Sivu 1/2
Onko tässä perää?
Lähetetty: 26.12.2005 14:55
Kirjoittaja nivailija
Kuulin huoltomieheltä, että kannattaa laittaa Ladaan vähän kankeammat öljyt (10-40W), kuin täyssynteettiset. Kiristää kuulemma jotain ketjua/hihnaa? Pitääkö tällainen paikkansa, vai käytänkö vain reilusti täyssynteettistä Laapottiin?
Lähetetty: 26.12.2005 14:59
Kirjoittaja Nonnis
Käytä vaan täyssynteettistä jos se pysyy sisällä.
Lähetetty: 26.12.2005 15:15
Kirjoittaja samarai
mun käsityksen mukaan toi synteettinen ei ole sen "kankeampaa eikä ohuempaa" kuin tavallinen mineraaliöljykään. Juoksevuudenhan määrää viskositeetti. Synteettinen on vain nimensä mukaisesti keinotekoisesti saatu päinvastoin kestämään paremmin vaihtelevia lämpötiloja kuin "luonnonöljy".
Itsellä on muuten olemassa laite (Ariel 600VB), johon EI SAA MISSÄÄN OLOSUHTEISSA laittaa muuta öljyä kuin yksiaste SAE 50. Tämä johtuu sen vaatimattomasta ns. "kynäjousi-öljypumpusta" ja siitä että koneessa on kerrallaan vain ruokalusikallinen öljyä.
Lähetetty: 26.12.2005 15:20
Kirjoittaja lada 1200s
Ei toi SAE luokitus kyllä ainakaan kerro täysin sitä kuinka
pienestä välistä esim synt öljy menee verrattuna mineraaliin.
On kyllä totta että synt öljy kestää pidempään vaihtelevissa lämpötiloissa
ja oloissa.
Lähetetty: 26.12.2005 18:11
Kirjoittaja nivailija
Nonnis kirjoitti:Käytä vaan täyssynteettistä jos se pysyy sisällä.
Eiköhän se pysy. Täytyy vähän leuhkia, ettei Niva vie pisaraakaan öljyä öljynvaihtojen välillä...

Lähetetty: 26.12.2005 18:26
Kirjoittaja audiq
samarai kirjoitti: Synteettinen on vain nimensä mukaisesti keinotekoisesti saatu päinvastoin kestämään paremmin vaihtelevia lämpötiloja kuin "luonnonöljy".
Silti mineraalissa on enemmän "keinotekoista", kun synteettisessä, joka ei tarvitse niin paljon lisäaineistusta pysyäkseen "ryhdissä".
Lähetetty: 26.12.2005 19:15
Kirjoittaja erkkimalinen
Synteettisessä on huomattavasti alhaisempi pintajännitys, eli tunkeutuu joka paikkaan ja sen huomaa huonoista ja jo kuluneista stefoista, tihkuu, mineraalit pysyvät sisällä. Saman ilmiön huomaa jäähdytysnestepuolella, pelkkä vesi pysyy sisällä, lisätään glygolit ja huomataan sama ilmiö, nestevuodot ilmaantuvat alhaisemmasta pintajännityksestä johtuen. Ehjät ja kimmoisat tiivisteet pitävät kuitenkin nesteet ja öljyt sisällä, kuluneet paikat vaan tulevat esiin liukkaimilla "aineilla".

Lähetetty: 26.12.2005 19:39
Kirjoittaja samarai
mites jos laitetaan riita puoliksi ja suositellaan Nivailijalle puolisynteettistä öljyä Ladaan?

