Sivu 1/1

Sytkän ajoitus

Lähetetty: 13.12.2005 1:25
Kirjoittaja k-mikko
Moi ladakansa. Tuore ladan omistaja ihmettelee et mistä löydän kampuran hihnapyörältä strobolla sytytyksen ajoitusmerkin? Ja mikä on lohkossa vastaava merkki? Vai enkö vaan osaa :?: Ja autohan on tietysti nappis 1200L -89 vakio tekniikalla. Kuplassa olikin liian helppo!

Lähetetty: 13.12.2005 1:46
Kirjoittaja Jokari
Hihnapyörässä on jossain kohtaa selvä ura, tai sitten sellainen pieni "paksunnos", tarkasti kun kattoo niin huomaa. Omassa Ladassa joku ystävällinen olikin merkkaillu valkoisella maalitäplällä merkin hihnapyörän ulkokehälle.

Ajoitusmerkit löytyvät jakopään kopasta, hihnapyörästä oikealle ja ylös, vähän huonossa paikassa. Useimmiten jakopään kopassa on puol senttiä likaa, joten ne täytyy kaapia pois, jotta viivat saa näkyviin. Siinä on kuitenkin kolme viivaa, 10-5-0 astetta, pitkä viiva 0º.

Enempää en osaa auttaa :oops:

Lähetetty: 13.12.2005 1:49
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Ladainfo avittaa tässäkin tilanteessa!!
http://ladakerho.fi/info/muut/tyo.htm#e03

Tosta kuvasta selvinne mistä merkit löytyy.
Kuva

Ja tosta värikuvasta vielä vähän paremmin.
Kuva

Lähetetty: 13.12.2005 7:56
Kirjoittaja k-mikko
Eiköhän näillä neuvoilla pitäis löytyä. Hieno foorumi, vastauksia satelee jopa keskellä yötä.

Lähetetty: 13.12.2005 9:22
Kirjoittaja ,_,/ukka
Pitkästä aikaa bensa-auton omistajana ja olen yrittänyt tuota syttyä säätää. Ajoitus lampulla, tyhjä käynnillä, 3-5astetta ennakkoa. Onko oikein? Tyhjäkäynti kierrokset nousis huomattavasti ylemmäs jos pistäis enempi ennakkoa, kuuluuko ollakki näin?

,_,/ukka

Lähetetty: 13.12.2005 10:19
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Perusarvohan tosiaan on siellä 3-5 asteen tietämillä. Korvakuulolla säätäen hyvä tunniste sille oikeelle perusarvolle on se että kone käy kuin ooppeli eli hieman ontuen. Kärjettömän sytkän kanssa se onkin ihan ok, mutta jos on kärjellinen sytkä niin silloin kannattaa mun mielestä laittaa vähän enempi ennakkoo niin se ei sammu niin herkästi siihen kärjelliselle tuttuun nukahtamiseen, eli siihen kun tulee se "piikki" että kierrokset tipahtaa ihan nollille hetkeks.
Mä oon Nivoihin säätäny ennakkoo korvakuulolla niin että kone kehrää hyvin, ei ontuen ja sitten taasen pudottanu ne tyhjäkäyntikierrokset ruuvista sinne 900-950RPM. Stropolla katsoen ennakko on silloin ollut 7-8 astetta, tämä toimii mettäajossa paljon paremmin kun ajellaan tyhjäkäynnillä/pintakaasulla. Kone ei sammu niin herkästi.
Pikkusen viilatuissa ja esim. weber DGV:n kanssa on käytetty n. 10 asteen ennakkoo.

Lähetetty: 13.12.2005 11:16
Kirjoittaja k-mikko
Ja kyllä. Löytyihän ne merkit kun pään vaan ahtoi tarpeeksi syvälle konehuoneeseen. Strobolla kattoen ennakko oli tasan 0. Eli poskellaan. No käänsin sinne just ton 7-8 astetta ennakkoa ja hyvä tuli. Ladan kaikki tehoreservi tuli taas käyttöön. :D

Lähetetty: 13.12.2005 11:25
Kirjoittaja Jokari
k-mikko kirjoitti:Ja kyllä. Löytyihän ne merkit kun pään vaan ahtoi tarpeeksi syvälle konehuoneeseen. Strobolla kattoen ennakko oli tasan 0. Eli poskellaan. No käänsin sinne just ton 7-8 astetta ennakkoa ja hyvä tuli. Ladan kaikki tehoreservi tuli taas käyttöön. :D
Huomasko eron ihan selvästi vai? :D

Ite tuossa taannoin säätelin ennakkoa kans, tosin ihan 12V lampun kanssa. Noh katkojan kärjet olis täytyny tietty säätää ensin (säädän joku päivä kärjet ja ennakon uudelleen). Ihan poskellaanhan tuo ennakko oli kuitenkin, reilusti yli yläkuolokohdan. Mitään eroa en kyllä huomannu, mutta ehkä mä en vaan osaa :wink:

Mitäs veikkaatte kuinka tarkasti tuolla lampulla saa ennakon säädettyä?

Lähetetty: 13.12.2005 11:52
Kirjoittaja k-mikko
k-mikko kirjoitti:
Ja kyllä. Löytyihän ne merkit kun pään vaan ahtoi tarpeeksi syvälle konehuoneeseen. Strobolla kattoen ennakko oli tasan 0. Eli poskellaan. No käänsin sinne just ton 7-8 astetta ennakkoa ja hyvä tuli. Ladan kaikki tehoreservi tuli taas käyttöön.


Huomasko eron ihan selvästi vai?
No joo, ainahan sitä kuvittelee et korjaus onnistu. Mut kyllä siihen vääntöä lisää tuli selvästi. Jos näissä 1200L:ssä nyt väännöstä kehtaa puhua.