Sivu 1/22

2107- 86

Lähetetty: 14.12.2005 19:12
Kirjoittaja Kimmo86
Tehään nyt ihan oma topicci tälle asteekki-jumalalle :)

Konepeltiin tuli tänään uudet tuulenohjaimet, tommoset venäläiset hienolla Ladan merkillä

Kuva

Kuva


Sitten rupesin vaihtamaan kuskinpuoleista etupyörän napaa, kun arveltiin että siitä ois laakerit paskana. Ne oli kuitenkin vaihdettu n.10000 km sitten, eli epäilyt kohdistuivat laakereiden ulkokehiin, jotka saattoivat olla löysällä ja pyöriä mukana. Ajon aikana se piti välillä melkoista ulinaa, ja rengasta käsin pyörittäessä laakeri takerteli ihan selvästi, eli jotain siellä täytyi olla vikana.

No haettiin vara-osa autosta ehjä napa tilalle, ja kun rupesin purkamaan vanhaa pois niin eihän siitä mitään vikaa löytynytkään :?: Laakerit oli ihan uudenveroisen näköisiä ja kehät tiukasti paikallaan. Laitoin vaan laakeriin uudet rasvat ja pistin osat takaisin, niin hyvinhän se pyöri. Nyt jää vain ihmetyttämään, että mikä aiheutti sen ulinan ja takertelun? Akseli oli kyllä vähän kuluneen näköinen, mutta ainakaan sormella siinä ei tuntunut mitään ihmeellistä. Rasvaa siellä oli aika vähän, olisko vika voinut olla siinä? Omituista :?

Lähetetty: 14.12.2005 19:42
Kirjoittaja Misha
Omassa samanlaisessa oli näemmä jäänyt tuo jarrupaineen säädin jumiin. Ähelsin sitä ladalääkärin kanssa tänään ja saatiin se löystymään. Lekuri määräsin kunnollisia jarrutuksia kaupunkiajossa. Tänään kun ajelin silleen niin tuntu että tasapaino olis palautumassa. Toivotaan että jatkossa löystyy, sen vaihtaminen on tod näk aika hitsi homma.

Lähetetty: 15.12.2005 21:45
Kirjoittaja Kimmo86
Huomenna olis tarkotus ruveta väsäämään larppaan pörinäputkea :P Aihioksi löytyi hyväkuntoinen ( käytetty tietenkin..) orkkis takapönttö josta pitäs saada ihan kelvollinen hitsaamalla 2,5" ulostulo ja tietty turhat sisukset repiä pois. Siitä sitten enemmän huomenna tai lauantaina, saas nähä mitä siitä tulee vai tuleeko mitään.

Öljyt tuli myös vaihdettua kun edellisestä vaihdosta tuli sopivasti 10000 km täyteen. Lurautin siis koneeseen (ja vähän myös lattialle :roll:) Teboilin 5W40 goldia, joka sattui olemaan tarjouksessa viime viikolla.. Suodatin on mallia tarvike, eli melko pieni mutta kai se toimii.

Sitten väkästelin vielä hanskalokeron valon kuntoon, kun aikani ihmettelin että miten sen kuuluu toimia. Onhan se ihan kätevä varuste näin pimeällä, mutta vähän arveluttaa sen toiminta kun toisinaan se syttyy itsekseen kun ajaa kuopista..

Lähetetty: 15.12.2005 22:01
Kirjoittaja RussianTUNER
Huomenna olis tarkotus ruveta väsäämään larppaan pörinäputkea. Aihioksi löytyi hyväkuntoinen ( käytetty tietenkin..) orkkis takapönttö josta pitäs saada ihan kelvollinen hitsaamalla 2,5" ulostulo ja tietty turhat sisukset repiä pois. Siitä sitten enemmän huomenna tai lauantaina, saas nähä mitä siitä tulee vai tuleeko mitään.
vois ittekki kaverin tykö mennä tekee tollasen :P ku kotona ei hitsivehkeitä ole.. :cry: isompi ulostulo kyl ku 2,5", pellolla kun ei väliä ole kuin iso on ja mitä isompi sitä karumpi :wink:

Lähetetty: 17.12.2005 0:04
Kirjoittaja Kimmo86
Pörinäputken tekeminen on siis aloitettu. Kävin tänään hakemassa K-Raudasta metrin pätkän 2" putkea. Tarkoitus oli siis alunperin hankkia 2,5", mutta totesin että toi pienempi riittää myös ihan hyvin.

