Sivu 1/2
Laturi vai jännitteentasaaja sökö?
Lähetetty: 10.12.2005 17:00
Kirjoittaja vesku
Moro,
Mulla on 1600 2107 -92 ja siinä on kummallinen ongelma latauksen kanssa.
Kylmänä se lataa tyhjäkäynnillä aikamoisella ylijännitteellä ja lautausmittari sojottaa ihan tapissa. Ku kierrokset nousee about yli kolmen-neljän tonnin, ni latausjännite mittarin mukaan palaa normaaliin. Sit ku kierrokset taas laskee, ni latausjännite nousee. About 20min ajon jälkeen se lopettaa lataamisen kokonaan.
Onko mitään hajua mikä tossa kannattais vaihtaa? Laturi vai jännitteentasaaja vai joku muu?
//Vesku
Lähetetty: 10.12.2005 17:10
Kirjoittaja Nonnis
Jännitteensäätimestä ehkä kannattaisi alottaa, jos ei ole suurta innostusta irrottaa koko laturia.
Lähetetty: 10.12.2005 17:28
Kirjoittaja Kimmo86
Niin mutta eikös toi ole asteekki, ja uudemman mallisella laturilla? Eihän siinä ole erillistä säädintä? Eli laturi vaan irti ja uutta tilalle
Lähetetty: 10.12.2005 17:36
Kirjoittaja pressa
säädin kiinni siinä laturin perässä
hyvässä valaistuksessa peilillä katsoo ruuvien päät ja sitten "sokkona" avaa ne ja uusi tilalle
hiilethän on kiinni siinä säätimessä eli ne tulee myös samalla uudet
Lähetetty: 10.12.2005 17:41
Kirjoittaja mush
Mulla oli vähän samantyylistä ongelmaa viime talvena omassa -93 2105:ssa. Jännitteensäätimeen oli päässyt vettä ja siellä oli hapettumaa. Lopussa muuttui niin pahaksi että latausmittari oli tapissa koko ajan ja ajovalonpolttimot kärähti.
Uusi lataussäädin sisään ja homma ok. Ainakin tuossa minun yksilössä ei varaosakaupan kirja tunnistanut säädintä 2105:een kuuluvaksi, vaan lopulta löytyi Samaran säädin joka sopi.
Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
Lähetetty: 10.12.2005 17:46
Kirjoittaja pressa
mush kirjoitti:Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
tuo mikä kaverille joskus vaihdettiin oli oikein sulanut eli ei mahdollisuutta korjata
ja eipä nuo säätimet paljoa maksa
Lähetetty: 10.12.2005 17:52
Kirjoittaja Jokari
Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Lähetetty: 10.12.2005 17:59
Kirjoittaja pyreksi
En kyllä vielä 14.8V :stä huolestuisi, eikös uudet säätimet oo nykyään usein 14.5V:een säädettyjä? Noista voltin kymmenyksistä on muutenkin hankala mitään tarkkaa sanoa, jos ei huippuhyvä (ja kallis) yleismittari ole, on meinaan monesti isot toleranssit noissakin, ainakin halvemmissa siis.
Lisäksi käynnissä mitatessa eri mittarit suhtautuu eri tavalla jännitteen huojuntaan, jota pakostakin on kun on vaihtovirtalaturista kyse. Näin sen ainakin itse ajattelisin. Toki jos mittari näyttää reippaasti yli 15V tai alle 13V niin jotain lienee pielessä.
Lähetetty: 10.12.2005 18:06
Kirjoittaja vesku
Koitoksia vastauksista, täytynee marssia motonettiin hakemaan uus jännitteensäädin. Onko tietoa onks niitä montaakin eri mallia ja mikä tohon olis oikea?
//Vesku
Lähetetty: 10.12.2005 18:07
Kirjoittaja ladoilla radalle
ota vanha mukaa ni tulee oikee varmasti..
Lähetetty: 10.12.2005 18:12
Kirjoittaja mush
pressa kirjoitti:mush kirjoitti:Vanhan venäläisen säätimen avasin, juotin pari irtihapettunutta juotosta uusiksi ja laitoin laatikkoon odottelemaan pahanpäivän varalla. Eli mahdollisesti on korjattavissa se alkuperäinenkin.
tuo mikä kaverille joskus vaihdettiin oli oikein sulanut eli ei mahdollisuutta korjata
ja eipä nuo säätimet paljoa maksa
Ainakin minun alkuperäinen oli suurimmaksi osasksi pellistä tehty, sisällä piirilevyn pala jolla muutama komponentti. Muovia siinä ei tainnut olla kuin hiilen pidikkeet. Tämä länsimainen korvike oli kyllä kokomuovinen epoksiin valettu klöntti, eli ei paljon toivoa edes availla.
Vajaa pari kymppiä maksoi vaihto-osa. Motonetin luettelosta valittuna taisi olla vastava kuin tuo:
Lada jos Iskra-AER1528/1543. . . . . . . . . . . . . . . . 11-3094 23.00 ???
Eli vanha mukaan kun menee ostoksille, niin tulee ainakin oikea.
Lähetetty: 10.12.2005 18:14
Kirjoittaja vesku
Jepu, lähteekö helposti irti, et tiiän rupeenko tossa parkkiksella sitä sieltä repimään vai suosiolla talliin. Ei hirveesti huvittais tuolla pakkasessa tapella jos on paha homma
//Vesku
Lähetetty: 10.12.2005 18:19
Kirjoittaja mush
Jokari_ kirjoitti:Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Mittasitko kylmällä/kylmänä vai lämpimänä?
Nykyaikaiset säätimet ovat lämpötilakompensoituja, eli kylmänä jännite on korkeammalla. Itsellänikin tuo vaihdettu säädin nostaa Ladan oman mittarin lähelle punaista kylmällä ja siitä se tippuu hiljalleen siihen vihreän "katkokohtaan".
Lähetetty: 10.12.2005 18:23
Kirjoittaja Jokari
mush kirjoitti:Jokari_ kirjoitti:Lainaampa tätä topikkia sen verta, että paljonkohan olisi sopiva latausjännite? Tuossa omassa 1500:ssa näyttää tyhjäkäynnillä jännite olevan noin 14,8 V...ehkä hitusen liikaa? Mittasin ihan suoraan akun navoista...
Vähän pitempään kun ajelee niin latausmittarin neula kääntyy näyttämään hitusen pienempiä lukemia kuin heti käynnistyksen jälkeen, jolloin neula on vähän yli puolenvälin sitä vihreää asteikkoa.
Mittasitko kylmällä/kylmänä vai lämpimänä?
Nykyaikaiset säätimet ovat lämpötilakompensoituja, eli kylmänä jännite on korkeammalla. Itsellänikin tuo vaihdettu säädin nostaa Ladan oman mittarin lähelle punaista kylmällä ja siitä se tippuu hiljalleen siihen vihreän "katkokohtaan".
Ai katoppas juu...lada oli ollu pakkasessa pari tuntia, eli taitaapi olla kaikki kunnossa. Täytyykin joku kerta mitata lämpimänä.
Lähetetty: 10.12.2005 20:29
Kirjoittaja Nonnis
Kyllä se vaihto parkkiksella onnistuu. Jos otat akun irti saat enemmän työtilaa. Ei oo paha juttu.