattaa täyttää se nivan 5v-loota yläkautta niin saa tehtyä pienen ylitäytön samalla. Tippakannu on myös kätevä varsinkin pienissä täytöissä jakolootan ja perien kanssa jos ei halua ison ruiskun kanssa leikkiä.
Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 29.5.2012 10:20
Kirjoittaja niiva
Kun vaihdoin omasta 5-vaihteisen lootan neliloviseen huomasin ettei kannata sitä vaihdekeppiä tosiaan ottaa irti

Tein kardaanitunneliin reiän ihan vaan laikkaamalla. Siitä reiästä sai sitten sen tulpan pois ja lorottelin ratilla öljyt sisälle. Lopuksi itsestään porautuvilla pellinpala peitteeksi ja viimeisetely mustalla ilmastointiteipillä

Re: Nivan vaihdelaatikon öljynvaihto
Lähetetty: 25.6.2013 19:59
Kirjoittaja j.o.n.i.
Nonnis kirjoitti:
MUTTA: ei peräöljyä laatikkoon, vaan laatikkoon/jakikseen mieluummin GL4 laatikkoöljyä ja periin GL5 peräöljyä.
Mitä öljyä sinne Nivan laatikkoon, periin ja jakikseen voi siis laittaa.
Esim. Nesteen sivuilta kun katselin, niin antoi jokaiselle em. ykkösvaihtoehdoksi Neste Hypoidi MP 90 (Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy
API GL5)
Toiseksi vaihtoehdoksi kaikille em. Neste Gear EP 80W (Vaihteistoöljy
API GL4)
Vai laitanko laatikkoon ja jakikseen tuota Neste Gear EP 80W
ja periin Neste Hypoidi MP 90?
Vai onko jotain muita merkki-malli suosituksia?