Takapöntöstä sipaistiin loppupilli rälläkällä mäkeen ja aloin sovitella uutta putkea tilalle. Mutta pitäisköhän se pöntön läpi kulkeva rei'itetty putki repiä pois sieltä ja korvata sekin tolla 2", vai hitsata vaan se loppupätkä uusiksi? Kas siinäpä pähkäiltävää :P

// Startti alkoi taas kiukutella.. Huoltiksen pihasta lähdettäessä sai taas naksutella avainta parisenkymmentä kertaa edestakaisin että kone lähti tulille. Nyt vika ei ole uusitunut, vaikka auto on startattu kymmenkunta kertaa sen jälkeen. Onkohan hiilet menossa, vai solenoidi jumissa?

Lähetetty: 17.12.2005 0:06
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:Pörinäputken tekeminen on siis aloitettu. Kävin tänään hakemassa K-Raudasta metrin pätkän 2" putkea. Tarkoitus oli siis alunperin hankkia 2,5", mutta totesin että toi pienempi riittää myös ihan hyvin.

Takapöntöstä sipaistiin loppupilli rälläkällä mäkeen ja aloin sovitella uutta putkea tilalle. Mutta pitäisköhän se pöntön läpi kulkeva rei'itetty putki repiä pois sieltä ja korvata sekin tolla 2", vai hitsata vaan se loppupätkä uusiksi?
Kas siinäpä pähkäiltävää :P

// Startti alkoi taas kiukutella.. Huoltiksen pihasta lähdettäessä sai taas naksutella avainta parisenkymmentä kertaa edestakaisin että kone lähti tulille. Nyt vika ei ole uusitunut, vaikka auto on startattu kymmenkunta kertaa sen jälkeen. Onkohan hiilet menossa, vai solenoidi jumissa?
Jos pörinää haluat niin sisukset täytyy kyllä nykästä mäkeen. Saattaapi tulla kohtuullisen peltiset äänet, mutta sehän on vaan hyvä :D

Aikamoista höpinää tuo sun orkkisputkikin piti, ei tietysti riittävän kovaa meteliä :lol:

Ootko vielä tsekannut sitä solikan abikoa, ettei oo kiinni siitä?

Lähetetty: 17.12.2005 0:15
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari_ kirjoitti: Jos pörinää haluat niin sisukset täytyy kyllä nykästä mäkeen. Saattaapi tulla kohtuullisen peltiset äänet, mutta sehän on vaan hyvä :D

Aikamoista höpinää tuo sun orkkisputkikin piti, ei tietysti riittävän kovaa meteliä :lol:

Ootko vielä tsekannut sitä solikan abikoa, ettei oo kiinni siitä?


Hmhm, no kait ne roippeet pitää sitten kiskasta sieltä hevonkuuseen. Tarkotus olis kyllä saada enemmän ääntä mutta ei mitään peltoauto efektiä nyt kuitenkaan :D

En oo vielä tsekannu tota abikoa, ei oo nääs jaksanu kun se startti on niin ikävässä paikassa :lol: :oops:

Vähän kyllä epäilisin noita hiiliä kun välillä se startti pyörähtää ehkä kierroksen tai pari ja sitten pysähtyy, ja avaimen renkuttelulla lähtee taas toimimaan ihan moitteetta. Tiedä nyt sitten..

Lähetetty: 17.12.2005 0:22
Kirjoittaja Jokari
Kimmo86 kirjoitti:
Jokari_ kirjoitti: Jos pörinää haluat niin sisukset täytyy kyllä nykästä mäkeen. Saattaapi tulla kohtuullisen peltiset äänet, mutta sehän on vaan hyvä :D

Aikamoista höpinää tuo sun orkkisputkikin piti, ei tietysti riittävän kovaa meteliä :lol:

Ootko vielä tsekannut sitä solikan abikoa, ettei oo kiinni siitä?


Hmhm, no kait ne roippeet pitää sitten kiskasta sieltä hevonkuuseen. Tarkotus olis kyllä saada enemmän ääntä mutta ei mitään peltoauto efektiä nyt kuitenkaan :D

En oo vielä tsekannu tota abikoa, ei oo nääs jaksanu kun se startti on niin ikävässä paikassa :lol: :oops:

Vähän kyllä epäilisin noita hiiliä kun välillä se startti pyörähtää ehkä kierroksen tai pari ja sitten pysähtyy, ja avaimen renkuttelulla lähtee taas toimimaan ihan moitteetta. Tiedä nyt sitten..
Tjooh, kyllähän ladasta on vaikea irrottaa hyviä ääniä, ilman että myllyssä olisi reippaasti tehoa (esmes BA3, remember? :wink:) Omasta putkesta lähtee jotain käsittämätöntä matalaa ääntä, joka kuuluu helvetin kauas jostain syystä :lol:

Se abiko on ihan suht helpossa paikassa, työntää vaan käden olkapäätä myöten sinne ja alkuun vähä tunnustelee. Sit senku nykäsee pois jos siltä tuntuu. Takasinkin sen saa ihan helposti.

