Jakopään ketjun kuvia ??
Lähetetty: 13.12.2005 18:39
Elikkä oisko kellään ladan ketju jakopäästä kuvia ??
Jotain huolto kuvia/ ohjeita lähinä ajattelin
Jotain huolto kuvia/ ohjeita lähinä ajattelin
Kannattaa muuten tehdä jotain tai saattaa olla jo myöhäistä sen kannen liipottimen kanssa... Se kun tuppaa murtumaan kinnityksistään ja sitten se tippuu tuonne apuakselin rattaan päälle (jää siihen hyppimään kun rako pienempi). Sen jälkeen kun ajetaan vielä löysällä ketjulla niin kanteen tulee kunnon kolot ja uutta liipotinta ei saakaan sinne enää hyvin kiinni. No tuon voipi varmaan korvata jollain muovinpalalla jonka ruuvaa tuohon kanteen suoraa läpi...Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta![]()
Nuo laahaimet on kyllä syytä vaihtaa joskus lähiaikoina. Ketjua ei saa enää edes noilla vippaskonsteillakaan kireäksi. Tyhjäkäynnillä kun kevyesti kaasuttelee ja kuuntelee myllyä, niin ketjusta lähtevä ääni on suhteellisen hirveä. Ketju suorastaan karjahtelee, ja kuulee selvästi miten se resonoi löysyyttäänKovempaa kiihdytettäessä ketju pitää sellasta ääntä, että pelkää myllyn tulevan syliin justiinsa.
No osat ei paljoa maksaisi...kattoo nyt josko vaikka joululomalla yrittäisi jotain...ehkäpä.
Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Homma ei paha ole.Aikaa menee,mutta onnistuu kyl helposti.Teppo selosti aika tarkkaan homman tuolla "Ladapoortilla".Että siitä vaan.Ja pistä vähän tiivistesilikonia,kun laitat Jakopäänkopan takas.Vallankin sinne alas,mistä se on öljypohjassa kii.Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta![]()
Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Taidanpa nykästä tuon kiristinpalikan huomenissa irti ja koittaa naputella sitä laahainkenkää. Koneella on ilmeisesti ajeltu paskoilla öljyillä ainakin kahden edellisen omistajan verran. Enempää en tiedä. Mutta jos nuo on alkuperäset laahaimet (100% varmuudella on) niin kyllähän tuo 163 tkm syö ne ihan loppuun.arpati kirjoitti:Kannattaa muuten tehdä jotain tai saattaa olla jo myöhäistä sen kannen liipottimen kanssa... Se kun tuppaa murtumaan kinnityksistään ja sitten se tippuu tuonne apuakselin rattaan päälle (jää siihen hyppimään kun rako pienempi). Sen jälkeen kun ajetaan vielä löysällä ketjulla niin kanteen tulee kunnon kolot ja uutta liipotinta ei saakaan sinne enää hyvin kiinni. No tuon voipi varmaan korvata jollain muovinpalalla jonka ruuvaa tuohon kanteen suoraa läpi...Jokari_ kirjoitti:Minkähän näköinen homma noiden ketjun kiristimien vaihto...lueskelin vanhalta Ladapoortilta noita ohjeita. Eipä tuo kovin vaikealta vaikuta![]()
Nuo laahaimet on kyllä syytä vaihtaa joskus lähiaikoina. Ketjua ei saa enää edes noilla vippaskonsteillakaan kireäksi. Tyhjäkäynnillä kun kevyesti kaasuttelee ja kuuntelee myllyä, niin ketjusta lähtevä ääni on suhteellisen hirveä. Ketju suorastaan karjahtelee, ja kuulee selvästi miten se resonoi löysyyttäänKovempaa kiihdytettäessä ketju pitää sellasta ääntä, että pelkää myllyn tulevan syliin justiinsa.
No osat ei paljoa maksaisi...kattoo nyt josko vaikka joululomalla yrittäisi jotain...ehkäpä.
Kokemuksia saa kertoa mielellään...
Tämä siis sillä kokemuksella mitä noita koneita olen purkanut osiksi = melko monta...
![]()
Kiristymättömyys voi johtua myös sellaisesta hommasta ettei tuo laahain liiku jousivoimalla tuossa tapissaan, mikä johtuu siitä että ajettu huonoilla öljyillä ja tuo pultti jumissa laahaimeen (monessa purkamassani 1200 koneessa). Voi auttaa jos ottaa tuon kiristin palikan irti ja lyö tapilla sitä laahainta ja sitten koittaa samalla toimiiko toi kiristin oikein ennekuin lykkää sen takaisin...
Paljonkos noissa kiristimissä on kulutuspintaa noin suurinpiirtein?LENNY kirjoitti:Kumma ettei veljet ole tohon laahaimen ja kiristäjän kohdalle laittaneet alkujaan jo rullia.Meinaan vaan että perk...sti täytyy ton liukupinnan kestää,eikä silti syö ketjua.
Muutamia tuhansia kilsoja Nivalla ajoin sen jälkeen kun noi vaihdoin.Tossa kun tota konehommaa tein otin molemmat,laahaimen ja kiristimen irti,ni olihan ne kulunut siinä jo kunnon urille.
Kulutuspinta on noin 3mm ja jotain muuta materiaalia kuin metallia.Ihan kuin muovia,mutta ei varmaan ole.Jokari_ kirjoitti:
Missäköhän jamassa ketju on pitemmän päälle kun kummallakin puolella laahaa metalli vasten metallia
No ei oo paljoa pintaaLENNY kirjoitti:Kulutuspinta on noin 3mm ja jotain muuta materiaalia kuin metallia.Ihan kuin muovia,mutta ei varmaan ole.Jokari_ kirjoitti:
Missäköhän jamassa ketju on pitemmän päälle kun kummallakin puolella laahaa metalli vasten metallia
Tuota kyllä vähän epäilen ettei kestä koneen koko elinkää... Ja muutenkin kun tuo ketjukin kun venyy aikaa myöten niin ei saa enää ajoituksiakaan täysin kohdalleen ja loppujen lopuksi ei saa enää ees kiristyyn koko ketjua kun se on jo venyny niin pahasti. Eli kannattaa se ketjukin vaihtaa jossain vaiheessa. En tarkoita että se juuri nyt pitäisi vaihtaa mutta jossain välissä sen joutuu kyllä vaihtaan.Jokari_ kirjoitti:Ketjuhan kestää myllyn eliniän.