Lähetetty: 26.12.2005 20:19
Kirjoittaja LENNY
Viskositeettiluokituksessa eka numero kertoo Jähmepisteen kylmissä olosuhteissa.0W on notkeeta viä lähes 50 asteen pakkasessa.5W noin 35 astetta.10W noin 15-20 astetta.15W ja isommat onkin sit jo kesäöljyjä.Isompi luku kertoo kuuman kestosta.Nelikymppinen on Riittävän hyvää lähes kaikkiin "perheautoihin.Sit jos on viriviriä,ni viiskymppinen.Ja oikein viriviri koneissa käytetään kuuskymppistä.
5W-40 puolisynteettinen (semisynteettinen) on Nivaan hyvä.Kunhan on jotain merkkitavaraa,eikä mitään euro-oilia,kingiä ym..
Lähetetty: 26.12.2005 21:25
Kirjoittaja destor
Kertooko isompi numero siis kuinka jäykkää öljy on kuumassa koneessa? Vaiko lämmönkestosta, eli kuinka kuumana öljyä voi käyttää ominaisuuksien heikentymättä?
Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Lähetetty: 26.12.2005 21:34
Kirjoittaja Jokari
destor kirjoitti:
Ajaako muuten joku ladailija 10W-30 öljyillä talvella, onko kokemusta miten kone pyörii taivasalta käynnistettäessä -20 asteessa? Meneekö tuollainen öljy silloin jo niin jäykäksi ettei se kierrä ja voitele konetta juuri ollenkaan?
Tuossa vanhassa latassa oli lähes aina teboilin moniastetta tai jotain muuta kuraa. Tommonen -15 -17 niin eipä meinannut edes jaksaa pyörittää vaikka akku oli tuliterä.
Pari päivää sitten tallissa äheltäessäni loin silmäyksen vajaaseen TB Moniastepurkkiin. Tallissa vähän pakkasen puolella lämpö. Todella laiskasti tuo valui purkista ulos, semmoseksi siirapiksihan se oli muuttunut. Vieressä oleva 80W-90 GL5 mineraaliperäöljy oli huomattavasti juoksevampaa
Mitä sitä vanhaa kiusaamaan huonoilla öljyillä.
Lähetetty: 26.12.2005 21:35
Kirjoittaja jta
Ei ainakaan mulla ollu ongelmia 10w-30 öljyillä. Shellin keltaset öljyt. Pysyi jopa paremmin koneessakin kuin 5w-40 öljyt. Mutta hyvin tuo jakso tuostakin pakkasesta käynnistyä. Melkein samanlailla pyöritti kuin kesällä.
Lähetetty: 26.12.2005 21:54
Kirjoittaja Jaska HKI
Viskositeetti tarkoittaa nesteen sisäistä kitkaa tai virtausvastusta.Ts sen notkeutta tai sen jäykkyyttä.Useimpien nesteiden virtausvastus pienenee lämpötilan kohotessa,joten sen juoksevuus paranee.Viskositeeettia käytetään voiteluöljyn notkeuden arvosteluun.
Täytyy muistaa että notkea öljy ei ole sen parempaa kuin jäykkäkään vaan missä käyttöolosuhteissa sitä käytetään.Jos öljy on käynnistettäessä liian jäykkää,niin se ei voitele tai kuumana liian notkeaa niin ei voitele sekään.Esimerkiksi 5W-40 tarkoittaa sitä että öljy on notkeaa käynnistettäessä kylmässä, mutta riittävän voitelukykyistä myös kuumaan rasittavaan ajoon.
Lähetetty: 26.12.2005 22:30
Kirjoittaja kapa
Tuo luku jonka perässä on W kertoo kylmässä mitatun SAE-viskositeettiluokan. Sitten se jälkimmäinen suurempi luku kertoo öljyn viskositeetin +100C lämpötilassa.
10W öljyllä alin pumpattavuuden raja-arvo lämpötila on -30C. Tämä on siis suositeltu alin lämpötila jossa öljyä voi käyttää että se vielä voitelee.
Lähetetty: 26.12.2005 23:07
Kirjoittaja audiq
samarai kirjoitti:mites jos laitetaan riita puoliksi ja suositellaan Nivailijalle puolisynteettistä öljyä Ladaan?

Kukas osaa kertoa miten puolisynteettinen määritellään, kun tuntuu olevan mainosmiesten keksintö koko luokitus? Nykyään synteettinenkin on tarkemmin tutkittaessa vain puolisynteettinen. Ja vain täyssynteettinen on synteettinen? Yrittää siinä sitten synteettistä ostaa...