Tietenkin vika voi olla startissa/solikassa. Vaikea sanoa :roll:

Lähetetty: 17.12.2005 0:42
Kirjoittaja Kimmo86
Jokari_ kirjoitti: Tjooh, kyllähän ladasta on vaikea irrottaa hyviä ääniä, ilman että myllyssä olisi reippaasti tehoa (esmes BA3, remember? :wink:) Omasta putkesta lähtee jotain käsittämätöntä matalaa ääntä, joka kuuluu helvetin kauas jostain syystä :lol:


Niin tarkotus olis saada tosta putkesta semmoset kivat pörinät, ei siis mitään tolkutonta matalaa jyrinää niinku jollain on.. Muutenhan tosta asteekin putkesta lähtee kyllä ihan riittävästi ääntä, kun siinähän ei ole kuin 2 vaimenninta.. Kattihan ei ilmeisesti ääntä vaimenna.

Lähetetty: 17.12.2005 12:39
Kirjoittaja destor
Se reikäputki kannattaa säilyttää ehdottomasti. Muuten sisuskalut voi poistaa ja laittaa riittävän suuren ulostulon. Pieni määrä villaa pöntön etureunassa ei ole haitaksi ollenkaan, se poistaa peltisen räminän, muttei vie hyviä ääniä kuitenkaan. Krhöm. romikselta löytyi lähes täydellinen pakoputki molemmilla vaientajilla joten pitihän se vanha putki laittaa uuteen uskoon ja jättää tuo uusi leimaputkeksi. Ensimmäinen vaimennin korvautui suoralla vesiputkella, ja takimmaisen pöntön tilalle tuli 2l 99 saabista otettu etupönttö, joka on suunilleen ladan takapöntön pituinen mutta paljon pienempi, ja vielä kaiken lisäksi pyöreä. Saabin pöntöstä pääty auki ja kahden väliseinän matkalta villat pois, ensimmäiseen kammioon jätin villaa. Nyt on kohtuu maltilliset äänet alakierroksilla, eli poliisien ohi voi ajaa muutenkin kuin kytkin pohjassa, mutta kaasua annettaessa äänet kasvavat heti exponentaalisesti (=riittävästi). Äänistä tuli vähän viperimaiset, alhaalla matalehkot mutta kuitenkin yläkierroksilla kovinkin railakkaat. Pieniä paukkujakin tulee sopivasti kun ei ole liikaa vaimentimia putkessa.

Pahoitteluni forumin vanhemmalle väelle tästä tuuningpainotteisesta viestistä :wink:

Lähetetty: 17.12.2005 22:03
Kirjoittaja Kimmo86
Noniin nyt on putki projekti taas vähän edistynyt. Eli rälläkkä vaan käteen ja pönttö muutamasta kohtaa auki, jotta selvisi miten se on oikein rakennettu, kun noita auton pönttöjä ei ole ennen tullut availtua. Kaikki villat revin sieltä pois ja välilaippoihin tein jonkunlaiset reiät. Reikäputken jätin paikoilleen. Huomenna täytyy tursia tuo MIGillä kasaan, toivottavasti lankaa ja kaasua riittää :D

Muuten on se ihmeellistä miten paljon tommoseen auton pönttöön mahtuu nokea, vaikka tollakaan ei ole paljoa ajettu. Olis pitäny kutsua nuohooja ensin paikalle, nyt on meinaan kaikki paikat ihan mustana :wink:

Lähetetty: 17.12.2005 22:07
Kirjoittaja 'aatee'
komeet noi konepellin tuulen ohjaimet 8)

Lähetetty: 18.12.2005 17:30
Kirjoittaja Kimmo86
Jees putki saatu valmiiksi. Saumaa meni varmaan monta metriä siihen pönttöön, että sen sai pitäväksi :roll: Äänet on vieläkin aika maltilliset, tyhjäkäynnillä ja pienillä vaihteilla pitää kivaa murinaa mutta kovemmin polkiessa ei huomaa eroa entiseen. Jos siitä ottais vielä sen etummaisen vaimentimen pois, tiedä nyt sitten.. Mutta toistaiseksi menee ihan tuollai.

Ens viikolla tulee muuten kirkkaat sivuvilkut, noitten tuulenohjaimien kaveriksi :wink:

Lähetetty: 18.12.2005 17:36
Kirjoittaja Jusu
Jos etupöntön heität menemään, huomaat kyllä polkiessa eron entiseen. Murinaputkesta tulee pärinäputki. Itse en moiseen tunarointiin enää erehdy.

Lähetetty: 18.12.2005 17:50
Kirjoittaja Jokari
Kannattaa tosiaan pitää se etuvaimennin siellä, muuten tulee kauheat äänet.

Vaikka mulla onkin orkkisalkuputki ja sitten tuo läpivirtauspönttö, niin silti se röpisee kohtuullisen rumasti kierrosten tippuessa. Melkeinpä kaipais vähän lisää vaimennusta :lol: